Behringer model D en Neutron

Midi Mooron

Nieuwkomer
Lid sinds
16 oktober 2018
Berichten
13
Als volkomen newbie op syth gebied, wil ik er een aanschaffen. Na veel beluisteren (op youtube en live), valt mijn keuze op een Behringer model D (Boog) of Neutron. Met een voorkeur voor de Boog qua geluid.

Wat ik echter lastiger vind is de ingewikkelde stem methode van de Boog, vergeleken met de Neutron. Reeds hier gelezen dat, na eenmaal goed stemmen, en wel een maand of twee drie, goed blijft. Maar dat was toen deze net op de markt was. Is dat inmiddels al langer?

Voordeel van de Boog is dat er al veel ervaring is met patchen, van de originele Moog, en er zelfs al verzamelingen van zijn. Altijd handig om alvast een start te hebben.

Minpunt van de Neutron vind ik maar twee oscilatrors, tov drie van de Boog. Of dat gecompenseerd wordt door de meer mogelijkheden? O.a. Door de overloop mogelijkheid tussen de waveforms?

Helaas nog nergens een vergelijk tussen de Boog en Neutron kunnen vinden.
 
Persoonlijk vind ik de Neutron een stuk interessanter en beter klinken dan de Model D, maar ik was al geen grote fan van het origineel.
 
Ik heb de Neutron en dat is wel gewoon serieus een goede synth. Ondanks mijn luxe selectie aan modular VCO's, VCF's, VCA's en alle andere meuk. Is het wel echt een leuke toevoeging, maar op zichzelf ook een sterke synth. Dat vind ik een stuk minder van de Model D. Wat natuurlijk niet gek is, aangezien ook de echte Minimoog zelf een simpelere synth was. Dus het zal toch echt aan je eigen smaak liggen en hoe diep je in patchen en synthese zou willen spitten.
 
Ik denk dat je zowel met de Boog als de Neutron prima uit de voeten kunt. Ik zelf heb een neutron gekocht omdat het een flexibelere synth is. Maar misschien komt er ook nog wel een boog voor zn 3 oscillatoren.

Stemmen zou ik me niet heel druk over maken. Ik heb een paar oude bakken staan en daar moet dat inderdaad af en toe, net als mn basgitaar. Zet er gewoon een stemapparaatje bij op een van de sends van je mixer, of als je met een DAW werkt zit daar vast al een tuner plugin in. Stem even als je hoort dat er iets mis gaat of voordat je iets op wil nemen.
 
Kan me voorstellen dat een neutron vrij ingewikkeld is als beginnerssynth. Ik heb er 2 dagen terug even op gespeeld en vond het vooral verwarrend. Maar als je al die filmpjes kijkt en de handleiding leest zal dat uiteraard wel meevallen. Ik zou zelf 1000% zeker voor de boog gaan. MAar het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. Ik gebruik mijn synths voornamelijk voor leads en bass (instrumentale hiphop, funk, jazz achtige dingen) En mijn muziek is veel meer gebouwd om de sound van een Rhodes en drum dan synthesizers. Daarom wil ik een synth waar ik veel mee kan, maar wel 1 knop per functie en geen patch panel, en wel toetsen uiteraard. Afhankelijk van wat voor- en hoe jij muziek maakt, zou je erachter kunnen komen wat de beste keuze voor jou is. Wil je snel en gemakkelijk toffe sounds zodat je tracks kan maken? dan is de boog waarschijnlijk een betere optie. Wil je een synth waarmee je vooral kan noodlen, patchen en verdwalen zonder dat je doel per se is om volledige nummers te maken, is de neutron misschien een betere optie. Uiteindelijk kan je ze het beste gewoon beide uitproberen in een winkel en kijken met welke synth je het meest connect ;)
 
Kan me voorstellen dat een neutron vrij ingewikkeld is als beginnerssynth. MAar het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. )

De neutron zonder patches bied al meer dan de Boog, maar ook minder (octaaf bereik van de oscelators bijv.), en de 3e oscilator.

Wat ik van de neutron vooral op youtube terugvind zijn techno en dj achtige loops, en ambient. Helaas niks als puur solo in een stuk rock ofzo. Of dat komt omdat hij daar minder voor wordt gebruikt?

van de Model D weet ik dat die voor rock e.d. zeer geschikt voor is. En dat is waar ik eigenlijk op zoek naar ben. Totdat iemand mij kan overtuigen, wordt het dus een Boog. Ik heb nog een paar weken, want bij thomann zijn ze uitverkocht.....
 
De neutron zonder patches bied al meer dan de Boog, maar ook minder (octaaf bereik van de oscelators bijv.), en de 3e oscilator.

Wat ik van de neutron vooral op youtube terugvind zijn techno en dj achtige loops, en ambient. Helaas niks als puur solo in een stuk rock ofzo. Of dat komt omdat hij daar minder voor wordt gebruikt?

van de Model D weet ik dat die voor rock e.d. zeer geschikt voor is. En dat is waar ik eigenlijk op zoek naar ben. Totdat iemand mij kan overtuigen, wordt het dus een Boog. Ik heb nog een paar weken, want bij thomann zijn ze uitverkocht.....

Voor rock zou ik wel echt voor de Boog gaan, wel met midi keyboard of iets dergelijks. Ik heb zelf sinds kort de Moog sub 37 en kan niet gelukkiger zijn met een synth. Die moog sound is gewoon te lekker
 
Er komt een roland a-49 aan vast. Ook wil ik kijken wat ik met het output-signaal van een midi-module kan doen.
 
Persoonlijk vind ik de Neutron een stuk interessanter en beter klinken dan de Model D, maar ik was al geen grote fan van het origineel.

BLASPHEMY!!!
 
De neutron zonder patches bied al meer dan de Boog, maar ook minder (octaaf bereik van de oscelators bijv.), en de 3e oscilator.

Wat ik van de neutron vooral op youtube terugvind zijn techno en dj achtige loops, en ambient. Helaas niks als puur solo in een stuk rock ofzo. Of dat komt omdat hij daar minder voor wordt gebruikt?

van de Model D weet ik dat die voor rock e.d. zeer geschikt voor is. En dat is waar ik eigenlijk op zoek naar ben. Totdat iemand mij kan overtuigen, wordt het dus een Boog. Ik heb nog een paar weken, want bij thomann zijn ze uitverkocht.....

Als je rock speelt moet je niet moeilijk doen, dan is de boog de logische keuze.
 
De laatste Sound On sound (oktober 0218) bevat een review over de Model D, waar ze heel tevreden zijn over het geluid, maar problemen tegenkomen ivm snelle triggering. Dit is misschien relevant voor rocksolo's.
 
Back
Top