Synth (filter) quiz ;-)

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.214
Locatie
Delft
Ik heb eens twee van mijn synths gepakt, een Analogue Solutions Leipzig-S en een Korg Minilogue, en ze eens vergeleken met de sounds van klassieke filters in demonstraties gevonden op YouTube.

Ik heb filtersweeps geprobeerd te vergelijken van:
  • Moog Grandmother, Leipzig-S en Minilogue (twee oscillatoren, moeilijk om helemaal gelijk te krijgen). Deze tracks beginnen met Grand. Er zijn drie fragmenten (1, 2 en 3, met steeds hogere resonance), elk voor drie synths.
  • Synthesizers.com modular, Leipzig-S en Minilogue. Deze tracks beginnen met Mg. Er zijn drie fragmenten (1, 2 en 3, met steeds hogere resonance), wederom voor drie synths
  • Oberheim SEM en Minilogue. Deze beginnen met Ob. Er zijn twee fragmenten (1 en 2, met verschillende resonance), voor twee synths
  • Oberheim two-voice en Minilogue. Slechts 1 fragment voor twee synths.
Ik heb geprobeerd ze op het gehoor gelijk te zetten, maar ben niet eindeloos blijven draaien. Waarschijnlijk had het dichter bij elkaar kunnen zitten.
Voor de Minilogue heb ik een low end boost gebruikt.

Omdat onze oren zich graag voor de gek laten houden, heb ik de namen van de synths verwijderd. Niet om mensen de mist in te laten gaan hoor, maar vaak hoor je toch wat je wil horen.
https://soundcloud.com/piplefou/sets/synth-quiz

Ik vind ze zelf opvallend dicht bij elkaar zitten!
 
Leuk! Zijn die Oberheim SEM en Two Voice reissues of vintage?
 
Beide de reissue, kon geen goed filmpje vinden met een filtersweep van de oude.
 
de max je hoort wat goed de verschillen
thx
 
Hier de antwoorden:

Ob 1a 2a is oberheim sem

Ob 1b 2b is korg minilogue

Tv-a is oberheim two voice

Tv-b is korg minilogue

Grand 1a 2b 3b is moog grandmother

Grand 1c 2c 3a is korg minilogue

Grand 1b 2a 3c is analogue solutions leipzig

Mg 1b 2a 3a is de modular van synthesizers.com

Mg 1c 2b 3c is AS leipzig

Mg 1a 2c 3b is korg minilogue

https://soundcloud.com/piplefou/sets/synth-quiz
 
Laatst gewijzigd:
Wat me het meest verbaasde is hoe dicht die Minilogue in de buurt kan komen van de “grote” synths.

Ik bedoel, je moet niet verwachten dat je een Minimoog- of SEMkloon koopt, maar de geluiden zijn erg vergelijkbaar, zeker zolang de resonance niet aan zijn max zit.

Alleen bij de two-voice zit ik er echt ver naast, maar ik denk dat dat ook een kwestie is van de oscillators nauwkeuriger programmeren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top