LEGO Racers soundmodule (welke is het?)

AnthonyDavid

Null Wave
Lid sinds
23 juni 2008
Berichten
159
Locatie
Leeuwarden
Hallo!

Al veel te lang heb ik een iets uit de hand gelopen obsessie met Lego Racers uit 1999, vooral die muziek heb ik nog veel te lang in mijn hoofd. Ik ben dus benieuwd welke soundmodule de compnonis heeft gebruikt. De drumsound geeft weg dat het een Roland is, een soundcanvas of iets dergelijks.

Ik berichtte de beste man, en die reageerde dit:

"There wasn't a sound module used actually. I had to make all of the instruments and drums from scratch.
Each waveform was sampled and then built individual patches from them."

Ik geloof daar dus geen snars van, wie kan me uit de brand helpen?

 
Wie is trouwens de composer van de muziek?

En weet je misschien hoe de muziek in het spel werd afgespeeld? Was het gewoon een lange WAV/OGG file per track, of werd er door het spel inderdaad met een soundfont een midi file afgespeeld oid?
 
Het zijn audiofiles, die je gewoon schijnt te kunnen rippen van de CD rom.

Ik zie hier ook inderdaad dat het ADPCM audio files zijn: https://triangle717.wordpress.com/tutorials/lr/audio-modding/

Het verbaast me dan dat de muziek zo "goedkoop" klinkt. De game is in 1999 uitgebracht. Had men gewoon heel erg weinig hardware ter beschikking om de muziek mee te maken? Die Eric Nofsinger kom je verder niet vaak tegen als composer.

Ik heb zelf nooit een Sound Canvas gehad, maar het klinkt inderdaad als een of andere General Midi set.
 
Het klinkt nogal als een goedkope medio tot eind jaren '90 geluidskaart (Sound Canvasjes klinken toch wel wat beter dan dit...), met flink wat compressie - of de compositie is gewoon ruk.
In elk geval geen OPL FM kaart, daarvoor mist het de FM-grit (zelfs 2-operator hebben dat...). Misschien een Virtual Sound Canvas? VSC-55 of VSC-88? Afhankelijk van het systeem waar je die op gebruikt, kan de output kwaliteit wat belabberd zijn.

Op zich zou 1998-1999 ook kunnen wijzen op een goedkope AC'97 geluidskaart. Als die dan met een General MIDI soundset komt waarin alleen de 128 standaard instrumenten zijn gedefinieerd, dan kan het resultaat inderdaad zoiets als dit zijn.
 
Back
Top