Roland JV1010 - XV-5080 Series Tips & tricks topic

Ah mooi, is ook wel logisch dat het erin zit. Er zijn demo's van de Integra-7 met de Linnstrument en ook polyAT demo's met de JV1080 op Youtube te vinden.
 
Wat is de meerwaarde van zo'n combi tov een base JV-1080 in dat geval? Die low end JV-ish engine? Of die easter eggs? Want op zich kun je voor 100euro ook wel aan een JV1080 komen als je een beetje zoekt.

Niet heel erg veel, en kwa editen is de JV1080 veel makkelijker omdat je zonder editor bij alle parameters kan. Het was ook niet mijn intentie te stellen dat hij beter was dan de JV1080 (die staat nog steeds op mijn GAS lijstje).

In het kort:
- JV80 engine + resonant filter met JV1080 DAC (dus ander geluid dan base JV80)
- Sound Canvas SC55 engine en filter met JV1080 DAC (dus ander geluid dan base SC55)
- Redelijk (beginners-)masterkeyboard met een probleempje: je kan geen patches op een extern MIDI apparaat selecteren vanaf het keyboard. Afgezien daarvan kan hij genoeg om voor langere tijd bruikbaar te zijn.

Voornaamste easter egg is dat Roland stelt dat je een gemodificeerde patch moet opslaan om er voor te zorgen dat de instellingen onthouden worden, maar dat hoeft helemaal niet. Zolang je voor die Part niet een andere patch selecteert, herinnert de JV-35/50 zich de instellingen, ook al zet je hem uit en haal je hem van de adapter af (indien de interne batterij nog goed is natuurlijk). En dat kan je i.c.m. de "Dual" (2 parts gelayerd) modus gebruiken om een 32-part monster sound te krijgen (met een performance haal je maar 16). Daar zullen wel problemen met de polyfonie aan kleven, maar op de JV-1080 zal je dat ook hebben.

En ja, als ik een JV1080 had kunnen vinden voor 100 Euro, had ik dat gedaan...nu even niet meer. :)
 
Kunnen jullie iets meer zeggen tussen deze modules en die van RolandCloud,klinken ze identiek of behoorlijk ver weg.Wat ik hoor van RC is dat ik ze vrij knap vind,en hoeven ze eigenlijk niet op het originele te lijken voor mij.
 
sinew1958 de cloud JV-1080 zou iig meer hifi klinken. Omdat het origineel een veel lagere sample rate heeft 32khz dacht ik.
Dus ik zou zeker wel verschil in klank verwachten maar of dat belangrijk is aan jouw.
Wel relaxted als je hem als vst hebt met alle knoppen te overzien.
 
BlackRain bedankt voor de uitleg :)

sinew1958 Ik heb de VST versie en deze ook een keer met de echte 1080/2080 vergeleken, maar ik vond de VST in vergelijking dunner, minder direct en fletser/vlakker klinken. Ik ben geen purist en wil ver weg blijven van hardware vs software, maar ik hoorde het verschil dus wel degelijk. De hardware klonk voor mij beter. Er zitten ook extra's in, zoals stereo per tone, meer fx, meer waveforms en nog wat toeters en bellen, dus het is sowieso geen 100% kopie van het origineel. Een groot nadeel vind ik dat je de waveforms en patches van de expansions er niet bij krijgt. Zeker het combineren van diverse smaken waveforms is wat ik zo leuk vind aan die JVs. Roland Cloud heeft dan wel weer een paar expansions als SRX instrumenten uitgebracht, maar dat schiet imo een beetje zijn doel voorbij. De JV-2080 met een goede editor is wat dat betreft een prima compromis voor mij. De plugin heeft natuurlijk wel alle classic JV sounds aan boord, klinkt vrijwel hetzelfde en scheelt een hoop gedoe tov de hardware dus er zitten ook zeker voordelen aan. Probeer eens een demo.
 
Laatst gewijzigd:
Click image for larger version  Name:	jv_screen.jpg Views:	0 Size:	74,0 KB ID:	3722297

Vandaag JV knutseldag!


Nieuw scherm in de JV-2080 gezet, en de onvolprezen dreamer heeft een mass-recap gedaan van maar liefst 13 SR-JV80 expansions! Ik ben wel blij met het resultaat nu, 3 generaties Roland romplers gebroederlijk boven elkaar in het rack :D
 
Vet hoor. Mooi rackie. Die 2080 is nu echt een lekker ding :P
Wat ga je in dat gat stoppen ??
Ik bedoel in je rack
en is die kawai alweer de deur uit?
 
De Kawai is weg ja. Ik weet niet of/wat er nog in het rack komt. Op dit moment is de boodschappenlijst qua 19" spul leeg, behalve een paar veel te dure luchtkastelen die op dit moment even buiten bereik liggen.
 
ter instiratie
jaren lang met een XV 5080+ 8 expansionboars, en 128 ram met samplers gespeeld, ook live. Had er twee keyboards op aangesloten, de XV 5080 ging mee naar huis de keyboard niet.
Maar hij staat nog steeds op mijn bureau, met 8 digitale outputjes via de DIF-AT op een adat kanaal vsn scarlet 18i8
In cubase heb ik een extern instument gemaakt 2 stereo tracks en 4 mono die netjes terug komen als audiokanalen in Cubase (voorbeeld: Main ST, Bass M, Solo M, Kick M, Snare M en Drums ST)
In cubase heb ik een XML filetje gemaakt zodat ik de instrumenten zo in Cubase kan kiezen en dat werkt nog steeds in cubase 10.

Aan de SCSI had ik een HP SCSI burner hangen en die kon Roland en Akai cd laden. (is nog ergens in een doos)
Ook een SCSI schijf aan gehad maar dat werkte niet zo als ik dat wilde.
Smart media kaartjes werken prima, maar gaan kapot als je de XV uitzet tijdens het laden! Naast samples kunnen er ook 8 banken met 128 patch 64 performance en ?Rythm op smartmedia kwijt.

Heb nog ergens 64Mb dram liggen, voor de liefhebber,
 
Heb je zo een custom DIF-AT naar adat optical converter?
Das wel een mooie oplossing voor 8 apparte kanalen naar je daw.
Ik heb hellaas geen adat inputs op mijn 2 motu's.
Gebruik nu spdif.

Heb ook een ook een scsi cdrom maar nu hangt er een scsi2sd hd aan.
wil ooit de klassieke roland sample cd's gaan laden.
 
Ja, Een XV5080 met een ROLAND DIF-AT ADAT/TASCAM INTERFACE geeft je 8 digitale uitgangen op een Adat lichtpijp. Ze worden nog wel eens uit studio's gesloopt dus rustig rond blijven kijken. Zorg dat de 25 pins kabel er bij zit. Je kunt ook een geluidskaart met 8 extra ingangen nemen dat is bijna hetzelfde.

Roland CD lezen op een XV-5080 kan dus, als je een oude externe HP SCSI burner kan vinden. Je hebt dan nog wel een kabeltje van 50 naar 25pins SCSI nodig.
Er kunnen meerdere SCSI devicese tegelijk aan een SCSI bus als ze maar verschillende adressen hebben

Roland CD zijn meer gericht op muziek instrumenten, niet op synths
AWAVE studio kan ook Roland CDs lezen als het moet
 
ja weet dat, maar die Roland Libs zijn best goed.
Er zijn wel wat synth based cd's. En ik gebruik echt van alles.

Idd heb ik nu 1 scsi kabel waar of de scsi2sd of de cdrom op kan.
Evt kun je ook cdrom images via de scci2sd doen.

Prachtige bak die XV5080.Alleen de standard edit zuigt en heb op windows niets beters kunnen vinden.
Is echt krachtig dat je multisamples kunt laden. Dat maakt het een heel veelzijdige bak,
Jammer dat de Integra dat niet kan want die heeft wel gewoon een vst editor.
 
Ik gebruik de Patch Base editors (Mac versie) voor de JV-880 en JV-2080 en die zijn goed en volledig. Deze ondersteunt ook de XV-5080 zie ik. Misschien de moeite om eens naar te kijken. Daarnaast is er als je meerdere editors wilt unlocken wel wat korting te regelen met de auteur, ik heb de 880/1080/2080 editors samen voor €70 ipv €120 bijvoorbeeld. Overigens geen VST maar draai je naast de DAW
 
Ja bedankt voor de tip had het op jouw aanraden gechecked maar heb nog geen mac.
Laatst nog Hackintosh Mac OSX Mojave geprobeerd, maar nog niet gelukt. Ga daar zeker mee door.
Als het draaid heb ik Linux, windows en Mac OSX op 1 rig.
Bv 2 motu's via 1 firewire kabel en onder windows het je outage maar via linux met een reversed engineered driver niet. Dus windows sucks :D
 
Naast de JV-1080 zit nu ook de XV-5080 in Roland Cloud.

Vet hoor, lijkt me een mooie bak.
Alleen jammer dat hij geen samples ala s700/s2000 kan laden of op zijn minst het woord sample komt 1x voor in de manual.

De cloud xv5080 manual lijkt me ook bruikbaar voor de harde xv5080
 
  • SRX-02 Concert Piano ( dees heb ik op het oog )
  • SRX-07 Ultimate Keys ( heb ik )
  • SRX-12 Classic EPs ( Heb ik )

    Welk ander board heeft een hoop goed synth sounds?
    wat zijn de meningen over bv ?
  • SRX-98 Analog Essentials (special SRX board 2006)
  • SRX-99 Special Wave Expansion (promo released mid-2004)

    Zijn er ook nog aanraders voor SR-JV boards met voor namelijk synth sounds ?
 
  • SRX-02 Concert Piano ( dees heb ik op het oog )
  • SRX-07 Ultimate Keys ( heb ik )
  • SRX-12 Classic EPs ( Heb ik )

    Welk ander board heeft een hoop goed synth sounds?
    wat zijn de meningen over bv ?
  • SRX-98 Analog Essentials (special SRX board 2006)
  • SRX-99 Special Wave Expansion (promo released mid-2004)

    Zijn er ook nog aanraders voor SR-JV boards met voor namelijk synth sounds ?

SR-JV80-04 Vintage synths
SR-JV80-08 Keyboards of the '60s and '70s
 
Back
Top