Roland JV1010 - XV-5080 Series Tips & tricks topic

Ik heb in de tussentijd een JV-1080 gekocht en 4 dikke expansions erbij (Orchestral, Keyboards from the 60s/70s, World en Vintage Synth) en ben er heel blij mee. Toch weer totaal andere geluiden dan je uit de analoge bakjes haalt en tegelijk iets ongepolijsts en directs dat je niet snel in een softsynth vindt. En prima te editen met de Patch Base editor op Mac ook.

En als je die expansions in een JD990 zet is het net alsof je de gordijnen voor je speakers weghaalt.
 
Die heb ik nog niet gehoord. In de vergelijkingen die ik heb gehoord tussen JV-1080, de pluginversie van de JV-1080, JV-2080 en XV-5080 vind ik de JV1080 er in de meeste gevallen als prettigst klinkende uitkomen. Zal eens kijken of ik vergelijk met JD990 ergens kan vinden.
 
Ik vind al die vergelijkingen maar verwarrend en eenduidig zijn ze niet. Eén video waarin de JV1080 en JV2080 nogal anders zouden klinken is gemaakt met de Techno Expansion en daarbij bestaat het vermoeden dat het verschil vooral wordt veroorzaakt door effectinstellingen. A/B vergelijkingen van de ingebouwde sounds tussen de 1080 en 2080 in andere tests klinken (vrijwel) hetzelfde.

Het goede nieuws is dat ik komende week een JV-2080 met Techno Expansion binnen krijg (deo volente, insha'allah, ijs & weder dienende enzo) en het dan zelf kan proberen. Dat de JD beter klinkt vanwege de betere samplerates en DACs geloof ik wel, maar is een heel stuk duurder en heeft maar 1 expansion poort. Dan zou ik eerder een Integra7 kopen als we in die league bezig zijn.
 
Sucsess!!!

1. Onder WIN8.1 de sdcard geformateerd met HP usb format UTIL.
Daarna will Windows de sdcard fixen. Dat geskipped.
2. volumelabel: XV5080
3. folders gemaakt: ROLAND en TEST
4. In de scsi2sd util de 'size 64GB' gezet
5. Kan de folders in de XV5080 zien en een patch saven.
6. Kan de SDCARD gewoon openen onder windows. ( Maar dus niet laten FIXEN! )
 
Inmiddels heb ik een leuke verzameling JV kaarten bij elkaar weten te harken (Vintage, Techno, World, Asia, Orchestral 1 + 2, 60s&70s keyboards en Special FX Collection (in de post)), en ik heb in de tussentijd vernomen dat Roland adviseert de JV kaartjes te recappen omdat de condensator nog wel eens kan gaan lekken of zelfs in de fik vliegen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee ... hebben jullie gerecapped of ervaring met bordjes die kapot gaan door dit probleem? Of is het ooit een keertje voorgekomen en heeft Roland dit uitgestuurd om hun ass te coveren?
 
Code:
#!/bin/bash
cd "$( dirname "${BASH_SOURCE[0]}" )" >/dev/null 2>&1 

find ./ -depth -name "* *" -execdir rename 's/ /_/g' "{}" \;
#show all files with full path 

declare -a Metrics
Metrics=(*/*/*/*/*)

declare -a svdFiles
svdFiles=(*/*/*/.svd.svd)
#Metrics+=("$(ls -1 */*/*/*/*)")

for FileName in "${Metrics[@]}"
          do
if echo "$FileName" | grep -Eq 'Sample/[0-9][0-9][0-9][0-9].wav|Sample/Smpl_prm.svp|.svp'
then
  echo "$FileName should not be deleted"
else
  echo "$FileName should be deleted"
  rm -rf "$FileName"
fi

done

#renaming svd file to top dirname
for FileName in "${svdFiles[@]}"
do
echo "$FileName should not be deleted"
#cd  "$(dirname "$FileName")"
mv "$FileName" "$(dirname "$FileName")"/"$(dirname "$FileName" | tr " " "_" | awk -F/ '{print $3}')".svd
done

Voor mac en Linux users, als je all je Camel Audio soundbanks (sfz) hebt omgezet naar .svd voor de XV5080 kun je hier mee de duplicate samples opschonen en daarna de samples op sdcard zetten for SCSI2SD v5 gebruik.
 
Ik heb overigens de XV5080 nog niet onderhanden gehad, maar ik vind de Integra-7 qua interface en structuur in menig opzicht een stap terug van de JV-2080. Hij klinkt natuurlijk geweldig en kan heel veel, maar het is bijna een Yamaha-achtige combinatie van een hele krachtige engine met een inconsistente en ondoorzichtige bediening.
 
Ik heb nog weinig vlieg uren op de xv5080. Dat ding heeft ook een ver uitgebreide engine en de bediening uitvogelen gaat denk ik wel even duren.
Dingen zijn wel logisch en makkelijk te vinden. Dus wel wst beter dan op de integra.
Maar als je de 2080 al kent denk ik dat de xv5080 dan best vergelijkbaar is.

Patches maken op het frontpanel gaat wel eigenlijk. ben aan het proberen een zero sl mkii controller sysex te laten praten met de xv5080. Tot nu geen sucses... Op de mac is er wel een mooie editor van coffeeshopped voor de xv5080.

ik heb de xv5080 via spdif aangesloten. 44.1 ... Eerst vond ik het geluid goed maar sommige patches klinken echt gecomprimeerd. Samples klinken gewoon goed.
De analog feel setting op samples is best leuk.
 
Ik gebruik ook de coffeeshopped editor voor de JV2080. Kreeg een gratis upgrade van de auteur toen ik mijn 1080 inruilde voor de grote broer. Prima dus.

Gecomprimeerde sound van de 5080 was mij inderdaad ook opgevallen in een aantal vergelijkingsvideo's.
 
Gecomprimeerde sound van de 5080 was mij inderdaad ook opgevallen in een aantal vergelijkingsvideo's.

ik heb begrepen dat de hele xv/jv familie dit algoritme gebruikt en gecomprimeerd geluid heeft.
alleen de xv5080 / 5050 werkt op 44.1khz dus kun je het duidelijker horen. De jv's op 32khz of zo.

Op de meeste synth patches maakt het voor mij niet uit. Ook de wurly en rhodes klinken goed. Maar akoestische instrumenten, strings piano ed klinken wat dun en artificial. Ahoewel het klinkt wel redelijk en aanvaardbaar, maar we zijn nu 20 jaar verder en tja dan kan de xv5080 niet tippen aan bv de spitfireaudio bbc orchestra libraries, en 10gb piano patches.
tenzij je dus een multi sample inlaad in zijn optionele 128mb simmetje daar kom je wat verder mee en samples worden niet gecomprimeerd.

een sfz multi sample in camel audio alchemy klinkt 100% hetzelfde als je die in de xv5080 laad.
vergelijking gedaan via spdif in mijn daw.
 
Realisme is voor mij ook zeker niet de motivatie om met een JV oid te werken, daar zijn de moderne samplelibs inderdaad veel beter in. Ik vind het juist mooi hoe in die oude bakken geprobeerd wordt de essentie of ziel van het geluid te raken met minimale middelen wat het wat mij betreft op zichzelf al muzikaal maakt. En dan zijn de presets pas het begin; de tofste resultaten krijg je vaak als je onder de motorkap aan de parameters gaat draaien om het geluid een hele kant op te buigen dan ooit de intentie was of waves op elkaar te stapelen die helemaal niet bij elkaar 'horen'.
 
Laatst gewijzigd:
En dan zijn de presets pas het begin; de tofste resultaten krijg je vaak als je onder de motorkap aan de parameters gaat draaien om het geluid een hele kant op te buigen dan ooit de intentie was of waves op elkaar te stapelen die helemaal niet bij elkaar 'horen'.

Ja idd das ook mijn motivatie voor de XV5080.
Maar ook de sampler van de XV5080 is hiervoor voor mij belangrijk.
Omdat ik multisamples maak van mijn eigen synths.
De synth engine is erg uitgebreid en goed. Erg professioneel.
Ok XV edit werkt iig maar nu nog mijn controller programeren.

Hier de SOS, masterclasses in pdf. Heb er een printje van gemaakt.

https://drive.google.com/open?id=1Rr2vckUOHJANmX-2pAK9QLoiYDmiYlQT

Tip: voor lofi sound, als je daw 16bit 44.1 staat zet de XV5080 dan op 48khz. Dan krijg je een gratis bitcrusher via spdif :D

Het is ook mogelijk om een Roland Rbus naar ADAT coverter te gebruiken om 8 digitale kanalen direct naar je je daw te streamen.

Helaas heb ik geen ADAT.
 
Ah, mooie link - ik had die SOS artikelen weleens gezien, maar fijn om ze zo printbaar bij elkaar te hebbe.
 
jv.jpg

:D
 
Nog een tip: Als je ergens een goedkope JV-35 of JV-50 vindt (< 100 Euro), moet je hem kopen, zeker als er ook nog de VE-JV1 uitbreidingkaart bij zit. In het algemeen zijn de low end JV en XP synthesizers preset General MIDI bakken met weinig edit mogelijkheden, maar de twee genoemde modellen zijn om een specifieke reden interessant, en dat heeft met die uitbreidingkaart te maken. Die voegt namelijk de JV-80/90/1000 synth engine toe, plus de complete patchset van de JV-80, de JV-1000, en een andere uitbreidingskaart (totaal 512 patches). Door de manier waarop de uitbreiding is geimplementeerd, krijg je eigenlijk één synthesizer met twee engines die gelijktijdig gebruikt kunnen worden (en daar zitten nog wat easter eggs bij), elk hun eigen DAC hebben (dezelfde als in de JV1080) en verdere output stages delen. Hoewel drect vanaf de synth niet alle parameters van de uitbreidingskaart kunnen worden ge-edit, kan dit via sysex wel.
 
Wat is de meerwaarde van zo'n combi tov een base JV-1080 in dat geval? Die low end JV-ish engine? Of die easter eggs? Want op zich kun je voor 100euro ook wel aan een JV1080 komen als je een beetje zoekt.
 
Back
Top