Welk effect heeft een Blinky led op een CVuitgang?

ProphetDrew

Ingeburgerd
Lid sinds
25 Maart 2019
Berichten
39
Locatie
Arnhem
Hi all, Ik heb met een bipolaire led een blinky ledje gemaakt met de bedoeling dat het ledje met een kleur aangeeft of de output van een module positief (groen) danwel negatief (rood) is. Toevallig stak ik deze in een van de twee gate outputs van een Doepfer adsrmodule. Het gekke was dat er een modulerende reactie was op het geluid. Iemand enig idee hoe dat kan komen?

Een andere vraag. Ik ben kleurenblind voor rood en groen. Zijn er bipolaire ledjes die bijvoorbeeld wit of blauw weergeven?
 
Dank voor de link naar rood/blauw. Heb een pootje op plus en de ander op aarde van de jackplug gesoldeerd. Ik zal controleren of er na het inschroeven van de jack er geen kortsluiting is ontstaan. Heb er wel isolatie tussen gedaan. Wordt vervolgd.
 
Zit er wel een weerstand tussen ?
Afhankelijk van het gebruik tussen een paar honderd Ohm tot zon 4.7k Ohm
Overigens bij kleurenblindheid.... Heb je de goede waarde/ kleuren weerstand wel ? :)
 
Hi Hilltree, Geen weerstand. Heb het maken van Blinky led gevolgd op https://www.youtube.com/watch?v=G0mG9pLxeBA . Iemand reageerde dat er wel een weerstand tussen moest. Heb overigens een Ohmmeter die op een zwart/wit scherm de waarden digitaal weergeeft. *D

Hi DreamXcape, Dank voor je tips. Heb overigens de test gedaan en ben strong Deutan (Nee geen Dotan) en wordt aangeraden zo'n bril te kopen (natuurlijk) :D Let op je email want wordt toch gebruikt voor spam ondanks ik niets had aangevinkt.
 
Een gate output is niet bipolair, dus dat werkt niet met een bipolaire led.

Ligt er aan wat je wil zien. Ik gebruik die rood/blauwe en dan is bij een gate signaal gate high = rood, gate low = uit. Werkt prima om te zien wanneer de gate high is.
 
Dat soort brillen zijn er al jaren, maar is toch voornamelijk gewoon marketingpraat, helaas.
Erg jammer, ik hoopte iemand te kunnen helpen. Maar ik las net ook bij de consumentenbond dat de resultaten matig zijn.

(Het heeft me overigens wel aan het denken gezet dus ik ga hier zeker rekening mee houden in de interface van het programma waar ik aan werk nu.)
 
(Het heeft me overigens wel aan het denken gezet dus ik ga hier zeker rekening mee houden in de interface van het programma waar ik aan werk nu.)
Dat is altijd fijn! Zouden meer fabrikanten/ontwikkelaars moeten doen. Ik vind het toch altijd frappant dat kleurenblindheid, waar toch best wat mensen een vorm van hebben, niet meegenomen wordt bij de ontwikkeling van een interface.
Maar mocht je een proefkonijn zoeken dan stuur maar een PM! ;)
 
Joh .. je sluit met de led het signaal gewoon kort, geen wonder dat er wat gebeurt in het circuit wat je kan horen.
Een led is GEEN lampje maar een [ lichtgevende] diode.
Druk er maar eens eentje op een duracel 9v batterij , hou je hooft er niet boven of de vingers er dicht bij , want dan kun je het kapje van je voorhoofd pulken of je vingers verbranden.
Ik zag bij het youtube filmpje dat iemand succes had met een 220 ohm weerstandje in serie , en dat was ook mijn beginwaardes wat ik in mijn vorige post aangaf.
 
Laatst gewijzigd:
Hilltree , Dan begrijp ik niet dat het in de genoemde Youtube wel werkte. Ik zag ook in een van de reacties dat iemand een 220k had aanbevolen. Had overigens de Led ook op een 9voltbatterij gezet en het lichtte gewoon op.
DreamXcape als je nog een kleurenblinde zoekt stuur me dan ook een PM.

SmartBits Wat zit er in jouw Ajak ledje rood/blauw. Ook een extra weerstand?
 
SmartBits Wat zit er in jouw Ajak ledje rood/blauw. Ook een extra weerstand?
Heb er maar even een foto van gemaakt want ik ben niet zo goed met die gekleurde ringen te herkennen...;) Waarschijnlijk kan iemand hier op het forum je wel vertellen welke waarde het is:
D99537-AC-3698-4901-A1-DA-8151-FD024338.jpg
 
Hilltree , Dan begrijp ik niet dat het in de genoemde Youtube wel werkte. Ik zag ook in een van de reacties dat iemand een 220k had aanbevolen. Had overigens de Led ook op een 9voltbatterij gezet en het lichtte gewoon op.

Er zijn speciale LEDs die op hogere voltages werken. Als je een LED die voor een lager voltage bedoeld is op een hoger voltage aansluit zonder weerstand, dan zal hij het inderdaad doen...totdat hij het niet meer doet (permanent). Hoe lang het duurt voordat hij het niet meer doet, hangt af van het voltage waarop je hem aansluit...

...en ga svp niet lopen kl*ten met een LED direct op 230V aansluiten, want dan loop je kans dat je het zelf ook niet meer doet.:(
 
Back
Top