Roland D10 convert naar D-110?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb nog een oude D-10 staan, waar ik een heleboel mooie patches op heb gemaakt indertijd, en nu ik weer in de synthboel duik met nieuw spul wil ik die er graag bij halen. Ik heb echter geen enkele behoefte aan het keyboard dat volkomen verrot is, noch aan het verlies van de ruimte die het ding inneemt. TOen ik hem indertijd eens openmaakte ontdekte ik dat de hoofdprint zeg maar de afmetingen heeft van de D-110, en als ik het goed heb gezien is het waarschijnlijk ook gewoon de zelfde print. Alle connectors zitten erop, en het lijkt mij dat die print gewoon zelfstandig te gebruiken is zonder verder iets anders uit de kast, behalve de voeding dan. De keyboard-hardware zit zo te zien helemaal op een andere print met het keyboard.
Kortom, volgens mij moet het tamelijk simpel zijn die print met de voeding in een kleinre behuizing te zetten en het keyboard af te danken zodat ik in feite een D-110 overhoud. Heeft iemand daar ervaring mee, en zoja is het inderdaad zo simpel als ik denk?
 
Niet echt opbouwend, maar het lijkt mij goedkoper een D-110 te kopen en de D-10 te verkopen, tenzij je gewoon graag iets te doen wil hebben. Krijg je er gelijk 8 outputs bij.
 
Probleem is dat de helft van het onderste octaaf het keyboard niet meer werkt, en de toetsen ook kwijt zijn: een van de buffers van een van de ic's die de toetsenmatrix doen is opgeblazen door een verkeerde aansluiting van connectors bij onderhoud, en omdat ik me eindeloos vergiste met die toetsen te proberen te gebruiken ben ik zo stom geweest ze er van af te halen, en heb ze uiteraard kwijt gemaakt... Verder doen een hoop van de druktoetsen het niet meer, maar dat is natuurlijk een kwestie van even er in duiken en de boel schoonmaken. Hoe dan ook, verkopen is natuurlijk een optie, en ik had een andere gadachte laatst: er zal wellicht een emulator zijn van de D-10? ENig idee of dat zo is, en zoja of die ook de originele patchdata zou kunnen lezen die is opgeslagen op een ATARI met editor?
 
PS die 8 extra outputs heb ik echt niet nodig trouwens, ik beschik niet over dermate geavanceerde studio-gear.
 
Lekker doen. Altijd leuk om verrotte gear op een of andere manier nog te redden. Probeer eerst even hoe die werkt met afgekoppeld keybed. Als dan alles werkt zoals je wenst, is het kwestie van kastje zoeken en gaten maken.
 
Ik heb mijn JD800 ge-chopped omdat het keyboard echt niks meer deed. Bovendien was de rode lijm uit de onderkant van de toetsen gelopen. Ik heb wel eerst op internet gekeken of iemand anders het al een keer gedaan had en waar ze tegenaan liepen. ;-).
 
En heb je zoiets gevonden? Ik heb het net even geprobeerd, en wat denk je dat ik vond? Dit topic op Synthforum, verder niets... lol. Maar als jij iets had gevonden, is dat instrument vergelijkbaar met een d10?
 
Er is een speciale blog voor de JD800. Daar vond ik dat een Spanjaard en een Fransman de JD800 al hadden verbouwd. In geval van de D10 is dat dus niet het geval. Jij bent de eerste ;-)
 
Back
Top