VA synthesizers - Welke doe je absoluut (nog) niet weg en waarom niet?

Juist, nord rack 2 8080 bleef en de virus b ging.
niet dat ik die eerste 2 nog aangezet heb maar ze blijven. Waarom? Omdat ik ooit ze nog eens de kans geef
 
Geen VA, de Peak is nl. een hybride synth. :)

Tja, het filter is analoog, maar de OSC's zijn puur wiskunde. Dus VA of iets er tussen in. Hybride... :-)
Is een Rompler dan een synth ?

Zeg dat nu niet, dacht dat ik alles had wat ik nodig heb :D

Even duiden : je hebt de Peak absoluut niet nodig. Het is een leuk speeltje, dat wel.
 
Ik doe eigenlijk nooit synths weg, als ze in de weg staan gaan ze in de kast of op zolder.
Maar als ik door omstandigheden synths zou moeten weg doen gaan mijn Radias en Nord rack2x zeker niet weg, de 2x gebruik ik in bijna al mijn tracks voor vage fm sounds en squelches en af en toe leads,de Radias begin ik net weer iets vaker te gebruiken de laatste tijd, het is mijn eerste synth en alleen daarom gaat ie al niet weg :p De Radias gebruik ik meestal voor pads,soundscapes,sfx en leads.
Basslines haal ik toch het liefst uit een analoge synth zoals de Slimphatty of de Prophet08 en als ik dan toch iets cleaners wil kan de 2x ook wel leuke bass sounds maken.
Die peak ga ik zeker aanschaffen in de toekomst, lijkt me een echte alleskunner!
 
De PLG-150AN.
De eerste VA die ik in huis haalde. Uiteindelijk kwamen er twee in mijn CS6X.

De CS6x was mijn eerste synth. Heel lang veel plezier van gehad, maar toch afgelopen jaar verkocht. Moest kiezen tussen Motif XS6 en de CS6x...dan is de keuze niet moeilijk. Ik had nl. ook de PLG-150AN er in, maar deze had ik al eerder verkocht ivm het niet werken van de editor op de Mac (al lukt dat nu wel weer met Whine Bottler). Ik heb toen de AN1x gekocht, en die gaat zeker niet weg. Ik blijf dat echt qua geluid een heerlijke VA vinden.
 
Tja, het filter is analoog, maar de OSC's zijn puur wiskunde. Dus VA of iets er tussen in. Hybride... :-)
Filter, distortion en VCA zijn analoog bij de Peak, maar de NCO's (ofwel digitale oscillators) zijn dat niet. NCO's genereren hun waveforms wel in het zogenoemde analoge domein. Dit werkt nogal complex via een accumulator met overflow. Omdat de output in het analoge domein van de NCO ligt heeft deze dus geen D/A converter. Kortom: vanaf de waveforms is het audiopad van de Peak analoog. Maar de NCO's van de Peak maken het dus een hybride synth (die in dit draadje niet thuis hoort ;)).
Met de functies "Diverge" en "Drift" probeert de Peak wel de imperfecties van analoog na te bootsen. Hoe dicht de Peak qua sound - met zijn FPGA processor / NCO's - komt bij een analoge synth met VCO's / DCO's moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik plaats de Peak qua sound ergens tussen een hybride en een analoge synth in, maar eerder dichter bij hybride dan bij analoog. :)

Is een Rompler dan een synth ?
Die discussie kun je beter niet voeren, want de meningen zijn daar verdeeld over: de een vindt van wel, de ander van niet.

Even duiden : je hebt de Peak absoluut niet nodig. Het is een leuk speeltje, dat wel.
De Peak zie ik als een goed klinkende basissynth (met een vrij neutraal karakter) waarmee je veel kanten op kunt. En daarmee een goede keuze als je dit nog mist in je set-up. Een (analoge) synth met (zeer) karakteristieke geluiden is het niet (vind ik). Als je dat zoekt / nodig hebt (voor je muziek) zul je iets anders moeten kiezen.
 
Ik snap de term Virtueel Analoog nog steeds niet helemaal. Volgens mij werden er al een tijd digitale synths uitgebracht met oscillatoren, filters en dca's voordat een marketing-pipo de term VA bedacht. Mijn eerste synth, de Roland D5 was al virtueel analoog naar mijn mening, net als veel wat uitgebreidere romplers zoals de EMU Proteus 2000 of Roland JV1080. Die zijn al als een complete synthesizer te bedienen met als toevoeging een hoop extra golfvormen voor de oscillatoren om uit te kiezen.

Bij virtueel analoog wordt meestal de indruk gewekt dat er veel moeite is gestoken in het gedetailleerd modelleren van analoge circuits. Volgens mij is dit in veel gevallen puur marketing en gebeurt hier in de praktijk maar heel weinig van. Niet dat digitale synths niet beter of slechter kunnen klinken. Maar volgens mij heeft dat meer met dingen als oversampling te maken en misschien wat subtiel gebruik van 'non-linearity' in de filters (lees: voeg naar smaak wat distortion toe)

De enige VA die ik nog heb staat er dus ook omdat hij zo lekker digitaal klinkt. Een Kawai K4R. Maar misschien is dat wel gewoon een rompler :-D
 
Die VA marketing-pipo was Clavia die in 1995 met de Nord Lead op de markt kwam. Maar in het zelfde jaar kwam ook de Korg Prophecy op de markt, maar Korg noemde deze synth niet virtueel analoog maar physical modelling. :halleluja De vraag is (voor mij) nu even welke van de twee er in 1995 het eerst op de markt kwam? Als het de Prophecy is zou je die wat mij betreft de eerste VA synth mogen noemen, hoewel dan blijft staan dat Clavia een synth - de Nord Lead dus - voor het eerst VA noemde. :)

Alles van daarvoor niet-VA ...

Tegelijk vind ik ook dat Roland begin jaren 90 met synth's als de Roland JD-800 en de Roland JV-1080 goed bezig was, maar VA zou ik die (nog) niet willen / kunnen noemen.
 
Dat is weer grappig want voor zo ver ik het snap is physical modelling in de Prophecy weer iets heel anders (en veel interessanter) dan VA synthese. In physical modelling modelleer je een fysiek instrument met exciters en resonators enzo waardoor je realistische en vooral hele levendige violen, fluiten, xylofoons en dergelijke kan nadoen. Dit is iets wat Korg en Yamaha in hun synthesizers hebben geprobeerd maar nooit erg populair hebben gemaakt. Je ziet het nu weer een beetje terug komen in plugin vorm met alle MPE controllers. Ik zou de Korg Prophecy ook niet direct een VA synth noemen. Hij kan veel meer dan een analoge synth ooit kon.

Ik zie wel af en toe de term Analog Modelling gebruikt worden voor VA achtige synthese. Maar volgens mij is dit een veel modernere term.

Maar mijn Kawai is van ver voor VA (1989). Ik heb nog een Microwave II, die is nieuw genoeg maar ik denk dat je iets met wavetable oscillatoren ook niet echt VA kan noemen. Dus dan heb ik met mn Nord Lead 3 mijn laatste VA synth de deur uit gedaan.

Ik mis hier trouwens nog de Novation Supernova in het rijtje. Nooit gehad maar altijd in geinteresseerd geweest. Er is er nooit een te koop aangeboden op het moment dat ik keek (en geld had)
Geen verstokte supernova eigenaars hier?
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij werd met VA enerzijds de emulatie van analoge synths bedoeld maar vooral ook een grote hoeveelheid draaiknoppen en/of schuiven om het geluid mee te tweaken als tegenhanger van de veelal spartaanse edit features op de eerste generaties digitale synths waarbij het soms meer leek alsof je probeerde een videorecorder te programmeren dan dat je met muziek bezig was. Nord Lead is een vroeg voorbeeld, evenals de Yamaha AN1x, Korg MS2000 en Roland JP80x0.
 
De vraag is (voor mij) nu even welke van de twee er in 1995 het eerst op de markt kwam?
Daar hebben we het in dit draadje al eens over gehad:

https://www.synthforum.nl/forum/synt...eling-synthese

Mijn antwoord toen was:

MacGyverGear schreef:
Ik dacht altijd dat de Nord lead/rack 1 de eerste echte dsp VA synth was maar ik twijfel nu aangezien hij dacht dat het de Korg Prophecy was.
Beiden idd in 1995 gemaakt maar welke was eerder te koop. weet iemand dat?

Volgens mij had ik destijds een Prophecy uit 1 van de eerste (misschien wel de eerste) batches die in NL verkrijgbaar waren. Ik heb even m'n bonnetje nagekeken; datum is 04-01-1996 (kostte een whopping 2295,- gulden, ofwel ongeveer €1032,75). Dus als er iemand is met een Nord met een eerdere aanschafdatum dan wint die! Maar ik kan me niet herinneren dat er toen ook al een Nord in de winkels stond, anders had ik waarschijnlijk hard getwijfeld

Volgens mij wint in de praktijk de Prophecy waarschijnlijk qua leverbaarheid in NL. Hoewel Luxman aangaf een Nord Lead in voorjaar 1995 gekocht te hebben, dus ik kan het verkeerd hebben!
 
Laatst gewijzigd:
Ik mis hier trouwens nog de Novation Supernova in het rijtje. Nooit gehad maar altijd in geinteresseerd geweest. Er is er nooit een te koop aangeboden op het moment dat ik keek (en geld had)
Geen verstokte supernova eigenaars hier?

Novation noemt het dan ook weer ASM (Analog Sound Moddeling) en volgens mij ook wel eens liquid analog...om het allemaal wat duidelijker te maken. Persoonlijk vind ik de ASM van Novation erg plezierig klinken.
 
Daar hebben we het in dit draadje al eens over gehad:
https://www.synthforum.nl/forum/synt...eling-synthese

Mijn antwoord toen was:Volgens mij wint in de praktijk de Prophecy waarschijnlijk qua leverbaarheid in NL. Hoewel Luxman aangaf een Nord Lead in voorjaar 1995 gekocht te hebben, dus ik kan het verkeerd hebben!
Oké, die discussie is aan mij voorbijgegaan. Nou ja, dan is het dus de een of de ander.
De Prophecy ging denk ik qua synthese mogelijkheden zijn tijdgenoten ver voorbij. Enkele jaren geleden zag ik 'm bij iemand in zijn studio staan, en toen heb ik er even op kunnen spelen. Ik vond 'm toen wel tof klinken.
Heb jij 'm nog steeds? En zo ja, vind je het nog steeds een VA synth die je moet houden?

Mn D50 doe ik voorlopig niet weg en mn d05 ook niet.
Beide zijn dit geen VA synth's, maar idd zou ik die D-50 ook niet weg doen. Waarom de D-05 ook niet, volgens jou?

Novation noemt het dan ook weer ASM (Analog Sound Moddeling) en volgens mij ook wel eens liquid analog...om het allemaal wat duidelijker te maken. Persoonlijk vind ik de ASM van Novation erg plezierig klinken.
Ik ken deze synth van Novation niet heel goed, maar ik heb dit veel vaker gehoord / gelezen.
En deze synth hoort volgens mij ook thuis in het rijtje VA synth's die Von Naphoven al noemde.
 
De d05 is hetzelfde als de d50 plus alle presets ingebouwd .De d50 word over t algemeen als de eerste va beschouwd.8)
 
Laatst gewijzigd:
Heb jij 'm nog steeds? En zo ja, vind je het nog steeds een VA synth die je moet houden?
Ja, ik heb 'm nog steeds. Enerzijds omdat ze 2e hands niet veel opbrengen, anderzijds omdat ik 'm met band live nog gebruik. Omdat hij zo veelzijdig is is hij breed inzetbaar en komt hij in veel nummers van pas. Ik denk dat veel mensen terugschrikken voor de interface om sounds te bouwen, omdat je er echt ontzettend diep in kunt gaan. Dat maakt denk ik ook dat hij minder gewild is. Met de sounds is echter niks mis, je kunt er dingen op die je op weinig hardware synths kan. En ook fijn als controller, met pitchribbon en die rol die er op zit.
 
Waldorf xt rack black. Dit is de tofste synth die ik ooit gehad heb. Jaren op zitten azen en toen deze zwarte voorbij kwam voor een schappelijke prijs gelijk toegeslagen8). Erg veelzijdig ondanks (of juist dankzij?) keihard digitaal. Blijft me elke keer weer verbazen als ik ga programeren. Waar een andere synth altijd toch een beetje hetzelfde blijft klinken Kan deze met 3 knoppen draaien al totaal anders klinken. En ziet er ook tof uit in de 666 uitvoering :duivels:
 
Mijn Novation Supernova 1.

Er zijn een 4-tal encoders of potentiometers die wat minder goed werken en ik heb er geen verstand van om dat gerepareerd te krijgen. :stupid
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top