Klankverschil Roland r8mkII en r8m?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Hoi,

ik heb me gisteren een Roland r8m aangeschaft met een paar kaartjes, maar niet de Dance en Electronic.
Ik dacht deze te gaan gebruiken, omdat deze als identiek wordt beschreven als de r8 of r8mkII, maar dan in rack vorm.

Bij het testen en instellen, lijkt er echter een behoorlijk klankverschil te zitten tussen de rackmodule en de desktop versie.
De rack versie klinkt toch echt behoorlijk minder punchy, hoewel ik daar niets van over terugvind op het net.

Heeft iemand dezelfde ervaring?

Of kan het gewoon zijn dat ik de Dance en Electronic sounds gewend ben in de mkII en dat ik die nu dus voorlopig niet heb?

Groet!
 
Ja ze hebben neem ik aan toch gewoon dezelfde basis kicks en snares. Die moet je vergelijken.

Alleen op gevoel vergelijken zonder dezelfde sounds is kansloos.

En dan kan er ook nog verschil zijn mk1 en 2.
 
Van de mk1 heb ik weleens gelezen dat deze betere DAC's zou hebben dan de mk2, maar of dat ook echt zo is zou ik mijn geld niet op durven zetten.

Of kan het gewoon zijn dat ik de Dance en Electronic sounds gewend ben in de mkII en dat ik die nu dus voorlopig niet heb?
Ja, dat denk ik.
 
Edit ... het ging om vergelijk met het andere type .
 
Laatst gewijzigd:
Van de mk1 heb ik weleens gelezen dat deze betere DAC's zou hebben dan de mk2, maar of dat ook echt zo is zou ik mijn geld niet op durven zetten.

Volgens SM hebben de MK1 en MK2 dezelfde DAC.

edit; PCM54
 
Ja, ik ken het verhaal vd mkI vs mkII. Ik vind persoonlijk dat de mkII fantastisch klinkt. Volgens de roddel, die ik niet geloof, zou dus de mkI nog beter moeten klinken.
Either way, ik moet meer moeite doen om het goed te laten klinken op hetzelfde mixerkanaal met dezelfde settings. De persoon waar ik hem van kocht, gaf aan dat hij andere mixtemplate settings had staan voor r8m tov de r8 die hij ook ooit had. Dat gevoel heb ik ook, net als dat het lijkt dat er iets minder definitie in weliswaar dezelfde samples zit. Maar ik wil hier zeker niets gaan beweren als vaststaand en de r8m klinkt nog steeds ok, maar niet met hetzelfde waauw gevoel dat ik met de r8mkII heb.

De miditriggering van samples op de r8m is wel veel beter dan op de r8mkII, waardoor die laatste voor mij eigenlijk niet bruikbaar is mijn setup.
Ik heb echt nauw vergeleken en de r70 is uiteindelijk toch mijn favoriet, omdat de miditiming daar echt strak is en hij ook nog een paar interne effecten heeft die lekker klinken.
De samples zijn iets anders dan de r8mkII, ongeveer evenveel, maar zeker ook punchy, erg dynamisch en het detail in de samples komt echt erg goed door in de mix zonder er veel aan te doen.

Als je compressie gaat toevoegen komen ze allemaal echt wonderbaarlijk tot leven.

Imo de beste drumcomputers ooit gemaakt, de human feel die je er (vlot) mee kan bereiken is ongeëvenaard.
 
Ah interessant. Ik heb een r70 maar een R8 staat ook op mijn lijstje. Evt de mk2. Dus niet de m maar met de sequencer.

Zijn het beetje dezelfde geluiden? Ik zoek een R8 omdat die vaak gebruikt is in muziek die verzamel de laatste 2 jaar.

Maar als de r70 zo goed als hetzelfde klinkt kan ik die R8 laten.

Nog niet heel veel met r70 gespeeld en vergeleken met de muziek die verzamel dus het kan een beetje lui over komen van mijn kant.

En ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de electronisch geluiden zoals 808 omdat ik juist de sounds zoek die meer op echte drums lijken.
 
Ik zou durven zeggen dat de r8mkII een tikkeltje punchier klinkt dan de r70, maar dat dat van je smaak afhangt of je dat goed vindt of niet. Voor de stijl die ik nu uit wil gaan, vind ik dat de r70 beter bij me past. De manier dat de samples reageren op zware pitchshifts vind ik bij de r70 nog net even iets lekkerder + de percussie snijdt nog een kleine tikkeltje lekkerder door de mix, maar dat kan ook smaak zijn.

Beide machines zijn zeer goed in ‘akoestische’ klanken, ik denk echt niet dat er hardware drummachines zijn die dichter bij een echt drumstel komen qua sound en instelmogelijkheden. Op dat vlak zou ik de 2 evenwaardig noemen.

r70 is gebruikt door Prince en dat zegt genoeg.
 
Dank! Dus toch een beetje. Ik zal me mijn ogen openhouden voor r8.

Zag toevallig vanochtend op insta Dam Funk ook achter een r70 zitten terwijl ik laag gepitchde prince snares hoorde in het filmpje.
 
Ok, ik begin het te begrijpen waar het verschil tussen mijn r8m en r8 mkII vandaan komt. Er zit een potmeter achter de DAC en lpf, die het analoge output volume bijregelt. Ik heb deze op maximum gezet en idd het klinkt al een heel stuk krachtiger zo :)

Maar toch blijf ik nog met het gegeven zitten dat de definitie vd samples minder goed is dan die op de r8 mkII, wat niet zou moeten horen volgens mij. Na wat schema-speurwerk kom ik erachter dat de regelbare opamp die de DAC afstelt vervangen is geweest door een type opamp anders dan die op de schema’s wordt aangeduid (de nieuwe ic zit ook op een voetje). Als ik de datasheets vergelijk, merk ik toch wel verschillen op in specificaties die (volgens mij) mogelijk toch van invloed zouden kunnen zijn. Voorts is de originele ic (opamp lm6361n) niet meer officieel verkrijgbaar, dus dat zou de vervanging kunnen verklaren. Ik heb er net een besteld in Polen, hopelijk valt de levertijd mee. Voor zover ik de functionaliteit en regelbaarheid vd opamp naast de DAC interpreteer, is deze van belang voor de frequentiekarakteristiek (bandbreedte) vd conversie van digitaal naar analoog. Dit zou volgens mij dan toch een aannemelijke reden kunnen zijn dat ik de definitie vd samples vd r8m (en de pitching etc) minder goed/speciaal vind dan die vd r8 mkII, in zoverre dat het voor mij toch bepaald of ik verder ga met de r8m of niet.

Interessant (althans voor mij ;) )
 
Ik ben benieuwd of de opamp het verschil maakt.

Als je de SM van de R8m hebt, zou je hem hier kunnen/willen posten?
 
Er zit naast de opamp nog een potmetertje om hem af te stellen. Zal zeker iets laten weten als de chip er is en of er verschil is. Ik ben namelijk ook benieuwd ;)
Ik heb helaas de r8m service manual niet kunnen vinden online. Ik lijd alles af vd schemas vd r8...
 
De DAC in de r8m is ook gewoon de PCM54. Bij de r8 is er wel een verschil tussen 'selected' en 'non-selected' PCM54's afhankelijk vh serienummer. In de latere versies hebben ze de optie ingebouwd om de opamp af te regelen met een potmeterje, zodat de opamp niet meer zo nauw moest 'geselecteerd' worden. Je zou dus in theorie een licht (klank?)verschil kunnen waarnemen als de opamp anders is afgesteld tussen vroege en late serienummers vd r8. Bij mijn r8m kan ik die opamp ook afregelen. Ik zie wel bij de r8 geen output volume potmeter, die er bij de r8m wel is.
 
Ik heb dus het originele op-amp ic (zoals door Roland beschreven in de r8 service manual) gevonden en erin gestoken om te vergelijken.
Ook heb ik naast beide ic's (degene die erin stak en dus de nieuwe) aan de regelaar gedraaid die volgens mijn analyse iets aan de sound (frequentiekarakteristiek) zou moeten doen.

De aangekochte ic (Roland spec) gaf een heel vreemde sound met veel noise en een soort reverb ;) erbij. Niet zoals het hoort ;)
Bij het draaien van de potmeter kreeg ik pops enzomeer en dan stilte. Bij het terugdraaien kwam het geluid terug met de nodige noise. Ik kreeg hem dus niet goed.
Ik heb hetzelfde gedaan met de ic die er eerder in stak en daar gebeurde wel iets interessants dat mijn hoop/vermoeden bevestigde.
De sound was clean als daarvoor, maar bij het draaien aan de potmeter leek er een hele kleine pitchshift te gebeuren, maar nog belangrijker: naarmate ik lager ging kwam er meer definitie in de sounds, dus wel degelijk iets met de weergave vd frequentiekarakteristiek. Wat er ook gebeurde, is dat ie iets meer 'laidback' begon te klinken. Bij het terug hoger draaien, klonk het meer upfront, maar minder gedefinieerd. Ik prefereer zelf meer definitie.

Ik wilde het nog eens testen met de Roland originele spec-ic, kreeg initieel terug dezelfde noise, maar na wat draaien kreeg ik helemaal niets meer. Denk dat ie de geest heeft gegeven.

Dus wat heeft het in totaal opgeleverd: meer volume door het analoge outputstage manueel bij te stellen + meer definitie en iets meer laidback feel door de opamp vd de DAC aan te passen.

Ik vind de hihats, cymbals en sommige percussies vd r8m erg goed bruikbaar, maar de kicks vind ik minder. Ik heb de soundeffects, powerdrums, dry en mallet kaarten, ook daar vind ik ze niet.
Dus ik ben nog gebiased of ik de Dance en Electronic cards nog zou aanschaffen of niet, puur voor de kicks eigenlijk.

Maar om het niet onder stoelen of banken te steken: ik vind de r70 nog steeds vetter klinken en op één of andere manier klinkt mijn r8 mkII ook nog dikker dan de module.
Dus dat is dan weer minder duidelijk hoe dat komt.
 
De dac's zijn in alle versies hetzelfde, de OP-amps bij de uitgangen NIET. Wie weet zit daar een verschil in. Heb ooit eens de snelheid opgezocht V/µs, en daar zit wat verschil in.
 
Zit je nou de op AMP die in de R8 zit, in de r8m te testen? Das best gedurfd.

En die pot meter is volgens mij om de headroom af te stellen. Althans als je dynamiek verlies hebt bij vol opdraaien.

Ik neem aan dat die pot gewoon iets in in die op AMP aanstuurt.

Ik had mij namelijk verdiept in true peak bij iTunes/digital outlets. En daar kwam naar voren dat duurdere dac’s een soort headroom hebben om peaks die ‘virtueel’ hoger liggen dan 0 db niet te laten clippen. Goedkope Devices met geen headroom vertaalde dat naar tikken en plops.

Daar moet ik aan denken als ik dit verhaal zo lees.
 
@Madr: ja, ik vrees dat ik dat gedaan heb :) Heb lang gezocht naar een r8m service manual online, maar die lijkt onvindbaar en ben dan maar voortgegaan op de r8 service manual, ervan uitgaande dat het outputstage zo goed als hetzelfde zou zijn. Maar ja, ik denk dus nu dat die op amp toch anders is in beide versie (DAC is hetzelfde), zoals Blanka zegt. Vandaar de vreemde geluiden: mijn eerste circuitbend zeg maar ;) Die potmeter is niet voor headroom, maar voor kalibratie vd output vd dac, die moet binnen een bepaalde range liggen om een juiste frequentieweergave te hebben, dewelke je dus heel licht kan tweaken.

@tiger001: ah, dankjewel, ik ben blij dat je kan bevestigen dat jij dat ook ervaren hebt, dan ligt het iig niet aan mijn r8m. Voor mij is het dan duidelijk dat de r8 punchier klinkt dan de r8m, maar dat ikzelf persoonlijk nog liever de R70 hoor dan de r8mkII, omdat die nog net iets beter door de mix snijdt en op een of andere manier de sounds nog iets meer definitie hebben. In de r70 zitten ook basic fx die heel cool klinken, r8 heeft dat niet. De 4 outputs vd r70 zijn voor mij voldoende en de extra soundcards heb ik niet echt perse nodig. Ik weet nu duidelijk welke ik ga houden :)

Voor mij is het dan officieel: de r70 is de beste drumcomputer die Roland ooit gemaakt heeft.
 
Back
Top