Midi keyboard programmeerbare pads?

Roland Huisman

Stamgast
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
134
Locatie
Zwollywood
Misschien een suffe vraag. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met midi keyboards.
Leuke kleine dingetjes met USB en midi met wat drumpads en sliders.
Maar nu is mij iets niet duidelijk.

Stel ik heb zo'n keyboard, kan deze dan aan de PC hangen en de pad's
zo programmeren dan er een bepaalde CC code oid over een gewenst
midi-kanaal uitkomt? Kijk een Launchpad kun je toewijzen maar die
blijft dan ook aan een PC hangen. En de PC slaat dan ook de instellingen op.

Wat ik eigenlijk wil is het keyboardje éénmalig instellen via de PC en daarna
als midi keyboard aan een ander apparaat hang. Dus de settings moeten
dan in het keyboardje opgeslagen worden. Maar misschien is dit niet de
werkwijze van die midi keyboards... Of misschien van sommige?

Ik hoop dat jullie mij er wat over kunnen vertellen. Alvast bedankt!
 
"Normaal gezien" kan je die pads een vaste nootwaarde meegeven en dit opslaan in je keyboard. Bij mijn padkontrol werkt het zo. Als je de pads toewijst aan 1 octaaf noten werken de pads net zoals je keyboardtoetsen maar misschien zijn er ook goedkope modellen waar je alleen cc ipv. note value kan toewijzen?
 
@audiocollage

Ja ik weet dat er 1001 modellen zijn. Dat is het hem nu juist.
Ik bekeek wat reviews en daar hoorde ik over een keyboard dat de reviewer
het jammer vond dat de drumpads niet vrij programmeerbaar zijn.
https://youtu.be/5usN4XUh67M?t=6m11s

Blijkbaar zit er dus een hoop verschil in die dingen... Veel van die
dingen hebben usb en zijn eigenlijk gewoon voor een daw bedoeld.

Ik zoek eigenlijk iets met 32 of 37 toetsen en wat vrij te programmeren pads.
En de pads wil ik nu gebruiken voor een CC commando en niet een note.
Mooiste zou zijn dat je een toggle functie hebt. 1x drukken geeft cc... nog
een keer drukken geeft cc... En een statuslampje er achter zou helemaal mooi zijn.


@FreddyConfetti
Ik krijg juist het idee dat een cc versturen ongewoon is en dat
noten standaard zijn om te versturen via die pads... Maar zoals
audiocollage ook al zei, er is zóveel van die meuk...

Misschien dat jullie een range aan kunnen wijzen of een merk oid
wat kan wat ik in gedachten heb... Als alternatief zou zo'n padkontrol
ook nog niet zo gek zijn als die kan wat ik wil :)
 
Dit komt uit de handleiding van de padkontrol:

Pad Settings
See the six buttons above the X-Y Pad? The one that is lit is the one that you are currently editing.
Want to change settings for one pad? Just touch it. Want to change settings for all the pads at once? Press
the PROG CHANGE/WRITE/ALL PAD key, to the left of the pads. You can do this anytime while in
Setting mode.
1. Note/CC#- Here, you can use the data knob to scroll through all available MIDI notes… from C-1
to G9. After G9, you’ll see numbers from 0-127. These are your MIDI Control Change messages!

2. MIDI Ch- This is the MIDI channel the selected pad will use to send its note value or CC message.
3. SW Type- Here is where you can set a pad to either momentary (appears as “ooo” in the display)
or toggle (appears as “TGL”). Momentary is useful for triggering a note, while toggle is useful for
switching things on and off. For instance, you could assign a pad to turn reverb on and off, by
sending a MIDI CC message with the pad set to toggle mode.
4. Rel. Val.- The Release Velocity in only used when sending a CC message from a pad. It specifies
the value sent when you take your finger off the pad.
5. Velocity- This specifies how the pad responds to your touch. If you use the data wheel, you can
scroll through the 8 velocity curves that will react to your touch, varying the sound from soft to
hard. After the curves are numbers 0-127. These are fixed velocities. You can set them for each
pad! So, if you want your kick to be solid and unchanging, set it to 127. If you want to express
yourself with the snare, set it to a curve (C-1 through C-8)!
6. Port- The padKONTROL can actually support TWO OUTPUTS AT ONCE for different destinations!!
 
Akai MPK's kun je behoorlijk uitgebreid de pads van programmeren (ik heb zelf de MPK Mini). Daarnaast heb ik een Arturia Keylab 49, en ook daar kun je alle sliders/pads/knobs vrij programmeren (program change, CC, note, etc.).
 
Veel van die midi keyboards slaan de instellingen zelf op. Je hebt dan een editor nodig voor de instellingen te malen maar die upload je daarna naar de controller. Dit is zo bij de Korg Nano serie, maar Novation launch Control.... Je hebt ook zat midi keyboards die je gewoon op het apparaat zelf kan instellen..

Ik zou eerst een gaan zoeken naar keyboard met een midi din aansluiting.. of met een adapter naar midi din. Je zei dat je hem ook wilde gebruiken op gewonen midi apparatuur toch?

Al die keyboards verschillen qua flexibilieit wat betreft instellingen. Zo kan je op een M-Audio Axiom Mini alles op het apparaat instellen, ook het midi kanaal waarop hij midi stuurt voor keys en pads. Terwijl bij een Akai MPK Mini je een editor nodig hebt maar dan weer wel het midi ch van de pads apart kan instellen..
 
Ja, arturia keylab heb ik ook. Ik heb alleen bij de 61 keysversie inmiddels al een nieuw toetsenbord gekregen.
De 88 toetsenversie was DOA bij de pedaalingangen, nieuwe gekregen en nu goed.
 
Veel van die midi keyboards slaan de instellingen zelf op. Je hebt dan een editor nodig voor de instellingen te malen maar die upload je daarna naar de controller. Dit is zo bij de Korg Nano serie, maar Novation launch Control.... Je hebt ook zat midi keyboards die je gewoon op het apparaat zelf kan instellen..

Ik zou eerst een gaan zoeken naar keyboard met een midi din aansluiting.. of met een adapter naar midi din. Je zei dat je hem ook wilde gebruiken op gewonen midi apparatuur toch?

Al die keyboards verschillen qua flexibilieit wat betreft instellingen. Zo kan je op een M-Audio Axiom Mini alles op het apparaat instellen, ook het midi kanaal waarop hij midi stuurt voor keys en pads. Terwijl bij een Akai MPK Mini je een editor nodig hebt maar dan weer wel het midi ch van de pads apart kan instellen..

Het is primair de bedoeling om hem voor midi te gebruiken ja. Maar
tegenwoordig verschijnt er meer en meer apparatuur waarbij je niet
meer om een tooltje op de PC heen kunt. Sommige keyboards worden
zelfs een midi keyboard genoemd terwijl er alleen midi over USB op zit. -handig-

Als je het op het keyboard zelf in kunt stellen lijkt mij dat het meest
toekomstbestendig. (gezien elke nieuwe Windows versie weer gedonder geeft.)

Maar toen die man van dat filmpje er op wees dat juist die pads van dat
ding niet te programmeren waren begon ik erg te twijfelen. Die Axiom lijken
veel luxere apparaten te zijn dan de Oxygen.

Blijkbaar gewoon eerst goed de gebruiksaanwijzing lezen en dan pas iets kopen.
Genoeg stof om over na te denken, mensen bedankt! :okdan:
 
In mijn ervaring kan je het beste wat handleidingen doornemen. De controllers zien er vergelijkbaar uit, maar sommige geven veel meer opties dan andere. Voorbeelden van “rijke” midi controllers zijn bijvoorbeeld de Novation Remotes en de bcr2000 (zonder keyboard). Bij Akai is het uitkijken geblazen vind ik. Hun midimix controller kan bijvoorbeeld geen toggle gedrag aan - ze rekenen erop dat de software dit support.
 
De Novation remotes maar ook de Nektar lx61 kan je onboard programmeren overigens.
 
Ik raad je de Novation remote ook aan omdat je dan ook nog eens zo'n beetje het beste keyboard erbij hebt en 2 keer midi out, handig voor als je met meerdere hardware tegelijk wilt werken.
 
[...] Maar tegenwoordig verschijnt er meer en meer apparatuur waarbij je niet meer om een tooltje op de PC heen kunt.
[...]
Als je het op het keyboard zelf in kunt stellen lijkt mij dat het meest toekomstbestendig. (gezien elke nieuwe Windows versie weer gedonder geeft.)
Ik heb de Arturia Mini Lab. Ook op dat apparaat is veel in te stellen met de Windowstool die er bij hoort (ik gebruik de pads nu als "aan- en uitknoppen" voor VSTi synth knoppen). En ook ik heb een gruwelijke hekel aan software om exact dezelfde reden die jij aanhaalt. Gelukkig werkt die tool in Wine op Linux (ik gebruik geen Windows). Het hangt dus sterk af van de fabrikant van het Midi keyboard. Ikzelf ken geen Midi keyboards die te programmeren zijn zonder PC tool helaas.

Succes met kiezen en laat horen wat het uiteindelijk is geworden. :)
 
Nou dit verhaal eindigt wel heel erg goedkoop... :P

Na de tips hier had ik contact met iemand op marktplaats voor
een Novation remote 37 SL. Vooral die 37 toetsen spraken mij aan.
Maar toen bleek hij hem uit de verkoop te hebben gehaald.

Vervolgens zag ik een Edirol PCR 300 gratis af te halen in Almere.
"GERESERVEERD" stond er al bij. Ja hoor, iemand is mij weer voor.
Ik heb toch maar een mail gestuurd met de vraag of ik in aanmerking
mag komen indien de belangstellende niet komt opdagen.

Kreeg ik vanmiddag een email: kom maar halen, hij is niet komen opdagen. :okdan:

Nu is dat ding stokoud en ook niet meer officieel ondersteund. Mijn MC-808
is precies hetzelfde verhaal. Daar heb ik de Windows driver van aangepast en
werkt nu vlekkeloos op Windows 10. Mijn hoop / vermoeden was dat
dit hetzelfde verhaal zou zijn.

En ja hoor, de PCR driver voor Windows 8.1 is makkelijk aan te passen en de
edittor software voor onder Vista draait prima onder Windows 10. En na wat
pielen kan ik de knoppen inderdaad laten doen wat ik wil. Ikke blij :D

Bedankt voor de tips!



Dat driver verhaal is op diverse plekken wel te vinden op het www:
https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=55497
 
@Roland Huisman: bedankt voor de tip en de link om het .INF driver bestand aan te passen. Supertip van de maand. :)
 
Back
Top