Neutron filter bereik

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb onlangs een Neutron gekocht, nu ik er al een weekje of wat mee speel begint me steeds meer op te vallen, en dwars te zitten, dat de VCF frequentie-knop een enorm overschot in het hoog heeft en veel te weinig in het laag. maw bijna de hele bovenste helft van het bereik van de knop doet niks, is buiten het bereik van de oscillators, en ik kan hem in lo-pass nooit echt helemaal dicht zetten. En volgens mij moet dat, ook met een 12dB, toch echt wel kunnen: op m'n oude Formant vroeger in ieder geval wel. Zou het kunnen dat mijn Neutron verkeerd is afgeregeld of is dit meer mensen opgevallen?
In de hi-pass zit'ie nauwelijks over de helft al dicht: al zit'ie overigens niet écht dicht, het lijkt alsof er een groot deel doorlekt (dat verandert ook niet meer van klank of volume met het verder draaien van de knop), al lijkt het een stuk minder dan in de lo-pass, en daar is ook veel minder ruimte tot 0.
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet er aan toevoegen: in keytrack mode dus, want als ik die uit zet krijg ik hem wel helemaal dicht, ook met de oscillators in de laagste stand. Dus dat 'doorlekken' is ook niet aan de hand.
 
Klopt! Zowel de input @ freq mod en key tracking werken additive, met key tracking aan haal je het niet meer om de filter geheel dicht te draaien.
 
Wat zou ik daar aan kunnen doen? Het lijkt me echt een ontwerpfout, volslagen geschift eerlijk gezegd want er is een heel bereik van die knop in keytrackmode volkomen overbodig, naja, behalve als je de EG inverted gebruikt misschien, maar dan nog...
Het is vooral lastig als ik bv een osc via vca en de andere via vcf wil doen, 2 gescheiden stemmen: ik kan die ene dan dus gewoon niet stil krijgen tussen de keystrokes door... En een mooie consistente rise met het filter vanuit niks, gelijk over het hele keyboard kan ik ook vergeten nu dus, het is toch niet hetzelfde met hulp van VCA, bovendien kan ik die vaak ergens anders beter gebruiken...
Je zegt trouwens dat die twee additive werken, uiteraard, maar zelfs zonder input op de frequ-in zit het al veel te ver omhoog.
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt me toch niet zo'n groot probleem? Je lijkt te proberen de VCF als tweede VCA te gebruiken lijkt het wel, maar daar is 'ie natuurlijk niet voor bedoelt en daarom ook niet zo heel vreemd dat dat niet lukt en niet dezelfde controle hebt als een VCA. Zonder key tracking zou dat wel werken. Intern is key tracking volgens mij niet anders dan b.v. CV van een keyboardje in de freq mod geprikt. Wat je zou kunnen doen om dat te bereiken is door het VCF signaal wat niet via de VCA gaat via Att 1 door te lussen naar sum 1 waar het dan weer samenkomt met het signaal vanaf de VCA wat niet langs de VCF is geweest. Env 1 blijft gekoppeld aan de VCA, Env 2 plug je in de Att 1 CV. Zo krijg je beide geheel stil met hun eigen envelopes.
 
Aha, dus dan gebruik ik de att1 dus als 2e VCA op de zelfde EG als de VCF. Werkt inderdaad voor die 2 gescheiden stemmen dus zeker bruikbaar in sommige gevallen, dank! Echter, waar het me hier meer om gaat is dat ik een klank echt vanuit het diepst mogelijke niets wil laten opkomen (en/of verdwijnen) ruim onder de eigenlijke afknijpfrequentie. Dat klinkt toch anders dan met een afknijpVCA, zelfs al zou ik die z'n eigen EG geven (ook wel een idee trouwens, gewoon de volgorde VCA-VCF omkeren, langere EG op de VCA - probleem echter dat ik dit soort dingen vaak juist heel langzaam wil, en deze EG's zijn nou niet bepaald royaal in lange tijden -welke had ook alweer de langste, ik meen dat ze beide verschillende lengtes hebben toch? even opzoeken).
Ik vraag me af of er een manier is om binnen de Neutron het bereik van die knop in keytrack-mode omlaag te verschuiven zeg maar (als ik er een rackje bij had zou ik een simpel vaste-spanningsgeneratortje maken en een -spanning op de freq-mod zetten bv).

PS ik bedenk net dat een manier om over die korte EG-tijd te komen voor ATT1 de LFO in oneshot te gebruiken, heb ik bovendien het afknijpen niet meer op de zelfde EG als VCF in geval van die 2 stemmen, ben ik wel weer de LFO kwijt natuurlijk... Zo jammer dat er maar eentje is... Maar goed ik kan niet alles willen op zo'n klein machientje, ongelooflijk al wat ze er in hebben weten te proppen, helemaal met al die extra dubbelmogelijkheden zoals aat1 als VCA, LFO-oneshot als extra EG en weet ik veel wat nog meer...
 
Back
Top