Behringer Neutron default routing en switching

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb een probleem met m'n nieuwe Neutron. In de eerste plaats, WAUW, helemaal verliefd. Maar zodra ik wat ingewikkelder patches wil maken loop ik tegen het probleem aan dat ik geen schema heb van hoe de switching van de default routing werkt, m.a.w.:welke verbinding wordt verbroken door welk patchpunt? Heeft iemand een schema van de exacte routing van het patchpanel INCLUSIEF de switches van de jacks? En ook welke 'hard switches' en welke 'soft switches' zijn, dus dat je bv wel in een signaalpad inbreekt maar niet de verbinding verbreekt met de vorige module of niet enz enz (ik bedoel maar hoe verwarrend het wordt, ik kom hier niet eens duidelijk uit m'n woorden, dus laat het maar zo...)
 
Ik bedoel, het is nu een eindeloos trial & error gedoe, en er moet toch een simpler manier zijn om achter de exacte configuratie te komen dan me tig keer verslikken in het proberen van een patch en dan ontdekken dat het zo niet lukt en proberen daar een conclusie uit trekken hoe het dan van binnen zit....
 
Die routing zelf is ook niet het probleem, dat staat inderdaad in de handleiding; niet zo duidelijk als ik zou willen alleen. Wat ik zoek is een exact schema / blokschema MET de switches op de jacks.
Die rationale van input onderbreekt standaard routing was ook mijn uitgangspunt, maar er gebeuren af en toe onligische dingen die me daar toch aan doen twijfelen. En voordat ik de conclusie ga trekken dat een bepaalde output niet werkt, of een switch niet goed contact maakt bv (het probleem waar ik onlangs op stuitte) en naar de winkel ga wil ik eerst weten hoe het precies zit. Nu zit ik eindeloos om te patchen om dingen te checken als iets niet lijkt te kloppen en kom er vaak wel uit, maar soms blijft het onlogisch en zou zo'n schema erg behulpzaam zijn en veel tijd besparen.
 
Om te beginnen: multi 1&2 zijn gepatcht aan de lfo, prik je daar iets in dan onderbreek je die verbinding. Maar het zijn outputs; daar gaat de basisregel dus al niet op, er zijn meer zulke uitgangen.
Ik kan er de vinger niet opleggen waar het mis gaat in de tamelijk basic patch die ik al een dag aan het proberen ben: osc 1 via de vca en osc2 via de vcf zonder vca, allebei apart naar de output (dus delay-in) of beide door de vcf maar alleen osc 1 EERST door de vca. Wat ik ook probeer, het gaat niet, ik stuit steeds op onlogische dingen. Als ik me goed herinner onderbreekt vca-in wel het signaalpad maar vcf-in niet, kan ook andersom zijn. Hoe dan ook, iedere keer ontbreekt bij de laatste patchcord plots een oscillator, terwijl dat gescheiden wel lukte, of alles gaat toch weer door de vca enz. Kan het evt nog een keer reconstrueren en noteren waar het mis gaat, maar een duidelijk blokschema met de schakelpunten zou het een stuk makkelijker maken.
 
Normalised, betekent dat een signaal op een bepaalde manier 'normaal' is gepatched, tenzij je er een patch kabel inprikt.

Als je bv OSC 1 out in de VCF prikt dan mis je OSC2, Noise en ext input. Gebruik dan beter de OSC mix output. (als die bestaat)

Behringer-Neutron-Normalized-Patching-768x520.png
 
Ja dat schema heb ik, dat staat in de handleiding, en ik begrijp wat normalised betekent, en dat er vaak iets wordt verbroken als je ergens inprikt. Dat was ook niet mijn vraag.
Als je hierboven nog eens doorleest zie je dat het me gaat om de Switching, en hoe dat in die normalised routing zit. maw wat verbreekt wat bij het inprikken van wat, en vooral ook wat verbreekt NIET iets bij inprikken, want dat werkt bij verschillende modules op een andere manier.
Het is niet op een consequente manier zoals de grondregel die Quirk in het eerste antwoord geeft, zoals ik in mijn antwoord daarop uitleg.
 
Laatst gewijzigd:
Om te beginnen: multi 1&2 zijn gepatcht aan de lfo, prik je daar iets in dan onderbreek je die verbinding. Maar het zijn outputs; daar gaat de basisregel dus al niet op, er zijn meer zulke uitgangen.
Ik kan er de vinger niet opleggen waar het mis gaat in de tamelijk basic patch die ik al een dag aan het proberen ben: osc 1 via de vca en osc2 via de vcf zonder vca, allebei apart naar de output (dus delay-in) of beide door de vcf maar alleen osc 1 EERST door de vca. Wat ik ook probeer, het gaat niet, ik stuit steeds op onlogische dingen. Als ik me goed herinner onderbreekt vca-in wel het signaalpad maar vcf-in niet, kan ook andersom zijn. Hoe dan ook, iedere keer ontbreekt bij de laatste patchcord plots een oscillator, terwijl dat gescheiden wel lukte, of alles gaat toch weer door de vca enz. Kan het evt nog een keer reconstrueren en noteren waar het mis gaat, maar een duidelijk blokschema met de schakelpunten zou het een stuk makkelijker maken.

Als ik iets in de mult 1 of mult 2 prik word de LFO niet onderbroken, zoals in de diagram. Zowel VCA-in als VCF-in onderbreken het signaalpad, ook volgens schema.

Voor wat je denk dat je vraagt (OSC 1 via VCA naar Delay-in en OSC 2 via VCF naar Delay-in) kun je 'em zo patchen:
OSC 1 -> VCA in
VCA -> SUM 1 [A]
OSC 2 -> VCF in
VCF 1 -> SUM 1
SUM 1 -> Delay in
 
Quirk, ik heb nog eens de patch die ik beschreef en niet lukte geprobeerd ervan uitgaand dat in ieder geval de basis audio-signaalweg betreft de rationale geldt out onderbreekt niet en in wel, en met delay in als uitgang is dat nu wel gelukt. Ik denk dat ik door die stuurspanniguitgangen die wél worden oinderbroken bij inprikken van de wijs werd gebracht en er daardoor van uit ging dat dat bij audio ook gebeurt, en dan wordt het snel verwarrend als je een patch hebt opgezet en snoer voor snoer probeert te ontdekken wat er mis is. Je antwoord heeft me dus in ieder geval toch een stukje verder geholpen; ik ben met alleen insteken zonder verder patchen alle uit en ingangen gaan checken voor die patch en vervolgens toen dat klopte hem gemaakt zonder alle verdere toevoegingen die ik er nog in had gegoogeld oorspronkelijk. Toen ik dat eerder probeerde (voor de tweede keer dus) had ik me denk ik vergist in de volgorde VCF/OD/VCA en OD als eindingang (dacht VCF/VCA/OD...) gebruikt, tja, dan begin je al met totale verwarring natuurlijk...
Ik had het basisschema toen nog niet goed genoeg in m'n hoofd, dus als ik dat niet al had was jouw bijdrage van het schema Flyweight zeker behulpzaam geweest (wie weet komt het bij iemand anders die hier ook mee zit alsnog van pas!).

Allebei alvast bedankt, ik ben nu begonnen zelf in het blokschema aantekeningen te maken, maar als iemand me (en vast ook anderen) alsnog kan helpen met zo'n schema dat vast een heel stuk duidelijker is dan mijn gekrabbel zou dat nog steeds heel fijn zijn.
 
Als ik iets in de mult 1 of mult 2 prik word de LFO niet onderbroken
Ja daar ben ik net dus ook achtergekomen, en ik ben nog even doorgegaan met prikken, zie hierboven! Heb ondertussen de patch dus en ik zie dat het precies zo is als jij hier ook net hebt geschreven, dank je wel dat je het voor me hebt uigeprobeerd!
 
Volgens mij zijn er geen uitgangen die signalen onderbreken, heb je daar een voorbeeld van? Naar mijn weten werkt het echt zoals ik heb beschreven, verder niks anders.
EDIT: Tegelijkertijd gepost als de post hierboven, nvm, have fun!
 
Ja, voor zover ik nu kan overzien geldt inderdaad die basisregel van in onderbreekt en uit niet toch ook voor alle stuurspanningen. Ik heb me dus echt van de wijs laten brengen, ook door bv (wat ik nu net nog even gecheckt heb) dat ik dacht dat noise zou worden onderbroken als ik in de out prik, omdat die geen ingang heeft; maar er is natuurlijk een regelaar waar die in het pad gaat, dus hoeft niet onderbroken te worden; alleen bij de s/h, maar die heeft natuurlijk weer een input... enz enz.
 
DIt is voor het eerst dat ik met een normalised routing in een modular te maken heb: bij de Formant die ik lang geleden heb gebouwd had ik er direct voor gekozen die weg te laten (omdat daar geen switches in zaten) en extra uit- en ingangen te maken....
 
EDIT: Tegelijkertijd gepost als de post hierboven, nvm, have fun!
Dank je! Having fun ALLLLL DA TIME!! Trip to the past with future dimensions en today's extra's (SF in die tijd!), eindeloos fantastisch weer verdwaald te raken in geluid dat je tot op zekere hoogte onder controle hebt, vooral dat tot op zekere hoogte maakt het alleen maar leuker :-D
 
Back
Top