Welke synth voor leads?

Lei

"Music Is The Best"
Lid sinds
3 juni 2008
Berichten
408
Locatie
almere
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het orienteren voor een kleinere synth erbij, waar ik hoofdzakelijk lead partijen op wil spelen in mijn Marillion-tribute band Fugazi.
Een Moog valt naar mijn idee af, omdat daar geen effecten inzitten, en dat vind ik essentieel. Ik wil ook geen aparte effecten unit erbij of zo.
Na een lange zoektocht kom ik uiteindelijk uit op een DSI Pro 2 (de toetsenist van Marillion had destijds, jaren ‘80, de Pro one).
Maar nu is ook de Korg Prologue 8 uit. Waar zouden jullie voor kiezen? Misschien hebben jullie wel aandachtspunten waar ik nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt en groeten,
Cornel
 
Er zijn zoveel opties. Als je iets veelzijdigs wil dat goed is in vintage, polyfoon, effecten, etcetera zou je de System-8 eens kunnen overwegen, of voor minder geld de System-1(m).
 
Een synth zonder fx met een losse fx bak erbij ? Als je allebei 2e hands koopt kun je nog beter slagen wellicht dan een nieuwe bak .

Die korg heeft volgens mij niet zoveel modulatie, maar vast wel genoeg voor leads, maar ik zou eerder kijken naar iets met meer karakter zoals de odyssey van korg, of die van behringer wat dat betreft, geen idee hoe close dat komt bij het origineel. En dan een multi fx er bij.
Of een ouwe nord lead 2 bv. ik zou echt even synths beluisteren en kijken wat je aanspreekt.
Als het allemaal in één bak moet ( synth + fx) zou ik een supernova 2 of een acces virus 2e hands gaan scoren. Korg Z1 favoriet bij mij trouwens, daar haal je sounds uit als geen enkele andere bak. Maar dat geldt ook voor mijn auto . Dus wat dat waard is weet ik ook niet. NOu nu komen er nog talloze reacties van andere forumleden die allemaal hun favorieten aan gaan raden. Succes !

Oh ja mocht geld geen probleem zijn dan koop je gewoon alles wat je hier wordt aangeraden en zul je nooit één van al die instrumenten echt leren kennen.
 
Een jaar of 5 geleden had Mark Kelly volgens mij uit de 80's alleen zijn Minimoog Model D nog over. En op tour nam hij toen nog slechts 3 keyboards mee: Een Korg Karma, een Bachmann piano en een USB/MIDI-controller. En de live performance plug-in host Forte van Brainspawn (met toen wellicht nog de NI Pro-53 plug-in). De Pro-53 is een synth imitatie van de Prophet V, maar is niet meer te koop. Ook Forte van Brainspawn is niet meer te koop. Maar van u-he heb je nu Repro-1 (= Pro One) en Repro-5 (= Prophet V). En bekend is natuurlijk MainStage van Apple en sinds kort ook Gig Performer van Deskew Technologies. Beide zijn het plug-in hosts. Gig Performer lijkt me een goed alternatief voor MainStage, maar ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

MainStage óf Gig Performer is denk ik een overweging waard.
En om een lead synthesizer te noemen...dan denk ik het eerste aan een (vintage) Korg Poly-61. En daar een MIDI kit in (laten) bouwen. En als het per se een nieuwe Prophet moet zijn: Prophet Rev2
Een hybride (!) Pro 2 is niet het eerste waar ik aan zou denken.
En een Roland System-8 lijkt me, hoewel die uiteraard heel andere geluiden heeft dan een Prophet, ook geen verkeerde keuze.

De Korg Prologue 8 vind ik erg lekker klinken, maar is wat beperkt qua filter / modulatie. Maar is o.a. daardoor wel redelijk betaalbaar gebleven.
 
En om een lead synthesizer te noemen...dan denk ik het eerste aan een (vintage) Korg Poly-61. En daar een MIDI kit in (laten) bouwen.
Vind ik een beetje een rare synth om voor te stellen als leadsynth voor gebruik in een tribute band, niet heel erg flexibel. Zeker als je er ook nog MIDI in moet gaan bouwen, dan is hij ook nog eens prijzig. En als effecten heft die alleen chorus, da's ook best beperkt. Moet je er dus alsnog effecten achter gaan hangen en dat is wat de TS niet wil.

Voor onze tribute band gebruiken we een Korg Prophecy, ontzettend veelzijdig en voor best cheap (rond de 300 euro) te vinden. Voordeel is dat die verschillende oscillator types aan boord heeft zodat je niet gebonden bent aan de typische sound van 1 synth. Kan overtuigende Moog imitaties doen, vooral de bass sounds zijn imposant over een PA...
 
Volgens mij hoor ik ook best een hoop strings en e-pianootjes en dat soort dingen in Marillion tracks, dus waarom niet iets van een Yamaha Motif of andere rompler? Die kan eigenlijk alles wel.
 
Denk je dat je dan geen synths met van die touchstrips in plaats van modulatiewielen moet nemen. En wellicht ook niet eens die modulatiewielen maar een synth met één op meer modulatiepookjes. Zijn het meest expressief naar mijn mening.
 
of een nord lead 3 : geen effecten maar wel erg goed klinkende en handige performance synth met bv aftertouch /mod wheel dat toewijsbaar is aan morphing (dus aan elke en meerdere parameters).
lichtgewicht maar wel super uitgebreid en veelzijdig. En nooit vreemde glitches tijdens tweaken dankzij endless led knobs...

kom gerust keertje uitproberen:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=216054
 
Ik heb zelf een nord A1 en vind die helemaal te gek voor (jaren 70/80) prog dingen. Ok, geen aftertouch idd, maar de interne effecten maken dat voor mij live meer dan goed.

Maar er zijn uiteraard super veel opties. Dus wellicht de specificaties iets helderder krijgen! (Budget, VA, RA, multitimbraal etc?).
 
Enorm bedankt voor de reactie’s allemaal!

@Man-T: Geeft niet, je reactie wordt toch gewaardeerd!

@Othar: Je hebt gelijk. Ik zal iets meer specificeren:

Ik heb een Yamaha Motif XF7 met daarbij een Roland A88. Ik kan mijn Roland Jupiter 80 erbij gebruiken, maar ik zou dus liever een kleinere synth erbij hebben voor de leads. Het lijkt me dan gewoon leuk om een analoge te nemen, voor de afwisseling tussen het digtale (sample) gebeuren.
Ik dacht dus aan iets rond 1200 - 1500 euro.

Ik heb ergens gelezen dat je een synth met DCO’s (zoals de Pro 2) ook kunt zien als een analoge synth.

Opvallend bij de reacties dat er niet echt wordt ingegaan op mijn gesuggereerde vergelijking tussen de Pro 2 en de Prologue 8. Is dit appels en peren vergelijken?
Ook opvallend dat er diverse VA’s worden aangeraden, terwijl er steeds meer analoge op de markt verschijnen.

Samenvattend:
-kleiner model synth (3 a 4 oktaven)
-stevig gebouwd, liefst geen adapter maar gewoon euro stekker voor stroom
-normaal formaat toetsen
-ingebouwde FX
-“echt” analoog, puur voor de afwisseling en het hobby-aspect
- ongeveer €1500
 
Ook opvallend dat er diverse VA’s worden aangeraden, terwijl er steeds meer analoge op de markt verschijnen.

Dit zal mede zijn omdat je effecten aan boord wilt. Dit is bij VA redelijk standaard, bij analoog al een stuk minder. Daarbij vind ik - maar dat is geheel persoonlijk - dat bijvoorbeeld de Dave Smith en Roland apparaten waardeloze ingebouwde effecten hebben.
 
Vind ik een beetje een rare synth om voor te stellen als leadsynth voor gebruik in een tribute band, niet heel erg flexibel. Zeker als je er ook nog MIDI in moet gaan bouwen, dan is hij ook nog eens prijzig. En als effecten heft die alleen chorus, da's ook best beperkt. Moet je er dus alsnog effecten achter gaan hangen en dat is wat de TS niet wil.

Voor onze tribute band gebruiken we een Korg Prophecy, ontzettend veelzijdig en voor best cheap (rond de 300 euro) te vinden. Voordeel is dat die verschillende oscillator types aan boord heeft zodat je niet gebonden bent aan de typische sound van 1 synth. Kan overtuigende Moog imitaties doen, vooral de bass sounds zijn imposant over een PA...
Een Poly-61 en een Prophecy is als het vergelijken van appels met peren. Een vintage Poly-61 is inderdaad duurder, maar het is waarschijnlijk de goedkoopste analoge polysynth uit de 80's die er naar je zin te vinden is. Geen breed soundpalet, maar wel een sound die ik vet / uniek vind. Een Poly-61 kies je voor de sound, en niet voor het aantal sound parameters dat een synth heeft. Je hebt ook de Poly-61M - waarvan het MIDI protocol niet up-to-date is. Dus kun je beter kiezen voor een Poly-61 (zonder M) en een MIDI retrofit van Tubbutec (laten) installeren. De MIDI retrofit kost wel ca. 200 EUR - als je het zelf doet. Als je een beetje handig bent moet dat geen probleem zijn denk ik. Live geen 19 inch rack? Dan zou ik ook geen losse 19 inch FX units willen hebben. Maar een FX stompbox (naar wens) kun je simpelweg op je synth zetten, zoals bijv. Kebu dat ook doet. In het onderstaande YouTube filmpje heeft hij een SansAmp GT2 preamp (van Tech 21) op zijn Poly-61 staan (die je vanaf 3:47 kunt horen).

Ik heb nooit een Prophecy gehad, maar ik heb er 2-3 jaar geleden nog wel bij iemand op gespeeld. Leuke VA monosynth (voor weinig geld), maar dan is er nog zoveel meer te kiezen. En dan denk ik het eerste aan een Yamaha Motif, die ook door Von Naphoven genoemd wordt.
EDIT: Ik lees nu dat Lei al een Motif XF7 heeft. :)



Ik heb ergens gelezen dat je een synth met DCO’s (zoals de Pro 2) ook kunt zien als een analoge synth.
Een Pro 2 heeft geen DCO's en klinkt ook niet (echt) als een analoge synth.
Misschien bedoel je de Prophet REV2 die wel DCO's heeft?
 
Kleine analoge synth met ingebouwde effecten wordt lastig denk ik. Ik zou in jouw geval echt voor een VA gaan. Ik krijg het gevoel dat je een analoge synth wil puur om een analoge synth te hebben. Een analoge synth koop je over bet algemeen voor de een specifieke sound. Voor live biedt eeen VA meer flexibiliteit en een goede VA is echt wat anders dan de twee romplers die je hebt. Ik beleef ontzettend veel plezier aan het maken van patches op mijn A1 en live ook altijd super blij met al zijn mogelijkheden. Ook Kun je een goede VA voor meer gebruiken dan alleen leads. Die mooie Marillion padjes klinken denk ik ook mooier daaruit dan uit de xf7.

Uiteraard mijn mening...
 
Als je wel echt analoog wil zou ik voor een Korg Prologue gaan BTW
 
Oja, behringer deepmind zou ook een goeie zijn. Weet alleen niet hoe robuust die is voor live..
 
Back
Top