groovebox

Die E-Mu lijkt me idd een goeie keuze.. en dat voor 630,- Das dezelfde prijs al me yama kostte 2 jaar terug....
Ik heb die e-mu nog niet in het echt gezien of gehoord maar het lijkt een hele dikke bak.....
 
Keuzes te over:
Yamaha: RM1X, RS7000, SU700 (is meer een sample-groovebox)
Roland: MC-307, MC-505, MC-909, D2, SP808(ex) (ook meer een sample-groovebox)
KORG: Electribe MX, EA1+ER1(1x geluidenbakje + 1x drumbakje), EM1, ES-1 & Electribe SX (=>sample..)
E-mu: XL7, MP7, PX7
Akai: MPC2000(xl), MPC3000, MPC4000 (zijn allemaal meer sample gericht)

Grooveboxen zijn zeker wel leuk & makkelijk! Heb er zelf ook een paar en ze bevallen goed zat!
't Beste kun je uiteraard de specs van allemaal bekijken+vergelijken, en vervolgens uittesten in een zaak of bij iemand; bediening+geluid verschilt nogal per merk!
 
Origineel geplaatst door Furious5
Die E-Mu ...... lijkt een hele dikke bak

Klopt hoor.maar ik zou hem toch altijd ff testen.
en de technische gegevens doornemen.
 
als hardware midisequencer en midicontroller is het een strakke bak. en je kan slechter vallen dan de geluiden van de proteus... als ik het geld had, dan kocht ik hem zo. de mc505 is echt niet erg strak in timing... misschien wel als de e-mu hem trekt via midi clock. meer knoppen dan een pocket dial of idem controller van doepfer, en even programmeerbaar. alleen de specs al, en veel getuigenissen van mensen die ik ken dat hij zijn beloftes waar maakt. het belooft toch wel veel, zeker voor die prijs: http://www.emu.com/products/product.asp?product=1089&category=628&maincategory=627&nav=spec ?

je kan slechter vallen.

hans
 
ik heb zelf een Emu-Xl7 en ik vind het schandalig dat ie nu voor 650 euro schijnt te gaan in duitsland. Ik weet niet of het waar is maar ik geloof het best, vorig jaar december toen ik de mijne kocht voor 960 euro was ie al maar 699 dollar in de VS. Naavraag bij Emu leerder toen dat er belastingen, invoer, blablablablabla etc..... ervoor zorgden dat de straatprijs daardoor hier hoger lag. blijkbaar is dat verschil nu foetsie, ben benieuwd wat mijn Andromeda (2950 nieuw) dan straks doet hier. Anyways, de Xl7 is de 960 euro zelfs meer dan waard, ik lach me echt verrot om die geluyiden uit de rm1x. Ik heb er zelf anderhalf jaar eentje gehad dus weet waar ik het over heb. Ja tuurlijk klinkt het geinig maar het is 1 dikke dichtgesmeerde mix van dunne geluiden die door interne effecten een beetje klinken. Maar het klinkt absoluut niet open of helder. Over de roland bakken begin ik maar niet. ik heb nooit begrepen hoe roland al tien+ jaar kan teren op het succes van eerste jv serie zonder nu eens echt die statische onbeweeglijke kille sound aan te pakken en tot een dynamische sound te komen.

De Xl7 steekt daar met kop en schouders bovenuit. misschien nog niet zo bekend omdat ie niet zo gehyped en ge-market wordt als de yamaha's en rolands maar de klank, de constructie, bediening en de 6 outputs zijn echt gewoon van topsynthklasse. Het is gewoon vergelijkbaar in klankkwaliteit met een Korg Triton en das geen grap. Emu heeft geen duurdere synths in haar assortiment en de XL7 brengt gewoon topklasse synthsounds en ontelbare verschillende filters in een betaalbare bak. Niet voor niks maakt rob papen ongelofelijk vette ROM's voor Emu!!!de Emu engine is gewoon vet!

zo, dat is er uit, voor de zoveelste keer mijn lofzang over Emu Xl serie, de meest underrated synth/sequencer op de markt.
 
Ik heb zowel de 505 alsook de RM1X gehad.

Beiden geinig. Maar de sounds worden door de betere syths allemaal ovetroffen.

Alleen de RM1X zou ik wel weer willlen hebben voor live, maar in de studio zijn er vele andere werkpaarden die veel meer value for money zijn. De sequencer van de yamaha werkt live nl. wel relaxed .
 
beide doosjes van yamaha zyn live heel goed te gebruiken heb de 505 uitgebropeerd kon hem 7 maanden geleden kopen voor 450 euro heb toch gekozen voor de 1x
de synth geluiden zyn ook niet echt super maar met wat gedraai aan de knopjes kryg je er best wel vette en zoals olafmol al zy ranzige sound

verder als je ik een idee heb of inspiratie werkt de 1x voor my super makkelyk gebruik hem vaak als notitieblok doe die van my ook allen maar weg als ik voor een leuke prys een rs7000 zie staan

voordeel van de 1x is een groot display een een overzichtelyk menu het kost in het begin wel wat lees werk om hem te leren kennen maar op de site van yamaha heb je voor veel van hun spullen een nederlandse manual

dit scheelt aan zienlyk voor my in de tyd die ik in het lezen van manuals hoef te steken het leest nu een maal sneller en makkelyker in het nederlands ondanks de wat kromme vertalingen maar daar heb je dan de engelse manual ernaast

verder zyn er indeze prys klasse geen betere harware seqeuncers te vinden

de eerst volgende is ook van yamaha trouwens SQ 7oo dacht ik hou me dat ff ten goede
 
Origineel geplaatst door Kenny
En met een gratis update naar V1.13 issie ook te gebruiken als master sequencer voor je andere midigear!

Hoe gaat die upgrade in zijn werk? Ik zit zelf of V1.12 en wil graag upgraden. Ik had begrepen dat je er een nieuwe chip voor moet bestellen...
 
Je moet hem dan terug brengen naar je dealer, die moet hem dan gratis upgraden naar os 1.13, maar ik zou het alleen doen als je andere apparaten aanstuurd met je rm1x, want alleen in dat geval heeft versie 1.12 problemen met de midi out van kanaal 1 en 2 geloof ik.
 
Origineel geplaatst door Fritz
Je moet hem dan terug brengen naar je dealer, die moet hem dan gratis upgraden naar os 1.13, maar ik zou het alleen doen als je andere apparaten aanstuurd met je rm1x, want alleen in dat geval heeft versie 1.12 problemen met de midi out van kanaal 1 en 2 geloof ik.

kun je daar iets meer over vertellen? nog nooit wat van gemerkt nl..

updeet:

ah..gevonden op www.rm1x.co.uk

"The only difference in the latest ROM that I am aware of is that a reset command is not sent from the midi out when the stop or rewind buttons are pressed on the RM. This is helpful if you are using external midi gear but can also be avoided by having the voice of the channel the outboard gear is on set to anything except "phrase"."

dat laatste deed ik idd altijd al, workaround, dat wel...
 
Re: groovebox

Origineel geplaatst door blizzzard
Raden jullie een groovebox aan?

Ik raad het 200% af!

Naast m'n ouwe roland-keyboard was m'n MC-303 m'n eerste stuk hardware waar ik meende grave house- en techno-tracks mee te schrijven (ik was er toen 17 ;) ) .
Ik kwam eigenlijk van trackers enzo op m'n 386 en kende eigenlijk nog geen iota van synths en eigenlijk ben ik vrij vlug terug naar die trackers gegaan... Die MC-303 is werkelijk de grootste rotzooi die Roland ooit heeft uitgebracht.

De nieuwere grooveboxen zullen qua sound misschien iets beter zijn, maar ik vind het eigenlijk allemaal nogal beperkend materiaal... (ik zwijg wel over de MC-909, want die ken ik nie)
Patroontjes aan elkaar plakken en lijntjes muten/unmuten word je snel beu als je toch iets van eigenheid en originaliteit in je muziek wil.

Als het natuurlijk moet dienen om pseudo-cool wat met knopjes te draaien op een techno-fuif, is een groovebox misschien nog wel bruikbaar... maar wel geen MC-303, tenzij je de PA wenst op te blazen met subbass!

misschien ook interessant om weten : Bij veel record labels gaan groovebox-demo's direct de vuilbak in. En wees gerust je kan direct horen of een track enkel met een groovebox is gemaakt : slappe klanken, monotone opbouw die nergens heengaat (te danken aan de stupifying manier van werken), veel te veel bass ...

Met wat goedkope software kun je eigenlijk veel meer...
 
Heb kortgeleden zelf een XL-7 besteld. Kon ik vrij goedkoop krijgen bij Studio de Dijk. Enige nadeel: Ik wacht al een maand op een bak die er binnen een week zou zijn, maar dat ben ik helaas wel gewend bij De Dijk.

Ik verwacht inderdaad veel van deze bak. Wat ook erg cool is, is dat er een zeer actieve Yahoo-group voor de XX-7 serie van EMU is en dat de ontwikkelaars daar zelf ook actief aan deelnemen. Zo zijn er in de OS-updates een hoop dingen verwerkt, die tijdens discussies in die groep naar voren zijn gekomen. Nieuwste OS 2.0 moet dan ook zeer goed zijn.
 
Re: Re: groovebox

Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Ik raad het 200% af!
ook interessant om weten : Bij veel record labels gaan groovebox-demo's direct de vuilbak in. En wees gerust je kan direct horen of een track enkel met een groovebox is gemaakt : slappe klanken, monotone opbouw die nergens heengaat (te danken aan de stupifying manier van werken), veel te veel bass ...

Met wat goedkope software kun je eigenlijk veel meer...


na al die negativiteit van jouw heb ik er maar 2 woorden voor..

justin berkovi...
 
XL7 OS 2.0 idd erg goed :) plus dat Emu onlangs de geluiden uit de extreme lead module (die gebruikt maakt van dezelfde set basissamples) compatible en beschikbaar heeft gesteld voor de Xl7. dat betekend dus een aantal honderden nieuwe presets, altijd leuk!

ow, en wat ik nog vergeten was, de Xl7 is een groovebox die uitbreidbaar is met 3 expansion boards!! waar vind je dat!
 
Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door mindtwist
na al die negativiteit van jouw heb ik er maar 2 woorden voor..

justin berkovi...

Produced hij z'n platen dan met een MC-303 ?? Ik denk het toch niet echt...

Let wel op : ik refereerde wel voornamelijk naar de klassieke "groovebox", dus de Roland MC's. Behalve de MC-909 dan, das eerder een workstation-alles-in-1-ding.
Je moet toch toegeven dat Roland die dingen ontworpen heeft voor de trendy DJ-markt die toendertijd (anno 96) aan het exploderen was. Het toestel is voornamelijk ontworpen om live mee te werken en in tegenstelling tot veel klassiek Roland-gerief, was het ding alleen maar bruikbaar voor wat het ontworpen was.
Er komt ook nog bij dat de MC-303 en 505 gepushed werden als een massa-product (met de reclame-slogan "iedereen kan house maken") Om de prijs te drukken is het dan ook gebouwd met ultra-goedkope electronica.

Het was geen negativiteit. Het was gewoon een goede raad aan een andere jonge mens...
Ik zeg niet dat je met een groovebox niets kan doen, maar ik ben wel zeker dat het een miskoop is voor een beginner.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top