Juno 106 kraakjes

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Indien ik lage akkoorden speel, komen er kleine kraakjes uit de juno 106.



Wat kan dit zijn?



==> Ligt zeker niet aan andere apparatuur of kabels, want met andere synths heb ik dit niet en al die variabelen heb ik al bekeken.

==> Heb al testprocedure voor filters/vca/vco's/noise geprobeerd en daar is alles ok.
==> ligt niet aan de chorus, want probleem is er ook zonder chorus.
==> Probleem enkel met lage akkoorden (dus meerder noten)
==> Ook al geprobeerd de vca wat zachter te zetten (bv op 2 of zelfs 0 ipv 5) maar helpt niet.
==> Ook al geprobeerd de drie standen voor audio out (zacht, medium en luid) te verzetten, maar dat is het ook niet.



===> kan de juno ergens de filter of vca in het audiopad oversturen? Je kan nergens kiezen hoe hard je de filter of vca ingaat, dus dat lijkt me ook niet de oorzaak
==> het zijn trouwens maar kleine kraakjes en vooral bij dikke compacte akkoorden, valt niet meteen op, maar is mega irritant eens je begint te mixen (en dit is niet gewoon omdat het 'analoog' is :) )
 
ik dacht vanalles maar weet t eigenlijk niet
t zijn gewoon 6 voices dus in die zou t niet moeten zitten
t lijkt toch alleen te gebeuren als die voices gestapeld zijn he, ik kan me dat wel herinneren ook
in principe zou VCA terugschroeven dan moeten werken zou je zeggen
leip eigenlijk
 
mja, maar vca terugschroeven helpt niet.


ik dacht dat elke voice een aparte filter had, dus in principe kan het voor het insturen van de filters ook niet uitmaken of je een stem hebt of meerdere lijkt me.


had jij dit ook fjoesz? je zegt je dat te kunnen herinneren. bij het spelen valt het niet zo meteen op, maar eens je alles optrekt in de mix/mastering, kan het soms wel wat storen.
 
lijkt of er ergens net te weinig 'headroom' is NA de vca, maar tja, wat zit daar nog na? je hebt de audio outputs zelf, zouden die kunnen oversturen? of zit er nog iets tussen?
 
ja ik weet t dus niet zo goed wat t kan zijn, maar meen me wel ook zoiets herinneren bij e 106
is al wel heel lang geleden
 
Hoor je het ook als je er een koptelefoon inplugt?
 
Mischien een keer laten calibreren/afregelen. Ik heb intern in het audio pad wel eens behoorlijk grote signalen gezien en verkeerd afgeregeld kan ik me wel voorstellen dat iets overstuurd
 
hoi synthiaks, zou fout in hp kunnen zitten? zal het checken
studioduif, ok goed idee, maar eerst alles uitsluiten :)
 
hoi synthiaks, zou fout in hp kunnen zitten? zal het checken
studioduif, ok goed idee, maar eerst alles uitsluiten :)

Dat en wat studioduif zegt.

De "normale stand" van het hpf is 1. Bij 0 activeer je een bass boost.
De "normale stand" van de vca is 0 (midden dus)
Het kan maar zo zijn (en helemaal bij een niet juist gekalibreerde 106) dat de vca een te luid signaal binnenkrijgt. De vca van de 106 had ik altijd op 0 overigens omdat hij anders ook overstuurde.

heeft hij de originele voice ic's nog?
 
hoi synthiaks, ik vermoed dat de oplossing ligt die hpf, ga dat proberen, merci man!
 
Lijkt mij het begin van het welbekende probleem met de juno-106 chips.
 
Heb je het probleem ook als de chorus uitstaat?
Mijn 106 (met nieuwe voicechips) kan ook wel kraken als de chorus overstuurd wordt.

Het kan ook een teken zijn van slecht contact in het outputcircuit. Volumepot, hi/lo schakelaar op de achterkant, output jacks. Die dingen even paar keer goed draaien/switchen/pluggen kan wonderen doen weet ik uit ervaring.
 
Back
Top