VA synthesizers - Welke doe je absoluut (nog) niet weg en waarom niet?

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Je herkent het vast wel, je wilt / moet je studio wat inkrimpen / opruimen en denkt daarbij bijv. het eerst aan je virtueel-analoge (VA) synthesizers.

De Waldorf (Micro) Q en de Clavia Nord Lead 2 (Rack) vind ik nog steeds toffe VA synth's om te hebben, maar voor mij is het vooral de Access Virus TI2 (Desktop/Darkstar/Polar/Keyboard) die ik niet zou willen missen. Voor mij om reden dat ik dit een zeer inspirerende synth vind om er allerlei bijzondere geluiden hands-on (!) mee te maken. En eigenlijk nog het liefst de Virus B die ik als enigste de échte Virus sound vind hebben.

Dus ik trap dit draadje af met...
Virus B én Virus TI2 (Desktop/Darkstar/Polar/Keyboard) > inspirerende synth om er allerlei bijzondere geluiden mee te maken

Ik ben benieuwd naar die van jullie! :)

NB: Misschien overbodig om te zeggen, maar svp geen analoge en/of hybride (ofwel: analoog-digitale) synthesizers noemen!
 
Voor mij ook de Virus B. Supergaaf ding. Verder heb ik qua VA een Roland JU-06, die zie ik wel nog eens vertrekken; of om een echte deels te financieren, of gewoon om iets leukers te kopen.
 
'k Heb inmiddels geleerd om nooit nooit te zeggen .. :D .. maar:

Voor mij de Virus C om vrijwel dezelfde redden als jou: inspirerende synth om er allerlei bijzondere geluiden mee te maken.


..o ja, waarschijnlijk de M-audio Venom, maar dat is meer omdat ik 'm ook als midi-keyboard gebruik en er toch vrijwel niks meer voor krijg.
 
De virus, zal ik ook niet snel weg doen. Ik gebruik die gewoon in al mijn “projecten”, maar de Yamaha AN1x zal ik ook niet snel weg doen. Ik vind die gewoon zo fijn klinken. Het geluid lijkt wel te leven. Overigens kan ik moeilijk afscheid nemen van synths. Al had ik met de Venom zelf niet veel moeite. Geinige ding, maar niet mijn ding.
 
Ik heb er zelf nog een paar:

Nord Modular Keys
Nord Micro Modular
Korg Prophecy

En qua drums nog een Nord Drum en een Korg ER-1, ook beide soort VA synthjes.

Ik moet zeggen dat ik alleen spullen weg doe waar ik van zie dat ik ze niet (genoeg) gebruik. Dus of dat nu analoog of VA of digitaal is maakt me niet uit; als ze stof staan te happen moeten ze uiteindelijk het veld ruimen. De Nord Modulars zijn ontzettend veelzijdig en is eigenlijk nog steeds geen nieuw alternatief voor behalve de Axeloti misschien. Heerlijk om vol te proppen met patches die je thuis maakt en dan onder je arm mee naar de repetitie ruimte. De NM heeft zelfs al eens dienst gedaan als intelligente swith voor het routeren van de output van een andere synth (van de ene amp naar de andere met een draai van de knop).

De Prophecy is ook super veelzijdig, maar de interface maakt 'm wat minder toegankelijk. Maar die gebruiken we toch nog best veel in de liveshows, het is vrij eenvoudig om goeie emulaties van oude synths mee te maken (doet bv prima Moog basjes) en hij klinkt echt enorm krachtig. We gebruiken 'm voornamelijk voor de baspartijen, hij gaat ook over een bassamp en dat klinkt super. Fijn toetsenbord ook, alleen al als controller is die z'n geld waard. Een echt ondergewaardeerde synth; de 2e hands prijzen doen 'm geen recht.

En die drumbakjes zijn gewoon leuk, die Nord Drum zeker ook in combinatie met mijn modular, vanwege zijn trigger inputs. En de ER-1 is snel om even iets neer te zetten en heeft ook audio inputs, wat wel tof is om eens iets doorheen te gooien.

Volgens mij heb ik eigenlijk nooit VA synths weggedaan, alleen analoge. En geen spijt van, zo'n Prophecy vind ik bv veel leuker dan een CS-5 die ik wel weggedaan heb.
 
Laatst gewijzigd:
- Virus-C
Hoewel deze al een tijd niet meer in mijn setup staat, komt hij zo eens in de zoveel tijd weer tevoorschijn en heb ik er weer veel lol mee.
Hij blijft goed klinken en ik vind de klank ook nog geenszins gedateerd of achterhaald.
Hem wegdoen kost me mijn huwelijk en bovendien werk ik zo nu en dan nog eens oude ideeën uit waar ik hem voor nodig heb.

- Jupiter-80
Ondanks alle commentaar, op- en aanmerkingen, terecht en onterecht, blijft dit om meer dan één reden een belangrijk instrument in mijn hok.
Allereerst is het het fijnste toetsenbord dat ik heb. Het heeft het juiste formaat en speelt heerlijk licht en snel.
Voorts vind ik het een veelzijdig en goed klinkend instrument.
De Akoestische klanken klinken goed en sinds mijn CS6X op non-actief staat voorziet hij van mijn orchestrale en huis, tuin en keuken geluiden.
De Super Natural Synth is naar mijn mening een prima VA instrument. Op het eerste gezicht misschien wat karig in de mogelijkheden, maar als je er induikt toch heel erg veelzijdig.
Het biedt een heel breed spectrum aan klanken en de uitstekende effecten maken het af.

- Peak
Ik heb hem nog te kort om 'nooit' te kunnen zeggen, maar ik voelde vanaf de eerste seconde een band met dit instrument.
Hij klinkt meer dan goed, maar vooral de interface vind ik heel erg fijn. Het is elke keer weer een genot om er achter te gaan zitten.

Daarnaast ben ik erg gesteld op de System-8, maar zou niet durven zeggen dat die nooit weg gaat.
Als Roland ooit met een System-48 komt met een uitgebreidere S8 engine en de mogelijkheid meer plugins met meer polyfonie te draaien en de verschillende onderdelen door elkaar te gebruiken als een soort virtuele semi-modular, dan zou het zomaar kunnen dat ik inruilen overweeg zoals ik de TR-8 voor de TR-8S verving.
Mocht dat niet het geval zijn en legt Roland zich toe op hun Cloud, tja, dan blijft hij gewoon.

Ondertussen is er ook wat rust gekomen hier.
Ik heb nu een studio vol spullen waar goed over is nagedacht.
In de loop der jaren heb ik het een en ander in bezit gehad en daarvan heb ik geleerd wat ik wel en niet wil in een instrument.
Dat maakt dat mijn vaste setup ondertussen niet veel meer veranderd.
Ik zie wel een hoop nieuwe dingen komen, maar ik hoef het niet allemaal te hebben.
Bij elke aanschaf is er de overweging of het wel iets toevoegt en of het echt iets kan dat we nu nog niet kunnen.
Bovendien is de beschikbare ruimte beperkt en zijn we nu op een punt dat voor elk instrument dat er komt er ook één weg moet.
Die keuze begint inmiddels erg lastig te worden.
Voor mijn koopdrift hebben we modular. ;)
 
Bij mij toch ook de Virus, momenteel de TI2 Polar, ik heb de KB nieuw gekocht toen hij net uit was en onlangs verkocht omdat ik tov de TI2 geen verschil hoor in de patches die ik op de KB had gemaakt en er toch wel leuke extras op de TI2 zijn (waar ik trouwens nog een hoop van moet ontdekken). Ik vind de TI2 Polar ook één van de allermooiste synths die er zijn :-). En wat een geweldige en veelzijdige klanken natuurlijk.

Geldt de Blofeld ook als VA ? Want die gaat waarschijnlijk ook niet snel weg, heb de Keys versie al jaren, heerlijk toetsenbed en ook heel veelzijdig.

De system 8 staat ook op dezelfde stand en daar ben ik qua geluid ook heel tevreden van, minder van de toetsen. Wie weet als ik me ooit eens aan de roland cloud waag, maar dat is waarschijnlijk duurder dan de System 8 uiteindelijk. (Heb hem nu een paar keer live gebruikt en het valt me wel op hoe goed die op een PA systeem klinkt)
 
Hier een fragmentje waarom als ik zou moeten kiezen tssn Virus (TI & Classic) en mijn Origin, de laatste blijft staan. Luister vooral naar de diepte en 'warmte' van de Origin. Is helaas bij te weinig mensen bekend...
(ik zie er trouwens eentje te koop op 2dehands...niet twijfelen !!!)
 

Attachments

  • DIGITAL IN - 9_10 (Spdif)#06.mp3
    3 MB · Bekeken: 147
Alesis Fusion.. 1 omdat ie toch niks opbrengt.. :D
Het is niet echt een synth met veel controls.. Qua design a bit ugly... maar ik kan er prima de soundjes op maken die ik gedachten heb voor mijn arrangementjes, weet precies wat ik waar moet instellen en heeft voldoende polyfonie om samen met een sequencertje n heel arrangement te bouwen.. Ooit mijn eerste synth in 2008 maar ging terug wegens defect. Nu heb ik 2 x de 88 key versie om op 2 plaatsten te kunnen werken. Gewoon n heerlijk gewogen klavier en samen met een sequencertje en nog wat drum/groove boxen maak ik er complete arrangementen mee.

Verder mogen al mijn VA's wel blijven staan, ben ook fan van de Virusjes, Nords en Microwaves.. maar ooit dus n Alesis ION weggedaan.. kreeg spijt.. mistte de mogelijkheden.. nu weer een Micron voor teruggekocht.. (zelfde soundengine). Dus.. gewoon alles houden guys en girls!! je gaat spijt krijgen.. :)
Toch.. als ik er slechts 3 mocht houden? Monomachine, Fizmo en Fusion denk ik...
 
Ik heb ze bijna allemaal nog (virus c, jp8000, nordlead 3, ion) Ik heb alleen de ob12 en een micro modulair weg gedaan, daar deed ik niet zo veel meer mee. De bedoeling was om een keer een flinke kantoor laden kast te kopen zoals ik bij forumlid chinettie heb gezien, kunnen ze daar allemaal werkend in.
 
Hier een fragmentje waarom als ik zou moeten kiezen tssn Virus (TI & Classic) en mijn Origin, de laatste blijft staan. Luister vooral naar de diepte en 'warmte' van de Origin. Is helaas bij te weinig mensen bekend...

Ik ben ooit over gegaan van een Virus C naar de TI Snow. En ik merkte daar ook verschil tussen. Zit volgens mij vooral in het signaalpad. De TI heb ik via USB aangesloten. De C ging via zijn convectors via mijn geluidskaart convectors de computer in. Soms heb ik nog wel eens spijt dat ik hem weggedaan heb, maar toch bevalt de TI Snow ook erg goed...alleen wel soms wat snel voice dropping bij meerder patches.
 
Toch nog één vergeten.

De PLG-150AN.
De eerste VA die ik in huis haalde. Uiteindelijk kwamen er twee in mijn CS6X.
Hoewel het hele Modular Synthesis Plugin System van Yamaha inmiddels is ingehaald door de feiten en het nogal omslachtig werkt staan de klank en mogelijkheden na al die jaren nog als een huis. Vooral Free EG vind ik een erg mooie tool.

Om die reden kan dus ook mijn CS6X niet de deur uit en heb ik ook nog een oude laptop met XP achter de hand.
 
Mijn Creamware Prodyssey ASB (ARP-imitatie) gaat nooit de deur uit! De NordRack2 trouwens ook liever niet...
De Prodyssey is gewoon een fantastische bak voor prachtige leads maar ook voor pads en gekke effecten. Erg flexibel als je 'm even doorhebt.
 
Ik heb niet veel VA spul; een Blofeld, een JD-XI en een Ultranova en een TR-8 en een Spark als je de drumdozen meetelt.
Zowel die ultranova als de Blofeld kennen veel mogelijkheden en verschillen qua klankkleur zodanig van het analoge spul wat ik heb dus ik heb geen enkele reden om ze weg te doen.
Ik heb die JD-XI een keer te koop gezet maar wat later besloten 'm toch maar te houden omdat het gewoon een leuk ding is om even snel een paar lijntjes op te maken, een beetje een groovebox vind ik het.
Ik zit ook niet echt op het geld te wachten en die JD-XI is nou niet zo'n grote bak dat ie me nogal in de weg staat, dus nee, er gaat niets weg maar stel ik zou echt ruimte te kort komen dan gaat de JD-XI wel weg.
 
- Peak
Ik heb hem nog te kort om 'nooit' te kunnen zeggen, maar ik voelde vanaf de eerste seconde een band met dit instrument.
Hij klinkt meer dan goed, maar vooral de interface vind ik heel erg fijn. Het is elke keer weer een genot om er achter te gaan zitten.

Peak staat hier sinds vorige vrijdag te blinken. Wat een ongemeen ding ! Bijt als een pitbull en zacht als een pluisje ! Ken weinig VA's die zo uit de hoek komen.
(must have voor elke synthfan !)
 
De enige VA die hier nu staat is een Nord Lead A1. Een bak waar ik enorm door verrast ben en beter vind klinken dan de andere Nord Leads. De A1 is een bak die je niet slecht kan laten klinken, met uitstekende fx, maar wat m voor mij zo tof maakt is dat ie zo expressief te bespelen is door de morph functie. Erg hands on en weldoordacht!

De Virus B heeft hier ook gestaan, maar die koop ik niet zo snel meer terug denk ik. Toffe bak, klinkt uitstekend, maar teveel in menu's. En menu diving wordt in deze cave niet meer geaccepteerd :beard:
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top