groovebox

blizzzard

Ingeburgerd
Lid sinds
28 oktober 2001
Berichten
76
Locatie
Werkendam
Hoi

Raden jullie een groovebox aan?
Zoja welke?



Greetz Blizzzard8D 8D
 
Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je ermee denkt te gaan doen. Wat voor eisen je stelt, of wat voor spul je al hebt staan.
 
Ik heb n groovebox en ik weet dat die dingen vaak afgezeken worden maar hij doet goed wat ik ervan verwacht (Roland MC-307) Het enige dat me op begint te breken is dat ie geen individuele outs heeft...dat is iets waarmee je na een tijdje iets zou willen doen....Dus als je t geld hebt kijk dan voor bijvoorbeeld een JV1080, dan krijg je de sounds van n groovebox (met de goeie expansioncards dan) met uitgebreidere functies. Hoewel ook de 307 goeie patch edit functies heeft (misschien ben ik nog niks gewend).
 
Orgineel geplaatst door Pjotr G
(Roland MC-307) Het enige dat me op begint te breken is dat ie geen individuele outs heeft...

De 'duurdere' voorloper van de 307, de MC505 heeft wel zes individuele outputs. Die kost tweedehands momenteel evenveel als de 307 nieuw!
 
Orgineel geplaatst door Cozko


De 'duurdere' voorloper van de 307, de MC505 heeft wel zes individuele outputs. Die kost tweedehands momenteel evenveel als de 307 nieuw!
ja klopt....is wel n goeie deal...jammer dat ie geen expansiondingesse slikt
 
Ik ben het met Cozko eens, we hebben wat meer info nodig over wat jij wilt en al hebt. Op zich vind ik zelf een groovebox niet zo, gewoon veel standaard geluiden met niets opzienbarend en qua synthese erg gelimiteerd.

Het grootste voordeel is de x0x stijl sequencer waar je heel handig beats en noten mee kan programmeren. Dus als je van hardware sequencen houdt, heb je er altijd nog wat aan als de sounds beginnen te vervelen.

Daarom zou ik de RM1x aanraden, want hij heeft de beste sequencer (met een grote LCD!) van alle grooveboxes.
 
Merk RM1X

Merk RM1X

Wat is het merk van de RM1X?



Greetz,
Blizzzard 8D 8D
 
Ja ik vind De RM1x ook een geweldig apparaat!
Helemaal omdat ik hem voor 750,- op de kop heb
kunnen tikken!

Hij werkt echt vrij simpel,en het grote display is fijn om mee
te werken.

Ook de sounds en drumkits waren boven mijn verwachting errug goed,( ze zitten namelijk ook in de RS7000)

Ik vind dat de RM1x een beetje onterecht op de achtergrond is gebleven, vandaar dat hij ook vrij goedkoop is in vergelijking met andere grooveboxen.

En met een gratis update naar V1.13 issie ook te gebruiken als master sequencer voor je andere midigear!
Ik vind hem soms zelfs beter klinken dan mijn MC 505.

Een aanradertje dus...
 
de klank wordt van de rm-1x anders altijd afgekraakt en die van de mc 505 de hoogte in geprezen...

qua sequencing schijnt de rm-1X inderdaad wel een serieuze bak te zijn. ook de mogelijkheid meteen op
diskette te zetten en zo. op dat gebied is ie misschien toch uitgebreider dan de mc 505,
zou het niet weten.

anyway,
zijn leuke bakkies :)


greetz


cloudy
 
Het sequence gedeelte van de RM1X is idd heel erg simpel en overzichtelijk, maar dat van de geluiden klopt ook, ik vind ze persoonlijk vrij dun klinken, maar zeker niet onbruikbaar, er zitten genoeg mogelijkheden op die bak om er wel wat leuke dingen mee te doen, zeker in combinatie met een synth, want de synthgeluiden van de RM1X vind ik wel erg slecht.
 
Ikzelf heb een rm1x en een Roland D2 (heeft zelfde sounds en engine als de mc505). Als ik moest kiezen koos ik de RM1x. Qua sound vind ik hem niet slechter als de D2. Ik vind zelf dat hij wat meer 'punch' heeft. Het klinkt wat rauwer allemaal.

Als sequencer kun je zeker meer met de RM1x. De 505 heeft maar 8 midi kanalen om andere apparatuur aan te sturen, de RM1x 16 midi kanalen. De roland is meer een alles in 1 apparaat. Met de RM1x kun je standalone en/of beter met andere spullen werken.
 
Origineel geplaatst door Kenny
En met een gratis update naar V1.13 issie ook te gebruiken als master sequencer voor je andere midigear!

kun je hier iets meer over vertellen? ik heb een van de 1e RM1x'en gekocht, en ik kan die prima gebruiken om andere gear mee te sequencen.... mis ik iets?

over de klank: klinkt prima vinnik, vooral ranzig over z'n nek overstuurde sounds voor electro-achtige dingen kan ie prima uitpoepen..... rauw is idd een mooi woord!

bij mijn choking hazard electro project maken we de tracks eerst op een RM1x, soms met een electribe ES1 voor de samples....daarna zetten we de hele boel om naar een nuendo arrangement met midi- en VSTi stuff en effecten...soms is het echt lastig om die rauwe ranzige RM1x sound weer terug te krijgen/vinden, en dan pakken we gewoon de RM1x sounds....... tips voor vette sounds: de overdrive effecten die erin zitten, en de harmoniser en octaver midi effects..

Olaf
 
De mc505 is een lekker te editen groovebox.
Sounds zijn zeer oke.
alleen de pulsen per kwart noot (96 pqn) zijn laag en zal hij minder strak klinken dan de rmx1 (480pqn).
de bediening vind ik wel goed van mc505's sequencer.
vooral de TR-style mode.
Ik programmeer me drums toch liever in Logic-audio vanwege de amt 8 midi-interface en de hoge pqn(960)
Met de exs24 zit ik al op sample accuraatheid (net zoals de mpc 60).
Maar voor ideeen en inspiratie zijn de groove boxen zeer geschikt denk ik.


Is de mpc2000 (xl) niks voor je?
 
de mc505 is erg leuk en als je wat moeite doet (en de handleiding leest) kan je er best goede geluiden uithalen ook.

wat mij verteld wordt (betrouwbare bron):

de beste, strakste en vlotste groovebox die je tegenwoordig voor 'weinig' geld nieuw kan kopen (weinig =zo'n 630 euro in duitsland), is de de XL7 van e-mu. de MP7 is dezelfde met een andere klankenbank.

je hebt meteen 2 midi outs, een zeer goede sequencer, aanslaggevoelige pads, een heleboel knoppen (die allemaal te programmeren zijn om de bak als midicontroller te gebruiken!) en ga zo maar door. nu ze 300 euro in prijs gedaald zijn, wordt het echt wel aantrekkelijk.

op het mc505 forum hoor ik er alleen maar lovende woorden over en wordt hij binnengehaald als mc505 met betere features en minder zwakke punten. in die bakjes kan je overigens wél expansion cards steken. en hij heeft een usb poort!
32 midikanalen kan je ermee aansturen. je hebt zes uitgangen. en ga zo maar door.

zeker de moeite waard om te bekijken als je een groovebox zoekt. ik zie geen concurrenten voor deze bak in die prijsklasse (nieuwprijs), da's ongeveer de prijs die je voor een tweedehandse 505 betaalt!

hans
 
Origineel geplaatst door Christov


op thoman nogsteeds 999 euro hoor....nou ken ik verder geen andere winkels in duitsland maar dat zal tooch geen 350 euro schelen?!

Klopt wel . dienieuwe "drum and bass" grijze kast is 999 euro maar de xl7 kost 630
 
Back
Top