Ervaringen Yamaha DX7II

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
528
Locatie
Amsterdam
Een draadje om wat ervaringen te delen met de Yamaha DX7II. Deze synth wordt, lijkt het, een beetje ondergesneeuwd door de originele DX7 ("mk1") maar is wel interessant.

Mijn eigen beeld toen ik hem kocht, kort samengevat, was dat de user interface prettiger zou zijn (meer info in het display) en dat de MIDI spec beter zou zijn.

Om te beginnen met MIDI, ja en nee. Het is fijn dat je fatsoenlijk kanalen in kan stellen, local off, en in het bijzonder: je kunt 2 CC's uitkiezen ("CS1" en "CS2") en die toewijzen aan een lange lijst van sound parameters. Zo kun je leuke dingen doen met MIDI automation en nog dynamischere geluiden uit de DX7 halen. De tegenvaller voor mij was dat ik hoopte de DX7II in mijn studio als master keyboard op te stellen, en daar vind ik hem eigenlijk toch niet geschikt voor, met name vanwege de velocity curve.

De DX7 mk1 is voor zover ik begrijp berucht omdat (behalve met speciale firmware) zijn MIDI velocity output, wanneer gebruikt als MIDI controller, niet hoger dan 100 gaat. Dit zou in de DX7II "opgelost" zijn. Echter, mijn ervaring is dat ik heel hard moet meppen om boven velocity 110 te komen, dus in de praktijk is het denk ik niet heel anders dan bij de mk1. Ik vermoed dat Yamaha dat met opzet heeft gedaan zodat originele DX7 patches fijn speelbaar blijven op de DX7II. Als ik de DX7II via MIDI bespeel vanaf andere keyboards met "normalere" velocity curves merk ik dat velocity-gevoelige DX7 patches niet goed klinken, omdat ze met hoge velocity buiten hun sweet spot zitten. Anders gezegd, wanneer ik velocity-gevoelige DX7 patches wil besturen met mijn andere MIDI master keyboard, dan moet ik op dat keyboard de velocity curve bijstellen naar een zwaardere stand. Het lijkt dus alsof de DX7II nog steeds in een eigen wereldje leeft qua velocity curve en dat maakt hem als master keyboard minder handig.

Het verhaal van de velocity daargelaten is het nog steeds tof dat je automation via CC's kunt doen. Met dien verstande dat natuurlijk niet alle parameters een dedicated CC hebben; je kunt per patch 2 parameters uitzoeken en koppelen aan CS1 / CS2. Er kan nog veel meer leuks met MIDI op de DX7II, vergeleken met de mk1, maar dit steekt er voor mij nu bovenuit.

Ik ken de DX7 mk1 alleen uit filmpjes en artikelen maar als ik dat zie ben ik bij het programmeren toch wel blij met het grotere display in de DX7II. Envelopes bestaan uit 8 parameters en die passen alle 8 tegelijk op het scherm, in tegenstelling tot de mk1 waar je 8x moet klikken om elke parameter van de envelope op je scherm langs te zien komen.

Andere dingen zijn weer onhandig op de DX7II. Als je instructies leest / kijkt over het programmeren op de DX7 mk1 zie je mensen de "EG copy" functie gebruiken. Hiermee kopieer je de envelope en level scaling parameters van een operator naar een andere, wat je geklik kan schelen. Het onhandige is dat die functie anders werkt op de DX7II. Daar kopieer je de envelope, level scaling _en_ output levels. Dus als je een stappenplan volgt waar ze eerst output levels instellen voor alle operators, dan 1 envelope, en dan de envelope doorkopiëren naar de andere operators, dan worden je output levels overschreven.

Een andere instinker is hoe portamento standaard ingesteld is. Als je in je patch op de DX7II portamento gaat instellen gebeurt er niks. Waarom? Omdat portamento standaard gekoppeld is aan een van de foot switches, en je het alleen hoort als je die foot switch indrukt. Heb je geen footswitch aangesloten? Dan heb je pech en krijg je geen portamento. Of je moet dit weten, en de koppeling van foot switch en portamento uitzetten, een paar knoppen verderop. Echt heel suf, hoe moet je als gebruiker weten dat die foot switch instelling überhaupt bestaat, en waar je hem kan vinden, als je probeert je portamento settings te wijzigen?

Als je het eenmaal weet valt ermee te werken maar dit soort dingen zijn niet handig. Ik ben niettemin nog steeds blij met de DX7II.

Samenvattend:

- sound parameters toewijzen aan MIDI CC's, heel leuk
- DX7-specifieke velocity curve (die niet gewijzigd kan worden) maakt het ding m.i. ongeschikt als algemeen MIDI master keyboard
- meer info op het display tov mk1 is fijn
- EG copy functie is een instinker
- portamento standaard alleen met foot switch is een instinker

Een beetje off topic: ik heb veel plezier van deze DX7 tutorial filmpjes: https://www.youtube.com/user/madfameltd/videos . Hij maakt leuke sounds en hij houdt het simpel. Het feit dat hij sommige trucs blijft herhalen (bijv. bepaalde envelopes) helpt het kwartje vallen bij mij.
 
Of je nou een MkI of MkII hebt, het blijven mooie synths (daarom niet makkelijk om onder de knie te krijgen) die capabel zijn een heel uitgebreid klanken pallet aan te bieden. De puntjes die je nu enerveren, geraak je ook weer gewend. In het begin is het inderdaad vloeken en gefrustreerd geraken maar na een tijdje denk je'r niet meer bij na. Ik beschik al van in 1985 over een MkI en deze wordt nog steeds gebruikt. Als je wat meer gebruiksgemak wil hebben, kan je ook eens overwegen uit te kijken naar een SY77 of SY99. Daar is de interface uitgesmeerd op een 6 of 7 lijnig display waar onder andere ook grafische representaties van instellingen van parameters. En FM is er ook nog een stuk uitgebreider en klinkt sneller vol.

In ieder geval veel plezier met je MkII :okdan:

:doei:

Danny
 
vergeet ook niet de Unison functie op de DX7IID die de orginele niet heeft - Daarmee kan je best realistische koor klanken maken (of een Roland VP330 achtige koor patch) en romige dikke phasende analoog klinkende strings, dingen die je niet op een boerkenool DX7 kan doen. En natuurlijk dat je 2 sounds kan layeren...de II heeft echt wel een veel breder geluids palette dan de classic.

Is dat zo met de portamento? Ik heb al een tijdje geen DX7IID meer maar kon mij dat niet herinneren is dat niet weer een andere setting die je moet instellen?
 
Bedankt voor de reacties!

Ja de SY77/TG77 lijkt me ook mooi maar voorlopig ben ik denk ik beter af met een apparaat dat originele DX7 patches slikt. Ik wordt er langzaam beter in maar qua FM sound design heb ik nog veel te leren. Dan is het toch fijn als je terug kunt vallen op bestaande patches.

Ja inderdaad ook nog detune mogelijkheden, zowel binnen 1 patch als via layers, en pitch randomization van noot tot noot. Het is wat. :)

Dat met de portamento: je zit op de DX7II altijd in zowel een performance patch als een voice patch. Portamento time en type etc. stel je in in het voice gedeelte. Maar als je het daar aan staat zit je meestal nog met de default instelling in het performance gedeelte, en daar zit portamento gekoppeld aan de tweede footswitch. Het idee is dat je alleen portamento krijgt wanneer je die footswitch indrukt. Zonder footswitch gaat de portamento dan niet aan.
 
Is wel een beetje logisch die portomento. Een 303 heeft daarom ook glides per noot. Je wil, althans als je op echte instrumenten wil lijken, niet de hele tijd portomento aan. Juist vanuit een performance mode oogpunt. Zie je een gitarist of bassist de hele tijd gliden? Nope.

Wel frustrerend als je dagen zoekt en er dan pas achter komt. Maar hoort wel een beetje bij dit soort complexe synths leren kennen.

Verder goede analyses en reviews hier!
 
Ja MadR je hebt gelijk, het is logisch voor performance dat er een schakelaar is zodat je het aan/uit kan zetten tijdens het spelen. Alleen hadden ze dat wat beter aan mogen geven.

Nu je het zegt zie ik het ook op mijn CZ-1. Daar heb je vlakbij de pitch bend en mod wheel een drietal knoppen om vibrato, portamento en glide aan en uit te zetten. Ik had daar nooit zo over gedacht maar dat is natuurlijk zodat je dat rap met je linkerhand kan doen terwijl je speelt. Eigenlijk hetzelfde principe dus...

Weer wat geleerd. ;)
 

Attachments

  • cz1 portamento.JPG
    cz1 portamento.JPG
    28,9 KB · Bekeken: 189
Zou je niet met behulp van bijvoorbeeld een arduino een velocity aanpasser kunnen maken? Gewoon bij de 'note on' de velocity maal 1,2 en de rest ongewijzigd laten. Als je II daarmee een fijn masterkeyboard is geworden lijkt me dat een goedkope optie.

Groeten,

Martin
 
Hoi martinb, ja dat zou ook nog kunnen. In mijn geval heb ik ruimte voor 2 keyboards, en heb ik de DX7II geswapt met mijn CZ-1. De CZ-1 speelt net zo goed en heeft het velocity probleem niet. Het enige nadeel daar is weer dat je MIDI local off alleen maar extern kunt instellen met CC 122... Altijd wat. :)
 
Dag JVQ, ik was eigenlijk op zoek naar een plek op het forum voor SY/TG77 liefhebbers en kwam al zoekend op deze discussie...
Ik heb de DX7 gehad en ook de DX7II, maar vond het programmeren te complex en de prefab geluiden (alleen FM) toch iets te beperkt (icm met bescheiden ruimte om presets op te slaan). Dan de SY/TG .. het mooie is dat je er ook de DX geluiden in kunt laden. Daar kun je dan direct wat effect opzetten (geen geweldige kwaliteit, maar toch een leuke basis). Kwaliteit van het toetsenbord is al wel iets iets minder dan van de DX, maar in vergelijk met veel hedendaagse klavieren toch nog steeds van bovengemiddeld goede (bouw)kwaliteit.

Het bijzondere aan de SY is dat de ‘samples’ die erin zitten (naast DX engine) heel beperkt zijn (de AWM geluiden zijn over het algemeen wat minder imho). Maar in je FM gedeelte kun je de operators in laten werken op het AWM sample (of omgekeerd). En juist bij die koppeling tussen FM en AWM daar komen de bijzondere kwaliteiten van de 77 naar voren. Daarnaast kun je tot maximaal 4 geluiden ‘layeren’ (kopiëren van parts van ene naar andere sound), variërend van 1 FM mono tot 4 FM poly of een mix van 2 FM sounds met 2 AWM samples. Enfin, misschien een beetje off topic maar omdat je als belangrijk punt noemt dat je DX geluiden wilt kunnen laden ... : dat kan!


Let wel, als je eenmaal wat geluiden van internet in de 77 laadt begrijp je dat dit typisch zo’n synth is waar de preset geluiden geen recht doen aan de kwaliteiten van de synth (de presets zijn op een enkele uitzondering na werkelijk bedroevend). De SY77 is voor mij die ene synth die altijd in de setup zal blijven staan : )
 
Hallo Michaels Keys, leuk om te horen!

Inmiddels heb ik ook een TG77 naast mijn DX7II. Ik ben er nog niet echt ingegroeid qua programmeren maar ik vermaak me met de presets.

Mijn huidige kijk op FM is dat ik de geluiden met feedback het leukst vindt, of in ieder geval het makkelijkst om zelf te bedenken. Dat haalde mij ook over de streep wbt de TG77 omdat je daar 3x feedback mag doen ipv maar 1 in de DX7-wereld. Maar ik ben met de TG77 dus nog niet zover dat ik er überhaupt geluiden op programmeer.

Wat ik leuk blijf vinden aan de DX7II is de unison detune. Die doet echt wat anders dan de reguliere DX FM detune functie. Unison detune op analoge synths wordt mij vaak te "dik" maar als je een relatief "dun" DX geluid met detune combineert kun je hele mooie effecten krijgen, naar mijn mening.
 
Hallo Michaels Keys, leuk om te horen!

Inmiddels heb ik ook een TG77 naast mijn DX7II. Ik ben er nog niet echt ingegroeid qua programmeren maar ik vermaak me met de presets.

Mijn huidige kijk op FM is dat ik de geluiden met feedback het leukst vindt, of in ieder geval het makkelijkst om zelf te bedenken. Dat haalde mij ook over de streep wbt de TG77 omdat je daar 3x feedback mag doen ipv maar 1 in de DX7-wereld. Maar ik ben met de TG77 dus nog niet zover dat ik er überhaupt geluiden op programmeer.

Wat ik leuk blijf vinden aan de DX7II is de unison detune. Die doet echt wat anders dan de reguliere DX FM detune functie. Unison detune op analoge synths wordt mij vaak te "dik" maar als je een relatief "dun" DX geluid met detune combineert kun je hele mooie effecten krijgen, naar mijn mening.

Als je meer feedback lussen voor operators interessant vindt, moet je ook de Alesis Fusion eens bekijken. Voor elke operator die je aanmaakt in een patch kun je een feedback lus maken. Deze kun je ook weer in de modmatrix toewijzen aan een envelope, LFO of CC# bv... De Fusion heeft naast de sinus ook wat samengestelde golfvormen maar niet zoveel als de SY/TG.
Een andere functie die em qua klank interessant maakt is een operator 'n % random tune geven.. of pannen.. daarmee maak je echt supervolle sounds.. ook kun je meerdere LFO's aanmaken en zo bv het ensemble effect van een Solina String Ensemble benaderen..

Wat betreft de verschillen DX7(II) vs SY77/99 TG77. Ik heb zelf in de ninetees ooit een SY99 gehad nadat ik ooit op een DX100 begon.. en sinds ik in 2008 ergens weer begon heb ik weer een SY77 gekocht omdat zo'n 99 toch wel heel groot is.. later ook een DX7 MKI. Op de een of andere manier vind ik dat toch overzichtelijker werken voor het maken van patches.. misschien ook omdat alle preset knoppen shortkeys naar functies zijn?
Momenteel heb ik alleen nog een TG77. In vergelijk met een SY is dat nog meer behelpen doordat je de directe links naar operator select en on/off via een shift functie moet selecteren.. ook de indicatie ledjes die je op een SY wel hebt ontbreken.. Er schijnt wel een goeie editor te zijn voor de iPad trouwens..
Heb ook 2 Fs1r's.. die klinken echt super ook maar programmeren is echt niet te doen.. 8 operators ipv 6 ook.. dan is een TG77 door grafische display wel weer een stukje beter benaderbaar.
 
Ik kocht de dx7 nieuw bij het uitkomen, koste me een vermogen destijds. De volgende stap was een TX7, ook prijzig en enkele jaren later kocht ik een nieuwe DX7IIFD en de TX802 Ik heb nooit de verhalen begrepen dat de eerste dx7 beter zou klinken Ik had ze naast elkaar en ze klonken ( mits gebruik gemaakt van exact dezelfde patch)volgens mij echt hetzelfde. Met de komst van nieuwe modellen veranderde ook de standaard presets elke keer wat. Enkele jaren terug heb ik nog een SY77 en SY99 gehad. Inmiddels alles verkocht maar ik maak nog wel gebruik van "Dexed" de gratis FM VST, Is het niet helemaal maar komt dicht in de buurt van een 'echte'' De E.piano-1 is naar mijn mening nog altijd een van de mooiste e. piano's ever!
 
Ik vind de DX7 (II) ook vlotter om mee te werken dan de TG77. Het is ook gewoon een veel simpelere engine.

Alhoewel de TG77 zijn eigen effecten heeft kan ik daar niet zo goed mee uit de weg tot nog toe. Ik heb recent een Alesis Midiverb 1 gekocht en die zit in mijn setup nu zo aangesloten dat ik een flinke sloot daarvan over de TG77 heen kan donderen. Oogt gek (voor mij als leek iig), om meer reverb over presets met eigen reverb te gooien, maar voor mij werkt het.

Ziet er maf uit die Alesis Fusion, bijzonder wat dat ding kan dan.

Zijn ook maffe lui, Alesis. Grote fan van de MMT-8 (alhoewel die nu ongebruikt in de kast ligt), HR-16 en nu de Midiverb. Goedkope plastic budgetzooi die tegelijkertijd heel goed klinkt / fijn werkt. De gear die ik ken is natuurlijk van 20 jaar voor die Fusion dus weet niet hoe ver dat "budget" verhaal daar nog opgaat.
 
Ik geloof dat Bret Victor de Fusion deels gemaakt heeft.. Hij heeft in ieder geval de ION en Micron (Akai Miniyak) qua UI en soundengine gedaan.. en die laatste is echt super geniaal.. bijzonder goed programmeerbaar met maar een paar knoppen.. en een super leuke sequencer!! http://worrydream.com/Home2007/electronics.html

Heb zelf ook een Midiverb 2 en 3, zijn leuke bakkies idd.. die Alesis seqeuncer ken ik niet maar weleens meer positieve dingen over gehoord.. maar is vast voor de tijd van Bret.

De Fusion zou qua UI beter kunnen (en ja, hij is nogal ugly).. maar toch kan ik er prima op werken.. alleen echt complexe algoritms in elkaar steken is wel een werk.. zou je misschien ook met presets kunnen doen die je als template gebruikt.. maar alles is per operator allemaal te llinken.. geen preset algoritms dus. Maar vooral als het hogere segment algoritms in de DX je aanspreekt kun je van een orgel door die feedback vrij te proggen feedbacklussen de meest vette synths maken aangezien je gewoon 6 zaag golfvormen kan genereren die allemaal in free-run mode kunnen draaien (geen resets bij een re-trigger)
 
De effecten op de SY77 zijn naar mijn idee niet heel erg goed, heb een kleine mengtafel met FX waarmee ik alleen wat reverb op synths zonder effecten zet, daar gaat ook wat van naar de SY77. Laat je de effecten weg, dan klinken sommige geluiden ineens heel anders, dus vaak zijn ze wel onmisbaar, maar wat extra reverb (met mate) wordt het meestal niet slechter van. Heb inmiddels ook een SY85 toegevoegd, die heeft effecten van een stuk betere kwaliteit, maar weer geen FM .. Voor een synth met sampletjes kan hij wel verdraaid ‘analoog’ of ‘organisch’ (?) klinken, die 85, wilde hem gewoon eens uitproberen in veronderstelling dat hij naast een 77 direct weer overbodig zou zijn, maar is nog steeds een mooi aanvulling : ) Sorry, gaat wat off topic. Voor 77 fans wil ik wel een geluidensetje proberen te uploaden, ben benieuwd naar de reacties!
 
Ja de SY99 schijnt betere effecten te hebben dan de 77. Zelfde als de SY85? Geen idee.

Ik houd best van cheapo Yamaha effecten van die tijd (ik heb een R100, dat is geloof ik een budget-versie van de SPX90) maar die in de 77... meh.
 
Voor de liefhebbers ... voice setje voor de SY/TG77 (sysex)
 

Attachments

  • Backup voices Internal sysex SY77 21-12-2018.syx
    39,2 KB · Bekeken: 177
Back
Top