Polychain Behringer Neutron met Model-D?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik overweeg een Behringer Model-D te kopen naast mijn Neutron. Zowel omdat het gewoon een gave synth is, maar ook en vooral omdat het een mooie aanvulling is, gezamenlijk vormt het een behoorlijk uitgebreide semimodulaire synth, de Model-D biedt extra EG's, een extra LFO, en natuurlijk die super 24dB VCF plus drie Vco's en een extra noise. Voor een prijs waarvoor ik nog niet eens een extra eurorack met LFO, EG en VCF zou krijgen. En dan heb ik er ook nog eens een 2e gave synth bij. Dat het een miniMoog-kloon is maakt het nog verleidelijker, legendarisch classic instrument! En je kunt het dus ook andersom zien: de Neutron biedt allerlei extra modules om de D aan te vullen. Ook heel leuk gewoon met z'n tweeën.

Nu vraag ik me het volgende af: ze hebben allebei de multi-chain mogelijkheid. Werkt dat ook in deze combinatie, of zou het alleen met 2 D's of 2 Neutrons werken? Het Lijkt me een erg leuke extra modus. Al denk ik niet dat het me ervan zou weerhouden als het niet kan. Iemand hier ervaring mee?
 
Geen ervaring mee, maar het kan gewoon.
alhoewel duofoon met 2 verschillende synths.... nou ja waarom ook niet. Waarschijnlijk best vet als je altijd 2 noten speelt. Heb ook een model d, vette sound hoor
 
Tja, omdat je op allebei kunt instellen welke noot priority krijgt enzo kun je dus prima zelfs triofoon spelen, aangezien de Neutron duophonic kan al (met dus keuze uit last note -waarbij de stemmen dus roulerend over de in dit geval drie stemmen verdeeld worden-, low note of high note), of beter nog dus, paraphonic met een ander er aan. Met de keysplit mogelijkheid van de Neutron er ook nog bij wordt het erg onoverzichtelijk hoe het zich allemaal zal gaan gedragen maar er moet van alles mee uit te vogelen zijn.
 
Neutron is alleen paraphonic, niet duophonic. Ben nu niet thuis, anders had ik het even getest. :) Kijk wel uit met te snel meer gear kopen, je hebt er meestal meer aan om wat je hebt eerst verder te ontdekken.
 
Heb je, weer, helemaal gelijk in. Ik had echter bij het kopen van de Neutron al een paar extra wensen, en eigenlijk al het besluit genomen om die als begin van een wat uitgebreidere synth te kopen. Het komt er op neer dat ik een instrument wil dat niet alleen gelijkwaardig is aan m'n oude Formant, maar ook nieuwe mogelijkheden biedt. De Neutron is in essentie min of meer die Formant, maar er ontbreekt een en ander nog. Ik was dus al van plan er een single-row eurorack bij te nemen met daarin tenminste een 24dB VCF, tenminste 1, liever 2-3 LFO's, een extra EG of liever 2, en dan zelf een en ander aan extra attenuators, mix en nog wat meer knutselspul te maken.
Wat betreft die paar essntiele aanvullingen ben ik met die D volledig klaar: dan heb ik die extra LFO, 2 als het moet, 2 extra EG's, en de 24 Db VCF. Een simpel rekensommetje leert dat ik daarmee een stuk goedkoper, of in ieder geval niet duurder uit ben dan met m'n oorspronkelijke plan. En er bovendien niet alleen een blok van 3 VCO's bij krijg, maar ook een tweede volledig autonome synth,waarbij ik naar keus de Neutron met die extra's van de D er in gepatcht kan gebruiken, of de D als basis met alle mogelijke aanvullingen van de Neutron naar wens.
Ik denk dat ik daar voorlopig een mooie kluif aan heb, ik ben nog lang niet uitgeexperimenteerd met de Neutron (alsof dat ooit zou gebeuren), maar wil er vaak iets bij. En ik mis een en ander in de neutron als basissynth. Waar de D weer veel dichter zit bij wat ik zoek/zocht maar dan die volledige patchability van de Neutron mist en al die extra's. Ik heb alle patchpoints van die D uitgezocht en kan er eigenlijk alles uit halen wat ik mis in de Neutron, en wat ik in de D mis uit de Neutron erin patchen.
Kortom, af en toe loop ik een beetje stuk op die Neutron, en een 2e synth met geheel andere filosofie en karakter erbij, met zowel de mogelijkheid om soms met de een, soms met de ander te kloten en diep in te duiekn, en dan als ik er echt iets meer bij wil halen die ander te hebben als aanvulling lijkt me een verstandiger investering op dit moment dan het veel ingewikkelder en bewerkelijker avontuur aangaan van een eurorackkast kopen of bouwen en eindeloos gaan zoeken naar de juiste modules enz. Ik kan het me nu, voor het eerst in lange tijd, veroorloven om allebei te doen en sluit niet eens uit dat het bij die twee blijft. Maar zo niet, dan hkoop ik er niet alleen een hoop meer satisfactie mee, maar ook een stuk meer tijd om dat eurorack-avontuur aan te gaan, als ik dat uberhaupt nog wil gaan doen.
Ik ben hier sowiezo aan begonnen omdat ik me realiseerde dat ik gewoon echt de guts en tijd niet meer heb om nog mijn oude Formant te herbouwen, dus als je het in dat licht beziet...
 
Maar, zoals ik al zei, je hebt helemaal gelijk in dat het puur in dat ene instrument duiken en met al z'n beperkingen te puzzelen en experimenteren wat mogelijk is tot de prachtigste dingen leidt, en hele nieuwe werelden opent die anders, bij 'onbeperkte' extra mogelijkheden verborgen zouden blijven. Dus is mijn plan ook echt om ze beide als zelfstandig instrumenten te verkennen, en maar af en toe de ander er bij te halen om iets dat ik in de een heb bereikt en echt nog wat meer mee wil aan te vullen. Naast natuurlijk af en toe gewoon lekker helemaal loos te gaan met allebei en het verstand op nul :-P

Het heeft me nu in ieder geval al eindeloos veel nieuwe wegen doen ontdekken die ik nooit vermoed had, en dat in een weekje of wat?
 
PS wat bedoel je trouwens precies met dat het alleen parphonic en niet duophonic is? Oh wacht, je beoeldt natuurlijk dat er niet per stem een aparte VCA/VCF is. DAt moet volgens mij in die combinatie dus ook wel mogelijk worden, vandaar ook hier die vraag realiseer ik me nu. Weet je nog m'n idee van die patch met de ene VCO door VCA en de andere door VCF, dat was in feite natuurlijk al een soort vanuit monofoon gedachte duophonic gedachte. Ik had daarbij nog niet eens gedacht aan de ene stem apart van de andere te kunnen struen, maar dat wordt in die combinatie wel mogelijk lijkt me. En weer heb je gelijk, ik denk erg veel in rekenmachine, zal m'n conservatoriumverleden zijn. Geloof me, als ik aan het prutten ben vergeet ik al die onzin en volg ik gewoon m'n intuitie, maar zo af en toe komt m'n beta-kant boven en die heeft me vaak uit de brand geholpen als ik er echt niet meer uit kwam met wat ik in m'n intuitieve verlangens wilde bereiken.
 
Ben nu niet thuis, anders had ik het even getest.

lol daar had ik al die tijd nog overheen gelezen, direct afgeleid door je werkelijk goede raad... je hebt ze dus allebei? Ik ben benieuwd!
 
Ah, dus je hebt je Formant nog wel! :D Tof. Wat werkt er niet aan? En ja, met paraphonic bedoel ik inderdaad dat beide oscillatoren wel los zijn aan te sturen, maar je geen VCA of VCF voor de derde stem hebt. Zover ik het zie heb je die alsnog niet samen met de D. Zoals eerder besproken kan je inderdaad wel een een soort-van VCA+VCF maken uit enkel de VCF, maar dat klinkt toch behoorlijk anders en worden vrijwel alle drie de stemmen geheel anders van elkaar, niet echt ideaal om polyfoon mee te spelen.

Ik heb zelf de verleiding niet kunnen weerstaan, om dezelfde punten, ze vullen elkaar wel fijn aan. Had graag wat meer patchpunten op de D gewild, maar het voldoet en blijft natuurlijk een geweldige synth. Als je het echt wilt weten kun je het beter aan iemand anders vragen (Ben nog enkele weken niet thuis) maar zie niet in waarom het niet zou werken!
 
Dat aantal patchpunten was inderdaad wel iets waar ik even op hikte, maar nu ik ze bestudeerd heb is het eigenlijk alles wat je nodig hebt om hem op een zinnige manier aan de Neutron te koppelen en elkaars mogelijkheden als aanvulling te gebruiken zoals die LFO en EG's. Of de D als basis te gebruiken en allerlei uit de Neutron als aanvulling. Jammer is dat de VCF en VCA niet helemaal los te koppelen zijn, maar ze zijn prima als aanvulling te gebruiken door de Neutron op de EXT-in te prikken, en evt daarna weer uit de output terug naar de Neutron, of vandaar op de D blijven enz. Ook jammer dat de VCO's niet los of als blok uit te voeren zijn,( -correctie, als blok kan dus wel, er is een mix-out!-) maar ja, het is een mooi blok van 2 of 3 erbij. En voor al dat soort grappen heb je dan weer de Neutron, en , enz.
 
Laatst gewijzigd:
Sorry maar is het nou gelukt om 2 Notes chords te spelen?
 
Dat aantal patchpunten was inderdaad wel iets waar ik even op hikte, maar nu ik ze bestudeerd heb is het eigenlijk alles wat je nodig hebt om hem op een zinnige manier aan de Neutron te koppelen en elkaars mogelijkheden als aanvulling te gebruiken zoals die LFO en EG's. Of de D als basis te gebruiken en allerlei uit de Neutron als aanvulling. Jammer is dat de VCF en VCA niet helemaal los te koppelen zijn, maar ze zijn prima als aanvulling te gebruiken door de Neutron op de EXT-in te prikken, en evt daarna weer uit de output terug naar de Neutron, of vandaar op de D blijven enz. Ook jammer dat de VCO's niet los of als blok uit te voeren zijn,( -correctie, als blok kan dus wel, er is een mix-out!-) maar ja, het is een mooi blok van 2 of 3 erbij. En voor al dat soort grappen heb je dan weer de Neutron, en , enz.

Zeker! Ik stuur ze sowieso met plezier dezelfde midi noten, de Neutron in de ext-in en dan heb je een 5-osc beest van een geluid. Beetje overkill, maar klinkt zeker niet slecht. :D
 
Verrukkelijk, daar kan ik nauwelijks op wachten, precies waar ik mee wou beginnen! Ik heb al een hele leuke patch in gedachten, een uitbreiding van een eerdere op de Neutron die past in een motief dat ik al heb zitten uitwerken en iets in miste...
 
Dat levert dus inderdaad een waanzinnig beest op! Wauw. 5 osc samen, octaven, kwint, een hoge terts, de Neutron: met S&H op osc2 (via att), 1&2 sync, osc 1 inject op ext-in van D. (dus heftigmodulerende boventonen op de vette Autobahnbas!). Dat heb ik nu. Al diverse andere configuraties van dit beest uitgeprobeerd: vanuit VCF-Neutron naar ext-in van D, één VCO op neutron blokgolf-lfo octaaf op en neer drone, en nog zo een paar grappen met en zonder allerlei fm extra's op de een of ander enz. WOW!
En dat is nog maar één familie van mogelijke configuraties en benaderingen... Geen spijt van beiden, en nog minder van beiden samen :-)
 
PS nu die POlychain 's proberen... Er is al zoveel mogelijk ook met de modi van portamento op beiden zelfs nog zonder dat, ook duofoon zelfs nog zonder duophoon op de Neutron aan te zetten , (ene continu, andere alleen bij legato bv zoals standaard), lo- en hi- of last-note priority op beide verschillend enz...
 
Ja hoor! Het werkt!! Polychain Neutron naar Model-D, no problem :-) Andersom zal dan ook wel gaan. Ik word helemaal duizelig van niet eens proberen alle mogelijkheden te bedenken, met alle verschillende prioriteitsinstellingen en beide portamento's enz...
Standaard werkt het in ieder geval zo dat de D de bas houdt en ik dan legato op de neutron kan spelen, of staccato en dan schiet'ie steeds terug naar de bas. Heel leuk met een beetje portamento. ZOnder ook trouwens. Kan allemaal herlijk verwarrend gaan worden als ik ook met duophon-Neutron en last-note priority ga kloten enzo, wow.
 
Tja, even herzien hier: ik ben er niet zo zeker van, of beter gezegd ik weet vrij zeker van niet, dat ik toen die polychain heb gehad, want ik kwam er al snel achter dat het meer een gevolg was van het verschil in note-priority tussen de D en en de Neutron. Neutron is lo, D hi-note priority. Dat biedt met een MIDI-keyboard dus hele leuke semi-duophone mogelijkheden. Voordeel daar wel dat je altijd zeker weet welke de boven en welke de onderstem is, nadeel dat het steeds samen gaat tot je twee toetsen doet, en gedoe met geen retriggers enz. Daar kun je natuurlijk heel leuk mee fiedelen door de retrigger op de een of ander aan te zetten en de note-priority settings per instrument te veranderen. Een echte polychain moet ik dus nog steeds proberen. Ik ging er van uit toen ik het probeerde dat het in de modus stond van beide samen tot twee en dan splitsen, dat is een mogelijke modus namelijk.
 
Heb ook een model d, vette sound hoor
Waaaanzinnig vet inderdaad. Helemaal als ik er nog de Neutron met 2 extra oscillators (en evt extra filter en VCA enzo natuurlijk) bij zet via de ext-in. Ook nog omdat de NEutron PWM heeft, wat op de D ontbreekt (niet dat je het daar nodig hebt, althans niet om te doen alsof je meer oscillators hebt dan, met die drie monstertjes aan boord)
 
Back
Top