ASM Hydrasynth Polyphonic aftertouch ribbon wavetables 2 filters 5 LFO’s 5 EG.s

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.459
Locatie
Amsterdam
Yup. Ik heb het ding ge-betatest. Meestal overleven die apparaten mijn studio niet. Deze wel.
 
Interessante mogelijkheden zo te zien en te horen lekker hoor 5 lfo’s per stem. En de polyfone aftertouch en touchstrip. :P
 
Deze mag wel op de voorpagina. Het ontwerp is een moderne variant van de Ensoniq SQ-80 (en ESQ-1) inclusief polyfone aftertouch, drie oscillatoren per stem, acht stemmen en een redelijke prijs.
Helaas geen analoge filters maar dat hoeft geen probleem te zijn. De Waldorf Quantum bewijst dat die niet zaligmakend zijn.
Ik ga het filmpje van Loopop vanavond eens afkijken en luisteren.
 
Voor mij de meest interessante synth sinds tijden. Ga ik zeker eens demo-en!! :okdan:
 
Ziet er mooi uit en ook een fraaie desktopversie.
Voor mij persoonlijk niet direct een 'wannahave', maar zeker interessant genoeg om in de gaten te houden.
 
Zo plots verschenen,als een spook in de nacht!Zonder tijdsgeest.Supper.
Een ijsbreker,voor die prijs,en zeker het desk model,al wat demo's gehoord,mooie klanken,zeker voor wie meer in de cinematic,epic,ambient beweging zit,ook de hybrid/rock fanaten zitten goed.
Ik weet niet of het uitbreidbaar is.
 
Hydrasynth is expected to come out November and cost $1299 for the keyboard and $799 for the desktop version. Details are available at the ASM site.

Volgens de Synthopia link in de OP
 
Hij heeft wel zoveel unieke features en de sound bevalt me zo goed wat ik tot nu toe heb gehoord, dat ik vrij zeker ben dat ik hem een keer ga kopen. Maar heb op moment genoeg dus kijk het eerst nog wel even aan :) heb nog genoeg te ontdekken in mijn huidige synths
 
Kan je iets meer vertellen over de sound e.d.? Waar zou je hem mee vergelijken? Microwave, Ambika?
Tja, da's altijd een beetje subjectief. Ik vind hem niet zo rauw als een XT/Microwave, maar wel rauwer dan bijvoorbeeld de Blofeld.
Digitaal met karakter (ook weer subjectief). Hij past in mijn setup erg goed tussen de analogen.
Sterke punten wat mij betreft:
– waanzinnige modulatie opties.
– de Attack Decay en Release stages van elke envelope kun je exponentieel of logaritmisch vormen <- DIT is echt een van de kerndingen voor het vormgeven van een geluid vind ik. Je kunt plakkende Moog envelopes maken, mooie ronde Oberheim-achtige attacks. Ik ben er wild van. Nog steeds.
PS: zelfs de glide curve kun je exp/log vormen :)

– Wat ook erg goed werkt om het karakter van een geluid te veranderen zijn de EQ FXs. Zowel beschikbaar in de pre- als post fx slots. Beetje minder mid, iets meer laag, etc. kan zóveel doen in een specifiek geluid. Ja, je kunt erover twisten of je dat op de synth zelf moet kunnen doen. Ik vind het persoonlijk prettig om zoiets per klank aan te kunnen passen en te kunnen saven.

– hij heeft een paar hele mooie filter algos

Kan nog wel een uurtje doorgaan. Het is het totaalplaatje wat hem voor mij zo fijn maakt: bedenk de modulatie en het kan. In het digitale geluidsspectrum is dat erg belangrijk. De "schoonheid" van een geluid is in die wereld meer afhankelijk van modulatie dan bij een analoog.

De poly aftertouch is ook erg, erg, erg fijn. Ik moest er gek genoeg vrij lang aan wennen. Of misschien beter gezegd: mee oefenen. Het vergt een andere speelwijze. In het begin moet je er bij nadenken zeg maar: welke toets druk ik harder in en waarom? :) Maar na een tijdje wil je niet anders meer.

Wat ook goed bedacht is vind ik, is dat je in feite uit de 220 waveshapes je eigen wavetable kunt bouwen, per oscillator (osc 1 en 2 allen, osc3 niet) , met 8 golfvormen maximaal. Je zit niet meer vast aan fixed wavetables op die manier.

Voor dit geld koop je echt een veelkunner met eigen karakter maar meer dan voldoende mogelijkheden om dat karakter om te vormen mocht je dat willen. Verwacht niet een van nature analoog karakter bij deze synth, maar dat lijkt me logisch.

En als laatste: de interface is een uitstekend compromis tussen bedienbaarheid en de vele, vele parameters. Druk en hou een van de LFO knoppen ingedrukt, druk een oscillator knop in en je creëert een mod routing LFOx naar OSCx. Dat soort handigheidjes ook.
 
Interessant, al is het maar voor de PolyAT (al wordt dat helaas (nog) niet door Ableton Live ondersteund). Synthengine ziet er ook goed uit met al die modulatie aan boord. Hopelijk dat Live een keer aan de PolyAT/MPE gaat, want dit lijkt me een uitstekend controller keyboard ook.
 
Back
Top