ASM Hydrasynth Polyphonic aftertouch ribbon wavetables 2 filters 5 LFO’s 5 EG.s

Ik krijg channel aftertouch niet werkend. Heb van alles geprobeerd in de settings, maar hij stuurt het niet uit en hij kan het ook niet ontvangen.
Het is wellicht een combinatie van een aantal settings, maar vooralsnog negeert hij channel aftertouch volledig.

PS. Ik zie net iets in de manual staan dat als MPE actief is een aantal settings genegeerd worden, waaronder de aftertoucht settings. MPE moet dus uitstaan (page 5 knob 8 ) en Poly ATtr (page 5 knob 1) moet op mono staan. Ik zal het vanavond eens proberen.

Leuk he, eerst een vraag stellen en dan zelf beantwoorden....8o)
 
Laatst gewijzigd:
Sommige dingen zijn in eerste instantie best verwarrend omdat bepaalde instellingen effect hebben op andere.
Zo wilde een LFO gebruiken om 'hard' door de golfvormen heen te gaan, maar dat lukt dan alleen als je de oscillator niet op wavescan hebt staan.

Over MPE ben ik intussen wat minder enthousiast.
Mijn Joué controller stuurt dat wel uit, maar ik verlies dan wel wat andere functionaliteit. Als ik hem als 'gewone' MIDI controller gebruik heb ik meer functies die ik ermee kan aansturen, dus MPE staat hier nu gewoon uit. Temeer ook omdat met MPE aan mijn andere controller niets meer lijkt te doen.

Allemaal geen grote issues voor mij.
Ik ben uitermate tevreden met mijn aanschaf.
 
Ik zie net iets in de manual staan dat als MPE actief is een aantal settings genegeerd worden, waaronder de aftertoucht settings. MPE moet dus uitstaan (page 5 knob 8 ) en Poly ATtr (page 5 knob 1) moet op mono staan. Ik zal het vanavond eens proberen.

Over MPE ben ik intussen wat minder enthousiast.
Mijn Joué controller stuurt dat wel uit, maar ik verlies dan wel wat andere functionaliteit. Als ik hem als 'gewone' MIDI controller gebruik heb ik meer functies die ik ermee kan aansturen, dus MPE staat hier nu gewoon uit. Temeer ook omdat met MPE aan mijn andere controller niets meer lijkt te doen.



Dat is toch wel vreemd, MPE zou een uitbreiding moeten zijn en niet dat je minder funkties kan gebruiken zou je denken?
Dat een andere controller dan niet meer funktioneert klinkt wel logisch, het is of het één of het ander denk ik.
MPE staat nog een beetje in de kinderschoenen dus kan ook best dat het één en ander nog niet helemaal optimaal gaat.
Hopen dat als in de loop van dit jaar het nieuwe midi protocol van start gaat dat het dan allemaal wat soepeler loopt.
 
Inderdaad, zeker geen issue, want ik vind het verder een geweldige bak.

Dan wil ik nog wel iets kwijt over poly aftertouch. Het is een vaak bejubelde feature die maar weinig te vinden is in hardware.
Maar ik moet de eerste Hydrasynth demo nog tegenkomen waar dit op sublieme wijze wordt toegepast.
Ik vind het zelf lastig om er echt iets moois en creatiefs mee te doen (al moet ik het doen met de module versie, dus met pads).

Dat gezegd hebbende ben ik wel erg onder de indruk van de Osmose. In die demo's zie en hoor je overduidelijk de toegevoegde waarde.
Maar die gaat dan ook veel verder dan Poly aftertouch.
 
Dan wil ik nog wel iets kwijt over poly aftertouch. Het is een vaak bejubelde feature die maar weinig te vinden is in hardware.

Ik vind het zelf lastig om er echt iets moois en creatiefs mee te doen (al moet ik het doen met de module versie, dus met pads).
Het is - in ieder geval op de klavieren van Ensoniq - vaak lastig te doseren, zeker als je met een hand een akkoord speelt en meer toetsen van aftertouch wilt voorzien.
 
Ik vind het zelf lastig om er echt iets moois en creatiefs mee te doen (al moet ik het doen met de module versie, dus met pads).

Grappig hoe verschillend mensen dat blijkbaar kunnen ervaren.
De Hydrasynth is de eerste bak met Poly AT die ik bezit en ik vind het wel een hele interessante toevoeging.
Ik vind het met de pads ook prima te doseren. Daarentegen spelen die pads dan weer niet zo lekker als het om het snel vinden van de juiste noten gaat.
Mede door de polyfone aftertouch overweeg ik de aanschaf van de keys mettertijd.
 
Er is ondertussen weer een nieuw OS beschikbaar.

http://www.ashunsoundmachines.com/downloads


Hydrasynth 1.4 update

New features
  1. When you change SYSTEM SETUP, we now store the Tuning, Scope mode, LED Dim status and TempoLck parameters.
  2. Bank change – Many people wanted a way to move to other patch banks quicker. Now if you press and hold SHIFT and turn the big knob, it will jump to the next or previous bank.
  3. We have added a new mutant. The new PhazDiff generates the difference of the incoming wave and a version that is inverted and phase shifted. The DEPTH control controls the phase and the Dry/Wet control mixes the original and this new shifted version.
  4. The noise generator now has 7 noise types, with Red, Blue, Violet and Grey noise added.
Bug fixes
  1. Optimize the home page patch name display.
  2. Saving a patch with glide off, will save the glide time parameters.
    3. Hydrasynth will send MIDI clock only in INTRUN mode. This fixes a problem where MIDI loops could create problems.
  3. When ARP TX = ON(system page) it will no longer arpegiate incoming MIDI notes. This fixes a problem where MIDI loops could create problems.
  4. Polyphonic aftertouch will work on held notes that are transposed....i.e. hold a note, and change octave, the note polyAT still works.
  5. If OVERFLOW = ON, USB MIDI will still follow AT TX
  6. Cut the internal MIDI loop in chord mode with a DAW.
  7. Some DAWs will send some MIDI clock messages after a "MIDI STOP"(FC) message and cause ARP to keep playing. Arp will now stop playing after a MIDI STOP message and won’t play until the next MIDI START message (FA or FB).
  8. When a program is changed, it will not send a notes off at the same time.
  9. When you have MIDI loop and NRPN TX nad NRPN RX are enabled, the mod matrix will change depth when you highlight the mod destination.
  10. Fix the bug that Hydrasynth didn't respond program change when MPE on.
  11. CV Mod In had the OFFSET parameter inverted.
  12. Fixed Hydrasynth in Ext. tempo sync with DAW, and the ARP latched, it can generate a long note when you stop the DAW.
  13. Not sync with DAW downbeat while using ext clock.
  14. Fixed a bug where the Hydrasynth didn't save Ribbon Hold in patch.
  15. When Overflow = On, USB MIDI didn't respond to AT TX setup.
  16. Fixed a bug where there's chance the direct Cutoff knob won't work in some pages.
  17. C-1 note didn't respond Pitchbend wheel.
  18. Very low note may send wrong CV
  19. Fixed a bug where sometime after you edit a patch, the * will disappear.
  20. ARP will have chance to go crazy on the first notes when ClkLock On.
  21. Removed the issue of the Hydrasynth sending all CC 0 when it boots.
  22. Double click random on system page 12, will cause issue.
  23. Fixed a bug where USB MIDI does not send aftertouch when MPE is on.
  24. LFO tempo will be not right if clock changes from Ext to Int.
 
Deze week zal hij dan eindelijk worden geleverd! Het gaat om de toetsenversie.
 
Ik heb hem gisteren opgehaald van het servicepunt! Bax had zo veel korting (15%) gegeven dat ik achteraan in de rij moest aansluiten en hun gebruikelijke doos en extraatjes er niet meer van af konden. De doos was beschadigd, maar gelukkig zat het instrument in twee dozen.

De meeste naar mijn smaak goede klanken zijn weer van forumlid SCD! Die van Paul Schilling vallen grotendeels tegen.
Een van de geluidsontwerpers had een vooruitziende blik met de nare klank Pandemic met Macro's genaamd Serum, Vaccin etc.

Het is het wachten waard geweest. Bijna alles klopt: klank, expressie en gebruikersgemak. :geslaagd:

Heel fijn dat er een papieren handleiding bij zat. Ik had hem al een half jaar geleden afgedrukt om me in te lezen. Je hebt hem nauwelijks nodig omdat de manier van werken heel logisch is.

Alleen sommige geluidenmet arpeggiator doen niets als die aan staat. Ik heb nog niet door hoe dat kan. En de drukknop tap tempo blijft knipperen. Die kun je voor zover ik weet, niet uitzetten. Dat gaat op een gegeven moment irriteren.

Hoewel ik een sterke voorkeur heb voor analoge filters, mis ik die hier niet en dat is een goed teken.

Dit kon wel eens een klassieker worden.
 
Ik heb hem gisteren opgehaald van het servicepunt! Bax had zo veel korting (15%) gegeven dat ik achteraan in de rij moest aansluiten en hun gebruikelijke doos en extraatjes er niet meer van af konden.
tot mijn verbazing lag de desktop versie voor me klaar terwijl ik de key versie had besteld, heb hem toch maar afgerekend en sta nu voor de key versie weer achterin de rij.
 
Staat de klok van de arp niet op midi i.p.v. intern?
Heb hem ook besteld overigens.

Nee, dat is een globale instelling. Veel plezier ermee straks!
 
tot mijn verbazing lag de desktop versie voor me klaar terwijl ik de key versie had besteld, heb hem toch maar afgerekend en sta nu voor de key versie weer achterin de rij.

Bij Midi Amsterdam hebben ze hem op voorraad.
 
Bij Thomann ook op voorraad, trouwens.
 
Wellicht een domme vraag maar vooruit dan maar......is het mogelijk een externe synth, b.v. een Roland sh-01, op de Hydrasynth aan te sluiten? Of heeft de Hydrasynth geen audio-in?
 
Ja zeker! De cv-ingang kan ook als audio-ingang worden gebruikt.
 
Vandaag mijn Hydrasynth Keyboard ontvangen. De eerste indrukken zijn :
- zwaar, (en mede daardoor) een zeer goede bouwkwaliteit.
- De encoders zijn kwalitatief uitstekend en hebben een goede draaiweerstand, de drukknoppen daarentegen voelen wat goedkoop en 'wobbly' aan.
- Even snel door wat patches gescrolld, niet veel mis mee :)

Firmwareversie is 1.2.2. Later maar even updaten. Of zijn er redenen om dat nog niet te doen?
 
Back
Top