Vermona DRM vraagje

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
591
hallo

de vermona drm lijkt me een leuk instrument, maar is er geen manier om "instellingen" te bewaren?
indien niet, veronderstel ik dat je alles manueel moet verzetten als je een ander nummer (met andere instellingen)
wilt spelen. Er vanuit gaande dat je die uit je hoofd kent en zeer vlug kunt veranderen? :p

grtz
 
Yup. Precies zoals je het zegt. Mocht je een leuke analoge drum computer zoeken met de mogelijkheid om je settings op te slaan (en meer) kan je naar de elektron analog rytm kijken.
 
Dat zou wel eens kunnen tegenvallen zoals jij het wil gaan gebruiken. Ik heb ook een DRM mk3 gehad... .
Als je een geluid wil reproduceren zal je echt heel precies de potmeters moeten instellen want sommige hebben een heel brede range. De kick bijvoorbeeld heeft een zeer brede pitch range.
Als je een leuke sound hebt moet je deze opnemen dan heb je hem zeker zoals je wilt.
Wil je geluiden kunnen opslaan dan zoek je beter iets anders (drumsynth met mogelijkheid tot opslaan of sampler om de DRM geluiden te samplen).
Na wat samplen kwam mijn DRM omwille daarvan te koop.
 
Is het dan eigenlijk een toestel om vooral te improviseren? Aangezien je niet kan reproduceren...
 
Is het dan eigenlijk een toestel om vooral te improviseren? Aangezien je niet kan reproduceren...
Het is meer persoonlijke voorkeur, je kan hem ook prima gebruiken voor studio werk. Maar het werkt niet zo goed als je aan meerdere nummers tegelijkertijd werkt met verschillende instellingen. Dan moet je met patch sheets werken of fotootjes van je instellingen maken. Maar dan krijg je de geluiden nooit 100% terug door kleine afwijkingen in standen van je knoppen.
Dus of dat voor jou werkt hangt een beetje af van je workflow. Ik heb het apparaat een tijd gehad en vond het niet zo'n probleem. Ik vind het juist wel prettig om mn drumgeluiden hetzelfde te houden tussen nummers dus liet mn knoppen gewoon staan. Dat geeft toch een wat consistente sound. En vaak neem ik tracks gewoon als audio op als ik er tevreden over ben, dus daarna mag ik weer aan de knoppen draaien voor iets anders.

Er zijn veel meer synths die geen patches kunnen opslaan. Dit is niet uniek voor de DRM. Veel van de oude klassiekers en hun moderne namaak hebben geen patch geheugens. (al die nieuwe behringer klonen bijvoorbeeld ook niet) Veel mensen vinden dit juist prettig. Je kan aan de stand van de knoppen in een oogopslag zien wat je synth doet. En het dwingt je om sneller tracks als audio op te nemen waardoor je niet eindeloos meer aan geluidjes kan pielen. Voor mij is dat een stuk productiever. Af is af.

Maar ik ben de laatste tijd veel meer met sound-design dan met muziek maken bezig. Dus dan is het wel weer prettig om geluiden op te kunnen slaan. Veel van mijn synths zonder patch geheugen hebben inmiddels dus mijn studio verlaten.
 
Back
Top