Wat is de vetste scheurbak?

AudiotiC

Ingeburgerd
Lid sinds
16 oktober 2001
Berichten
33
Locatie
Eindhoven
Oke, iedereen weet wat de beste bak voor acid is. Maar wat vinden jullie nu de beste synth voor hardhouse/trance scheur geluiden? Is dit bijvoorbeeld de Alpha juno (de hoover) of zijn er betere voor de agressievere scheurgeluiden.

Zelf heb ik o.a. een Virus waar ik overigens zeer tevreden over ben. Maar volgens mij moeten er hardere scheurbakken zijn.

Groeten,
 
Een JX8P scheurt ook erg lekker.

Lekker dominaten....
 
jaja, juno's

jaja, juno's

De Alpha Juno's :)

Ik heb zelf de MKS-50 (rackversie) en dit is echt een vreselijke zaagbak.
Het geheim van een de alpha juno Hoover patch is de combinatie van:

  • saw met pwm
  • pulse met pwm
  • chorus met rate instelling
  • envelope met time settings per stage die weer aan de DCO pitch hangt

Ik heb zelf ook een virus (ook lekker :)). Die kan behoorlijk zagen, maar niet zo als een alpha juno. Deze klank is net zoals een 303 NIET na te maken.

Check deze site eens, lache: http://kickme.to/hoovers

PS: zou best kunnen dat een jx8p ook lekker scheurt, want deze is qua architectuur toch bijna gelijk aan de alpha's?
 
De beste scheurbak is een jupiter 8 met twee sherman filterbanks. 8o) 8D }:) (hardhouse is toch in de richting van dat kai tracid spul. Of stel ik nu hele domme vragen?)
 
ik heb een suzuki ex-500 , die zou moeten scheuren , maar nee hoor die heeft een tamme dco

ik heb voornamelijk de jupiter-6 horen scheuren , echt scheuren jawel hoor

en ik heb een nord rack 2 gehad , die kon het ook wel , maar niet zoals de jupiter

en zeker voor hardhouse / trance is de jupiter de koning voorzover ik gehoord heb hoor
 
ATC Scheurmonster

ATC Scheurmonster

De ATC is inderdaad een behooooorlijk scheurmonster. Midi-getriggered van LFO1-Waveform wisselen.. die LFO2 cross-moduleert..

Ook een hele snelle LFO.. of een sub-osc op de cutoff van je filter wil ook nog wel eens in akelig weggedrag resulteren.

En in de buitencatergorie is de Micromodular ook een lekker bakkie. Quantizer voor je filter gooien.. en met een potmeter (of LFO :p) de sample-frequentie van je geluid moduleren.. van 44,1 Khz naar 3000 Hz en weer terug..

Maar voor hard-trance en dergelijken moet je toch ergens in de JX/Juno/Jupiter range van Roland zijn..
 
Sheuren is filteren

Sheuren is filteren

maakt nie uit wha je erin stopt met een sherman filterbank
 
Bedankt voor jullie reacties.

Het valt wel op dat veel mensen kiezen voor een Roland. Wat maakte die gasten vroeger goed spul he.

Ik heb in ieder geval weer wat apparaten om achteraan te gaan.

Later,
 
Effe misschien wel een hele domme vraag... Maar is een JP afgeleid van een jupiter of is dat een afkoring daarvoor?
 
Volgens mijn info is de beste scheurbak ooit de Synton Syrinx, een nederlandse analoge synth ook nog!!
 
Als ik even mijn lijste der 'scheurijzers' mag maken, helaas allemaal vintage en erg duur:

Oberheim OB8
Oberheim ObMx
Oberheim 4 voice
Prophet 5
Waldorf Pulse 1
Jupiter 8
Mks 80
CS 80
Multiple M1000's
Minimoog (als het geen dooie is)
Deze omdat ze een onwaarschijlijke 'attack' hebben, essentieel voor het scheuren. En ik geloof tot op heden nog niet nagebootst, want ik hoor in bijna alle nieuwe synths op enkele uitzonderingen na, maar steeds weer te 'flauwe' imitaties van de echte analoge bakken.Maar het voordeel is wel dat het betaalbaar blijft en niet zo makkelijk stuk gaat als vintage.
 
en digitaal: cz-101 ofzo... lekker crunchy
 
een jx-8p is wel leuk, maar de envelopes zijn niet zo snel. als je dus een geluid wilt dat direct begint zou ik er niet voor gaan. wat wel lekker is : 4 oscillatoren op elkaar stapelen. de jx-10 en mks-90 hebben hele mooie stringtapijten, en als je daar de envelopes van omlaag knalt dan komt 't wel in de buurt.

wat het jp/jupiter verhaal betreft - roland was vergeten om copyright op de 'jupiter' naam aan te vragen, en kwam daar pas heel laat achter. anders was 't ding echt wel een jupiter-8000 geworden :).

vraag me af of ze dan ook ooit nog eens een nieuwe juno gaan maken...
 
Juist de AN1x kan ook het ook lekker. + dan nog even distortion via de mengtafel een beetje eq. Fff schudden en klaar is kees:=)
 
met de xpander kun je ook behoorlijk scheuren ondanks dat ie niet de snelste envelopes heeft:), de evolver kan er ook wat van en de odyssey vond ik ook altijd erg goed.
 
Ik heb zelf een juno 106, die toch wel erg vet is. Wat de veste bak van alles is zou ik niet weten, want helaas heb ik nog niet op alles kunnen spelen.

Maar als je de geluiden van nu hoort zal het wel de virus C worden.
 
Back
Top