De grote superdesuperSaw contest.

V-Station is idd bagger maar kan natuurlijk ook aan de preset liggen...
De Vanguard en vooral de Superwave vind ik TE klinken die dingen zwemmen in het effect en vind het een beetje teveel van het goede.
Reaktor vind ik persoonlijk het dichtste in de buurt komen en vooral als je wat EQ zou toepassen denk ik dat je nog verder komt..
 
presets heb ik hetzelfde ingesteld:
d s

a r

cutoff open enz enz
 
Origineel geplaatst door hansbakker
zo......

dit is de volgorde:

maar goed, dat laat ik aan jullie over, tis niet echt moeilijk om in te spelen he :peukie:

En als je de volgorde er nou niet bij had gezet was 't nog leuker (en eerlijker!) geweest ;).
 
Okay, hou maar op iedereen, deze man heeft gewonnen!
supersaw.gif


-C-
 
dat zijn een hoop zaagtandjes....

alleen ja, de delay mist nog he...
 
zo dan
 

Attachments

  • zinloos.jpg
    zinloos.jpg
    45,6 KB · Bekeken: 107
Origineel geplaatst door Yoozer
En hier zijn nu 4 mensen die een stukje hebben gemaakt en hebben geupt. Bij een synth als de XP-30 is het editen al helemaal een hel, en zelfs -daar- lukt het op (ik wil 't voor de grap ook wel eens proberen, er zit goed basismateriaal in de Techno expansion. Het enige dat zuigt zijn de envelopes).

Een hel?! Hmm, dit was anders maar een paar minuten werk... :confused:

Maar het is natuurlijk wel waar dat de XP niet zo dik is (da's onderhand wel bekend, denk ik). Van de andere kant: het kan natuurlijk veel beter, met een betere reverb en delay en beter samples. Met keuze uit ruim 1000 waveforms zou het toeval zijn als ik de best toepasbare gekozen had; er zitten bijvoorbeeld ook JP8000 Saws in, en die heb ik niet gebruikt.

Maar belangrijker dan XP-verdedigen: het ligt natuurlijk ook aan het gebruik. Die sawvergelijking van Hans Bakker is niet eerlijk, omdat het enige doel is om dat Superstring-geluidje na te maken. Gek hè, dat de JP8000 dat het beste kan; hij komt er ook in de track zelf uit! Geen wonder dat al het andere minder klinkt (dat die V-Station niet beter kan bijvoorbeeld gaat er bij mij niet in). En buiten dat er 10.000 verschillende supersawtoepassingsmogelijkheden (galgje!) zijn, hoor je aan losse samples niet hoe ze in de mix zitten.

Met andere wooorden (om Yoozer te herhalen): de creatieveling haalt wat hij nodig heeft uit elke (moderne wat omvangrijkere) synth, behalve als hij per se een bepaalde patch uit een synth *exact* (en ik bedoel *exact*) wil nabootsen, want dan kan niet.

Toch?
 
Hier dan ééntje van de vader van de JP 8080 de Jupiter 6.
Beetje ge'equed en een Boss SE-70 chorus/delay eroverheen gezet.
(Er zijn tongen die beweren dat de VF-1 beter klinkt; hierbij even rechtgezet)
Notabene; dit is een mono synth dus een rifje alleen met enkele noten.;)



gr. Tom

 
Hmmm die jup6 is wel heeel fijn zeg :halleluja
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Die sawvergelijking van Hans Bakker is niet eerlijk, omdat het enige doel is om dat Superstring-geluidje na te maken. Gek hè, dat de JP8000 dat het beste kan; hij komt er ook in de track zelf uit! Geen wonder dat al het andere minder klinkt (

ik heb in de vergelijking van de vier de instellingen die ze gemeenschappelijk hadden exact hetzelfde gedaan, ik weet niet over welke track je het hebt, in een eerdere post?
 
Zo is het wel weer genoeg Hans!:D Ik zal binnenkort wel even een patchje plaatsen uit me Waldorf XT. Aangezien hij nu in me houten kist zit met 3 vette sloten erop,want als die kist open gaat breekt hier de hele hel los. Ik zal die plasticen jp8000 binnenkort wel even van tafel blazen.
 
Origineel geplaatst door Ionide
Hmmm die jup6 is wel heeel fijn zeg :halleluja

I second that! Ik heb ergens een ander demo'tje er van gehoord, en met een soortgelijk geluid (maar dan met de filters wel open) en mooi mooi mooi... dan weet je gelijk wat de JP8k probeert na te doen.
 
Origineel geplaatst door hansbakker
ik heb in de vergelijking van de vier de instellingen die ze gemeenschappelijk hadden exact hetzelfde gedaan, ik weet niet over welke track je het hebt, in een eerdere post?

Ik bedoelde: je speelt bij elke variant de melodie uit het nummer Superstring (zo heette dat nummer toch? Van Cygnus-X?). Ik dacht dat die melodie oorspronkelijk ook uit de JP8000 kwam (toch?), dus dan is het bijzonder voorspelbaar dat de JP8000 die melodie het beste na blijkt te kunnen doen. En als je in elke synth dezelfde instellingen gebruikt is dat alleen maar logischer; niet elke synth werkt hetzelfde, dus ze dan allemaal in een JP8000-keurslijf dringen is geen representatieve toets voor hun supersawmogelijkheden, maar laat mij alleen maar zien dat inderdaad geen twee typen synths hetzelfde werken.
 
er is uiteraard een degelijk verschil tussen de opbouw van zo'n geluid doormiddel van de JP-6 unison detune en die van een supersaw van een JP8000/8080...
bij een supersaw zijn alle saws gedetuned en gaan dan gezamelijk door het filter terwijl bij de jp-6 alle stemmen eerst door hun eigen filter gaan en dan pas tegelijk en onstemd worden afgespeelt...

daar komt tevens bij dat 1 stem op een JP (die op zich al bestaat uit 2 oscs!) al gigantisch veel extra's kan bevatten qua synthese die in vergelijk met 1 zaagje op een JP-8000/8080 een wereld van verschil is...

eigenlijk is de supersaw die we nu kennen maar een slap aftreksel van de originele unison detune...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door justin
Zo is het wel weer genoeg Hans!:D Ik zal binnenkort wel even een patchje plaatsen uit me Waldorf XT. Aangezien hij nu in me houten kist zit met 3 vette sloten erop,want als die kist open gaat breekt hier de hele hel los. Ik zal die plasticen jp8000 binnenkort wel even van tafel blazen.

hahaha ik ben benieuwd...

ik weet trouwens niet of cygnus X daar een JP8000 voor heeft gebruikt..

de 8000 heeft trouwens geen unisono, de 8080 wel.

en die jupiter is idd DIK man...zou je de filter nog ff helemaal open willen gooien?
thnx!
 
Ik zal die plasticen jp8000 binnenkort wel even van tafel blazen.

Grapjas :D

Zo zeggen overtuig mee eens Justin, weet niet wat je hier nou eingelijk mee wil bewijzen maar ja....., succes

gr. Mario
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik bedoelde: je speelt bij elke variant de melodie uit het nummer Superstring (zo heette dat nummer toch? Van Cygnus-X?). Ik dacht dat die melodie oorspronkelijk ook uit de JP8000 kwam (toch?), dus dan is het bijzonder voorspelbaar dat de JP8000 die melodie het beste na blijkt te kunnen doen.
Ik vind het net goed dat er kan vergeleken worden tussen de verschillende would-be-supersaws op eenzelfde typische supersaw track; waarom niet ? Het is toch de beste manier om te vergelijken ?
 
Een zeer snelle en verwoede poging om tot een trance sound te komen met een anti trance synth:D:D:D

roland d70, 4 layers, 3 zagen, 1 string, 4 verschillende TVF's, cross delay, beetje chorus, 5 vingers.

Voor de synth vind ik het nog niet eens echt slecht klinken:)
laat maar horen of het wat is:P


greotjes

 
Back
Top