ASM Hydrasynth Polyphonic aftertouch ribbon wavetables 2 filters 5 LFO’s 5 EG.s

De levering is voor de zoveelste keer uitgesteld tot de week van 1 april. Wat een grap. Nu zes maanden vertraging. Als dat zo doorgaat, heb ik de Moog One eerder in huis dan de Hydrasynth. :D
 
Ik heb er even op moeten wachten, maar vandaag kreeg ik de mijne dan eindelijk binnen.

Naamloos.png
 
Ik heb er even op moeten wachten, maar vandaag kreeg ik de mijne dan eindelijk binnen.


Mooi dat er eindelijk ook in NL uitgeleverd wordt. Ben erg benieuwd naar je eerste indrukken. Veel plezier ermee!
 
Ik ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen. Zit erover te denken om er ook eentje aan te schaffen. Als ze ooit weer beschikbaar komen dan haha
 
Leuk Tom, weer een hele ontdekkingsreis erbij, veel plezier ermee!

Dank je!

Studioverbouwing is net voltooid, dus de timing was goed.
Als je eens in de buurt heb kom je maar eens kijken/luisteren. ;)
 
Dan mijn eerste indrukken....

Bij het uitpakken voelde het al behoorlijk 'looiig' voor een apparaat van deze beperkte omvang.

De aansluitingen voor stroom, MIDI en audio zijn in een ruime uitsparing aan de achterkant aangebracht.
Erg handig voor bevestiging in een 19 inch rack (geen uitstekende pluggen), maar redelijk onhandig als je hem gewoon als desktop gebruikt.
Voor de aan/uit schakelaar die hier ook gesitueerd is, zijn lange vingers dus een pre.

Om te beginnen ben ik maar eens door wat presets heen gescrold en daar zitten toch best indrukwekkende en goed klinkende patches tussen.
Misschien niet allemaal even bruikbaar in muzikaal opzicht, maar ze geven een aardige indruk van de mogelijkheden.
Vervolgens heb ik de Hydrasynth ge-update. Met de updater app was dat zo gebeurd.
Meteen ook maar een op de website van ASM beschikbare soundbank met de patch manager op de Hydrasynth gezet en ook dit was na enig uitzoeken niet ingewikkeld.
Het overzetten van patches gaat evenwel vrij langzaam.

Gisteravond met mijn vrouw nog wat patches beluisterd en wat aan knoppen gedraaid waardoor ons enthousiasme voor dit instrument nog meer toenam.
Vanmiddag kwam ik er dan eindelijk aan toe om er even echt voor te gaan zitten en wat meer 'getweakt'.
Wat er daarbij voor mij echt uitspringt is de interface van de Hydrasynth. Ik vind deze echt knap en goed doordacht in elkaar zitten.
Links zijn er de knoppen voor arpeggiator en filter(s) en rechts de acht knoppen waarmee alle andere parameters worden bediend.
De drukknoppen onderaan volgen de route van het geluid en met elke knop selecteer je de betreffende module. Met de acht knoppen rechts bedien je de parameters van de betreffende module en dat werkt bijzonder goed en erg intuïtief naar mijn mening.

Wat ook meteen in het oog springt is de oscilloscoop functie in het linker schermpje.
Nu vond ik dat in de Minilogue-XD al een hele fijne toevoeging en ook in de Hydrasynth heeft het toegevoegde waarde.
Ik vind sowieso de visuele feedback van dit instrument een groot pluspunt.
Naast de oscilloscoop geven de Envelope en LFO drukknoppen met helderheidsverschillen het verloop c.q. snelheid van voornoemde onderdelen weer. De knoppen in de master control sectie geven met LED kransen de ingestelde waarde weer.

De knoppen in de master control sectie zijn instelbaar als macro's.
Dat houdt in dat je voor elk van de acht knoppen acht parameters kunt instellen.
Dat vind ik persoonlijk erg handig en ook prettig is dat je ze per patch opslaat.

De arpeggiator is ook erg leuk speelgoed.
Vooral de ratchet functie vind ik erg inspirerend en ik heb nog geen ander instrument gehad waar dit op die manier in zat.


De pads vind ik verrassend goed bespeelbaar.
Er gaat voor mij weliswaar niets boven een goed toetsenbord, maar met deze pads kan ik prima uit de voeten.
De polyfone aftertouch valt er ook goed mee te bespelen.
Ik heb er meteen mijn Joué op aangesloten en daarmee is hij prima te bespelen.
Joué ondersteunt polyfone aftertouch, maar het valt mij niet mee om daar al iets fatsoenlijks mee te doen.
Enige oefening is hier vereist vrees ik.
Het prettige aan de Joué is wel dat het een redelijk gelijkwaardig alternatief biedt voor de ribbon controller die op de keyboard versie zit.
Aan het werken met de MPE functies van de Joué ben ik nog niet toegekomen.

Tot slot heb ik de Hydrasynth aan mijn modular gehangen om te testen of de ribbon controller van Doepfer bruikbaar is in de Hydrasynth.
In hoeverre het inzetbaar is moet ik nog uitgebreider testen, maar de Hydrasynth reageert prima op de inkomende CV signalen.

Tot zover de zaken die mij opvielen.
Er valt natuurlijk veel meer te zeggen over bijvoorbeeld golfvormen, wavescanning, mutators en effecten, maar mijn kennis van dit instrument is nog zo prematuur dat ik mij daar nog even niet aan waag (overigens is mijn eerste indruk van de effecten wel een heel positieve).
Mijn voorlopige conclusie is dat ik met Hydrasynth in ieder geval een interessant instrument aan mijn arsenaal heb toegevoegd dat iets nieuws te bieden heeft en waar ik voorlopig niet op uitgekeken raak.
 
Ik heb hem nu een week of twee en ik sluit me bij de korte review hierboven aan.
Ik heb heel snel mijn weg gevonden zonder ook maar 1x in de manual te kijken.
Hij is wat minder geschikt voor analoge emulaties, maar daar kopen de meesten hem ook niet voor.
Programmeren is echt een feestje. De interface werkt snel en intuïtief.
Qua sound klinkt hij goed genoeg.
Naar mijn mening overstijgt hij soundwise een goede VST niet, maar het voordeel van de intuïtieve interface is voor mij echt een mega plus.
Voorlopig een blijvertje dus waar ik nog lang plezier van hoop te hebben.
 
Mijn Novation Summit kon nog wat 'aanvulling' gebruiken en bovendien had ik een klein klaviertje nodig ter vervanging van mijn Micron dat vlak voor m'n neus als 2de klavier staat.
Ik had dus 2 opties die betaalbaar waren : De Hydra en de Argon. Ik heb ze naast elkaar geprobeerd.
Los van het feit dat de Hydra net iets meer functies aan boord heeft kon ik niets anders dan besluiten dat de Argon naar mijn gevoel een pak 'organischer' klinkt.
Ook op andere fora zag ik die opmerking voorbij komen en dus staat hier een Argon 8 te blinken.
Ik breek de Hydra zeker niet af, en ongetwijfeld erg bruikbaar, dat hoeft geen betoog. Ook de demo's op YT konden mij inspireren. Maar een A/B vergelijking brengt soms soelaas.
Tot slot vind ik het design van de Hydra verre van mooi. (al geeft dat voor mij geen doorslag, maar het oog wil ook wat en over smaak kan je moeilijk discussiëren...)
Tel daarbij het verschil in prijs en dan was voor mijn part de Argon de beste keuze.
Ik koop nog wel eens een Hydra desktop als ze voor 350€ te koop zijn. :D
 

Attachments

  • IMG_4764.JPG
    IMG_4764.JPG
    79,9 KB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
(...) Los van het feit dat de Hydra net iets meer functies aan boord heeft kon ik niets anders dan besluiten dat de Argon naar mijn gevoel een pak 'organischer' klinkt. Ook op andere fora zag ik die opmerking voorbij komen en dus staat hier een Argon 8 te blinken (...)

Dat heb ik ook gelezen en nu een bevestiging dat het klopt. Toch vond ik de eerste demo's op YT van de Argon8 niet heel overtuigend. Maar in het echt is het toch altijd wat anders, kennelijk met deze helemaal. Het geeft te denken.
 
Toch vond ik de eerste demo's op YT van de Argon8 niet heel overtuigend. Maar in het echt is het toch altijd wat anders, kennelijk met deze helemaal. Het geeft te denken.

Die eerste A8 demo's vond ik ook niet overtuigend. Soms is het even wachten tot mensen aan het programmeren gaan en YT demo's posten.
DeModal Argon 8 Demo I - No talking door Alphacode op YT kon mij overtuigen. Maar goed, de Hydra wil ik ook wel. En ook de Korg Wavestate.
En de Poly D van Beh is de volgende op mijn lijst. Ik ga terug Disco maken. Vandaar... 8)
 
Zowel de Hydrasynth als de Argon maakten op mij qua klank weinig indruk bij de eerste demo, maar bij de Hydrasynth veranderde dat naar gelang er meer demo's kwamen.
Bij de Argon gebeurde dat niet en bovendien leek de interface van de Hydra mij in alle opzichten aantrekkelijker.
Dat laatste blijkt ook in de praktijk, dus tot op heden ben ik uiterst content met mijn keuze.
Ik geloof absoluut dat je je aan een Argon-8 geen buil kan vallen, maar aangezien de Hydrasynth mij in alle opzichten meer aanspreekt was de keuze niet moeilijk.

Wat de Wavestate betreft, deze staat voor mij zo ver van de Argon en Hydra af dat die zijn eigen plek hier verdient mettertijd.
 
Kan iemand met een hydra misschien antwoord geven op de volgende vragen:

1) Hoe zijn de endless encoders? Zijn ze lineair in te stellen (zonder versnelling) en gaan ze dan ook daadwerkelijk met 1 volledige omwenteling van het minimum naar het maximum?

2) Is het ook mogelijk om "klassieke" PWM te doen? De PWM Orig op een blokgolf lijkt meer een trappetje te maken dan daadwerkelijke PWM. De PWM Squeez lijkt wel te doen, maar ik kan nog niet echt een (audio/video) voorbeeld vinden. Zou mooi zijn als iemand hier een fragmentje van kan posten :)
 
1) Hoe zijn de endless encoders? Zijn ze lineair in te stellen (zonder versnelling) en gaan ze dan ook daadwerkelijk met 1 volledige omwenteling van het minimum naar het maximum?

De snelheid waarmee je de knop draait lijkt geen invloed te hebben.
De hoeveelheid omwenteling hangt af van het bereik van de betreffende parameter.
Bij de meesten is dat zo tussen de 50 à 75%, maar voor de golfvormen heb je bijna drie rondjes nodig.

2) Is het ook mogelijk om "klassieke" PWM te doen? De PWM Orig op een blokgolf lijkt meer een trappetje te maken dan daadwerkelijke PWM. De PWM Squeez lijkt wel te doen, maar ik kan nog niet echt een (audio/video) voorbeeld vinden. Zou mooi zijn als iemand hier een fragmentje van kan posten

Daar ben ik nog niet zo ingedoken.
Alles wat ik in het scherm zie gebeuren bij de verschillende vormen van PWM lijkt maar weinig op wat ik ken van andere instrumenten.
Voor details en hoe het klinkt moet ik er wat meer induiken, maar daar kom ik bij gelegenheid dan nog wel op terug.
 
De snelheid waarmee je de knop draait lijkt geen invloed te hebben.
De hoeveelheid omwenteling hangt af van het bereik van de betreffende parameter.
Bij de meesten is dat zo tussen de 50 à 75%, maar voor de golfvormen heb je bijna drie rondjes nodig.



Daar ben ik nog niet zo ingedoken.
Alles wat ik in het scherm zie gebeuren bij de verschillende vormen van PWM lijkt maar weinig op wat ik ken van andere instrumenten.
Voor details en hoe het klinkt moet ik er wat meer induiken, maar daar kom ik bij gelegenheid dan nog wel op terug.

Thanks!
 
Even een aanvulling op het gedrag van de knoppen.
De 'knob speed' is instelbaar (slow, medium, fast).
 
Tom 32 : Als ik een verzoekje mag doen? ;) Wanneer je een poosje zelf patches hebt gemaakt, laat maar even weten hoe de interface in de praktijk bevalt. Of je denkt dat dit gaat vervelen als je het vaak doet, of juist niet, is het handig, etc. Komt omdat de indruk (bij mij tenminste) van de Wavestate is dat dit na een tijdje wel wat begint te irriteren, misschien.
 
Disharmonic Ik heb net de review van Nick Batt bekeken en ik zie weinig raakvlakken tussen de Hydrasynth en Wavestate als het op de interface aankomt.
Uiteraard kan ik niet uit ervaring spreken als het op de Wavestate aankomt, maar ik vind interface in ieder geval niet intuïtief ogen, terwijl ik bij de demo's van de Hydrasynth dat gevoel wel had.
In de dagen die ik er nu mee heb mogen stoeien vind ik de interface van de Hydrasynth nog steeds een heel sterk punt.
Een druk op een knop brengt je meteen bij de juiste parameters. Oké, soms vind je die pas op de tweede pagina, maar in principe heb je altijd acht knoppen direct tot je beschikking om parameters van de betreffende modules te bedienen.

Het zwakke punt hierin is natuurlijk dat de knoppen die je ter beschikking hebt altijd zaken binnen de geselecteerd module bedienen.
Met de ene hand de snelheid van een LFO aanpassen terwijl je tegelijk de release van een envelope bedient kan dus niet, ware het niet dat de Macro's hierin uitkomst bieden.
Zoals eerder opgemerkt kun je aan elk van de acht encoders acht functies toewijzen met elk hun eigen bereik. In de eenvoudigste vorm kun je dus de Cutoff van filter 2 toewijzen om zo beide filters tegelijk te kunnen bedienen. Je kunt echter ook de Cutoff en Resonance van een filter tegelijk met één knop bedienen, waarbij de cutoff waarde terugloopt en de Resonance juist oploopt, of, nou ja zo'n beetje alles dat je kunt bedenken eigenlijk.

Ik vond de interface van de Peak erg prettig en dat vind ik nog steeds. De vele knoppen en de handige menustructuur maken het een erg intuïtief instrument, maar ik denk dat de Hydrasynth een hele grote, dure en zelfs onoverzichtelijke bak zou zijn geworden als er voor alles een knop zou zijn geweest. Ik vind dat ASM een uitstekende balans heeft gevonden in de functies die ze direct onder de knop hebben gezet (filter, arpeggio) en de acht encoders die ofwel als macro fungeren ofwel de functies hebben die bij de geselecteerde module horen.

De Wavestate staat hoog op mijn verlanglijstje, maar ik denk dat ik daar qua bediening nog wel een dobber aan zal krijgen in vergelijking met de Hydrasynth.
Ik heb nu een kleine week met de Hydrasynth gespeeld en in die tijd nog niet echt naar de handleiding hoeven grijpen. Ook mijn vrouw kon er meteen mee uit de voeten.
Ik ben nog geen echte issues tegengekomen. Soms wel wat kleine dingetjes. Zo leek het draaien aan een knop geen enkel effect te hebben, maar bleek de betreffende functie gekoppeld te zijn aan een andere functie en alleen effect te hebben bij een bepaalde instelling van die betreffende functie. Dat zal ook een kwestie van wennen en ervaring worden denk ik.
 
Tom 32 : Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :) Het is leuk om uit eerste hand te horen hoe het werkt in de praktijk. Eigenlijk een beetje een bevestiging wat ik haal uit de video's van de Hydrasynth en de Wavestate. Denk dat de Wavestate ook heel interessant is, maar het moet wel prettig werken. Wat je zegt is ook een bevestiging wat ik op andere fora lees over de Hydrasynth, over de interface is goed nagedacht en waar een compromis nodig is, het is niet echt hinderlijk. Ik liep bij het uitkomen van de eerste video's niet echt warm voor het geluid van de Hydrasynth, maar gaandeweg kwamen er meer demo's die beter waren. Dus krijg nu weer meer belangstelling ervoor.

Nogmaals dank, want aan dit soort ervaringsberichten hebben we echt iets. :okdan:
 
Back
Top