Roland V-Synth... wie heeft er één?

Cozko

Ouwe rot
Lid sinds
26 juli 2001
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar "iets anders".Iets totaal anders dan standaard VA's, romplers, samplers, softies etc ;)

Al sinds de eerste aankondiging en de introductie ben ik nogal geinteresseerd in de Roland V-Synth. Ik weet hoe hij speelt, ken de spec's etc etc. Maar ben eigenlijk vooral benieuwd naar meningen van mensen die ervaring hebben met deze bak.

Dat het VA-gedeelte misschien 'zo-zo' is boeit me niet, daarvoor heb ik een Virus, een Q.... Verder ben ik qua analoog genoeg ingedekt. Het gaat me vooral dus om het nieuwe aan de V-Synth.

Ik wil dus gewoon wat meningen/ervaringen lezen voordat ik 2500 euri naar de muziekboer breng.
 
V-synth ? Niet voor mij !

V-synth ? Niet voor mij !

Ik heb de V-synth van Roland NIET gekocht omdat ik na 1 week grondig testen en evaluatie tot het volgende besluit kwam :

Het wordt hoog tijd dat Roland eens een nieuwe klankchip ontwerpt ipv telkens een nieuwe behuizing te bouwen.
Alle door hen voorgestelde mogelijkheden van de V-synth vind je terug op toestellen die Roland al vervaardigde.
Variabele architectuur en dezelfde Rom-chip vind je terug op de JD990. (die overigens naar mijn gevoel nog steeds beter klinkt dan alles wat daarvan afgeleid is)
Variphrase is terug te vinden op de VP9000
Verder nog sampling en VA waarvan er zeker betere voorbeelden op de markt zijn.
Dat alles is gecombineerd in de V-synth.
Roland heeft echter een zeer goede PR en- reclame afdeling die er telkens in slaagt om eindgebruikers te doen geloven dat ze het zoveelste wonder-apparaat hebben uitgevonden. De realiteit is helaas anders.
Echter, de V-synth klinkt zeker niet slecht maar is verre van het nec plus ultra zoals Roland dat laat uitschijnen.
Als je werkelijk een Q hebt, dan beloof ik je nu dat de V-synth een teleurstelling wordt !

Klanken die klinken als " wraatssssvrooombaaaaaakrrggeeeddadadadgiiiuuuuuuuuuusshhhh" zijn op het eerste gehoor leuk maar die gaan toch snel vervelen en in produktie kan je er geen kant mee op.
Sorry Roland (ook voor de vrienden aldaar...) maar dit is een sisser van formaat. Ik ben er wel van overtuigd dat ze dit apparaat makkelijk kunnen slijten aan jongelui die niet op de hoogte zijn van...en ook in die val trappen.
Als je 2500 euro te besteden hebt zou ik eens uitkijken naar een 2de hands Roland VP 9000 of Akai S5000 en een JD990, want dan kom je aardig in de buurt en ga je nog geld overhouden.
Eén van de weinige innoverende systemen die nog in de kinderschoenen staat is realtime herberekening van spectrale gegevens zoals bij de Neuron van Hartmann. Het is dan ook wachten op de verdere ontwikkeling van dit gegeven zodat het zonder bugs kan en ook betaalbaar wordt.
Maar laat mijn kritiek je absoluut niet weerhouden om de V-synth te kopen ...
 
vind de v-synth juist veel interessanter dan die neuron, juist omdat ie meer uit bestaande beproefde concepten is ontstaan.. ik zie de v-synth als een soort van kontakt in hardware, en dat kan imho erg interessant zijn..check idd wel je werkwijze en evt overlap in de studio......
 
Gewoon een Andromeda kopen. Desnoods tweedehands.

Of iets anders met VCO's of DCO's. ;)
 
Hoi,

De meningen zijn nogal verdeeld over de V-synth. Ik heb er één, ik vind 'm tof. Werkt lekker, mooie sounds.
Ik heb veel andere gear, van oud analoog tot nieuw virtueel soft, en ik vond het een mooie aanvulling.
Koop er maar één, dan heb ik eindelijk iemand om er over te bomen ('k heb hier een week geleden een vraag gesteld over de V, maar nix vernomen.....)

Succes met de keuze

Maarten
 
Eigenlijk jammer dat hij ook niet als Varios8 te gebruiken als Jupiter8 emulator.
Want het schijnt dattie intern hetzelfde als de varios8 is.

Maar de korte tijd dat ik er op gespeeld heb vond ik hem OK klinken.
Die typische slick Roland sound maar wel anders dan anders.
Misschien als je andere Rolands gewend bent dat het weinig nieuws onder de zon lijkt te zijn maar een synth waar je zelf samples in kunt stoppen is altijd bruikbaar. Dus ook voor het betere hak en breekwerk. ;) (Zoals de sig van Pim gaat, ken je knopjes)
 
Nou die hele V synth schiet niet echt op zo te zien....

Ik hoor er weinig meer van hierzo!! ...;)
 
Alles hangt ervan af waarvoor je een synth wil gebruiken,welk genre van muziek,en ik denk dat de v-synth in genre elektronische ambient,niet zou misstaan,het is een creatieve synth dus zelf veel de handen uit de mouwen steken,een werkmachine waar voor je veel zult terugkrijgen in de plaats.De analogue modelling,variphrase,cosm synthesis zijn krachtige en beproefde wapens en de data is zeer gemakkelijk te transferen via de usb tussen synth en computer.
Roland werkt ook nu met v-cards,dat wil zeggen dat je de synth kunt omtoveren in een andere synth,en momenteel heb je de vc-1 card,die je v-synth net zo laat klinken als de d-50 van vroeger,en volgende kaarten komen uit en zou me niet verbazen dat je binnenkort een v-card hebt van de jupiter 8,want als je het net zo kan laten klinken als de d-50,waarom niet als een jupiter.
Enige dat tekortgeschoten is,zeer slechte presets,daar moet je niet van afgaan,gewoon enkele keren uit testen zoals ik,dan zie je pas de kracht van deze synth.
 

Attachments

  • vc-1.jpg
    vc-1.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 40
Jongens ik heb er ééntje. Gekocht voor 1300 euro 2ehands. Ik ben het eens met de voorgaande analyses. Je moet wel weten wat je koopt (maar dat wist ik). Het is een werkbeest, de presets zijn indrukwekkend, maar de meesten niet echt bruikbaar. Daar komt echter wel verandering in met softwareversie 2 (die van de XT). Ik ben benieuwd. Ik zou een v-card van de jupiter8 ook wel zien zitten. Het spreekt me aan dat ze bij Roland de v-synth nog steeds aan het ontwikkelen zijn.

Een paar dingen vallen me op aan het apparaat:
- heerlijke user interface (touchscreen) daagt me uit om te gaan knoeien
- 'eigen' geluid
- Heel expressief door: aftertouch, XY, timetrip, twee onafhankelijke d-beams, lekker veel knopjes

wat mist er volgens mij
- multi sampling is heel omslachtig en misschien wel niet goed mogelijk. Vari phrase is niet goed genoeg voor het hele toetsenbord (1 octaafje 5 a 6 stappen naar beneden en 5 a 6 stappen naar boven gaat nog wel)
- outputs zijn niet flexibel
- geen volwaardige sampler: importeert geen looppoints (idioot), en alleen wav, aiff codering (te beperkt)
- de knoppen zijn niet 'endless' (da's echt jammer)

Ik ga er vanavond weer lekker achter zitten
 
denk erom dat als je zo'n card (D-50 bijv.) er in zet,je niet meer de 'normale' synth-mode kunt gebruiken....het is of het 1 of het ander...
 
Origineel geplaatst door Mole
Jongens ik heb er ééntje. Gekocht voor 1300 euro 2ehands.
Gefeliciteerd. Is een behoorlijk nette prijs, of niet?

Op de Messe vorige keer viel me wel op dat ik op de interface wel steeds naar iets van hetzelfde aan het grijpen was (voornamelijk sideband en zo)... of komt dat omdat je er dan niet lang genoeg op speelt? :).
 
Nou ik vind 1300 euro niet teveel voor het apparaat. Ik vond ergens een 2ehandsje voor 950 euro, maar vervolgens kreeg ik een hele schimmige engelse reactie (soort autoreply). Dit was daarna de goedkoopste. Nieuwprijs ligt nog ergens tussen 2000 en 2500 euro (wat natuurlijk wel te veel is). Misschien had ik m ook voor 1200 kunnen krijgen, maar dit exemplaar 5 maanden oud voor ongeveer de helft van de prijs, leek me een koopje.

Over telkens naar hetzelfde grijpen: op een gegeven moment heb je wel genoeg van steeds die boterham met pindakaas :geslaagd:. Gelukkig is er een hele supermarkt aan effecten toe te passen niet allemaal zo speciaal als de sideband filters (voor drums) en niet altijd superrstudiokwaliteit (kvind de distortion niet geweldig maar ik ben dan toch ook gitarist), maar heel goed in te zetten.
 
denk ook eens aan een evolver, is anders en niet zo duur :)
 
Origineel geplaatst door Ken Waldek
denk ook eens aan een evolver, is anders en niet zo duur :)

jamaar praten we dan niet over iets heeeeeeeeeeeeel anders?? verlicht mij aub :confused:
 
nauw je kan er waanzinnige dingen mee doen, iets helemaal anders zoals de topic starter vroeg. en ik vin em niet zo duur 498 euro bij thoman als je de juiste link vint want hij staat er ook nog eens voor 520 ofzo :d


maar euh ik wilde ook een nieuw instrument iets helemaal anders en dit is hem geworden. na wat zoeken op het net kwam ik tot de conclusie dat je er geinige dingen uit kan laten komen.

moet erwel bijzeggen dat ik iet klein en krachtig zoekte inverband met men oog op live

namelijk...

machinedrum
virus B
evolver
kaos pad II
mpc1000 of 2000xl
meschien nog iets kleins met toetsen

bescheiden setup. niet veel, teveel is ook nie goe en voorlopig geen pc want daar heb ik het mee gehad (werkt totaal niet voor mij) meer getweak dan plezier
 
Back
Top