Peak vs Deepmind ?

Hey thnx!

Ja Syntorial was voor mij wel heel waardevol. Ik wist van te voren eigenlijk nauwelijks iets qua techniek en zo. Ik kwam daarvoor niet veel verder dan wat met adsr en cutoff of macros pielen. Syntorial neemt je echt mee in een ontdekkingsreis door de synth, waarin steeds een beetje meer van de synth uitgelegd en onthuld wordt (letterlijk), dingen als fm, ring mod, hard sync etc. worden allemaal apart uitgelegd.
 
Ik denk dat het ook goed is om vanuit de init patch te leren hoe een synth werkt. De peak heeft sinds de nieuwe firmware ook een "live init" mode, waarmee je een init patch krijgt met de stand van alle knoppen in acht genomen. Vanuit daar is het ook leuk spelen. Een patch reverse-engineeren is vaak best lastig, ook omdat er misschien settings in een menu of extra parameter page gedaan zijn.
 
Ik denk dat het ook goed is om vanuit de init patch te leren hoe een synth werkt. De peak heeft sinds de nieuwe firmware ook een "live init" mode, waarmee je een init patch krijgt met de stand van alle knoppen in acht genomen. Vanuit daar is het ook leuk spelen. Een patch reverse-engineeren is vaak best lastig, ook omdat er misschien settings in een menu of extra parameter page gedaan zijn.

Goede tip, die had ik wel gelezen toen eea uitkwam, maar was al weer aan de aandacht ontsnapt.

Een patch reverse-engineeren is vaak best lastig, ook omdat er misschien settings in een menu of extra parameter page gedaan zijn

Helemaal waar, maar dat is dus ook de reden waarom ik deze VST editor heb aangeschaft, dan heb je in 1 overzicht alle info voor je neus (ok, 2 overzichten dan als je de mod matrix wilt bekijken, zie hier een overzicht van alle screens: http://www.gearjunkies.com/2019/04/s...unkies-review/)

Die editor is trouwens sowieso een aanrader als je wilt automaten vanuit je DAW. Daarnaast heeft die ook nog een aantal leuke extra features (bv virtual macros) en een stuk handiger interface (beter dan Novation Components) om je patche banks te managen.
 
Hey thnx!

Ja Syntorial was voor mij wel heel waardevol. Ik wist van te voren eigenlijk nauwelijks iets qua techniek en zo. Ik kwam daarvoor niet veel verder dan wat met adsr en cutoff of macros pielen. Syntorial neemt je echt mee in een ontdekkingsreis door de synth, waarin steeds een beetje meer van de synth uitgelegd en onthuld wordt (letterlijk), dingen als fm, ring mod, hard sync etc. worden allemaal apart uitgelegd.

Ik denk dat het ook goed is om vanuit de init patch te leren hoe een synth werkt. De peak heeft sinds de nieuwe firmware ook een "live init" mode, waarmee je een init patch krijgt met de stand van alle knoppen in acht genomen. Vanuit daar is het ook leuk spelen. Een patch reverse-engineeren is vaak best lastig, ook omdat er misschien settings in een menu of extra parameter page gedaan zijn.

Na een paar jaar met synths bezig te zijn weet ik wel iets af van filters, envelopes enzo maar ik merk toch dat ik aan echte kennis zo nu en dan te kort schiet.
Voor mij is het dan vanuit m'n gehoor patches maken en hoe meer je op een bepaalde synth bezig bent hoe beter weet je qua sound wat er gebeurt maar wat er onder de motorkap bezig is weet ik niet altijd.
Wel simpele zaken zoals filters en envelopes maar toch is m'n kennis wat beperkt merk ik dan.
 
Heb zelf een deepmind 12d gehaald,.. super apparaat, enige wat ik niet gelezen heb voordat ik hem kocht is dat de app op de computer en tablet gewoon kut is,...
op de mac, ziet die de deepmind niet,. en met de ipad app is die super langzaam...

Nou ben ik juist naar hardware heengegaan om van de computer af te gaan,.. maar toch :engel:


Ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van?!
(kan wel wat hierover vinden, maar ook niet veel zinnigs op internet.)
 
Heb zelf een deepmind 12d gehaald,.. super apparaat, enige wat ik niet gelezen heb voordat ik hem kocht is dat de app op de computer en tablet gewoon kut is,...
op de mac, ziet die de deepmind niet,. en met de ipad app is die super langzaam...

Nou ben ik juist naar hardware heengegaan om van de computer af te gaan,.. maar toch :engel:


Ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van?!
(kan wel wat hierover vinden, maar ook niet veel zinnigs op internet.)

Waarom heb je die editor nodig? Is de interface van de Deepmind 12D niet erg handzaam?
Sommige aparaten zijn idd niet erg handzaam maar hebben wel iets 'speciaals' qua sound en rechtvaardigen daardoor de moeite van het editor gedoe, nu weet ik niet of dat bij de desktop deepmind ook zo is?
 
Waarom heb je die editor nodig? Is de interface van de Deepmind 12D niet erg handzaam?
Sommige aparaten zijn idd niet erg handzaam maar hebben wel iets 'speciaals' qua sound en rechtvaardigen daardoor de moeite van het editor gedoe, nu weet ik niet of dat bij de desktop deepmind ook zo is?

Ben hem niet nodig,... maar als het makkelijk werkt zou het via de computer soms iets makkelijk menu diving kunnen zijn.

maar omdat het zo beroert werkt, gebruik ik het niet,.. voor mensen die denken dat ze hem wel via de computer kunnen bedienen zou dit een min punt kunnen zijn :biertje:
 
Het verhaal gaat verder : Omwille van het CC33 probleem heb ik dus de Peak verkocht.
Toen dacht ik :als ik nu toch eens mijn Origin (tevens mijn Master klavier) verkoop en een Deepmind12 in de plaats zet.
Nu kan ik in principe met elke synth wel weg en heb ik steeds beweerd dat alle klanken bruikbaar zijn, wat ook zo is. 'Slechte' klanken bestaan eigenlijk niet.
Maar mijn teleurstelling is groot nu ik het verschil tussen de DM en Peak daadwerkelijk ondervind. DM is best een ok synth maar de Peak is gewoon een wild beest. Analoog of niet.
Nu ik m'n Origin (helaas...maar) kwijt ben voor een flinke meerprijs is de oplossing simpel : DM er terug uit (0€€ verlies) en een Novation Summit in de plaats en los ik meteen heel het gedoe op !
2x Peak en een master keyboard en verlost van het CC33 gedoe.
HAPPY !
 
hoe een DM kon dienen als een master klavier is me een raadsel, ik had begrepen dat de DM geliefd was als module omdat 't klavier zuigt?
 
hoe een DM kon dienen als een master klavier is me een raadsel

Idd dat begrijp ik ook niet. Ik heb een maandje geleden er ook eens 1 uitgeprobeerd, ik schrok me echt kapot, in eerste instantie (voordat ik nog iets van geluid had gehoord) om de totale crappy feel van het keybed (NB een Arturia keystep voelt nog beter aan!) en in 2e instantie om het enorme verschil in de klank met de Peak, dat is echt miles apart! Begrijp me niet verkeerd, voor de prijs krijg je heel veel synth met de DM12, en dat is echt geen slecht ding, maar hij ligt wel in een totaal andere klasse dan de Peak.
 
En dan is er idd de Summit, tjeez, dat wordt nog wel lastig. ik zit ook naar de UDO Super 6 te lonken, maar als ik dan weer eens een filmpje zie van de Summit, dan ga ik toch wel weer heel erg twijfelen:
(NB niet echt wat nieuws te zien, maar wel leuk om weer eens een ander dan de usual poppetjes de synth the zien reviewen)



Qua price range zal de Super 6 niet heel veel verschillen van de Summit denk ik. Beide synths zijn heerlijke knobby en handson, en de UDO lijkt me ook echt geweldig om te bedienen, maar de diepe mod matrix maakt de Summit toch echt wel een vet apparaat. Misschien dus mijn Peak dan toch maar eerst verkopen en upgraden naar de Summit, en dan nog eens nadenken over de Super 6 (die sowieso pas over een half jaartje op de markt komt)
 
hoe een DM kon dienen als een master klavier is me een raadsel, ik had begrepen dat de DM geliefd was als module omdat 't klavier zuigt?

In vergelijking met het Origin klavier (Fatar) was het DM klavier net speelgoed idd. Ik heb een vriend zie zo wild is van de DM dat ik besloot om het te proberen. Niet dus en ik vind de DM
een platte vijg. Wat niet wegneemt dat hij bruikbaar is. Maar op de korte tijd dat ik de Peak had heb ik wel patches weten maken die je oren laten bloeden... ;-) Summit dus. Kwestie van paar weken.
 
Tja en dan eindig je uiteindelijk toch met allebij. Ik ben uiteindelijk toch ook overstag gegaan met een 12d. Ik vind m erg dik, en vult de peak erg goed aan. Sounds waar de peak minder goed in is kan de deepmind weer beter en vice versa.
Wel geinig dat je bij de deepmind weer heel anders moet denken om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Je moet soms wat creatiever zijn met unison en chord mode om een 2de saw osc of sub osc erbij te plakken maar dat geeft ook weer interessante resultaten.
Over het algemeen vind ik de deepmind wat helderder en sprankelender, de peak wat donkerder en gruiziger. Beide goed inzetbaar op hun eigen manier. Zo'n bladerunner achtige lead die door de mix snijdt gaat veel beter op een deepmind, en een warme wollige pad met veel movement is meer kaassie voor de peak bijvoorbeeld
 
Back
Top