Ongeloofelijk luxe probleem: wat houden, wat verkopen?

Ach de dx stijgt in waarde vermoedelijk dus safe bet.
ik wou graag wat dx7 presets er uit halen en de extra knopjes is tweaky - en kleinere footprint dan een bruine dx7.

En aan t gebrek aan kopers te zien voor de dingen van +300 euro denk ik dat enkel de kleine prul eruit gaat.
 
interessante draad, waar ook mijn deel aan wou bijdragen.
Ik had een lange tijd geen inspiratie, al ben ik niet een die veel uitgeeft aan gear. Was op zoek naar inspiratie.
En door te kijken naar Youtube video's van allerlei gear van bijv. Cuckoo, loopop, sonicstate ben ik gerichter gaan zoeken naar gear en kreeg ook inspiratie uit het gebruik van de nieuwe gear.
Het verbaast me dat nieuwe gear niet veel nieuws heeft, maar telkens inspeelt op de huidige trend. Wat je veel krijgt is dat nu veel wat langer software-matig kon in een hardware pakketje gestopt wordt en verkocht wordt. Of recycling van FM, additief synthese, Analoge bakken voor de zoveelste keer gekopieerd(voorbeelden: TD-3 van Behringer, Digitone van Elektron).
Wat het wel mooi maakt van de recycling oefening is dat er nieuwe interfaces voor de apparaten gemaakt worden, zoals drukknoppen met kleurindicatie(het Novation Pad model, noem ik het) en draaiknoppen.
Wat ik kwa inspiratie kreeg van de diverse demo's van Youtube was hoe een resultaat bereikt wordt. Kwa klank en arrangement structuur gaf dat veel inspiratie. En ook hoe te beginnen met een lied.

Mijn manier van werken in het verleden was veel gericht op het zoeken naar een melodie of een accoorden schema op een instrument zij het een gitaar, toetsen, een loop of iets vast en van daaruit verder bouwen door opstapelen. Door het kijken naar de demo video's is mijn manier van werken veranderd. Ik sluit nu meestal een Novation Launchpad op een virtuele synth of een hardware synth en ga zitten scrollen door de massa's packs of patches, en zit op die Launchpad te drukken; gelukkig is die Launchpad Pro gevoelig voor nuances en kun je inspiratie krijgen door simpel door de banken te scrollen en te pielen.
Soms is het ook dat ik een geluid dat ik op straat heb gehoord dat ik wil namaken met een synth; met dank aan de smartphones van tegenwoordig dat wat je hoort je kunt opnemen.
Ook waar ik veel ideeen uit krijg is als ik met mijn relatief oude minimale setup de ideeen die bij de nieuwe gear gedemo-ed wordt probeer te transporteren naar mijn oude gear.
Voorbeeld: iets wat Cuckoo probeert te doen op Digitone vertalen naar een oudere Yamaha Rm1x. Ik weet dat zo'n Digitone een FM-bak is met zeer gave mogelijkheden, maar ik probeer toch de ideeen die er met de Digitone gemaakt worden te vertalen kwa sequencer naar de Rm1x. Je krijgt een brok inspiratie door het verder zoeken naar al de mogelijkheden van de bak die je nu hebt. Combineer dat maar eens met een virtuele FM-synth of een ROMpler en je krijgt dingen waarvan je geen voorstelling van had.
Meestal leg ik dan die ideeen meteen in Ableton Live vast, dank aan een goede USB audio interface en USB MIDI interface.

Mijn visie is en blijft: wat wil je voor muziek maken, hoe flexibel wil je werken(beperkingen geven meer resultaat) en kies dan je tools. Mijn inzet is altijd 1 stuk van elk. Ik heb dus niet 2 versies van drumcomputers, niet 2 VA's(heb er lang over zitten denken een 2e aan te schaffen, maar achteraf gezien heb ik geen 2e nodig), wel een poly analoog en 2 romplers uit verschillende tijden. En mijn computer is de sampler. Knoppen en druktoetsen zijn handig, vind ik; hou ook niet van de muis, hou meer van key-commands als het gaat of direkte knoppen. Launchpad is in dat opzicht ideaal, het had ook een Launchkey kunnen zijn, alleen ik heb een hekel aan mini-toetsen; oude trauma, ik heb op een Casiotone toetsen leren spelen, :).
 
Laatst gewijzigd:
Ik laat mij leiden door GAS. Misschien geen goede raadgever, maar je komt nog eens ergens.
 
Was deze draad vergeten. Er is een boel de deur uit... De rytm heb ik weggegeven voor 750 en nog geen seconde gemist, integendeel. Zeker de kleine dingen zoals microkorg enz. Kon zelfs de moeite niet doen 'm nog een keer aan te sluiten, hop de verkoop in.
De DX200 is echt n blijver. Een compacte dx7, waarde is ook al flink opgelopen zag ik.
Minimoog staat in de aanbieding, mogelijk volgt de polysix nog en de sub37, weg met moog haha - vangt hier enkel stof. Dominion 1 twijfel ik, lijkt ook waardevast dus geen haast mee.
Ben alvast gestopt met Espen Kraft zijn video's te kijken, dat helpt tegen 't gas prima... Maar waarom heb ik toch die verduivelde pulsar 23 video's gezien, beter niet gedaan.
Hier staat nog een koma komplex sequencer die eigenlijk amper de kans krijgt... De lijst met 'fijn maar werkloos' is redelijk lang.
Moet echt terug aan de maschine workflow, die bak als seq en verder alles out the box en ableton als stereo bandopnemer. favo workflow.
 
Die komplex stond lang op mn wantlist. Leek me een enorm tof ding. Verder kijk ik over het algemeen naar wat een apparaat kan qua functionaliteit en doet qua klank. Ik probeer altijd daar mn keuzes op te baseren. Zodat ik niet met een enorme overlap van zelfde soort synths zit. Voor de rest ben ik uiteraard keiharde gas degen.
 
Maar waarom heb ik toch die verduivelde pulsar 23 video's gezien, beter niet gedaan.
Haha, ja mooi is dat ding en lekker voor experimenteren, kost een pak geld maar wel iets waar je jaren meer verder kan.
Hij zou niet misstaan in je studio. ;)
 
Wat me helpt m niet te kopen, is dat mensen op oa stimming zijn yt video reageren dat t leren jaren kost. Die pulsar. Ik heb nl nog genoeg andere zaken die ik moet en wil leren aanwezig dat ik me dat niet kan veroorloven qua tijd.
Dus wacht wel af.
 
Ik zou die sub37 direct omruilen voor een dominion 1. Zoveel meer karakter, maar wel beperkt in midi. Klank en filters maken alles goed.
 
Heb gas behoorlijk onder controle momenteel. De pro dealers vragen me de minimoog te ruilen en er is niks uit hun shop dat me aanspreekt :D
 
Heb gas behoorlijk onder controle momenteel. De pro dealers vragen me de minimoog te ruilen en er is niks uit hun shop dat me aanspreekt :D
Dat komt waarschijnlijk doordat je veel gehoor hebt gegeven aan GAS en daardoor alles al hebt ;-)
 
Back
Top