Peak vs Deepmind ?

sKeLeTvM

(°-l
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.687
Locatie
FUNKY TOWN
Het is absoluut niet de bedoeling een pro/contra thread te starten, maar in deze kom ik er niet uit. Ook niet na het bekijken van reviews en YT filmpjes. Dus blijft de vraag, los van prijs of technische aspecten welke van de 2 te kiezen.
Deepmind 12D of Novation Peak ?
 
bestel ze allebei en stuur 1 vd 2 terug binnen de 30 dagen return policy.

De peak zal minder menu-diving zijn dan de DM12. Specs zeggen niet zoveel, je moet er echt handson mee aan de slag. Wij kunnen niet in je hoofd en in je oren kijken.
 
Het is toch wel obvious al vanaf youtube / internet demos dat de PEAK qua klank diepte, karakter en detail de deepmind behoorlijk achter zich laat?

 
Last edited by a moderator:
De deepmind is heel eenvoudig qua architectuur (2 beperkte DCO's en een filter per voice), alleen de FX sectie is super uitgebreid. En je hebt natuurlijk meer voices.
De peak voelt een heel stuk degelijker aan, en heeft veel meer mogelijkheden. 3 oscs per voice, die naast de normale analoge waveforms ook wavetables heeft, hele goede (3 op) FM en ook redelijk hands-on.

Dus wil je een meer standaard subtractieve synth met 12 voices en goede FX, of een meer uitgebreide synth met 8 voices.
 
Het is toch wel obvious al vanaf youtube / internet demos dat de PEAK qua klank diepte, karakter en detail de deepmind behoorlijk achter zich laat?

Dank Smackos. Dit is alvast een bevestiging van mijn vermoeden. Ik vond helaas nog niet de tijd om ze eens in de winkel van nabij te gaan beluisteren. Ik heb een vriend die de DM kocht en zweert bij deze. Om ze beiden te laten sturen en weer terug te sturen is gedoe waar ik geen zin/tijd in heb.
Anderzijds, als ik de (nieuw) prijs wel in acht neem, dan koop je voor de prijs van 1 peak bijna 2 DM's en dan gaat het er alweer anders uitzien.
En dan is het nu wachten tot ze hier 2dehands voorbij komen...;)
 
Ik deel de mening van Smackos, de Deepmind is een goede poly maar de interesante klanken zijn allemaal met FX gedaan.
Heb je al een DCO poly, bv Juno or matrix 6 dan denk ik niet dat de Deepmind veel toevoegd, Als je helemaal geen analoge poly hebt en je houd van de klank dan wellicht wel.

De Peak voor mij klinkt idd veel beter iig gevarieerder omdat er meer golfvormen beschikbaar zijn. Ook heeft de Peak meer knoppen dus zou je minder menu diven verwachten.

Je keuze hangt toch erg af van wat je zelf nodig hebt.
 
Ik krijg over een paar uur mijn nieuwe Peak binnen, dus ik zeg Peak. :P
Maar hangt beetje van je toepassing af denk ik. De Peak zal iets veelzijdiger zijn en ik denk de Deepmind iets warmer/wolliger.
 
Dank Smackos. Dit is alvast een bevestiging van mijn vermoeden. Ik vond helaas nog niet de tijd om ze eens in de winkel van nabij te gaan beluisteren. Ik heb een vriend die de DM kocht en zweert bij deze. Om ze beiden te laten sturen en weer terug te sturen is gedoe waar ik geen zin/tijd in heb.
Anderzijds, als ik de (nieuw) prijs wel in acht neem, dan koop je voor de prijs van 1 peak bijna 2 DM's en dan gaat het er alweer anders uitzien.
En dan is het nu wachten tot ze hier 2dehands voorbij komen...;)

gast, blijkbaar heb je wel zin en tijd om anderen voor je te laten kiezen :mega:

All joking aside, als je een vriend hebt met een DM12 loop daar gewoon ff langs en speel ermee. There is no substitute for the real world, antwoorden vind je niet op internet en forums. :D
 
Het zijn allebei prima synths (en staan allebei zeker op mijn lijstje om nog aan te schaffen)

Volgens mij is er niet een 'beter' dan de ander. Het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen en wat je al hebt denk ik.

De Deepmind is wat simpeler, minder uitgebreid qua synthese mogelijkheden en iets meer menu-gedreven. Maar ik hoor veel positiefs van de mensen die hem hebben over het geluid.

De Peak is veel uitgebreider qua synthese mogelijkheden, FM, Wavetables etc. kan hij. Ook heeft Novation meer moeite gestoken in bedieningsgemak door het ding te voorzien van veul knoppen.

Dus wil je voor weinig geld een goed klinkende analoge bak met mooie geluiden en eventueel toetsen dan is de Deepmind de synth voor je. De Peak kan dit ook maar is ook een prima synth voor sound-design. Dus als je graag de uithoeken van synthese verkent moet je deze hebben.
 
Dank allen voor de replies. Toch wel nuttig zo. Sommigen vragen wat ik wil doen. Vroeger maakte ik veel sounds zelf, maar daar kom ik uit tijdgebrek en ook omdat VST's maar ook mijn HW tjokkevol zitten niet meer toe. At the end gebruik ik dus de standaard pads, leads, bassen, polysynths. In principe heb ik geen van beide toestellen nodig, maar ik wil er nog 1 leuk speeltje bij. Vipal heeft de 'beste' oplossing : beide kopen.
Dat kan, alleen heb ik er geen plaats voor en wil dingen niet liggen swappen. Mijn vrouw kijkt ook mee... (LOL)
Mijn gevoel (op lange termijn) zegt Peak, mijn verstand ($) DM.
Maar passie heeft alles te maken met gevoel zeker ? Pianoman, laat zeker even weten wat je Peak-ervaring is zodra je wat gespeeld hebt.
@ Smackos, Thx 4 video. Deze had ik idd ook gezien. Peeak. Grappig.
 
Heb de DM nu al maanden.. zoals ik elder al schreef: de OSCs zijn wat mager qua flexibiliteit (zelfs geen deftige mixer...), maar de effects én de modulation matrix (die de effects grondig kan aansturen) zijn meer dan compensatie. Ook qua menu diving.. eerlijk gezegd had er voor mij pakken meer menu diving diepte mogen zijn. Menu's zijn heel eenvoudig en met slechts 1 diepte niveau.. duidelijk niet voor de divers gemaakt. Ik vermoed dat de DM toch een commercieel success is, dus hoop ik ook van Behringer dat ze ons belonen met een firmware update.

.. En nu heb je me toch ook benieuwd gemaakt naar die Peak. Gas(t) toch... :{
 
Ik zou persoonlijk voor de Peak kiezen, maar da's vooral omdat ik die vanuit sounddesign-technisch perspectief veel interessanter vind door de uitgebreide OSC configuratie en modulatie opties. De DM is wat dat betreft een stuk beperkter en conventioneler en leunt inderdaad vrij zwaar op de FX, maar klinkt ook zeker niet slecht.
 
Ik denk dat de Peak veelzijdiger/dieper is.

Ik overweeg zelf de aanschaf van een Peak, maar mijn DeepMind gaat er niet voor weg.
Ik denk niet dat ze elkaar in de weg gaan zitten. De DP heeft misschien niet zo’n brede basis, maar de modulatiemogelijkheden en effecten compenseren dat ruimschoots wat mij betreft.

De DeepMind heeft voor mij een ietwat afwijkende werkwijze dan andere subtractieve synths.
De beperkingen van de oscillators en het breder inzetten van effecten maken hem interessant en leerzaam voor mij. Ik verwacht dat de Peak wat vertrouwder voelt. Qua klank vind ik het lastig om aan te geven wat ze onderscheidt. De diversiteit van golfvormen in de Peak geven hem ongetwijfeld een breder klankenpallet, maar ik vind de DeepMind ook erg goed klinken. Ik hoor in demo’s en eigen gepingel in beide instrumenten veel aantrekkelijks. Ik wil mijn DeepMind dus neit kwijt, maar zou als ik er één moest kiezen voor de Peak gaan.
 
Heb de DM nu al maanden.. zoals ik elder al schreef: de OSCs zijn wat mager qua flexibiliteit (zelfs geen deftige mixer...),
.. En nu heb je me toch ook benieuwd gemaakt naar die Peak. Gas(t) toch... :{

Ik struikel meestal niet zo over technische aspecten, maar had idd ook al gelezen dat de OSC mix niet aanwezig was en dat vind ik toch een van de basics.
 
Als we het over presets hebben zal de deepmind wat beter zijn denk ik. Ik vind de presets van de peak niet erg bruikbaar. Sommige zijn een goeie start, maar verder is het voornamelijk veel zelf doen.
 
Als je toch niet echt sounds gaat programmeren zou ik gewoon die Dm halen ja. Ook al klinkt die Peak gruwelijk in het filmpje.
 
Back
Top