Het kan weer: je eigen samples in een Korg M1 of Wavestation

JurgeN

Ouwe rot
Lid sinds
15 januari 2004
Berichten
539
Locatie
Amsterdam
Voor diegenen die nog steeds geen afstand kunnen doen van hun oude vertrouwde Korg M1 en/of Wavestation een nieuwtje (voor zover het hier nog niet bekend is):

Er is nu weer (net als in 1989) de mogelijkheid om je eigen samples via een kaart verbonden via USB je eigen (multi)samples te laden (maximaal 512KB).

Het is op de markt gebracht door een Duits bedrijf WaveReX.

karte_quer.jpg


m1_card_insert.jpg


JurgeN
 
Klinkt goed! Hopelijk een veel beteren oplossing Dan de Sam one van Zadok
 
Het is niet goedkoop, maar de Sam1 was toen ook aardig aan de prijs (ik dacht iets van fl. 2000,-) en er zat nog een 1E 19inch kast aan vast.

JurgeN
 
Heel vet, maar de editor is (vooralsnog) win only, dus dan is het enkel officiele korg kaarten kopieren volgens mij als je op osx zit. Heb een M1ex en daar zitten alle kaarten al in, osx, dus wacht nog even...
 
Het is niet goedkoop, maar de Sam1 was toen ook aardig aan de prijs (ik dacht iets van fl. 2000,-) en er zat nog een 1E 19inch kast aan vast.

JurgeN

Voor tegenwoordige begrippen inderdaad tikkie lomp... maar dan had je ook meteen een SMF player aan boord ;-)

Laat maar weten als iemand toevallig een SAM-1 zoekt, er komt hier een uitdunning aan.
 
Verbaast me niet dat ze op de hoofd-pagina er niet bij vermelden dat het om 512kb gaat voor die prijs. :D

Als je weet dat de M1 uit 1988 is, dan zou je ook moeten weten dat de capaciteit geen tientallen MB’s kan zijn.

Door een aanpassing in de M1 en een ander OS van de SAM-1 kon de M1 totaal 1MB adresseren.
Nog steeds niet heel erg veel, maar bedenk dat de Fairlight series III in die tijd wel 14MB had (met de prijs van een leuk huis).

Helaas kan ik de kabel met connector tussen SAM-1 en M1 nu even niet vinden en kan ik daar nu even niets mee. Voorlopig vind ik deze kaart een leuke uitbreiding en aangezien ik ook een Wavestation A/D heb, kan ik hier leuk mee pielen (ik heb ‘m dus besteld).

Naast de Kiwi uitbreiding voor m’n Juno-106 (waarin ook alle voices zijn vervangen), kan ik met deze oude beestjes weer een tijdje mee (ik wacht alleen nog op een versie van de hypercard voor de D550).

Het zijn leuke leuke tijden voor mensen met oude synths

JurgeN
 
Tuurlijk, maar ondertussen is dat niet al te veel meer. :) Iets als de RM50 van Yamaha kon je ook uitbreiden met 512kb geheugen, maar met b.v. de later uitgebrachte WaveBlade was dat wel gelijk 8mb, kost ook gelijk een stuk minder.
Uiteraard niet hetzelfde (Andere synths), maar wel rond dezelfde tijd uitgebracht en beide maken ze gebruik van de expansion ports.
Ik heb een M3R waar ik erg tevreden mee ben, zelf samples kunnen loaden zou dan ook erg tof zijn. Maar voor die prijs... Misschien dat het voor andere peanuts is. :Z
 
Back
Top