Rytm: de laatste kans voor ik besluit of ik m houd of niet?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.691
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hallo

Ik begin opnieuw sinds een hele tijd aan mijn rytm te (her-)"leren"
Heb een grote haat liefde ermee. Ik vind 'm erg ingewikkeld en als ik m aanzet krijg ik er geen geluid uit of is er weer iets anders dat me 'm zo terug in de doos doet stoppen.
Heeft er iemand een YT tutorial die me snel op gang helpt? Draait sinds vandaag laatste firmware. En net die updates doen me dan weer afvragen of die mega tutorial van cuckoo nog zin heeft...
ALs ik er geen klik mee krijg staat ie weldra te koop.
 
Ik heb hem gehad maar ik had hetzelfde gevoel als jij nu beschrijft. Veel mogelijkheden en echt wel tof, maar zo veel shortcuts en functies verstopt in subpagina's of achter shifttoetsen of in menu's met submenu's waar je door moet voordat je er wat fatsoenlijks uit haalt. Basisgeluiden mager, weinig sweetspots. Meer tijd aan het zoeken dan aan het musiceren. Ik heb hem weggedaan, geen moment spijt van gehad. Wat dat betreft zit de Digitakt een stuk beter in elkaar imo (die ik uiteindelijk ook weg gedaan heb sinds ik de sampling functies in Live 10 in combinatie met Push 2 heb ontdekt).
 
Lijkt me een geschikte machine als je er van houdt om met hardware sequencers te werken. Het is altijd wel zo met elk hardware apparaat dat ik merk dat je een tijdje nodig hebt om de flow van de bedenker te leren begrijpen. Maar als ik de video van Bobeats zie, is de flow vrij eenvoudig.

Neem een half jaar, laat iemand anders die dat ding heeft je een paar technieken zien en besluit dan als het niks is het te verkopen.

Ik heb bijvoorbeeld een Yamaha Rm1x, met al zijn mankementen en outdated sounds, die weer aan het herontdekken ben. Heb er altijd van gehouden, maar nu wordt ik door een aantal video's op YT geinspireerd om combinaties van analoog en digitaal te doen, wat ontzettend bevredigend is. Combi's van VA, Romplers en oud DCO bakken geeft ontzettende inspiratie samen met Ableton Live.
 
ik zal even een voorbeeld geven wat er nu raar is:

als ik de drum induw, loopt de drum ookal staat loop uit. De andere sounds loopen niet.
Als ik pad 4 mep en direct 3, heeft 3 reverb, anders niet. Hoe zet ik dat allemaal uit?
als ik een vd bovenste pads inmep, brandt pad 2 soms heel zachtjes lang. Ik heb geen idee waarom. Enz enz.
Ik heb een standaard kit. Toch waren er pads gemute. Ik begrijp niet waarom. En zo is het met heel dat ding...
Of zit 't gewoon vol bugs?

O, en ik zie net dat de II de knoppen anders heeft staan dus van zulke tutorials heb ik al geen voordeel meer. Nee, ik zit hier alweer uren te vloeken op dit ding. Een half jaar geef ik 'm écht niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het echt een top apparaat en in de basis vrij simpel. Om een pattern erin te krijgen en de basis sounds te tweaken heb je volgens mij geen enkele shift knop nodig. Wel moet je natuurlijk weten welke knoppen wat doen. Het klinkt alsof er wat settings zijn gebeurd waardoor hij anders reageert dan je verwacht, dan kan een elektron apparaat zeker frustrerend zijn. Met een analog keys, rytm en vooral de octatrack ben ik daar ook al vaak achter gekomen. Wat ze kunnen maakt het dat voor mij echter meer dan waard.

Ik zou hem, als je echt nog een kans wilt geven, een fabrieks reset geven en dan van scratch een tutorial doen. Ik ben een heel eind met die van cuckoo gekomen.
 
Een nieuw project starten zet ook alles op default trouwens volgens mij, kan ik evt wel voor je checken van de week
 
Misschien ook wel makkelijk om te beginnen met een kompleet verse file.
het is geen bijster complexe machine, als je er een avondje of 2 mee zit zou het toch moeten dagen hoe ie werkt.

In principe legt die Cenk van Elektron in een paar minuten hoe en wat.

Dit is vd MKII versie, maar er staat een vergelijkbaar filmpje van een minuut of 5 vd MK1 ook.

https://www.youtube.com/watch?v=2Wu1BJWk8-k&t=16s
 
Die factory reset bleek alvast een goed idee. Hehe, eerste indruk lijkt logisch nu.
 
Ik heb die van mij ook weg gedaan. En nu ik dus niet meer hoef te leren en proberen te begrijpen hoe het ding werkt, heb ik weer meer tijd om gewoon muziek te maken. Ik zeg absoluut niet dat het een slecht apparaat is, maar voor mij was de tijdsinvestering te hoog en het rendement te laag.
 
Laatst gewijzigd:
Het is echt geen moeilijke machine.
Als je begint met van 1 pad / sound om te proberen wat je kan doen bij Synth, Sample, Filter, Amp en later Trig en LFO.
Elk van die onderdelen, heeft 8 parameters die duidelijke namen hebben, en als je er aan draait je meteen hoort wat het doet.

Zo kan je per pad bij Amp de effect sends instellen.
En zo kan je bij Sample, de loop aan/uit zetten van die sample, of het volume uitzetten, zodat je alleen de synth hoort.
 
Mja ik vind altijd wel dat een machine moet bijdragen aan het creatieve proces. Als het juist remt... weg er mee (net als mijn Elektron Analog Keys). Er zijn wel meer leuke apparaten die wél ten dienste van jou staan... Neem de Digitakt bijvoorbeeld, dat vind ik dan weer een heerlijk ding om mee te werken!
 
Zelf vind ik de workflow, parameter locks en trig functies echt fijn. Voor de nuances en details echt super. Als de sound je ligt, is het zeker de moeite waard om er even in te duiken. Duurt niet lang voordat je 'm doorhebt.

Ik heb er ook een soort haat-liefde verhouding mee. Meer de twijfels over de sound. Bijv de kicks. Ze snoeien behoorlijk zo rechtstreeks uit het bakkie, maar mis toch wat controle om ze helemaal goed af te stellen. Vaak zitten er tonen in die me niet echt aanstaan. Eq voor de balans vind ik lastig. Meestal eindig ik met dikke cuts. Resultaat niet super denderend. Of de context die ik eromheen creeer, is wellicht dan k*t.
 
Ik heb er in het begin ook wel wat mee lopen stoeien herinner ik me nog.. maar leuke mogelijkheden als je em inside out kent.. maak er eigenlijk te weinig gebruik van sinds ik naderhand een Machinedrum heb gekocht.. eigenlijk is die veel simpeler vind ik.
Merk met Elektron dingen dat er ook veel (verborgen) toetscombi's zijn die je eerst eigen moet maken.. net zoals op de Octratrack.. er staat werkelijk niets op het apparaat zelf zoveel shortkey combi's.. Eer je er dan lekker vloeiend mee werkt moet je RTFM tijd investeren.. en dat is best F&*(^% irritant soms...

Die Digitakt lijkt me ook leuk ja.. en ik heb ook het gevoel dat ie makkelijker werkt als ik YT filmpjes kijk..maar dat had ik bij eerdere Elektrons ook al.. :D
 
Laatst gewijzigd:
Over de Rytm kan ik niets zeggen maar hetgeen je beschrijft is verre van een goede 'start'.
Vaak gaan zulke dingen uiteindelijk tot ergernis lijden en vlijgt het apartaat de deur uit.
Ik ben zelf ook vrij drastisch op dat gebied; een interface en de daarbij horende workflow moeten je echt wel liggen.
Misschien moet je nog een keertje een Digitakt proberen? Dat vind ik als mijn eerste Elektron toch wel een begrijpbare en leuke bak.
 
ah ja, nou, ik vind het wat gejank. je moet een ding in 1 keer begrijpen of hij komt niet meer uit de doos. koop het dan niet hehe. je weet toch wat je binnen haalt? het kan net niet helemaal aansluiten bij je wensen of je wensen veranderen, maar dit ... en nu moeten mensen je maar gaan helpen om m niet direct te verkopen. verkoop m gewoon, je bent m niet waard hehe
 
Ik vind dit typisch klinken als een Elektron instrument.
Ik heb nooit een Rytm in bezit gehad, maar wel een Analog Keys.
Uitstekende klank, fantastische mogelijkheden, maar een interface en menu structuur waar ik te stom voor ben.
Ik kon er geen vrienden mee worden en heb hem weggedaan. Anderen heb ik ermee zien toveren bij wijze van spreken en zijn er lyrisch over.
Ieder zijn voorkeuren blijkbaar, maar voor mij geen Elektron meer.
 
Hij is te begrijpen en tof. Maar je vergeet hoe alles werkt als ie een tijd niet aan de beurt is en dan kon ik opnieuw beginnen. En achteraf is er vrije tijd voorbij die je teleurstelt qua resultaat.
zonder YT videos had ik m nooit gekocht.
een Tanzbar leren is trouwens ook geen walk in the park. Maar die vergeef ik veel makkelijker.
ik heb terug zin in de rytm sinds de reset. Heb paar weken vrij dus hij krijgt nog wel een kans.
 
Back
Top