Yamaha CS1x of Roland Juno 106 ?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Goedendag mensen,

Iemand wilde mijn Yamaha CS1x ruilen tegen zijn Roland Juno 106 ...
?WAT MOET IK DAARMEE?
Is het een verantwoorde ruil of juist helemaal niet

Bedankt voor de reactie alvast!
 
Dat ligt eraan..

Dat ligt eraan..

Als het je om het geluid te doen is.. dan zou ik voor de Juno gaan. Is de masterkeyboard functie belangrijk voor je.. dan kun je beter de CS1X houden.

LET WEL OP bij een Juno 106 !! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. 9 van de 10 Juno's (de 106 dan) zijn kapot.. en daarmee bedoel ik dan de filters (meestal een of twee).

Je kunt dit op de volgende manier testen:

- druk na elkaar zes op eenvolgende toetsen in. De Juno gebruikt nu voor elke toets een andere 'voice'. Probeer dit met de verschillende waveforms.. en met verschillende Frequency en Resonance instellingen van je filter. Het defect is bij de ene patch beter te horen dan bij anderen.

- Is er nu een (twee, drie) van die tonen zwakker (klein beetje is al alarm) dan een andere. Of hoor je minder 'rotary' of modulatie.. dan heb je te maken met een kapot filter. Dit is te repareren.. maar ERG duur (250 gulden per filter, inclusief montage).

- Doe dit uitvoerig en rustig.. ik ben ooit een Juno gaan kopen.. wist van de problemen af.. en heb bij 't uitproberen ook niet gehoord dat er twee (!) filters kapot waren.

- Er is op internet wel ergens een 'service manual' te downloaden van de Juno 106. Hier staat beschreven hoe je die bak in service mode kunt booten.. zodat je nog veel meer zaken kunt testen.

Een 100% functionerende Juno 106 is alleen al 1200 gulden waard om zijn filter-chips alleen.. !
 
Ik zou zeker voor de 106 gaan!

Ik heb zelf ook een cs1x gehad en ben daar nooit zo tevrede over geweest. Komt omdat ik niet van die op samples gebaseerde analoge klanken hou. Bovendien vond ik de geluidskwaliteit slecht.

Craz,

Geld jou verhaal ook in meer of mindere maten voor de alpha juno? M.a.w. zijn daar ook dingen die je kan testen?
 
Alleen de Juno-106 en de MKS-30

Alleen de Juno-106 en de MKS-30

Die brakke filters heeft Roland alleen maar geplaatst in de Juno-106 en de MKS-30. Het schijnt niet eens aan het filter zelf te liggen.. maar aan de behuizing waar ze 't ingepropt hebben.

De Juno 6/60 en de alpha juno's hebben dit probleem niet.
 
weet het nog niet :)

weet het nog niet :)

even zitten denken, praten en nog eens denken.

wat mogelijkheden betreft ben ik beter uit met mijn cs1x omdat deze meer stemmen heeft qua polyfonie, en multitimbraal is...

de juno is dan eerder een interessant item om als uitbreiding te zien, maar niet om je master-draaiknopjes-keyboard voor te ruilen...

anders maar een gave module met goede klankkleur????

correct me if i'm wrong!
 
Als je een apparaat mag gebruiken en je moet kiezen tussen een cs1x en een juno106 kun je beter kiezen voor de yamy.
Je hebt dan inderdaad 4 performance geluiden en een arsenaal aan achtergrond geluiden.

Ik persoonlijk vind de kwaliteit van deze performance geluiden minder. Het klnkt allemaal best aardig maar niet dat ik kan zeggen dat er een echte killersound uit te halen was.

Ik zou daarom ook eerder kiezen voor een synth met een goed geluid dan een met zestien mindere. Ik vergelijk de cs1x altijd als een mc303 met keyboard.

Maar dit is natuurlijk afhankelijk van smaak en stijl.
 
ik denk dat qua mogelijkheden de cs1x het zeker wint van de juno,
1. cs1x heeft grotere polyfonie
2. cs1x is multitimbraal
3. .... naja dat was het wel ;)

Orgineel geplaatst door AudiotiC
--> vind de kwaliteit van deze performance geluiden minder. Het klnkt allemaal best aardig maar niet dat ik kan zeggen dat er een echte killersound uit te halen was.

die echte killersound... naja die is wel te verkrijgen als je een module naast je cs1x gebruikt, ofwel meerdere sounds stapelt....

maar 1 bedenksel... als ik een echte killersound wil, ga ik niet de mogelijkheden van de cs1x inruilen voor een vette juno-sound, maar kan ik beter even doorsparen voor een echt vette lead bak.....
 
Als je dan toch door gaat sparen voor een multitimbrale echt vette lead bak, wat ga je dan nog doen met je yammy?
 
dan de volgende vraag....:

hoe multitimbraal is de gemiddelde vette lead bak ;)

mocht dat beest(je) alles overtreffen dan gaat mijn cs1x het museum of de verkoop in...
> is trouwens ALTIJD te ruil tegen iets interessants
 
Het gaat niet alleen over hoe multitimbraal een bak is. Het gaat er ook om of ie meerdere outputs heeft.

Een lead moet een aparte output hebben en op 1 kanaal apart binnen komen op een mengpaneel. Dan kun je op het mengpaneel nog flink wat verbeteren aan de EQ.

Als hij gemengd zit met een bass partij dan is ie zijn kracht kwijt.
 
hoe multitimbraal enzow

hoe multitimbraal enzow

het multitimbraal voor een lead bak is vlg mij ook niet het belangrijkste...als je de rest van je setup leuk kan gebruiken voor alle andere sounds mag in mijn ogen een lead bak zelfs wel monofoon zijn... al ga ik natuurlijk liever voor een nord of soortgelijke bak!
 
lead

lead

Een lead-bak moet in mijn ogen 'dedicated' zijn. Met andere woorden één geluid tegelijk.. maar dan wél een vet geluid.

Multi-timbraal geneuzel (ik ben er een beetje vies van eigenlijk.. behalve als het om samplers gaat) komt juist meer van pas bij de JV-2080 achtigen. Standaard geluiden.. goed van kwaliteit.. maar niet heel bijzonder. Handig om daar meerdere 'sporen' uit een en dezelfde bak te halen. Anders raakt je rack wel erg snel vol.
 
lead!!!

lead!!!

dedicated is het goede woord... dat bedoelde ik eigenlijk... multitimbre is leuk voor je achtergrondstringetjes, baslijntjes en dat soort zaken...
zoals ik (wel of niet) zei : IK MIS EEN VETTE LEAD! *D
 
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

en ik eigenlijk een van de eerste berichten zocht op dit forum met het woord synth, kwam ik hier terrecht en vroeg me af of Roel nog voor de CS1X is gegaan :)
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
ahum... dat was gisteren...;)
 
ach om 2 uur 'snachts is de dag nog niet om ;)

denk trouwens dat je nu beter voor de 106 kan gaan, als je kunt ruilen met gesloten beurs. Als de 106 dan nog goed werkt kun je 'm verkopen en een cs2x terugkopen haha
 
niet iedereen komt in een periode dat ie een mooie synth moet verkopen. zou het zelf ook niet snel doen, maar als je echt niet anders kan dan heb je geen keuze.
gelukkig zit niet iedereen ooit in zo'n positie dus kun je m beter houden als je er een hebt ;)

ik koop ik er nog wel eens een terug
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top