Roland D10 vragen.....

robbie50

ferkeert lit
Lid sinds
20 Maart 2004
Berichten
1.239
Locatie
Bij de Zee maar niet de noord!
Ik ben in het bezit van een Roland10....maar.....
Sysx file welke bestemd zijn voor de D10 kan ik prima inladen via midi.

Echter, files van de D50 of D110 lukken niet!
Klopt dat? ik dacht dat deze ook ingeladen konden worden.....en nog eentje....
Hoe laad ik .mid files in?
Moet je daar een speciaal programmaatje voor hebben?:eureka:
Zo ja, welk...en kan ik dat laten werken met Windows 10?


graag reactie, want het blijft nog steeds een leuke synt.:okdan:



rob
 
Wat die .mid files betreft: aan PC zijde moet je een programma hebben dat .mid files afspeelt als MIDI data op je MIDI OUT van je PC. Ableton Live kan bij mijn weten MIDI output uit je PC sturen. Als je hier in het verleden een (oud) programmatje voor gebruikte, krijg je het mogelijk draaiende op Windows 10 door een emulator zoals DOSBOX te gebruiken om je oude software in te draaien?
 
Hoewel de D50 de grote broer van de D10/D20 is, zijn voor zover ik weet, de soundbanks niet uitwisselbaar (andere ROM geluiden, meer effecten. De D50 is ook niet multitimbraal).

Verder zijn .mid bestanden (in de meeste gevallen) bestanden die het mogelijk maakt je muziek (alleen MIDI noten, geen bijv. WAV geluiden) van de ene (meestal software PC-) sequence programma (bijvoorbeeld Cubase) over te zetten naar een andere (Ableton). Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar ik ga er van uit dat dat nog steeds zo is.

JurgeN
 
Oké, D50 dus niet te laden in de D10, duidelijk...maar geldt dat ook voor de D110?
.mid files bevatten ook "patches" maar ik weet niet op welke wijze deze te laden in de D10....

Beide DANK voor jullie reactie...…

rob
 
Oké, D50 dus niet te laden in de D10, duidelijk...maar geldt dat ook voor de D110?
.mid files bevatten ook "patches" maar ik weet niet op welke wijze deze te laden in de D10....

Beide DANK voor jullie reactie...…

rob

De D110 is de moduleversie (19inch, dus zonder de toetsen) van de D10, dus daar geldt hetzelfde voor.

Het klopt dat een .mid file ook patches (sysex) kan bevatten. Ik weet nog dat er bepaalde nummers speciaal voor de MT-32/D10/D110/D10 waren gemaakt (zelfs ook een computer spel), waarbij de geluiden van tevoren in het geheugen werden gezet (niet opgeslagen, dus synth uit=geluiden weg).

Dat zou in dit geval ook zo kunnen zijn, maar ik weet dat niet zeker. Je zou kunnen proberen of je bij het afpspelen van dat .mid bestand er een hele bank in de D110 wordt geladen en opgeslagen of dat het alleen losse patches zijn (kwestie van proberen).

Als het goed is kun je de interne patches (bank) vanuit de D10 dumpen naar een sequencer en die ‘song’ dan als .mid bestand opslaan.

ik heb ooit een D110 gehad, maar had toen ook een editor (Atari ST) en hoefde het laden/saven van geluiden niet via de sequencer te doen.

Suc6

JurgeN
 
Met welk programma kan ik .mid files op mijn D10 zetten?
En werken deze ook onder Windows 10?


rob
 
Klopt antwoord #2...…..maar...
Ableton Live is toch een zeer uitgebreid programma, ik bedoel is er geen "klein" hulp programmaatje hiervoor?


rob
 
Klopt antwoord #2...…..maar...
Ableton Live is toch een zeer uitgebreid programma, ik bedoel is er geen "klein" hulp programmaatje hiervoor?

rob

Als het over het afspelen van .mid bestanden gaat, zou in principe elke sequencer dit moeten kunnen.

Als je wilt weten welke programma’s dit kunnen is Google je beste vriend.

JurgeN
 
JurgeN,


.mid file bevat informatie welke m.i. via een midikanaal van de D10 opgevangen moet worden.
Ik heb echter geen programma wat dat doet, als ik via Google zoek krijg ik antwoorden over hoe ik midi bestanden moet afspelen!

Eigenlijk ben ik benieuwd of er een Roland D gebruiker is welke nu/vroeger mid files naar zijn synt. stuurde.
Ook zal ik geholpen zijn met de directory waar het "uitgepakte" programma van Roland om deze files te handelen in staat.
Windows 10 wil het normale programma namelijk niet meer installeren.
Maar uit ervaring weet ik dat volledig geïnstalleerde programma's "uitgepakt lees geïnstalleerd) wel onder Win 10 werken.
Ik heb een database met al mijn CD's welke nog werkte onder Win. 7 maar niet geïnstalleerd kan worden onder Win. 10.
ik heb eenvoudig de gehele dir. van het Win. 7 systeem gehaald en dit werkt dat wel perfect onder Win. 10.

Dus wie heeft een werkende versie en wil mij de directory met het programma sturen?



groet,

rob
 
Ik heb een D50 en voor SYSEX heb ik uitsluitend .syx bestanden.
Geen idee of het met .mid ook lukt.

Bij de D50 is van belang dat je de synth op hetzelfde kanaal zet als wat er opgeslagen ligt in het SYSEX-bestand.
SYSEX patches van de D50 hebben in de 3e byte een getal staan dat dat aangeeft.
Is het derde getal bijv. hx0d (hexadecimaal 0D = decimaal 13), dan is het MIDI-kanaal 14 (want hex. 00 = kanaal 1).
Of dit bij de D10/D110 ook van belang is, weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen.

Probeer eens één voor één een andere waarde voor BASECHANNEL in te stellen en kijk wanneer het goed gaat.
Het kan dus per file verschillen!

Mijns inziens één van de beste programma's om met SYSEX aan de slag te gaan, is MIDI-OX:
http://www.midiox.com/
 
AxiMaxi, dank voor je reactie (dat rijmt!!):okdan:


Ik gebruik al jaren MIDI-OX inderdaad een perfect programma, jammer dat hij niet met .mid files kan omgaan...….
Ik gebruikte destijds ook al een soortgelijk programma voor mijn Yamaha D21, welke ik eerder moest voeden met data van een cassettetape...…
Lachen was dat, ik heb nog soundbanks gekocht voor in de recorder....:dubbel:

Ik ga eens kijken wat jouw "tips" mij gaan brengen....
Hartelijk dank.....


groet,

rob
 
Ohhhhh, dat wist ik nog niet.....
Ga ik proberen.
DANK!
 
Bestaat er eigenlijk een programma waarmee je syx files kan "inlezen" en kan zien WAT voor patches erin zitten?:eureka:

rob
 
audiocollage,

Ik kan geen "link" vinden naar je site....
rob
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top