Teenage Engineering OP-1

platform

fishfinger
Lid sinds
8 januari 2003
Berichten
1.007
Locatie
Den Haag
Heeft iemand de bizarre prijsstijging al opgemerkt va de OP-1 sinds hij uit productie is? Ik zag 2 dagen geleden al 2 OP-1's op MP voor 1500 euro en dacht dat het een grapje is. Maar op ebay doen ze er nog een schepje bovenop. De gekste was 9200 euro voor een nieuwe OP-1, naar zeggen ook al verkocht.. Wat is dit voor gekkigheid, beetje kunstmatig de prijzen opkrikken. Ik vond prijzen van de TR's en TB's al nergens over gaan, maar die zijn tenminste nog iets langzamer gegroeid. Maar wtf?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_pr...12WXFv8WUIcoAUTk0ezAa_kMSLp8ispmK2XXzF24FPFV4
 
En wat is het trouwens voor gekkigheid dat je 0 zoekresultaten krijgt op dit forum bij het intikken van "OP-1"?!. Ik probeer normaal gesproken iets genuanceerder te zijn over mijn uitspraken, maar vind naast de nieuwe looks de upgrade van SF eigenlijk gewoon ruk. Doe mij maar de oude looks dan. Kon ik tenminste normaal zoeken.. Ik wil geen handleiding hoeven lezen om iets te kunnen doen wat jarenlang goed werkte. De tekortkomingen zijn soms ook een verrijking. Om die reden is Muffwiggler ook al jaren hetzelfde. Maargoed, wat weet ik ervan. Ok dat is eruit, en nu weer on topic.
 
Uit productie? Dat is toch alweer een week geschiedenis? Even geduld en ze zijn weer te koop voor de normale prijs.
 
Idd. Die dingen zijn volgens mij best veel verkocht. Je zag ze echt veel gebruikt. Keek ff naar TBtje die normaal geprijsde waren allemaal met schade. Die hadden nog de oudere prijs. Die zijn wel omhoog gegaan. Boodschappen die gaan gen 3% omhoog maar 10%
 
Er ging een gerucht/roddel dat TE de op1 niet meer ging produceren. Als je dat persbericht goed las dan las je dat ze tijdelijk geen schermen meer konden krijgen. Maar ja internet is gonna internet .
 
Er schijnt volgend jaar een nieuwe batch te komen, maar erg duidelijk zijn ze niet bij TE. Er staat alleen 'OP–1 availability is delayed until further notice.'
 
Ik las net hun reactie op Instagram idd. Gelukkig, zal hopelijk spoedig allemaal oplossen die goudkoorts..
 
ik had me dit ook al afgevraagd. nooit een op1 gehad of maar aangeraakt, maar wel een paar keer over gedacht. ik vond m de laatste jaren al wat prijziger geworden, zeg maar van rond 500 naar rond 650, maar de laatste weken was er veel geks te zien. en nu zag ik gisteren ineens een paar aanbiedingen van relatief goedkope op1's op marktplaats. naar mijn idee (ik heb het niet bestudeerd, maar zag globaal de prijzen en plaatsnamen, gecombineerd met ineens verschillende advertenties) allemaal nep, met de bedoeling om mensen op te lichten. en ik heb het gevoel, ook als ik de toegenomen aandacht van fraudeurs voor het synthesizer deel van marktplaats zie en omdat ik al vaker apparaten voorbij zag komen die hier net besproken werden, dat er een link bestaat met synthforum. dat sf op z'n minst als informatiebron dient voor de oplichters. maar dat is natuurlijk wel off topic. en sorry voor de bijzinnen.
 
Het lijkt erop dat de scammers gewoon "iets" uitzoeken wat hip is, voor de zomervakantie was ik op zoek naar een sporthorloge, een Garmin Fenix 5, en daar zie je er dan een berg van op MP. Ik heb de moeite genomen om telefoonnummers te vinden bij de namen op MP (telefoongids, en locatie op MP), maar vaak hadden die mensen geen idee dat er iets aangeboden werd onder hun naam (soms ook oude mensen, die duidelijk geen baat hadden bij een sporthorloge :D ). Uiteindelijk een nieuwe gekocht, maar het is idd opvallend dat er veel/ meer gescamd lijkt te worden op MP.

De TE OP-1 vind ik overigens nog steeds een interessant ding, en wat ik ook opvallend vind, is dat ie hip blijft, terwijl er toch niet echt een opvolger of kloon van komt. Hij is nog steeds bij de tijd, een hoop mensen vinden hem tof, maar toch is er geen follow-up product. OP-Z is ook wel een ander ding (ook quirky, ook gaaf). Kennelijk is er vanuit de markt meer vraag naar goedkoop en compact dan high-quality en compact. TE is denk ik wel een beetje de "boutique" status kwijt, en misschien dat ze daarom zo'n product niet uitbrengen.

Hoe gebruiken de mensen die hem hebben hem? Vastgebakken in een studiosetup, of onderweg in de trein (bij wijze van spreken)?
 
Een OP1 lijkt leuk totdat je em hebt (vind ik).. Misschien ben ik ook wel 1 van de weinige die er niks knaps uit kon halen maar ik snap al die mensen wel die er ff makkelijk vanaf dachten te komen... :D
Heb em ooit gekocht om op reis te ontdekken.. maar waar ik vooral van baalde is dat ie in teveel zaken te beperkt is om serieus iets mee te creëren.. wat ik tot nu van de OPz heb gezien spreekt de sequencing wijze me al veel meer aan..

Het enige echt unieke en bruikbare aan de OP1 vond ik de midi-sync out waarmee je andere sequencers/drums op mee kan laten lopen aan de audio.. er is vrijwel geen enkele compacte multitracker die dat meer schijnt te kunnen tegenwoordig.. maar dan moeten werken met 4 tracks max/ onbruikbare galm/ en weet ik wat van gekke koeienziekte emulaties/sequencers allemaal nog meer.. moet je ermee??

Een overgewaardeerd apparaat met te hoog gadget gehalte.. leuk om de blitz mee te maken. De meer sobere OPz is wat mij betreft stukken interessanter als muziekinstrument. Maar het zal de tijd wel zijn.. je ziet tegenwoordig ook vrijwel niemand meer bellen met een telefoon.
 
Laatst gewijzigd:
Het enige echt unieke en bruikbare aan de OP1 vond ik de midi-sync out waarmee je andere sequencers/drums op mee kan laten lopen aan de audio.. er is vrijwel geen enkele compacte multitracker die dat meer schijnt te kunnen tegenwoordig.. maar dan moeten werken met 4 tracks max/ onbruikbare galm/ en weet ik wat van gekke koeienziekte emulaties/sequencers allemaal nog meer.. moet je ermee??

Ja idd dat was mijn idee, heb een Yamaha aw1600 Multitracker gekocht. Maar dat k*t ding kan niet aan midi clock syncen alleen aan SMTP wat de OP1 niet kan.
Wat een hel omdat ding te syncen. Toch is het een leuk bakkie, je gitaar erin of een beatje maken.
Ja hem mijn OP-1 alleen leuk gebruikt in de trein of icm met een multitracker en sequencer.
 
Ik heb precies t tegenovergestelde :).
Ik gebruik de op-1 iedere dag. Zowel als sample apparaat en als recorder en als synth. De effecten zijn ook heel erg goed en moduleerbaar met alles zelfs de fm radio/bewegingsensor lfo etc of alles tegelijk.
Als je de op-1 goed kent kun je er heel veel mee, t is echt een soort digitale modular synthstudio.
Voor alleen de synths zou ik m niet houden.
maar na wat jaren gebruik kun je er zowat alles mee wat je maar kunt bedenken.
Alleen dus geen midi helaas daar heb je dan weer een usb host voor nodig of een computer, en daar heb ik dan weer geen zin in.
 
Grappig, want ik vind de synth engines juist wel heel tof. Ik gebruik de tape minder maar juist de synth engines, sequencers of arp om bijv externe synths ook aan te sturen. Vind het een soort zwitsers zakmes met een uitgebreid toolpakket, niet te diep. En heel snel iets bruikbaars. Misschien is dat wel de kracht van het apparaat, dat hij zo veelzijdig is. Vind m trouwens ook goed klinken.
 
synthengines vond ik ook wel ok klinken.. maar helaas monotimbraal.. dat vind ik in de OPz al stukken interessanter..
Bij n OP1 kun je het dan wel tapen maar na 4 tracks moet je dingen gaan bouncen of creatief gaan doen met in samples omzetten.. alsof je weer in de vorige eeuw zit.
Waarom niet gewoon 8 of 16 tracks? Die waren er toen toch ook al? En een reverb (Hall oid) die wel klinkt? Zoals in een Electron A4 of Digitact..
Als je dan toch een spring probeert te emuleren doe het dan goed! Al die eye candy op dat schermpje en weirde effecten hadden ze er van mij mogen uitlaten voor een reverb die wel goed klinkt.. maar ik verwacht misschien ook iets heel anders voor die 950 euro.. :)
 
De reverbs zijn juist prachtig :). Vooral als je ze moduleert met de s/h dat kan vOlgens mij weer niet op de digitakt,
ook al klinkt de gewone reverb idd beter op de elektron. De op-1 heeft vage effecten. Voor het meer experimentele.
De spring is toch prima? Ook weer moduleerbaar met vanalles dat ie je toch niet veel in synths en zeker niet zo snel en handig .
En dan nog de cow pitchshifter delayphaser :okdan:
 
Ik denk dat ze een goede beslissing hebben gemaakt om voor hele crappy en daardoor uitgesproken sound/effecten te gaan. Iedereen heeft tegenwoordig ook een computer met genoeg rekenkracht voor luxer klinkende effecten.
 
Back
Top