Zoom ARQ

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Wie heeft eigenlijk ervaringen hiermee?
En dan doel ik zowel op de AR-96 (goedkopere variant) als op de AR-48 (duurdere variant).
Beiden lijken mij zeer interessant.
Was eerst achter een Roland D2 aan, toen ik de ARQ onverwachts tegenkwam online.
Afgezien van het feit dat de ARQ een stuk nieuwer is, kan ik er ook beter mee werken op de pc (icm Ableton).
 

Attachments

  • 12682271_800 ar48.jpg
    12682271_800 ar48.jpg
    78,6 KB · Bekeken: 267
  • ar96.jpg
    ar96.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 180
Indertijd waren die dingen wel aan de prijs maar zag nu dat ie bij Bax 166 euro kost!
Da's geen geld voor zo'n geinig apparaat want het is wel iets aparts natuurlijk en ik heb 'm besteld.
Ik heb wat clips bekeken maar ik denk omdat jij wellicht een liveset met de APC wil gaan doen dat deze Arq juist dan een hele leuke aanvulling kan zijn.
Als je er een beetje handigheid mee opbouwt en wat beats erop hebt staan en je dimt je lichten op bepaalde momenten en je gaat met die ring aan de gang dat dit voor de mensen wel kicken zal zijn.:dj::mega:8)
En voor jezelf natuurlijk ook.:okdan:

Ik zit helaas op windows maar als je op een mac of een ipad zit dan kan je Live besturen via bluetooth en dan kan je op de ring clips launchen enz.
 
willem1958
Dat klinkt goed zeg.
Wil je in ieder geval heel veel plezier hiermee wensen en ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Zelf zit ik trouwens ook op Windows.

Dank je wel, Robi!
Voor mij zie ik dit op twee manieren; in de eerste plaats gewoon als een soort van beatmachine/groovebox om gewoon lekker lol mee te hebben en daarnaast hoop ik als een leuke aanvulling op m'n setup.
Ik denk als ik eenmaal een beetje 'm doorheb dat het best handig is om snel een leuke loop/beat mee te maken.
Eerst was ie 600 ongeveer, da's veel te veel voor zoiets vind ik maar voor die 166 euro is het gewoon een leuk ding.
Zodra ik een beetje wat into the machine ben zal ik kort wat pro's en cons plaatsen op deze draad.

Jammer dat je niet op mac zit want dan kan ie voor een deel een apc vervangen, vreemd dat ze dat niet voor windows implementeren?
Je kan op de site zelfs een template voor Live downloaden.
 
Ik heb al een tijdje de AR96. Qua features uitgebreider dan je verwacht. Met de 2.0 update is alles een stuk duidelijker en merk je dat de synth engine eigenlijk best uitgebreid is.
Op de form factor na kan je het zien als een circuit on steroids (past er goed bij trouwens)

Nadelen:
Het schermpje is erg klein (de aparte windows editor maakt daar veel goed)
De wireless ring controller heeft wat temperament, ik laat 'm voornamelijk op het base station liggen. Geen idee wat te doen als de batterij het opgeeft.
De midi implementatie (USB) is buggy en kan het OS ophangen.

Dat laatste punt is de reden dat het geen vaste plaats in m'n setup heeft gekregen.
Waarom het jongere broertje duurder is weet ik niet. Qua features lijkt hij minder dan de 96
 
Dank je wel, Robi!
Voor mij zie ik dit op twee manieren; in de eerste plaats gewoon als een soort van beatmachine/groovebox om gewoon lekker lol mee te hebben en daarnaast hoop ik als een leuke aanvulling op m'n setup.
Ik denk als ik eenmaal een beetje 'm doorheb dat het best handig is om snel een leuke loop/beat mee te maken.
Eerst was ie 600 ongeveer, da's veel te veel voor zoiets vind ik maar voor die 166 euro is het gewoon een leuk ding.
Zodra ik een beetje wat into the machine ben zal ik kort wat pro's en cons plaatsen op deze draad.

Jammer dat je niet op mac zit want dan kan ie voor een deel een apc vervangen, vreemd dat ze dat niet voor windows implementeren?
Je kan op de site zelfs een template voor Live downloaden.

Heb even die template opgezocht op de site en volgens mij zit er ook een bestand voor Windows bij.
Durf dit echter even niet met zekerheid te zeggen.
Begin sowieso wel steeds nieuwsgieriger te worden.
 
Ik heb de AR-96, 2 stuks. Mijn muziekmaatje heeft er ook 1. Ze zijn behoorlijk uitgebreid voor t geld.

Vergis je niet in de AR-48, dit was eigenlijk het goedkope broertje van de AR-96!

introductieprijs AR-96: +/- 700 euro
introductieprijs AR-48: +/- 500 euro


Voordeel van de AR-96:

Draadloze controller, die van de AR-48 is verbonden met een usb kabel.
Om de AR-48 draadloos te maken heb je nog een extra Bluetooth module en de batterij(die nergens te koop is) voor de ring-controller nodig!

Kleurendisplay: De AR-48 heeft 2 displays als compensatie.

Meer effecten tegelijk.

Audio input is op 2x 1/4 inch jack.

Koptelefoon is 1/4 inch stereo jack.



Voordeel van de AR-48:

Meer directe controls, zoals encoders.

DIN midi out.

Basisstation lijkt wat steviger gebouwd, maar is ook zwaarder.



Geheugen en capaciteit voor opnemen, samplen en polyfonie is identiek.

Zoals pstnotpd zegt, de midi implementatie is buggy. Het uitsturen van alleen al midi clock kan het ding laten vastlopen, hoewel het soms prima werkt voor een uur kan het ook gedaan zijn in 5 min.

De editor is leuk, maar je kunt niks meer met het apparaat zolang de editor verbonden is.


Maar....

- 6min stereo sampling tijd. Je hoort t goed, stereo sampling!!! (zeer bijzonder tegenwoordig zonder je scheel te betalen)
- quantized loop recording
- synced loops afspelen zoals ableton, akai force (8x stereo, 16x mono)
- timestretching voor looper
- ingebouwde synthesizer met verschillende oscillator configuraties, waaronder FM.
- het gebruik van alle synthesizer functies in combinatie met samples, ook langere loops.
- geen beperking met omhoog/omlaag pitchen
- 2x LFO, 1x ENV extra per instrument
- 96 instrumenten (zolang t geheugen t toelaat)
- 16 stemmen polyfonie (8 stemmen stereo)
- portamento
- song mode!
- patterns tot 8 bars/128 steps
- 384 patterns
- parameter locks
- neemt automation op
- muzikale schalen ingebouwd voor makkelijker inspelen met de ring
- velocity & aftertouch op de pads, wordt ook opgenomen
- alle instrumenten zijn extern te bespelen via midi, als je wil kun je layeren zoveel je polyfonie hebt.
- extern te syncen via midi
- een berg effecten voor de tracks
- leuke master effecten, waaronder een prima reverb.
- led effecten per instrument/loop voor een cheesy kerstboomeffect on-stage ;)

Oftewel heel erg veel functies voor weinig, ik heb 178,- per stuk betaald. Er is niks wat ook maar in de buurt komt voor dat geld.
Het ding heeft nog wel een aantal bugs, maar daar is prima omheen te werken(behalve dan de midi bugs).

De reden dat de AR-96 nu zo goedkoop is komt omdat ze m opnieuw in de markt hebben geprobeert te plaatsen als draadloze controller.
Als je in de handleiding kijkt zie je dat de midi implementatie van de ring controller erg overeenkomt met die van de launchpad mkII/Pro.
Erg raar van Zoom want die controller is waardeloos als ie niet op t basisstation ligt.
De AR-48 wordt nog steeds aangeprijsd als drum computer/sampler.

(excuses voor de lange post)
 
... zoals veel beter omschreven door DreamXcape, uitgebreider dan je denkt :)

Buggy midi is best een dingetje. Ik heb ook een Beat Thang (I'm a sucker for losers) met zo'n zelfde probleem. Enorm potentieel maar in een uitgebreidere setup waardeloos vanwege de midi bugs.
 
(excuses voor de lange post)


Een lange post is altijd prima natuurlijk als je goede info geeft vind ik.


De editor is leuk, maar je kunt niks meer met het apparaat zolang de editor verbonden is.


Ik zag op clips dat net als bij andere apparaten dat als je iets in de editor verandert dat dit ook meteen in de controller verandert.
Dat je dan met de controller niets kan verbaast me niets., da's wel logisch vind ik.
Wel jammer dat de midi wat buggy is en soms blijft hangen.
Ik kijk wel de komende tijd hoe vaak dat gebeurt, als het regelmatig vast zit dan stuur ik 'm terug.
Maar gelukkig is het voor mij vooral leuk speelgoed en daarnaast om ook icm Abeton te gebruiken maar dan niet in een live setting maar thuis.
Dus als het dan af en toe gebeurt maar niet te veel dan vind ik het niet zo'n punt om weer even op te starten.
En inderdaad, voor die 166 euro zo een uitgebreid apparaat vind ik best wel veel bang for buck.
 
Geen idee wat te doen als de batterij het opgeeft.

Ik begreep uit commentaar onder een clip dat iemand een batterij bij een dealer had besteld, die moet 'm dan bij Zoom bestellen, een BT-04.
Vraag anders even bij de shop waar je 'm hebt gekocht en post hier dan het antwoord als je wilt.
Ook handig voor anderen.
 
willem1958
De editor is eigenlijk een kopie van alle functies. Alles wat met de editor kan, kan ook met de ARQ zelf.
Zodra de editor verbonden is krijg je een bericht in het scherm met 'editor connected' en doen je controls niks meer.
Maar het is wel een stuk overzichtelijker voor sommige dingen zoals het managen van je patterns.

De midi bugs komen voor zover ik kan testen het meeste voor in de looper modus, zolang je gewoon patterns maakt in instrument of step modus loopt ie hier nauwelijks vast.
Mijn muziekmaatje heeft m een tijdje terug live gebruikt via de traktor midi clock(als slave). Dit werkte prima.
Maar als ie crashed, verwacht een irritante piep over de line-out! (niet knetterhard gelukkig)

Als de batterij van de ring het begeeft hoop ik dat ie nog steeds werkt in het basisstation, die van de AR-48 doet t tenslotte ook gewoon zonder batterij.
Anders moet je inderdaad die BT-04 hebben. De batterij is er wel een van het type lithium polymeer, dus die zou best wel lang mee kunnen gaan.

pstnotpd
Die Beat Thang is een cool ding(afgezien van de naam), heb er zelf ook op zitten azen. Zonder die bugs was t een heel gaaf apparaat geweest.
Helaas zijn de makers failliet gegaan en is er niemand die die software kan fixen.(zonde van die mooie hardware)

Bij Zoom kunnen we in ieder geval nog zeuren en ze lastig vallen met bug reports. Zoom brengt ook regelmatig firmware updates uit voor oudere hardware, dus er is hoop.


p.s. Heeft iemand de 2.0 firmware voor de AR-96? Ik zou m graag vergelijken met de huidige 2.10 wat betreft de stabiliteit van midi.
 
Die Beat Thang is een cool ding(afgezien van de naam), heb er zelf ook op zitten azen. Zonder die bugs was t een heel gaaf apparaat geweest.
Helaas zijn de makers failliet gegaan en is er niemand die die software kan fixen.(zonde van die mooie hardware)

Ik heb de BT ooit gebricked en toen OS herstel image gekregen via support. Als hij nu kuren krijgt herinstalleer ik 'm en dan kan hij weer een tijdje mee.

De problemen treden voornamelijk op bij gebuik van de delay en idd bij heftig midi verkeer. Zolang je die 2 ontwijkt gaat het allemaal best stabiel.

p.s. Heeft iemand de 2.0 firmware voor de AR-96? Ik zou m graag vergelijken met de huidige 2.10 wat betreft de stabiliteit van midi.

Ik heb nog een zipje met de 2.0. stuur maar even een DM
 
Heb uiteindelijk toch gekozen voor de AR96.
Ontvang deze volgende week.
Ben zeer benieuwd!

Haha, je kon 't niet laten?;)
Ik denk zeker dat bij de muziek die jij maakt het een leuke aanvulling is in je setup.
Mooi voor wat beats en loops.
Hij werkt op usb maar ik zag op yt dat met een midi to usb box je externe gear kan syncen.
Leuk man, veel plezier met je nieuwe aanwinst!
 
Even een update; ik heb 'm vanmiddag retour gestuurd.
Met midiclock external over usb en syncen aan Live heb ik bij elkaar een paar keer gehad dat ie vastliep.
Ik ben benieuwd of het bij jou smooth blijft lopen.
 
Laatst gewijzigd:
Ben zostraks even bezig geweest met de Zoom ARQ-96.
Mijn 1e indruk is wel positief.
Aangezien ik nog geen usb-kabel voor deze ARQ heb (zojuist besteld), heb ik beknopt wat kunnen beluisteren en kunnen uitproberen.
Ik merk wel dat het een hele andere benadering vergt, dan voor pakembeet een Roland-groovebox.
Toch ben ik er wel blij mee.
 
Back
Top