ROLAND SYSTEM1 VRAAGJE

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.338
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Ik heb een System 1 te leen van een maat omdat ik toch wel nieuwsgierig was omdat ik echt bijna nooit iemand iets positiefs hoor zeggen over de System 1.
Heb er op zich best wel wat leuke sounds uit gekregen. Alleen wil ik die sounds die ik heb knap levellen.
Geen idee hoe... er zit een master volume op maar ik kan geen manier vinden om die presets los te levellen.
Kan iemand mij dit uitlegen want ik heb geen idee hoe.

Als het alleen met osc mixer kan is dat wel knap waardeloos 8D
 
Dat kan niet. Sowieso vind ik dat ie erg makkelijk overstuurt, zelfde met de System-8 en eigenlijk alle ACB apparaten van Roland. Veel te weinig headroom en daardoor schieten ze snel in digitale clipping.
 
Ja, ik ook wel. Maar je merkt bij extremere geluiden dat het dynamisch bereik gewoon niet heel hoog is. Maar daar is verder prima omheen te werken door het volume zachter te zetten.
 
Ja, ik ook wel. Maar je merkt bij extremere geluiden dat het dynamisch bereik gewoon niet heel hoog is. Maar daar is verder prima omheen te werken door het volume zachter te zetten.

Je hebt met digitaal te maken he ;) En dit hoeft niet een dynamisch bereik probleem te zijn.

Maar goed dat de oplossing nu is gegeven. En volgens mij alleen nodig als je multitbraal aan de slag gaat met die bak.
 
Dat kan niet. Sowieso vind ik dat ie erg makkelijk overstuurt, zelfde met de System-8 en eigenlijk alle ACB apparaten van Roland. Veel te weinig headroom en daardoor schieten ze snel in digitale clipping.
Ik heb de S-1m en S-8. De S-1m heb ik de volumeknop standaard op 1/4 staan om clippen te voorkomen. Met name als je polyfoon speelt en/of veel reverb/delay gebruikt clipt hij erg snel.

De S-8 daarentegen heeft een aparte amp en master volume. De master heb ik standaard op max staan en met de amp (wordt per patch opgeslagen) regel ik per patch dat ie niet overstuurt. Dit werkt perfect. Idd jammer dat de S-1m dit niet zo heeft..

Overigens vind ik ze beide super klinken! Ook fan van de SH-101 plug-out
 
Helaas zit het Patch Volume ergens verborgen in een updatelijstje.
Roland en manuals gaan niet samen.

Memory Volume = [TEMPO SYNC] + [TYPE]dial
Ah kijk, dat had ik dus inderdaad nooit gezien :D Probleem opgelost dan.


Je hebt met digitaal te maken he ;) En dit hoeft niet een dynamisch bereik probleem te zijn.
Ik weet niet precies waar het zit, maar het is iets waar andere digitale synths als de Virus en Nords of digitale drumbakken als de Digitakt bijvoorbeeld een stuk minder last van hebben.
 
Ah kijk, dat had ik dus inderdaad nooit gezien :D Probleem opgelost dan.



Ik weet niet precies waar het zit, maar het is iets waar andere digitale synths als de Virus en Nords of digitale drumbakken als de Digitakt bijvoorbeeld een stuk minder last van hebben.

Ik ken de system1 niet persoonlijk maar als ie echt dat analoge karakter kan doen dan zal ie bij digitaal veel sneller clippen dan een virus.

En technisch kan de system1 best meer dynamisch bereik hebben dan een virus maar toch sneller oversturen. De virus is volgens mij veel netter dan de system1 in sound opwekking.

Als een system1 bijv een goede 101 kan doen dan is dat veel dynamischer dan wat een virus doet. Het is niet voor niets dat ik de echte 101 flink moet compressen als ik die vrij wilde dingen laat doen.

Mijn waldorf q rack hoef ik amper te compressen. Ook een oude VA. Gewoon omdat ie stukken minder dik klinkt en dus qua energie niet al het dynamisch bereik opvreet.
 
Back
Top