Roland MKS-50 - Lage hum probleem

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.261
Locatie
Utrecht
Hallo,

Ik heb een mks-50 en ik hou van em. Nu is het zo dat hij constant een hele lage hum uitstuurt, heel zacht, maar hij is er wel en aan de spectrascope te zien kost het aardig wat energie.

Ik heb al gekeken of hij weg gaat als ik de chorus uit zet, maar dat is niet het geval. Soms als ik wat aan de kabels rommel, is het weg, maar de volgende dag humt ie weer chagerijnig voort.

Heeft iemand een idee waardoor dit komt en, beter nog, hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

SPDK
 
De usual suspects zijn een aardlus of oude caps in de voeding... Als het een 50hz hum is waarschijnlijk het eerste. 100 hz de tweede.
 
Aardlus kan het volgens mij niet zijn, ik heb geaarde stopcontacten, heb hem om te testen ook direct op een wcd aangesloten en toen was de hum er nog steeds. Ik ga zo even kijken wat de frequentie is, volgens mij piekt ie rond de 100.
 
Kun je op de spectrascope (of iets anders) zien op welke frequentie -ie humt?

De usual suspects zijn een aardlus of oude caps in de voeding... Als het een 50hz hum is waarschijnlijk het eerste. 100 hz de tweede.

Volgens mij is het een 50hz hum, de opeenvolgende pieken zouden dan harmonischen kunnen zijn, naar aanleiding van een of andere oversturing, want de piek komt wel keurig op de juiste opeenvolgende frequenties terug, 50, 100, 200, 400 (dacht ik, ik ben maar een prutser). Het kan ook een 50hz en een 100hz zijn. Wat ik wel raar vind is de constante onder de 50hz.

[edit] lijkt meer op een 100hz, ik hoop dat een van u het beter af kan lezen dan ik [/edit]

Ter verduidelijking, er verandert bijna niets aan dit beeld/geluid, geen trilling niks.

MKS-50 Hum.PNG - Click image for larger version  Name:	MKS-50 Hum.PNG Views:	0 Size:	14,1 KB ID:	3711401
 
Aardlus kan het volgens mij niet zijn, ik heb geaarde stopcontacten, heb hem om te testen ook direct op een wcd aangesloten en toen was de hum er nog steeds.
Het kan nog steeds een aardlus zijn dan. De beste manier om dat 100% uit te sluiten is om overal gebalanceerde kabels te gebruiken. Maar ik kan in de handleiding niet vinden of de mks50 uberhaupt gebalanceerde uitgangen heeft.
Je kan eens kijken of de hum weg is als je hem via een di of trafobox aansluit. Je hebt al van die behringer kastjes van rond de 20 euro. Ik heb er hier een die je kan lenen. Maar volgens mij is dat wat ver weg.
Je kan het probleem vaak ook verbergen door aarde verbindingen door te knippen. In het apparaat of er buiten. Maar dan ruil je audio problemen in voor veiligheidsrisico's. Dus dat zou ik niet doen.
 
Maar dan ruil je audio problemen in voor veiligheidsrisico's.

Neen dat is niet zo of ga je met opzet een 220 phase aankoppelen aan het chassis voor de fun...of je MKS50 overgieten met water om een 'vloeibare' sound te bekomen,toch niet..

PSU en audio GND hangt vaak samen aan het chassis,beste is audio GND isoleren van het chassis (dan vermijd je groundloops via rackrails/chassis) en PSU GND van chassis afkoppelen en enkele eventuele PSU/PCB GND pad op PSU input socket aansluiten.

Audio GND gaat soms onopgemerkt naar chassis via die aftstandbussen waar de PCB op gevijst zit,je moet ook kijken hoe dat zit met de jacks
 
Superbedankt voor de tips. Ik laat ff weten wat de oplossing was.
 
Ik heb hem bij een speicalist gebracht, die heeft de voeding gerecapped en een aantal solderingen verwijdered die niet orgineel door Roland zijn aangebracht.

Schroefgaten van het board waren (door een eerdere eigenaar) aan de behuizing gesoldeerd, mogelijk om te proberen de hum op te lossen.

Als je het mij vraagt, en ik heb er de ballen verstand van, dan heb je ook een geaarde stekker nodig om op die manier een hum tegen te gaan en die heeft de mks50 niet.

Anyway, het recappen en/of het verwijderen van de solderingen hebben er voor gezorgd dat de brom weg is :) Perfect geregeld, iedereen in z'n hum.
 
Anyway, het recappen en/of het verwijderen van de solderingen hebben er voor gezorgd dat de brom weg is :) Perfect geregeld, iedereen in z'n hum.
Goed te horen en bedankt ook voor het terugmelden. Het is altijd leuk om te horen dat een probleem is opgelost!
 
Schroefgaten van het board waren (door een eerdere eigenaar) aan de behuizing gesoldeerd, mogelijk om te proberen de hum op te lossen.

Als je het mij vraagt, en ik heb er de ballen verstand van, dan heb je ook een geaarde stekker nodig om op die manier een hum tegen te gaan en die heeft de mks50 niet.


neen,niet altijd zo GND kan dan via connectie via de jack GND door naar GND van het ander apparaat naar de aarde.

Het is ook zo dat je problemen kan hebben van ground loops,anyhow bij mijn MKS-50 destijd werkte het niet en na isoleren van het mainboard naar de behuizing was de hum helemaal weg en zonder recapping.
 
Back
Top