De grote superdesuperSaw contest.

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Mbt. de thread Die standaard trance geluiden........

Lijkt me weleens cool om door verschillende synths een supesaw leadje te horen. Dus mensen gewoon een synth pakken,maakt nie uit welke nordlead,ms2000,micro q,waldorf xt,jupiters en aanverwanten,modulars,va s etc...

Dus probeer eens een lekkere supersaw inelkaar te knutsellen met je synth,vermeld er even bij welke synth je hebt gebruikt en speel met de sound even een klein melodyje of wat leuke akkoorden en plaats het in deze thread!

Ik ben echt rete benieuwd!

:okdan:
 
Re: De grote superdesuperSaw contest.

Origineel geplaatst door justin
Mbt. de thread Die standaard trance geluiden........

Lijkt me weleens cool om door verschillende synths een supesaw leadje te horen. Dus mensen gewoon een synth pakken,maakt nie uit welke nordlead,ms2000,micro q,waldorf xt,jupiters en aanverwanten,modulars,va s etc...

Dus probeer eens een lekkere supersaw inelkaar te knutsellen met je synth,vermeld er even bij welke synth je hebt gebruikt en speel met de sound even een klein melodyje of wat leuke akkoorden en plaats het in deze thread!

Ik ben echt rete benieuwd!

:okdan:

Goed idee,
misschien ook zinvol om erbij te vermelden hoe je het aangepakt hebt om zo'n patch te maken. :{
 
Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Origineel geplaatst door quifster
Goed idee,
misschien ook zinvol om erbij te vermelden hoe je het aangepakt hebt om zo'n patch te maken. :{

Ik denk niet dat iedereen dat zou willen vermelden,maar de uitdaging is gewoon om te laten zien dat het gewoon ook met een andere synth kan en dat daardoor de eigenschappen van verschillende synths naar boven komen. En dan zal iedereen zijn jp8000 of 8080 direct verkopen.
 
muaah dat laatste zal niet zo snel gebeuren hehe maar denk dat er hier wel een paar hele leuke frisse sounds te horen zullen zijn :P


ik ga van de week eens paar van mijn presets doorspitten :p
 
Heh, laat ik hier nou -net- nog wat hebben. Het ingespeelde spul is 3 x kloten (dat krijg je als je de seq het werk laat doen). Je hoort afwisselend een Waldorf Q 16 voice, een AN200 (want die heeft ook een multi saw), en een Nord Micromodular. Ze worden afgewisseld door de sliders van de mixer open & dicht te zetten, en ik weet helaas echt niet meer wat nou precies wat is, alleen dat de monofone delen hoogstwaarschijnlijk met de Micromod zijn gedaan omdat je dan nog maar 1 stem overhoudt. De verantwoordelijke patch van de Micromodular ziet er als volgt uit:

trance.jpg


De MP3 kun je hier halen.

Alle melodie-inhoud (c) yours truly.

Op de (m)Q:

3 oscillators gebruiken, alledrie op zaag, osc 2 en 3 +20 en -20 van elkaar detunen, door een enkele 24-db filter halen (2 x 12 serieel mag ook), envelopes naar wens aanpassen, en dan een Unisono van 2 met een spread van 40 of zo. Dan krijg je 6 zagen tegelijk aan 't werk.

Op de AN200:
Er zit al een preset in de AN1x geluiden die je er bij geleverd krijgt op de diskette. Die is geschikt, osc 1 op de multisaw, osc 2 op de gewone saw.

Op de Micromodular : zie plaatje (en zie attachment). PCH files zitten erin. Veel plezier ermee!
 

Attachments

  • saw.zip
    2,5 KB · Bekeken: 159
Re: Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Re: Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Origineel geplaatst door justin
Ik denk niet dat iedereen dat zou willen vermelden,maar de uitdaging is gewoon om te laten zien dat het gewoon ook met een andere synth kan en dat daardoor de eigenschappen van verschillende synths naar boven komen. En dan zal iedereen zijn jp8000 of 8080 direct verkopen.

Waarom zou iemand dat niet willen vermelden, zo moeilijk is het nou toch ook weer niet?

quick guide to the supersaw sound:
- pak minimaal 2 oscilatoren in de saw stand (als je er meer hebt , dan is het nog beter)
- detune saw 1 op -20
- detune saw 2 op +20
- zet de adsr envelope voor de amp als volgt: A: lage waarde D: hoge waarde S: hoge waarde R:lage waarde
- zet de adsr voor het filter naar smaak (meestal langzaam oplaten komen van het filter zodat bij lange noten het filter mooi openklapt.
- omdat de release van de amp laag staat moet je een lange reverb op de sound zetten.
- Je kan eventueel met chorus werken of lfo's op je filters zetten om het allemaal wat interessanter te maken.

Als je de beschikking hebt over meerdere osc's (bijvoorbeeld in een modular) dan kun je er bijvoorbeeld 7 aanmaken.
zet dan de osc' detune instellingen als volgt:

osc1: -30
osc2: -20
osc3: -10
osc4: 0
osc5: 10
osc6: 20
osc7: 30


Uiteraard is dit slecht een begin. maar als je het op deze manier doet ben je al een heel eind in de goeie richting. Daarna wordt het meer een kwestie van ervaring en experimenteren om de sound nog meer naar je smaak te krijgen.
 
Bedoelde eigelijk gewoon,

Synth gebruikt : Nordlead etc...
Sound : toepassing,mp3je,linkje
Comments : korte omschrijving etc.

Dus gewoon standalone een kort melodyje van de supersaw,zodat je onderlinge eigenschappen van de verschillende synths beter kunt horen.
 
Nou dan, precies volgens het voorgeschreven procedé.

Synth gebruikt : Roland XP-30
Comments : nou ja, niet precies. Per patch 4x de JP-8 Saw A-sample, waarvan 1x +20, 1x -20, 1x +10 en 1x -10. Deze 3x gelayerd over 3 octaven.

Het kan vast veel beter, maar wat ik maar bedoel te zeggen: niks geen VA-gedoe, alle trancers aan de XP-30! :D
(maar let u alstublieft niet op mijn timing; tis ook maar even snel ingespeeld...)
 

Attachments

  • zaag.mp3
    313,9 KB · Bekeken: 159
dat klinkt als een handzaagje...

alle trancers verkopen de XP-30
 
Re: Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Re: Re: Re: De grote superdesuperSaw contest.

Origineel geplaatst door justin
Ik denk niet dat iedereen dat zou willen vermelden,maar de uitdaging is gewoon om te laten zien dat het gewoon ook met een andere synth kan en dat daardoor de eigenschappen van verschillende synths naar boven komen. En dan zal iedereen zijn jp8000 of 8080 direct verkopen.

Denk het niet een jp blijft een jp met zijn eigen sound
Daar ver adert je niks aan net zo als de virus die heb ook zijn eigen sound
Het is wel een leuk idee van hans ik denk dat iedereen nu een jp gaat kopen
Dan weg doen geintje
:D 8D 8D 8D
 
ik wacht nog op meerdere....

hier nog eentje uit reaktor:

beetje galm beetje stereodelay en een beetje multiband compressie...
 

Attachments

  • reaktor.mp3
    189,6 KB · Bekeken: 130
Synth gebruikt : A-station (door virtualizer door mfc42)
Sound : zie bijlage
Comments : Gewoon 3 oscs gedetuned, chorus/reverb uit de virtualizer en gefilter/flanger uit de mfc

 
En hier zijn nu 4 mensen die een stukje hebben gemaakt en hebben geupt. Bij een synth als de XP-30 is het editen al helemaal een hel, en zelfs -daar- lukt het op (ik wil 't voor de grap ook wel eens proberen, er zit goed basismateriaal in de Techno expansion. Het enige dat zuigt zijn de envelopes).

Ik twijfel er niet aan dat op z'n minst 10 anderen hier hun hand er niet voor omdraaien om iets soortgelijks te maken. En dan hoeven dat echt geen genieën met een Ph. D. in synthesis te zijn. Dus, superzagen zijn door iedereen te maken (check), het maakt niet geweldig veel uit wat voor apparaat je er voor gebruikt, het gaat meer om het principe (check), op veel synths zijn ze al als preset aanwezig (check), en als ze dat niet zijn is het niet gruwelijk lastig om ze zelf te bouwen (check).

Eigenlijk geeft deze draad eens een mooi tegengewicht aan "hoe maak ik die trancegeluiden"-vragen ;).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
En hier zijn nu 4 mensen die een stukje hebben gemaakt en hebben geupt. Bij een synth als de XP-30 is het editen al helemaal een hel, en zelfs -daar- lukt het op (ik wil 't voor de grap ook wel eens proberen, er zit goed basismateriaal in de Techno expansion. Het enige dat zuigt zijn de envelopes).

Ik twijfel er niet aan dat op z'n minst 10 anderen hier hun hand er niet voor omdraaien om iets soortgelijks te maken. En dan hoeven dat echt geen genieën met een Ph. D. in synthesis te zijn. Dus, superzagen zijn door iedereen te maken (check), het maakt niet geweldig veel uit wat voor apparaat je er voor gebruikt, het gaat meer om het principe (check), op veel synths zijn ze al als preset aanwezig (check), en als ze dat niet zijn is het niet gruwelijk lastig om ze zelf te bouwen (check).

Eigenlijk geeft deze draad eens een mooi tegengewicht aan "hoe maak ik die trancegeluiden"-vragen ;).

je hoort juist hoe iel zo'n XP-30 klinkt, je hoort al helemaal het verschil tussen een JP en bijv. reaktor (dit ware 7 detuned saws)

ik zal er ens een paar achter elkaar zetten..
 
Niet echt een supersaw maar wel ene popiejopieohwatbenikblijkomwespringenmetzijnallen trance achtig leadje GEEN akkoorden geen melodie maar we gaan voor klankkleur :Z
Oh ja komt uit de Nord Modular.. galm is de Waves Renaissance Reverb

 
zo......

dit is de volgorde:

JP8000
Reaktor 4
ReFX Vanguard
Novation V-Station
Superwave P8

tsja, oordeel zelf maar...helaas heb ik geen andere Virt Analoge bakken staan hier voor meer vergelijkingen..

maar goed, dat laat ik aan jullie over, tis niet echt moeilijk om in te spelen he :peukie:

 
Origineel geplaatst door hansbakker
zo......

dit is de volgorde:

JP8000
Reaktor 4
ReFX Vanguard
Novation V-Station
Superwave P8

tsja, oordeel zelf maar...helaas heb ik geen andere Virt Analoge bakken staan hier voor meer vergelijkingen..

maar goed, dat laat ik aan jullie over, tis niet echt moeilijk om in te spelen he :peukie:

Die jp klinkt toch het beste, novation v-station op laatste plaats (wat klinkt die bagger zeg!...)
 
Back
Top