Waldorf microQ en Access Virus Rack

earpluggy

Ingeburgerd
Lid sinds
17 oktober 2001
Berichten
59
ok, nog weer ff een klein vraagje van mij:

vergelijking: Waldorf microQ en Access Virus Rack
doel: vette dance/trance

your opinions?
 
Ik heb een Virus A en een microQ, de microQ klinkt helderder en de virus iets meer 'analoog' wel moet aan het operating system van de microQ nog wat gewerkt worden maar hij is al wel erg bruikbaar.

Het zijn beide heftige synths en het komt er dus op neer dat je ze dus echt allebei moet gaan beluisteren om uit te zoeken welke klank het best bij je past.

Als je voor een virus rack gaat of een microQ gaat beveel ik het je ook aan om er gelijk een midicontroller bij te kopen, dat spitten in menu'tes kan best wel irritant zijn
 
Ik weet nog iemand die een MicroWave 1 te koop heeft. Iemand interesse?
 
op de waldorf-site zelf zag ik dat er ook een stukje software is gemaakt door een fanatieke mQ gebuiker... is dat eventueel niet een goeie vervanging voor een hardware-midi controller?
(waldorf site: www.waldorf-gmbh.de)
 
ja dat las ik, dat lijkt me beter!!...

maar daarentegen (of misschien juist iet daarentegen, maar daar bovenop?) werd in de vergelijking van de mQ met de Virus Rack wel aangehaald dat de standaardpatches van de Virus per definitie meer geschikt waren voor dance/trance, terwijl bij de microQ de patches nog redelijk 'omgevormd' zouden moeten worden...? is dat waar, of berust dat slecht heel erg op de mening van dié gebruiker?:p
 
Ik vond de presets van de MicroQ heel goed en zeer gericht op dance.

En de Access presets zijn misschien al te veel gebruikt?
 
ok dan, da's goed om te weten
...ik ben trouwens wel van plan om (als ik die waldorf m! doe) 'm ook live te gaan gebruiken. Ik heb een Roland XP-80 en is het mogelijk dat ik die interne sequencer gebruik om de mQ te besturen? (inclusief alle filterinstellingen enzow?)
 
Dat is mogelijk....

Dat is mogelijk....

Maar misschien toch handiger om via je Q te regelen.. Settings die bij een bepaald nummer horen kun je aan het begin wel doorsturen met program changes en controller messages.

De sequencer van de XP-80 kan dat allemaal wel..
 
ik heb ze vandaag allebei beluisterd, samen met de novation A-station (ook lekker). Voornamelijk presets beluisterd (ook even de effecten uitzetten), en een paar standaard sounds geprogrammeerd (3-osc bass, analoge kick, saw pad, 303 emulatie, etc).
Ik was zelf vooral geinteresseerd in pads, strings en andere polyfone sounds; voor bass en lead sounds heb ik al twee analoge monosynts.

Mijn bevindingen (vrij beperkt natuurlijk, na maar 'n paar uurtjes klooien):

A-station:
klinkt erg lekker, maar niet erg verassend of avontuurlijk. Gewoon alle standaard analoge sounds, en daar veel van. Niet 'blow me away' indrukwekkend, maar daarom juist wel heel bruikbaar in real life. Alleen de rauwe, scheurende lead-sounds vond ik vaak wat te scherp en pijnlijk.
Ik vond vooral de 'packaging' heel aantrekkelijk; mooi klein bakkie, met veel knoppen. Hij is monotimbraal en maar 8-noot polyfonisch, maar dat vind ik op zich ook wel mooi; lekker overzichtelijk. Een soort Juno 106 in een mooi klein doosje, met ingebouwde effecten. En niet duur.

Virus Rack:
Ik heb nooit met 'n virus b gewerkt, maar volgens mij is het een veel te uitgebreide, krachtige en complexe synth om in zo'n klein doosje te proppen, met maar 5 draaiknoppen. En je zal altijd jaloers blijven op de supergelikte, botergeile 'look & feel' van de Virus B.
Ik vond de presets over het algemeen vrij slecht. Slordig geprogrammeerde, vieze sounds, maar dan niet vies op 'n lekkere manier. En stuk voor stuk met 'n enorme berg reverb en delay. Zonde; zo kon ik niet echt horen waar die bak echt toe in staat was. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak.
Mensen die deze synth beter kennen zeggen dat het een van de meest 'analoog' klinkende virtuele synths is.

MicroQ:

Ook te weinig knoppen, maar wel overzichtelijker dan de virus rack. Men zegt dat ie wat digitaal klinkt en dat klopt misschien ook wel, maar dat doet ie dan op een heeeeeeele lekkere manier. Dit zal aan de presets gelegen hebben, die ik gewoon erg goed vond (is dit weer het werk van Rob Papen?). Hij kan heel mooi clean, strak en 'plastisch' klinken, maar zonder dat het braaf wordt. Net als de virus is ie in staat tot hele freaky shit met z'n modulatie-matrix. Ook fijn: bergen analoge drumsounds.

disclaimer 1: voor al het bovenstaande geldt "in my humble opinion"
disclaimer 2: ik maak geen trance/dance, dus ik zal op andere sounds vallen dan earpluggy.
 
Waar heb je die A-station gezien? Ik ben daar namelijk erg nieuwsgierig naar!

p.s. Aan zulke threads hebben we wat! Zulke recenties zijn waardevol! Thanx!
 
A-station: hier in A'dam bij Midi Amsterdam
www.midi-amsterdam.nl

1395,- inclusief BTW.

Papen/presets: Hmmm, moet ik toch nog eens beter luisteren. Voor mijn Pulse heeft de beste man namelijk hele goeie dingen gedaan.

En toen ik die link van midi-a'dam checkte kwam ik dit tegen: waldorf Micro Q lite, voor 1295 inc. btw!. 12 stemmig, maar vast wel uit te breiden tot meer. Kijk, dat zou nou echt iets voor mij zijn... :)
 
AHA! wat is dit forum toch handig. Dat scheelt weer 'n meier.

Maar de MicroQlite is bij Plebweb weer 'n meier duurder! :)
 
"Eiland Muziek" in Arnhem heeft de Access Virus Rack nog goedkoper
voor 1950 gulden gaat die over de toonbank

zie ook hun website: http://www.eiland.nl
 
Is die microQ lite toch in productie gegaan? Ik dacht dat niet meer dan een gerucht was...

Ik zie dat de MQ lite 12 stemmen heeft. Misschien dat dat ook het max aantal stemmen is.
De gewone microQ heeft max 25 stemmen, maar dat schijnt in de praktijk maar gemiddeld 10/12 te zijn.
Stel dat je bij de MQ lite maar op 5/6 stemmen komt heb je er volgens mij ook weinig aan.... Tis wel een kopie.

Vind die microQ keyboard ook wel sexy :p
 
maar daarbij is de microQ wel uit te breiden eventueel tot 75 stemmen (of ik wil weten wat zo'n grapje gaat kosten weet ik niet, maargoed...) ....ik vraag me trouwens af of de mQ lite ook expandable is? er staat trouwens ook nog helemaal niks op de officiele duitse homepage van vermeldt.....ook wel frappant.
 
Back
Top