Pin Electronics Portabella (EMS Synthi A geïnspireerde synth) - Ervaringen?

Fijne gearpr0n Smartbits 8~
 
Afgelopen weekend mijn Portabella uit 2019 eens kunnen vergelijken met een exemplaar uit 2020:

121667224_10214151845149418_481748328257457618_o.jpg


Er zijn een paar kleine wijzigingen doorgevoerd, maar qua geluid is er niet echt iets te horen wat er gewijzigd is. De random voltage generator (RVG) doet het een klein beetje anders, het lijkt alsof hij een minder grote range heeft qua rate en is ook beduidend langzamer in de kloksnelheid. Op de output jack van de RVG trigger is nu ook altijd het signaal aanwezig, bij de 2019 versie was de switch óf naar de output óf naar de envelope generator. Nu kun je dus alleen kiezen of je 'm wel of niet naar de envelope generator wil sturen, het label bij de switch is ook veranderd (daar staat nu "off" ipv "trig out").

De reverb mix knop reageert ook wat anders, maar nog steeds niet wat wij verwacht zouden hebben. Het is geen knop van compleet droog naar compleet wet. Er zitten wat sweetspots in, maar die zijn soms wat klein; met een kleine beweging klinkt het al heel anders.

En de trigger knop is op de 2020 versie rood ipv aluminium..
 
Om in te lijsten hè! Gaat er ook nog een sound battle komen? :D
 
N.a.v. een filmpje van Pin op Instagram heb ik mijn Portabella weer naar hem teruggestuurd voor wat modificaties. Gisteren weer teruggekregen en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat. Er waren een aantal punten die ik graag anders had op mijn Portabella:

- Het zelf-oscilleren van het filter begon naar mijn smaak wat te vroeg, eigenlijk al op 5. Dat is nu aangepast naar ergens rond 6.5 zodat er een wat ruime range is voordat hij gaat oscilleren.
- Het reverb circuit werkte een beetje raar, er zat maar een hele kleine sweetspot in de dry/wet mix range. Hij werkt nu zoals ik 'm zou verwachten.
- Op de Frequency knop van de filter miste de stip. Blijkbaar komt dat vaker voor bij die Cliff knoppen, gelukkig is die nu ook vervangen.

Verder heeft Sandro een aantal zaken aangepast zoals ze nu in de Mk-III zijn (de mijne is een Mk-II uit 2019)

Filter 18/24dB with miniature switch
1969 Filter Vdesign upgrade.
Sync improvements
OSC1 ramp voltage improvements for sync mod
Recalibration of all modules.

Volgens mij kun je standaard ook de RVG module aan laten passen naar het Mk-III ontwerp, maar ik heb hem gevraagd om dat niet te doen omdat ik tevereden ben over hoe de RVG nu is.
Enige wat ik nu nog wil is een paar pinnetjes met andere waarden; ik heb alleen 2K7, maar wil er ook nog een paar 30K en 68K bij. Maar daarvoor mmoet ik even bij Ghielmetti aan gaan kloppen...

Optisch is het enige verschil is dus alleen de miniatuur schakelaar in de filtersectie waarmee je van 18 dB naar 24 dB slope kunt gaan:

IMG_8834.JPG
 
Back
Top