Pin Electronics Portabella (EMS Synthi A geïnspireerde synth) - Ervaringen?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.493
Locatie
Nijmegen
Heeft iemand hier ervaringen met een Portabella van Pin Electronics (http://pinelectronics.com/)? Lijkt me een mooi alternatief voor een EMS Synthi A...



 

Attachments

  • photo127707.jpg
    photo127707.jpg
    65,6 KB · Bekeken: 204
Ik kem 'm niet uit directe ervaring, maar was een tijd geleden wel geïnteresseerd. Omdat ik op de mailinglist sta, kreeg ik deen week geleden of zo dit bericht:

Hi all!

I still have two of the champagne-coloured panel Portabella's for special offer. It comes with black Cliff knobs without silver inlets.

The price will be 4999 € exc. VAT and shipping!

If you like to get this special machine I need a confirmation reply immediately! Please don't forget to provide your shipping address and a phone number for proforma invoice.

Your order is completed after we have received the full payment or minimum deposit of 3500€ upfront.
Payment method: bank wire transfer. Delivery date around JulyAugust 2019.


All the best,

Sandro Kaiser
Pin Electronics


Mocht je dus interesse hebben, kun je hem een mailtje sturen.
 
Last edited by a moderator:
Mocht je dus interesse hebben, kun je hem een mailtje sturen
Bedankt voor de tip! Ik ga eens heel hard nadenken of ik hiervoor wil gaan... Gisteren nog eens op een VCS3 gespeeld en dat is toch wel erg indrukwekkend.
 
er staat een synthi op ebay.de dacht ik. gebouwd met namaak borden en veel originele onderdelen, zoiets. nog steeds 7200 (veel te veel)
die pin is ook een dure jongen vind ik.
een synthi is leuk maar ook erg veel geld voor wat ie kan/doet. met een originele weet je dat je ook voor de verzamelwaarde betaalt en dat ie die waarde wel houdt (of vermeerdert) - met een net zo'n gave namaak synth betaal je toch echt voor t apparaat en veel minder voor de verzamelwaarde. en of ie dat waard is, laat staan blijft?! ik waag t te betwijfelen.

voor zo'n bedrag aan eurorack kom je al een heel eind met een minstens zo leuke synth. geluid zit dan ook wel goed. het meest lastig blijft de interface, de pin matrix.
zo makkelijk als een synthi, ken ik iet een complexe synth.
 
Deze gebruikt de drie geclonede PCB's van Phutney en een Ghielmetti 20x20 matrix (dus meer mogelijkheden dan 16x16). Die matrix kost alleen al bijna 700 euro, en die pins zijn ook kakkend duur. Daarnaast is alles handwired, en daarmee doet het niet onder voor de echte Synthi's.

Je kunt als je tijd over hebt ook de kit proberen van the Cloney project, die is as we speak bezig met een run voor een VCS3 clone. Zelfde pcb's, maar een home-brew matrix gebruikt hij met Ghielmetti pins volgens mij. Daar ben je alles bij elkaar ook al snel 2500 euro aan kwijt, en heeeeeel veel tijd met al die klotedraadjes. Ik heb ervan afgezien doordat ik kut ben met wiring.
 
een synthi is leuk maar ook erg veel geld voor wat ie kan/doet. met een originele weet je dat je ook voor de verzamelwaarde betaalt en dat ie die waarde wel houdt (of vermeerdert) - met een net zo'n gave namaak synth betaal je toch echt voor t apparaat en veel minder voor de verzamelwaarde. en of ie dat waard is, laat staan blijft?! ik waag t te betwijfelen.
Ja, dat is zeker waar. Ik denk dat die clone alleen maar minder waard wordt, zeker als er nog meer clones (Cloney project, wie weet Behringer) komen. Voor het bedrag dat die Synthi op eBay.de staat zou ik denk ik toch voor de Portabella gaan. Die heeft toch wat extra features die 'm voor mij als instrument handiger maken. Een originele voor die prijs zou dan wel weer interessanter zijn, maar die kom je gewoon niet meer tegen volgens mij. Of het moet een gare zijn waar je nog een hoop geld aan revisie voor uit moet trekken.
Het vergelijk met Eurorack vind ik lastig omdat ik nog maar weinig speelminuten op die VCS3 heb gehad. Maar wat ik hoorde krijg ik met mijn Eurorack echt niet voor elkaar, zoveel meer diepte en levendigheid in het geluid. Maar jij hebt er toch (een aantal?) gehad of hebt er nog 1? Wat vind je de grootste plussen en minnen aan een Synthi t.o.v. Eurorack? Idealiter zou ik willen combineren; een kleiner Eurorack dan ik nu heb maar dan wel de meer experimentelere modules (dus geen standaard subtractieve dingen, of in ieder geval weing) en een Synthi. Die VCS3 app heb ik ook al wel geprobeerd, maar daar mis je toch echt het hands-on stuk.

Je kunt als je tijd over hebt ook de kit proberen van the Cloney project, die is as we speak bezig met een run voor een VCS3 clone. Zelfde pcb's, maar een home-brew matrix gebruikt hij met Ghielmetti pins volgens mij. Daar ben je alles bij elkaar ook al snel 2500 euro aan kwijt, en heeeeeel veel tijd met al die klotedraadjes. Ik heb ervan afgezien doordat ik kut ben met wiring.
Ik heb daar wel naar gekeken, maar vind het nog een beetje onduidelijk wat nou de status van het project is. Als het nu kant en klaar op de plank ligt en besteld kan worden dan is het een optie, maar dat is volgens mij niet het geval. Maar er zit inderdaad erg veel van de kosten in de onderdelen. Ik zag daarnaast dat LED-Man, toch echt wel een heel ervaren bouwer, ongeveer 100 uur bezig is geweest met het bouwen van die Putney clone. Dan denk ik dat dat geen project is voor mij. Ik heb zelf wel eens een Jasper gebouwd, maar dit is toch echt van een andere orde. LED-man gaf ergens aan dat een vriend van hem bezig is met een board om de wiring te verminderen, maar dat dat pas ergens laat 2019 zou zijn. Dan zou dat het misschien een iets haalbaarder project maken.
 
De status was dat hij nu een lijst aan het maken is van geinteresseerden, en vervolgens gaat hij losse pakketen gefaseerd uitbrengen. Zit je in de mailinglist, anders stuur ik je de mails door (pm me). Het eerste pakket zal de behuizing zijn. Die moet je zelf opschuren en in elkaar lijmen en aflakken of weet ik het. Kost alleen al 500 euro voor dat eerste pakket, en zo heb je er dus 5 in totaal. Allemaal grofweg 500e.

Wat ik lees is een groot stuk van het geluid van de synthi afkomstig van de unbuffered matrix, dus alle crossmodulatie die je krijgt daardoor.

Nou goed, ik sta op de wachtlijst voor een echte VCS3, en mogelijk heb ik over 10 jaar (weet ik het hoe lang het duurt) ook money to burn om er zoveel duizend euro aan te spenderen.
 
De status was dat hij nu een lijst aan het maken is van geinteresseerden, en vervolgens gaat hij losse pakketen gefaseerd uitbrengen. Zit je in de mailinglist, anders stuur ik je de mails door (pm me). Het eerste pakket zal de behuizing zijn. Die moet je zelf opschuren en in elkaar lijmen en aflakken of weet ik het. Kost alleen al 500 euro voor dat eerste pakket, en zo heb je er dus 5 in totaal. Allemaal grofweg 500e.
Best pittig qua prijs, maar begrijpelijk. Ik moet me er niet aan wagen. Heb nu nog een paar Eurorack modules liggen die ik nog af moet maken en zelfs dat schiet al niet op. Ik vrees dat dit dan alleen maar hele dure ladevulling zou worden. Wel erg gaaf dat dit gedaan wordt!

Nou goed, ik sta op de wachtlijst voor een echte VCS3, en mogelijk heb ik over 10 jaar (weet ik het hoe lang het duurt) ook money to burn om er zoveel duizend euro aan te spenderen.
Ik zit er ook nog over te twijfelen om me op de lijst voor een VCS3 te zetten. Volgens mij is de wachttijd aan het teruglopen. Ik geloof dat ze nu nog zo'n 3 jaar aangeven? Dan heb je nog even om te sparen...
 
Best pittig qua prijs, maar begrijpelijk. Ik moet me er niet aan wagen. Heb nu nog een paar Eurorack modules liggen die ik nog af moet maken en zelfs dat schiet al niet op. Ik vrees dat dit dan alleen maar hele dure ladevulling zou worden. Wel erg gaaf dat dit gedaan wordt!


Ik zit er ook nog over te twijfelen om me op de lijst voor een VCS3 te zetten. Volgens mij is de wachttijd aan het teruglopen. Ik geloof dat ze nu nog zo'n 3 jaar aangeven? Dan heb je nog even om te sparen...

Ja de productie van de A's is gestopt omdat de koffers op zijn, dus hij gaat nu volledig op de VCS3's storten. Maar goed hij wordt ook ouder...
 
Ben benieuwd of de productie van de VCS3 opgevoerd wordt als er geen A's meer gemaakt worden. Voor mij is de vraagprijs voor een 2e hands originele te veel. Maar een Portabella van Pin en over 3 á 4 jaar een VCS3 erbij lijkt me toch ook wel een heel mooi setje! Alleen dat gedoe met die bankcheque die je aan Robin moet sturen... doen NL banken nog wel aan cheques?
 
Die Portabella van Pin Electronics kan dan misschien wel een mooi alternatief voor een EMS Synthi A zijn, maar voor een bedrag van 4.999 Euro excl. VAT/Shipping zou ik me toch eerst eens goed flink achter de oren krabben. En dit ook doen bij een EMS Synthi A waar ze 7.000+ Euro voor vragen op advertentiewebsites. En dit om dezelfde redenen die hierboven al genoemd zijn.

Dat Cloney project - voor ca. 2.500 Euro lijkt me een beter plan, mits je ruime (soldeer) ervaring hebt met dit soort projecten, het lezen van schema's geen enkel probleem voor je is en voor het bouwen ook de tijd hebt. En dat laatste is bij velen - ik denk bijv. aan mijzelf - niet het geval en dan blijft het ergens in een la liggen. En niet te vergeten, vrijwel altijd is er tijdens (of na) het bouwen ergens een (serieus) probleem en dan mag je hopen dat je dit kunt oplossen. En anders moet je iemand zien te vinden die het weet op te lossen voor je. En dat kan aardig wat geld kosten (als je pech hebt).

Maar wat ik hoorde krijg ik met mijn Eurorack echt niet voor elkaar, zoveel meer diepte en levendigheid in het geluid.
Met welke modules heb je dat geprobeerd als ik vragen mag?

Wat vind je de grootste plussen en minnen aan een Synthi t.o.v. Eurorack?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Je hebt natuurlijk sowieso met Eurorack niet de pin matrix, want daarvan heb ik ook (meerdere malen) gelezen - zoals search64 ook stelt - dat die van invloed is op de sound. Maar of die invloed (heel) groot is valt wellicht te betwijfelen???
Groter van invloed lijkt mij de keuze van de spring reverb / spring tank(s)...en waar deze geplaatst is/zijn.

Maar jij hebt er toch (een aantal?) gehad of hebt er nog 1?
Ik denk gehad, want ik heb 2 modules van Leo overgenomen, t.w. het RS-500e EMS Filter en de RS-510e EMS Trapezoid Generator van Analogue Systems.
De rest wat nodig is moet ik nog bedenken, maar ben daar nog niet aan toegekomen.

Idealiter zou ik willen combineren; een kleiner Eurorack dan ik nu heb maar dan wel de meer experimentelere modules (dus geen standaard subtractieve dingen, of in ieder geval weing) en een Synthi.
Ik wil mijn Eurorack ook 'klein' zien te houden met - net zoals jij - de meer experimentelere modules. Maar wél incl. modules die een Synthi (bij benadering) maken. Dat zal denk ik niet 1:1 als een échte Synthi klinken, maar ik hoop goed genoeg (voor mij). :)
 
Die Portabella van Pin Electronics kan dan misschien wel een mooi alternatief voor een EMS Synthi A zijn, maar voor een bedrag van 4.999 Euro excl. VAT/Shipping zou ik me toch eerst eens goed flink achter de oren krabben. En dit ook doen bij een EMS Synthi A waar ze 7.000+ Euro voor vragen op advertentiewebsites. En dit om dezelfde redenen die hierboven al genoemd zijn.

Dat Cloney project - voor ca. 2.500 Euro lijkt me een beter plan, mits je ruime (soldeer) ervaring hebt met dit soort projecten, het lezen van schema's geen enkel probleem voor je is en voor het bouwen ook de tijd hebt. En dat laatste is bij velen - ik denk bijv. aan mijzelf - niet het geval en dan blijft het ergens in een la liggen. En niet te vergeten, vrijwel altijd is er tijdens (of na) het bouwen ergens een (serieus) probleem en dan mag je hopen dat je dit kunt oplossen. En anders moet je iemand zien te vinden die het weet op te lossen voor je. En dat kan aardig wat geld kosten (als je pech hebt).
Het probleem is dat je een originele ook niet voor 7000 of 8000 meer vindt. Die nu op eBay staat is ook geen originele Synthi die door EMS gebouwd is, dus dan is er weinig verschil met een andere clone, behalve dat het frontpanel van EMS is. En dan vind ik de Pin Portabella als instrument meer bieden door de nuttige modificaties. Qua sound is hij, als ik de verschillende bronnen moet geloven, iig wel dik in orde. Filmpjes klinken iig overtuigend. Verder is er gewoon niet veel alternatief. Hoe leuk ik het Cloney project ook vindt, dat gaat 'm voor mij niet worden. En als je 'm door (een profi) iemand laat bouwen dan komt er een alsnog een flink prijskaartje aan.

KatieMusic schreef:
Met welke modules heb je dat geprobeerd als ik vragen mag?
Qua VCO's: J. Haible's Living VCO's, AMSynths AM8125, Fonitroniks TH-555 en X-4046, Make Noise DPO.

KatieMusic schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar. Je hebt natuurlijk sowieso met Eurorack niet de pin matrix, want daarvan heb ik ook (meerdere malen) gelezen - zoals search64 ook stelt - dat die van invloed is op de sound. Maar of die invloed (heel) groot is valt wellicht te betwijfelen???
Groter van invloed lijkt mij de keuze van de spring reverb / spring tank(s)...en waar deze geplaatst is/zijn.
De invloed van het (ongebufferde) matrix is juist groot vanwege de crosstalk. De springreverb vind ik zelf niet zo bepalend voor de sound, is toch meer als een (lekker) sausje wat je op een al geweldig gerecht doet.

KatieMusic schreef:
Ik denk gehad, want ik heb 2 modules van Leo overgenomen, t.w. het RS-500e EMS Filter en de RS-510e EMS Trapezoid Generator van Analogue Systems.
De rest wat nodig is moet ik nog bedenken, maar ben daar nog niet aan toegekomen.
Die modules hebben wel de zegen van EMS (want licentie), maar hebben weinig van doen met een echte Synthi/VCS3 als ik de gebruikers mag geloven die vergelijkingen heb gedaan. Maar misschien kan Leo daar wat licht op laten schijnen...

KatieMusic schreef:
Ik wil mijn Eurorack ook 'klein' zien te houden met - net zoals jij - de meer experimentelere modules. Maar wél incl. modules die een Synthi (bij benadering) maken. Dat zal denk ik niet 1:1 als een échte Synthi klinken, maar ik hoop goed genoeg (voor mij). :)
Het na proberen te maken van een synth d.m.v. losse modules wil ik juist meer van af gaan stappen. Vandaar mijn interesse voor het echte instrument, of als die te duur is, een goede clone daarvan.
 
ik vond mijn vcs3-en altijd veel netter klinken dan de putney's, of de synth a 2 vs 1 dan. het zal wel tussen de oren zitten en nergens op slaan, maar de vcs3 of mk2 vond ik na verloop van tijd tam en ik vermoed dat je met de juiste euro modules of namaak als pin heel dicht in de buurt kan komen van het geluid. en mogelijk geldt dat ook voor de putney. het is alweer even geleden en ik ben zeker geen autoriteit op het gebied van ems, maar volgens mij is het de mix van de vco/vcf en trapezoid met de matrix (die bij een aantal van mijn ems-sen deels gebufferd was) en joystick en spring reverb. naar mijn idee is het meeste te benaderen of na te doen met andere spullen, maar blijft de intuïtieve werkwijze met matrix het lastigst te mimieken. dus toch richting pin dan.

ik vond de vco's van AS, samen met de filter en trapezoid heel fijn. ik denk dat de vco's mij het meest overtuigden.

en het idee dat een oude synthi per se moet kosten wat op reverb of ebay wordt gevraagd is natuurlijk niet helemaal juist. geduld, hard zoeken en overtuigingskracht.....
 
en het idee dat een oude synthi per se moet kosten wat op reverb of ebay wordt gevraagd is natuurlijk niet helemaal juist. geduld, hard zoeken en overtuigingskracht.....
Ik hou mijn oren en ogen open! ;)
Dank voor de input Leo, grappig om te horen dat die AS modules wel in de buurt kunnen komen. Ik vond de ervaringen elders vrij negatief over komen, maar ja, blijft het internet...
 
Ik hou mijn oren en ogen open! ;)
Dank voor de input Leo, grappig om te horen dat die AS modules wel in de buurt kunnen komen. Ik vond de ervaringen elders vrij negatief over komen, maar ja, blijft het internet...
Tja, het is maar net wat je leest. Ik heb juist (vrij veel!) positieve ervaringen gelezen over de AS modules, vandaar ook mij beslissing om het eerst daar mee te proberen. :)
Een purist (met voldoende geld) zal waarschijnlijk altijd zeggen dat er maar een Synthi is en dat is een originele van EMS. Hoewel Leo - afgaande op zijn woorden in post #13 - daar nog niet zo stellig in is.
 
Ik kreeg dit bericht, mocht iemand geïnteresseerd zijn:

Hi all!

Im preparing the final batch of PORTABELLA's for 2019. This offer is for subscribers only and bound to this production run with special price. Please note: only 5 Portabella's are planned for this run. These will have no MIDI interface anymore! It comes with CV/Gate 1V/oct. pre-calibrated.

Special price will be 4999 € exc. VAT and shipping!

If you like to get one of these machines I need a confirmation reply immediately!

Please use our webpage contact form for any correspondence.


Best wishes,

Sandro Kaiser
Pin Electronic
 
Die champagne is een foutive productie eigenlijk,panel is wel heel mooi maar het 'moet' met de zwarte knoppen omdat die met inlay echt niet mooi zijn dan er op,de look is dus wel helemaal anders en je zit toch nog met het metaal kleur van de verniers die toch zal vloeken met de kleur van het panel..

Een maat van me heeft zo een exemplaar gekocht en hij wacht op levering.

Portabella van Pin Electronics kan dan misschien wel een mooi alternatief voor een EMS Synthi A zijn, maar voor een bedrag van 4.999 Euro excl. VAT/Shipping zou ik me toch eerst eens goed flink achter de oren krabben. En dit ook doen bij een EMS Synthi A waar ze 7.000+ Euro voor vragen op advertentiewebsites. En dit om dezelfde redenen die hierboven al genoemd zijn.

Dat Cloney project - voor ca. 2.500 Euro lijkt me een beter plan, mits je ruime (soldeer) ervaring hebt met dit soort projecten, het lezen van schema's geen enkel probleem voor je is en voor het bouwen ook de tijd hebt. En dat laatste is bij velen - ik denk bijv. aan mijzelf - niet het geval en dan blijft het ergens in een la liggen. En niet te vergeten, vrijwel altijd is er tijdens (of na) het bouwen ergens een (serieus) probleem en dan mag je hopen dat je dit kunt oplossen. En anders moet je iemand zien te vinden die het weet op te lossen voor je. En dat kan aardig wat geld kosten (als je pech hebt).

Een Synthi origineel/Clone/Pin mag je niet onderschatten welk werk er aan is,het is veel cablage,dus 2k5+ al het werk en zonder te weten dat het resultaat goed zal zijn blijft toch ook wel een groot risico..
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind die met inlay juist zo mooi. Staat ook prachtig naast een Macbeth Elements ;)
 
Ik had in maart de knoop doorgehakt en besloten om de Portabella van Pin aan te schaffen. Iets meer dan 5 maanden wachten maar vorige week is hij binnengekomen:

1643987907447.png


Voldoet iig volledig aan mijn verwachtingen, exact wat ik gehoopt had. Top bouwkwaliteit, zit in een koffer waar je gerust met een grote gezinswagen overheen kunt rijden. En qua sound is het gewoon een heerlijk beest. Pin is ook steeds goed in de communicatie geweest, reageert ook vrijwel direct bij vragen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top