kleine string/pad bak ala jd800, m1, wavestation,

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Ik ben opzoek naar iets kleins voor mijn live hoekje.

Ik gebruik veel strings en pads uit de jd800, m1 en wavestation welke ik flink door distortion haal en dat klinkt meteen lekker duister (instant outside agency).
Zulke grote bakken heb ik niks aan in mijn livehoekje dus zou ik kunnen volstaan met een korg micro x of een roland d05? Zijn er nog andere kleine rompler bakjes (liever geen 19 inch) die in de buurt komen?
 
Ik heb zelf een JD800, M1 en een wavestation ... daarom denk ik dat een Blofeld desktop een oplossing kan zijn. Ik zit ook nog aan een Roland SH32 te denken die iets meer plaats inneemt. Beiden 2de hands te vinden voor een goeie 300 euro per stuk ...
 
Ik ben opzoek naar iets kleins voor mijn live hoekje.

Ik gebruik veel strings en pads uit de jd800, m1 en wavestation welke ik flink door distortion haal en dat klinkt meteen lekker duister (instant outside agency).
Zulke grote bakken heb ik niks aan in mijn livehoekje dus zou ik kunnen volstaan met een korg micro x of een roland d05? Zijn er nog andere kleine rompler bakjes (liever geen 19 inch) die in de buurt komen?

Je noemt daar al 3 heel verschillende synths....waarvan de strings/pads klanken vervolgens door een distortion gehaald worden?. Misschien beter wat klankvoorbeelden van het soort klanken die je zoekt?
 
Vind zelf kawai strings altijd erg interessant ... Kawai PHm mischien iets. Half 19 inch.....
 
Een streichfett is weliswaar een stringbak, maar mikt puur op die analoge stringbakken die niet als een M1/WS/JD klinken. Een Kawai bakje of Blofeld is een idee, maar denk ook eens richting de JD-Xi. Analoge en digitale strings, plus layermogelijkheden voor een beetje van die M1/WS vibe. Goedkoop en klein.
 
Een streichfett is weliswaar een stringbak, maar mikt puur op die analoge stringbakken die niet als een M1/WS/JD klinken.
Klopt. Hoewel de streichfett wel weer wat uitgebreider is dan de stringbakken waar hij op gebaseerd is. Zo uitgebreid als een rompler met een synthese engine er bovenop is hij natuurlijk niet.
Maar voor pad gebaseerde geluiden komt hij een heel eind in de richting. Hij heeft een aantal goede String/Cello/Koor/Orgel pad geluiden die ook nog lekker te layeren zijn en aan te dikken zijn met effecten. Als je ze daarna nog door een distortion wil halen zoals Anoniempje zegt denk is dit best een geschikte bak hiervoor. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
 
De hierboven genoemde TG33 is een goede tip, als je vooral dicht bij Wavestation-achtige pads wilt blijven. Warme strings/pads (o.a.) uit een klein en goedkoop doosje: Roland JV-1010.
 
Als je tevreden bent met presets, is een Roland M-VS1 module ook wel aardig in de richting van wat je zoekt.
Niet makkelijk aan te komen, da's dan wel weer een uitdaging...
 
XV-2020 of 5050 voor een prijsje te koop aangeboden tegenwoordig en er zitten zeer veel strings-padklanken in.
 
Bedankt voor de reacties allemaal, Yamaha tg33 is het zelfde als de Yamaha sy22/sy35 geloof ik. Die heb ik ook nog liggen maar is dan weer net niet helemaal wat ik zoek, ik gebruik die juist voor lekkere vieze gritty sounds.

Mooie van die rom bakken is dat ze al heel snel lekker klinken door stapelen en de distortion, vooral de wavestation ben ik erg fan van. De Blofeld is dan weer een va/subtractieve synth dat is niet helemaal wat ik zoek.

Het mooiste leek mij vanwege de omvang en desktop bediening de Roland d05, ik heb nooit een d50 gehad maar ik denk dat ik er toch eens een moet proberen. In rackformaat zijn er inderdaad mooie oplossingen maar dat is niet praktisch voor mij.

Ik zet het ook even op hold, ik kom op het moment weinig toe aan mijn hobby dat ik eerst maar eens weer de studio in moet duiken als de vrije tijd het toe laat.
 
Als je tevreden bent met presets, is een Roland M-VS1 module ook wel aardig in de richting van wat je zoekt.
Niet makkelijk aan te komen, da's dan wel weer een uitdaging...

Eens, tevens vind ik de strings in de Korg 05R/W ook niet verkeerd.
 
Back
Top