Kronos icm MicroKey USB: mogelijk of niet

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.811
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi iedereen :doei:,

Binnen afzienbare tijd zal ik in het bezit zijn van een KRONOS 73 2015. Vermits ik niet zo gewend ben aan een gewogen keyboard, zit ik er aan te denken een KORG MicroKey 49 of 61 aan de KRONOS te hangen.

De MicroKey blijkt één enkele USB aansluiting te hebben. De KRONOS heeft 2 USB-A poorten (volgens de documentatie voor externe data dragers en controllers zoals bv een NanoPAD) en 1 USB-B poort voor audio en MIDI van/naar PC te ontvangen/sturen.

Nu is mijn vraag of wat ik wil ook wel kan (vind dit namelijk nergens zwart op wit terug): de USB out van de MicroKey aan één van de USB-A's van de KRONOS hangen en wanneer ik op de MK MIDI kanaal 1 selecteer, ik de sound van de tone generator op MIDI kanaal 1 van de KRONOS hoor. Selecteer ik kanaal 9, dan hoor ik KRONOS kanaal 9 enz.

Gaat dit met de MicroKey USB of is kan ik het gevraagde eerder verkrijgen via bv een Alesis Q49 en die met zijn DIN MIDI poort aan de DIN MIDI IN van de KRONOS koppelen?

Als er iemand is die licht in deze voor mij duistere zone kan laten schijnen, dan hoor ik dat graag 8).

Alvast bedankt.

Greetz,

Danny :koffie:
 
Even wat gegoogled..De Kronos heeft inderdaad USB Host functionaliteit. Je kunt er dus een class compliant keyboard aanhangen via USB. Dat gaat m.i. dus werken.
 
Even wat gegoogled..De Kronos heeft inderdaad USB Host functionaliteit. Je kunt er dus een class compliant keyboard aanhangen via USB. Dat gaat m.i. dus werken.

Hey Eduur,

Bedankt voor je snelle reactie :okdan:.

De USB host, bedoel je daar de USB-B poort mee (normaal "To Computer" gedoopt)? Als dat zo is, dan zou ik daar de MicroKey op moeten aansluiten? Na nog wat verder zoeken wordt van de MicroKey AIR expliciet gemeld dat die Class Complient is maar over de gewone MicroKey II controller wordt niet gemoved :stupid.

Het veiligste is om bv een Alesis Q49 controller aan te schaffen. Die werkt zeker (al was het maar via de DIN poorten). Maar dan heb ik natuurlijk full-size keys en het lijkt me nou net zo leuk om dat kleinere formaat van toetsen ter beschikking te hebben :engel:.

Alvast bedankt voor het mee denken, hoor ... top!

Greetz,

D.
 
De USB-Host porten zijn juist de poorten gelabeled A, (zoals op een USB-Hub). De USB-B poort gebruik je om de Kronos aan de computer te hangen. Bijna alle keyboards zijn class compliant, tenzij er extra features aangesproken moeten worden. Wat googelen leerde me dat de microkey m.i. class compliant is, de Korg driver is er alleen om hem op de PC multi-input te maken (zodat je 'm tegelijkertijd in twee DAWs kunt gebruiken), maar is op zich onnodig.Ik hem in ieder geval geen keyboard/controller dat een driver echt nodig heeft (nanokontrol, novation, graphite, casio XP, Steinberg controllers, BCR's, Emu Keyboard, AKAI keyboard en nog wat ander klein prul...), allemaal zo aan te sluiten. Maar misschien zijn er forumleden die 'm echt hebben en dat kunnen bevestigen.
 
De USB-Host porten zijn juist de poorten gelabeled A, (zoals op een USB-Hub). De USB-B poort gebruik je om de Kronos aan de computer te hangen. Bijna alle keyboards zijn class compliant, tenzij er extra features aangesproken moeten worden. Wat googelen leerde me dat de microkey m.i. class compliant is, de Korg driver is er alleen om hem op de PC multi-input te maken (zodat je 'm tegelijkertijd in twee DAWs kunt gebruiken), maar is op zich onnodig.Ik hem in ieder geval geen keyboard/controller dat een driver echt nodig heeft (nanokontrol, novation, graphite, casio XP, Steinberg controllers, BCR's, Emu Keyboard, AKAI keyboard en nog wat ander klein prul...), allemaal zo aan te sluiten. Maar misschien zijn er forumleden die 'm echt hebben en dat kunnen bevestigen.

Dag Eduur,

Ik heb zelf de manual van de MicroKey 61 eens gedownloade en de aansluiting zal inderdaad wel kunnen. Maar het instellen van het MIDI kanaal moet via een bijgeleverde software voor Windows of MAC. Ik ga het risico niet nemen en ga gelijk voor een Alesis Q49. Dat lijkt me ook niet slecht 8~.

Bedankt voor je antwoorden :okdan:.

Greetz,

Danny :walker:
 
Prima Danny, maar nog even dit: Dat je voor de Microkey op je windows machine software moet installeren om het midikanaal te veranderen staat los van het feit dat de microkey class compliant is/ zou zijn. Zo heb ik een Korg nanoKey en voor de CC-mapping stel je dat met software in op de PC. Daarna kan ik 'm overal gebruiken, zonder driver (hangt wel eens aan een Arduino of Android).
 
Prima Danny, maar nog even dit: Dat je voor de Microkey op je windows machine software moet installeren om het midikanaal te veranderen staat los van het feit dat de microkey class compliant is/ zou zijn. Zo heb ik een Korg nanoKey en voor de CC-mapping stel je dat met software in op de PC. Daarna kan ik 'm overal gebruiken, zonder driver (hangt wel eens aan een Arduino of Android).


Hoi Eduur. Ik snap je werkwijze (denk ik), maar dat zou dus willen zeggen dat ik iedere keer als ik van MIDI kanaal zou willen veranderen, een computer nodig heb. En laat dat nou net iets zijn wat ik niet in de studio gebruik (jawel ... ik ben nog errruuug old-fashioned :beard:). Vandaar dat dus alles puur via de hardware moet kunnen. Enfin, de ganse config is besteld ... nu is het ongeduldig wachten tot de Kronos en Q49 geleverd worden :{.

Thx anyway. Wat kan een forum toch een schat aan info en hulp zijn :okdan:.

Groetjes;

D.
 
Prima Danny, maar nu maak je de keuze op grond van de midichannel handigheid. Uiteraard belangrijk in jouw werkwijze! En... je kunt natuurlijk later altijd nog een Microkey kopen, want die Kronos heeft twee USB-A inputs en is multitimbral. Vette setup!
 
Prima Danny, maar nu maak je de keuze op grond van de midichannel handigheid. Uiteraard belangrijk in jouw werkwijze! En... je kunt natuurlijk later altijd nog een Microkey kopen, want die Kronos heeft twee USB-A inputs en is multitimbral. Vette setup!

De MicroKey kan er inderdaad altijd achteraf nog bij. De Q49 kan zowel via USB als MIDI DIN sturen, dus kan ik het proberen. Voorlopig is het nog minstens wachten tot 17 januari eer ie bij Music Store Keulen binnen is. Het zal nog een lange week worden ... een héél lange :mexico:. Maar uiteindelijk zullen de nieuwe aanwinsten de studio vervoegen en kan ik in het OS duiken ... een serieuze challenge :geslaagd:.

Greetz,

D
 
Back
Top