MonoTribe achtige synth

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.708
Locatie
Utrecht
Ik merk toch wel dat als ik gewoon even een half uurtje wil rotzooien dat ik altijd het meeste plezier heb met mijn MonoTribe. De sequencer geeft altijd interessante patterns met gewoon een beetje rommelen met random noten, stappen uitzetten, harder / zachter en korter / langer. Of met ritmisch triggeren in poloritmes. Daarbij klinkt de ingebouwde synth ook goed waarbij met echt een minimaal aantal knoppen hele interessante geluiden te maken zijn. Mijn vraag: zijn er nog meer van dit soort simpele super snel altijd een interessant resultaat bakkies?
 
Een ik multimedia uno is misschien iets voor je?
Ik heb nooit zo op de monotribe gelet, vooral ook omdat de sound me niet zo aanspreekt.
Maar na het zien van een paar clips van deze jongen begrijp ik nu een stuk beter waarom je zo'n lol hebt met de monotribe. (als je het talent hebt natuurlijk)

 
Laatst gewijzigd:
Een ik multimedia uno is misschien iets voor je?
Ik heb nooit zo op de monotribe gelet, vooral ook omdat de sound me niet zo aanspreekt.
Maar na het zien van een paar clips van deze jongen begrijp ik nu een stuk beter waarom je zo'n lol hebt met de monotribe. (als je het talent hebt natuurlijk)



Behalve dan dat ik met mijn spekvingers niet echt dat soort toonvaste dingen met dat stripje kan doen is dat wel wat ik ongeveer doe ja. Lekker jammen, improviseren, goed de weg kennen tussen de vele sweetspots.

Goedkoop hoeft trouwens niet per sé. De uno heeft veel menu diving bijvoorbeeld, dat is eigenlijk lastig voor wat ik wil. Er zitten nu al te veel leuke dingen in de MonoTribe verborgen onder init knoppencombinaties.
 
Hey Bikkel. Ben zelf ook een grote monotribe-fan, heb er een midi modificatie.
Je kan natuurlijk denken aan de monologue, dat is toch in feite een soort opvolger maar dan meer één "propere" synth. Dus iets meer mogeljikheden en iets minder random waarde als je naar de sequencer kijkt.

De Minitaur van Moog is net zo simpel en heeft een tof geluid. Helaas best wel overpriced, iets van 450 voor een enorm simpele synth en zonder sequencer.

Als je meer zin hebt in een compacte synth met speelse sequencer lijkt met de acid8 ook een optie. https://www.bax-shop.nl/synthesizer/twisted-electrons-acid8-mkii-hybride-synthesizer . Heb em nooit geprobeerd dus geen ervaring, maar lijkt mij een gaaf ding!

Ten laatste komen mij 303-clones zoals de tt-303 in het hoofd. Natuurlijk ook bakken met toffe sequencer en gelimiteerde maar dikke opties!
 
Minilogue is super om snel dingetjes op te schetsen. De sequencer en de optie om ‘automation’ op te nemen zijn leuk speelgoed.
 
Lijkt erop alsof je wel iets 'all-in-one' wilt. Novation circuit? Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=sl0NuinV-pU

edit: een Digitakt kan ook erg tof zijn voor wat je wilt: je hoeft niet eens zelf te gaan sampelen met de souds die erbij zitten en je kan met single cycle waveforms tracks ook als synth gebruiken. Learning curve is (naar mijn mening) ook helemaal niet zo hoog als je van een elektron zou verwachten. Forumlid Dave Mech doet er toffe dingen mee: https://www.youtube.com/channel/UCNnbaIN0UUPu77_11LJ6A9Q
 
De eerste generatie electribes van Korg. :mega:
Volgens mij had Roland vroeger ook van die intuïtieve drumbakken uitgebracht. TR-908 of TR809 oid. :D
 
Voornamelijk weer Korg die lekkere eenvoudige livefreakbakken maakt.
 
Novation Circuit blijf ik een goede deal vinden, met alle updates is dat echt een topding geworden. Volca Sample is ook wel zo'n bakje waar je uren kwijt aan kan raken, maar topt voor mij niet aan de circuit.
 
Of je houdt je geld nog even in je zak tot de Crave uitkomt, dat lijkt me ook zo'n lekker simpel hands on bakkie met veel sweetspots.
 
Skulpt is erg mooi, maar wellicht wat te diep om makkelijk patches om te kunnen gooien. Wel heel interessant. Eerste Electribes inderdaad, olie dingen waren dat...
 
Ik heb zelf twee Monotribes met midi modificatie en heb daar al ontzettend veel speelplezier mee gehad. Voor mij is Dreadbox met hun Erebus, Hades en de Nyx een beetje van hetzelfde concept: geen menu diving, stevige & betere sound en ook stevig gebouwd maar compact! Extra's zijn effecten en extra patch mogelijkheden om modulair te gaan. Wel geen sequencer en geen drumbox ... Maar je kan deze syncen met de Monotribe via patchkabels of midi (als deze voorzien is).
 
Maar hoe “impulsief” kun je op de Skulpt werken naar jouw mening?
 
Heb sinds kort ook een monotribe, leuk ding inderdaad. Patterns maken gaat erg snel en is leuk om te doen. Ben het het met de rest eens over korg, denk dat zij de meest 'speelse' synths maken, minilogue een aanrader, korg esx-1/emx-1 ook tof met die arpeggiator en motion sequencing, volca sample ook een mooi apparaat.
 
Back
Top