Akai AX60 eigenaars gezocht voor modificaties

Klaas

Ouwe rot
Lid sinds
27 juli 2004
Berichten
621
Locatie
Rotterdam
Ik zoek forumleden die een Akai AX-60 hebben of hebben gehad en zelf modificaties hebben uitgevoerd of zelf willen uitvoeren.

Via Gearslutz kwam ik bij toeval een thread tegen waarin iemand een modificatie op de resonatie slider en de envelope generator sliders heeft aangebracht zodat de resonantie een groter bereik heeft voordat zelfoscillatie optreedt en de instelling van de envelope tijden iets minder logaritmisch maken.

Ik heb twee weken gelden zelf deze modificatie uitgevoerd en hierdoor gaat het filter niet al bij stand 4 zelf oscilleren, maar pas bij stand 8 waardoor je een veel grotere “sweet spot / range” hebt bij programmeren.

De nieuwe envelope tijden voor de ADSR werkt ook veel fijner.
Door deze modificaties vind ik de klank wel dichter bij de Roland Juno klank komen.

Ik moet zeggen dat er veel youtube filmpjes zijn die de klank van de AX60 niet representatief weergeven, maar synth4ever heeft wel een paar hele mooie filmpjes op youtube geplaatst.
 
Dank voor de tip Klaas.

ik kende deze mod niet, maar deze ga ik zeker uitvoeren, in elk geval op de resonantie.
Ik ben geen held met de soldeerbout, maar dit lijkt me heel eenvoudig te doen.

Nadeel van de AX-60 is inderdaad het lastig te temmen filter. deze synth kan ook heel warm en lief klinken, heb er zelf ook enkele voorbeelden van in mijn filmpjes.
zie deze draad: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=140172&highlight=akai+ax60

de sweetspots zijn alleen wat lastig te vinden.
 
https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-and-electronic-music-production/507127-akai-vx90-same-ax60-ax73-3.html

Hierbij de link naar de betreffende Gearslutz pagina.

Het uitvoeren van deze modificatie is heel eenvoudig en non-destructief en indien gewenst dus later ook weer makkelijk ongedaan te maken.

Ik ben absoluut niet handig met de soldeerbout en heb geen kennis van elektronica maar had geen moeite om de weerstanden te solderen.

Ik heb voor zowel de resonantie slider als de enevelope generator ADSR sliders weerstanden van 2,2 kOhm gebruikt.
 
Vandaag ook voor mijn Akai VX600 een nieuwe LED LCD binnen gekregen en gelijk gemonteerd.

Wat een verschil na jaren met een uitgebluste lichtfolie gewerkt te hebben eindelijk weer een helder verlichte display en nu ook zonder dat irritante gepiep van 110V trafo en lichtfolie.

Het kost wel wat; ongeveer € 150,- inclusief verzendkosten vanuit de UK.

Eerst wel een ander type ontvangen en Volgens de advertentie was het plug en play no soldering required, maar bij ontvangst bleek er een multikabel aan gesoldeerd te zitten die zeer moelijk te verwijderen bleek te zijn vanwege een eromheen gesmolten kunststof hoes.
Het verwijderen van de multikabel lukt mij niet zonder de soldeerpunten te beschadigen; zoals ik al eerder zei ben ik geen soldeerwonder.

Na een paar keer over en weer kontakt gehad met de verkoper mocht ik de beschadigde display terug sturen en heb ik nu een display met multipin connector en zonder multikabel ontvangen en die paste direct.

Super zo een nieuwe display: het is niet goedkoop maar echt de moeite waard.
Ik heb er ook gelijk een besteld voor mijn Akai S3000XL besteld.
 
Over je S3000xl: je weet dat je daar ook gewoon een nieuwe backlight folie in kan zetten? Is natuurlijk niet zo mooi helder als een LED display maar wel enorm goedkoper.
 
Ja ik weet dat je ook alleen een nieuwe folie kan kopen, maar dan hou je nog steeds dat irritante gepiep.

Bovendien is de resolutie en de scherpte van de letters bij de nieuwe led lcd ook een stuk beter.
 
Het temmen van het filter van de AX60 is wat mij betreft een persoonlijke voorkeur.

Bovendien klinkt hij nog steeds rauw met maximale resonantie en vco modulatie op het filter.

De nuances zijn nu alleen beter te doseren.
 
Back
Top