Iets wat lekker weg basst ;)

Kokor Hekkus

Nieuwkomer
Lid sinds
15 mei 2018
Berichten
9
Locatie
Amsterdam
Hi All!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een originele Dreadbox Hades (zie ook mijn post op de marktplaats :engel:), maar dat gaat erg moeizaam. En ik kom alleen maar de DiY kit tegen.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in de bassy synths en ik hoopte wat advies te krijgen over synths die vergelijkbaar zijn.
Dus mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik ze graag natuurlijk. En daarnaast hoor ik ook graag wat jullie favoriete synths zijn op het gebied van bass sounds!



p.s. ik ben hartstikke nieuw hier, dus als dit de verkeerde plek is om het hier over te hebben dan hoor ik het ook graag ;)
 
Korg monologue misschien?
Wil je iets met een patchbay zoals de Hades kijk dan bij Behringer.
 
De gloednieuwe Behringer Model D (= kloon v/d efaame Minmoog Model D) misschien? Op veel oude nummers wordt deze synth als bas gebruikt (o.a. Michael Jackson's "Thriller" als ik me niet vergis). Het 24 dB low pass filter van dit apparaat is legendarisch. Een B. Model D kost ong. € 350 maar schijnt een lange levertijd te hebben.

Succes met kiezen! :)
 
Misschien een Arturia Minibrute, analoge mono bak met een eigen geluid. Vond het geluid lekkerder dan dat van de Bass Station II maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. De minibrute heeft geen patch memory maar is daardoor nog meer handson/ what you see is wacht you get. Ook mooi: de Korg Arp Odyssey, maar die is wat duurder.
 
Hi, welkom karakter van mijn favoriete schrijver ;)

van wat ik gehad heb kwamen de dikste bassen uit de micromoog
die heb ik niet meer, de laatste tijd gebruik ik de polysix ervoor, maar das wel overkill
eigenlijk is een goedkope fm bak zeer geschikt voor diepe sub (sinus) bassen, bijv een cz-101 of een tx81z, ja als je van sub houdt, ga dan voor fm.

mijn tip is om sowieso een bass eq erachter te hangen, dan haal je toch net wat meer laag uit je synth die je voor de bass gebruikt.

succes !
 
Alle antwoorden hierboven plus nog een heleboel. Mijn favoriet is de DSI Mopho, komen ook mooie bassen uit met zijn 2 sub-oscillatoren. Als je oud en klassiek wil haal ik veel bas-plezier uit mn Yamaha CS-15, zoek eens naar de filmpjes van automaticgainsay hierover.

Wat zoek je nog meer in een bas bak? Monofoon? Polyfoon? Cleane basjes of moet ie scheuren? Wil je toetsen? Presets? Eurorack? Midi?
 
Denk dat je al alle antwoorden gehad hebt om snel en goedkoop een super vette bass te maken:

1) Moog: bvb Minitaur of Sub37 als het iets meer mag zijn/kunnen
2) Novation: Bass Station 1/2 of de Super Bass Station
3) Yamaha: FM synth (maar alleen de DX200 is wat handson)

Dus keuze genoeg tussen 200EUR tweedehands en 1500EUR nieuw... :D
 
De Hades zou ik niet doen, die is nl. behoorlijk beperkt. De Behringer Model D is wellicht een overweging voor je waard. En vintage misschien een Yamaha TX81Z...

En overweeg bij een Bass Station II ook de Novation Circuit Mono Station

 
De Bass Station 2 is oprecht een heel goede synth. Kan schreeuwen, grommen, beuken, subben, hakken en zagen... Heeft patch geheugen, je kan zien wat die voorgaande instellingen waren. Heeft een sequencer, een arpeggiator, 2 osc's + Sub + noise. Alle parameters zijn volledig met midi aan te sturen (heel leuk met bv. Digitakt sequencer). Een absolute no-brainer en een must have... En dat alles voor een hele nette prijs.
 
Moog is altijd lekker voor basjes. Zelf heb ik een Source maar volgens mij is de Behringer model D een prima alternatief. :)

Verder ben ik zelf heel erg fan van de Yamaha CS basjes.. FM kan je het een heel klein beetje mee benaderen maar heeft er weinig mee te maken.
De originele Yamaha CSen hadden een nogal afwijkende filter sectie vergeleken bij de gemiddelde synth. Een low pass en high pass filter, ieder met zijn eigen cut off en resonance.
De CS50, 60, 70 en 80 hadden daarbij nog een losse sinus die niet door het filter ging.. mix je dit samen met een beetje HP + LP gefilterd zaagje, resonance op beiden een beetje open en een lichte decay via envelope, kreeg je dat typerende basje wat oa te horen is in Quincy Jones producties..

Hieronder een voorbeeldje :)

 
Verder ben ik zelf heel erg fan van de Yamaha CS basjes.. FM kan je het een heel klein beetje mee benaderen maar heeft er weinig mee te maken.
De originele Yamaha CSen hadden een nogal afwijkende filter sectie vergeleken bij de gemiddelde synth. Een low pass en high pass filter, ieder met zijn eigen cut off en resonance.
De CS50, 60, 70 en 80 hadden daarbij nog een losse sinus die niet door het filter ging.. mix je dit samen met een beetje HP + LP gefilterd zaagje, resonance op beiden een beetje open en een lichte decay via envelope, kreeg je dat typerende basje wat oa te horen is in Quincy Jones producties..

[/url]

Half off-topic....want software...

Moog (filter) emulaties vind je te over in bergen (hard- en software) apparaten....maar Yamaha CS....

Emulaties van de Yamaha CS filters (en archtictuur) zitten onder meer in de gratis VST's

Krakli - Arminator (CS 80 emulatie en alleen 32-bit)
Dus de 2-laags structuur met per laag de 12 dB/oct LPF en HPF met eigen envelopes.
En ook met de Sinus die niet door de filters gaat maar en direct voor de AMP sectie bijgemixt kan worden (sind v2.0 ook evt als sub osc).
http://getdunne.net/Krakli/

Een andere optie, geen gehele CS emulatie, maar wel met Yamaha CS filters/elementen:

KX77FREE - KX Polymod en KX Modulad
http://kx77free.free.fr/English-page-vst.html

De genoemde KX77FREE synths hebben trouwens ook emulaties van veel meer filters aan boord waaronder (varianten van)
- Moog
- EMS VCS3 (Synthi)
- SVF (Oberheim)

Daarnaast ook in meerdere filter slopes/poles. En een mooie oscilator sectie met sync, maar ook phase (statisch en dynamisch moduleerbaar).
Ook user oscillator vormen te genereren (dat moet dan wel met zijn 32-bit tool WaveTracer).

Daar zijn heel veel oscillator/filter combinaties mee te emuleren.

Tot slot is er voor de FM basses onder meer Dexed (Yamaha DX7 emulatie)
Leest ook DX7 sysex/cartridges. En daar zwerven en duizenden van rond op het grote boze web.
https://www.kvraudio.com/product/dexed-by-digital-suburban

6 operators en alleen sinussen als operator (als carrier/modulator).
Geen andere golfvormen, zoals de TX81Z / DX11.

Dat heeft de gratis Oxe FM dan weer wel. Maar als je niet thuis bent in FM is dat helemaal geen instap model....
https://www.kvraudio.com/product/oxe-fm-synth-by-oxe-software
 
Laatst gewijzigd:
Dreadbox Erebus
 
Ik heb zelf een Waldorf Pulse (1) maar sinds ik een Prophet 12 heb vind ik dat ding opeens minder analoog klinken.
Helaas heeft het cpu board van mijn Moog the Source het begeven en voor reparatie heb ik momenteel geen geld, die klonk inderdaad wel vet.

Momenteel komt in de meeste van mijn nummers de bas uit een Yamaha TRBX305.
 
Back
Top