Synth voor melodische, maar vette trance?

earpluggy

Ingeburgerd
Lid sinds
17 oktober 2001
Berichten
59
Hoi, k ben nieuw hier... en ik heb een vraag:

wat is nou een geschikte synth voor melodische, maar wel vette dance/trance muziek? Moet ik t dan per definitie richting t Zweedse Clavia zoeken? of zijn er meer (betere!?) synths op dat vlak verkrijgbaar...?
 
Zoek je iets met toetsen of modules?
 
ik heb een roland xp-80....vrij standaard synth, waar ik op 't dance vlak zo goed als nix mee kan, vind ik.... maar ik ben dus in t bezit van een klavier ja... een module is dus een optie.
 
Ik denk dat de supernova wel iets is voor jou.
Maar wat versta je onder vet. ?
Wil je harde geluiden of spacy ?

Het is heel moeilijk om daar wat op te zeggen. Geef ons wat meer info.
 
Nou, eigenlijk beide wel. Die spacy geluiden (coole pads) eigenlijk om er die melodische tint ook aan te geven. Maar ook wel vette (hard in dat geval) lead-sounds. Goeie synth-basses en mooie percussie geluiden incluis zou trouwens ook wel perfect zijn. :)
Om qua stijl een beetje een indicatie te geven...Barthez dingetjes enzow...maar dan hier en daar misschien nog wat harder...
 
Zelf uitproberen !

Zelf uitproberen !

Neem er de tijd voor. Ga naar Feedback, Music House, Peter Verspuy, etc... en probeer alles uit. Op elke manier die je maar kunt bedenken.

Soms zal een verkopen het lastig vinden dat je interesse hebt (want bij bepaalde zaken klooien ze het liefste zelf de hele dag) ... maar heb daar gewoon schijt aan.

Laat je niet in de richting van een bepaald merk of synth duwen. Ga net zolang door totdat je gevonden hebt wat je zoekt.
 
Volgens mij is elke VA wel geschikt voor (hard)trance.

Ferry Corsten gebruikt een jp-8080, Armin een Virus en op de site van Barthezz zag ik foto's van zijn studio met een dikke vette SuperNova erop.

Kijk eens naar de MicroQ, die klinkt heel helder en aggressief. Misschien dat de Nova ook wel wat voor je is. Die is volgens mij ook in de aanbieding bij FeedBack :[>
 
welke dingen moet ik nog meer tegen elkaar afwegen behalve de patches of course..., want ik las bijvoorbeeld dat de peperdure NordLead III maar 4 parts multitimbraal is...
nou ben ik misschien te veel gewend aan de standaard digitale-workstation synths (in mijn 64 voice, 16-part roland xp-80 zit zelfs een sequencer ingebouwd) ... hoe zijn die normen over het algemeen bij VA's?
 
earpluggy schreef:
) ... hoe zijn die normen over het algemeen bij VA's?

Die normen verschillen nogal. Een Roland JP8080 is 'slechts' 10 stemmig en 2 voudig multitimbraal. Een Access Virus presteert alweer stukken beter op dat gebied. De beste aanbieding op dit moment is zeker de Waldorf MicroQ. Heb je echt flink wat geld te besteden kijk dan vooral naar de Access VirusB, Waldorf Q-rack en de SuperNova. De Roland JP8080 is niet echt een aanrader, wel tweedehands voor rond de 1500 piek.
Ga gewoon eens luisteren zoals CraZ al zei.
Succes!
 
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen..

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen..

Zorg dat je voldoende knoppen hebt om zoveel mogelijk parameters real-time mee aan te sturen. Dat is bijvoorbeeld bij de MicroQ en de Microwave II een groot probleem.

Koop dus OF iets met veel knoppen (grote Q, Microwave XT, Supernova).. OF een goede midi controller box (doepfer pocket control, 10Control, Drehbank.. ).

Zonder controle heb je niks aan zelfs de beste synth.
 
Tja, ik heb zelf een Novation NOVA voor dit soort werk. Lekker apparaat, veel knoppen en instellingen.. Heeft kortgeleden zelfs een besturingssysteem update gehad, waardoor ie in ene keer i.p.v. 3 stemmig 4 stemmig is! En nog wat andere goodies (xtra filters e.d.)
Dit is dus een aanbeveling waard.


gr.
Arvey
 
Werk zelf met een Korg MS2000R.
Slechts 4 stemmen, maar een erg goed geluid en heeeeeeeeeel veel knoppen :)
 
de nord micromodular, en in hoeverre is dat een effectieve bugedoptie (met betrekking tot patches en controle dan ook) om goeie trance te maken? voors? na's?
 
Het voordeel is dat hij erg goedkoop is en je er hele goede geluiden mee kunt maken.
Het nadeel is dat modulaire synthese vrij omslachtig is en de micro modular erg beperkt is in zijn mogelijkheden tegenover de modular zelf.
De modular heeft 32 stemmen, de micro maar 4 en de micro is niet multitimbraal.
Bovendien heb je maar 4 knoppen erop zitten.

Ik geloof dat Liam van de Prodigy er twee heeft.
 
Ik heb hier trouwens nog een AN1x staan waar ik nog maar weinig mee doe (als controller alleen is een beetje zonde).

Als je interesse hebt, stuur me maar een mailtje.
 
Ik persoonlijk vind de micro modular geweldig en om de volgende redenen:
  • Hij is klein: Makkelijk live.
  • Er zijn goede patches te downloaden van internet en dan heb je een goed geluid.
  • In combinatie met een pocketcontroller (ook erg klein) heb je controlle over ongeveer alles wat je maar wilt.
  • Het is een modular system, dus je leert veel over analog synthesis. Download een goede patch en analyseer hem. Daar leer je veel van.
  • Hij is goedkoop.

duss..
 
Het is inderdaad een handig en leerzaam apparaat.
Ik zou hem alleen niet als main synth gebruiken, maar naast een andere bak, die gemakkelijker is te bedienen.
Als instapmodel vind ik hem iets te hoogdrempelig.
 
Klopt! Maar ik ging ervan uit dat hij al wat ervaring heeft op midi gebied, omdat hij al een XP-80 had.

Als hij die al ooit in een midi omgeving gebruikt heeft en hij weet hoe je daar geluiden mee kunt maken dan ben je al een heel eind.

Als dat niet het geval is dan is het beter om een andere synth te kopen. Persoonlijk vind ik een JD800 ook wel leuk... 8)

jd800.jpg
 
Het begingeluid van Poison van de Prodigy komt geloof ik uit een JD800.
Een van de betere geluiden, vind ik.

Bij Mekelweg 10 (Muzisch Centrum) in Delft hebben ze er ook een staan.
Erg mooie bak.
 
Back
Top