Peak vs Deepmind ?

Nog even aanhalen dat Novation dus totaal de mist ingaat. Ik heb met support gechat en hun antwoord is al even ondeskundig. De fout zit volgens hun bij Arturia en Logic. Hahaha.
Ik ben dat gezeik met fabrikanten kotsbeu. Steeds weer steken ze de fout op een ander. Terwijl dat CC 33 volgens internationale midi standaards duidelijk afgesproken dient om
14 bit resolutie mogelijk te maken voor MOD WHEEL. Dat het niet vaak wordt gebruikt (maar dus wel door Arturia / Origin) en Novation Peak daardoor kraakt gaat er blijkbaar bij hun niet in...
Bij Novation Peak werd CC33 toegekend aan OSC /LFO1 Shape en dat is alles behalve inetnationale midi afspraken :

http://www.nortonmusic.com/midi_cc.html

Novation chat :


(02:08:08 PM) Tom Harrington: Thats not a standard I'm aware of and even then, there is no way to stop Peak responding to this without completely disabling CC input
(02:08:24 PM) Tom Harrington: I think you're talking to the wrong support team on this one if I'm honest
(02:08:57 PM) A: Controller 33 is LSB of Controller 1
(02:09:44 PM) A: Again, this is simply done to 'double' the resolution of the Mod wheel. NONE of my other hardware synths have this problem...
(02:09:58 PM) Tom Harrington: Thats just because they don't have this control mapped to CC 33
(02:10:10 PM) Tom Harrington: The peak is not specced to received 14 bit MIDI
(02:10:22 PM) A: ok, so what now ?
(02:10:40 PM) A: fact is, I can't use it in a proper way
(02:10:45 PM) Tom Harrington: Now you need tow ork out to stop your controller sending CC 33 along with the mod wheel
(02:10:53 PM) Tom Harrington: Its not a use case I can advise on
(02:11:18 PM) A: Ok, but who can ?
(02:11:44 PM) Tom Harrington: The manufactuers of your MIDI keyboard, I expect
(02:13:04 PM) A: I'm sorry, but they answer exactly the same opposite ...talk to Novation… been there, done that to many times I am very dissapointed.
(02:13:45 PM) Tom Harrington: In which case it seems the hardware is incompatible
(02:13:55 PM) Tom Harrington: Peak is sponding to CC 33, this is not an error or bug
(02:14:08 PM) Tom Harrington: If the controller needs to send that with the mod wheel data it woudl appear that they do not fit your use case
(02:14:22 PM) Tom Harrington: *responding
(02:15:15 PM) A: http://www.nortonmusic.com/midi_cc.html
(02:15:28 PM) A: 33 Modulation Wheel (LSB)
(02:15:46 PM) A: CC 1 Modulation Wheel
(02:15:50 PM) Tom Harrington: This doesnt change things
(02:15:58 PM) Tom Harrington: The behaviour is as observed and cannot be changed
(02:17:27 PM) A: Ok, thank you for your help. I know what to do. Thanks for your time.
(02:18:25 PM) Tom Harrington: You're welcome

CASE CLOSED - PEAK TE KOOP
 
Om daarvoor de synth te verkopen waar je zo enthousiast over bent... Je kan die controller toch gewoon wegfilteren of remappen maar cc1 in je daw. Het is even lastig, maar deze reactie lijkt me sterk overdreven. Hebben we eindelijk synths waarvan alle parameters per cc te besturen zijn, is het weer niet goed.

Maar goed, balen voor je. Heeft iig een hoop energie gekost.
 
CASE CLOSED - PEAK TE KOOP

Als ik jou zou was dan zou ik even m'n boosheid laten zakken en daarna met de Peak verder gaan, zonde toch om te verkopen?
Of bied 'm aan voor reparatie, als ze het niet kunnen verhelpen krijg je een nieuwe of je krijgt je geld terug.
Als het een bug is die bij alle Peaks voorkomt dan komen er veel meer klachten en dan zullen ze de komende tijd wel een update gaan doen
 
Als het zo’n kutding is biedt ik 10 euro. En nou niet gaan zeggen dat het maar een kleinigheidje is want we weten nav dit draadje wel beter!

:beard:

Maar serieus de perfecte synth bestaat niet. Als De berg niet naar mohamed komt, dan moet modhamed naar de berg. Dat is mijn motto bij veel van dit soort dingen.

Dus idd boosheid laten zakken. En vindt een oplossing. Er zijn nog genoeg redenen om verliefd te zijn op die bak. Vindt die redenen.

En anders je adres doorgeven want dan kom ik hem zo halen voor 10 euro :D
 
Novation is er vanuit gegaan dat het modwheel gewoon cc1 gebruikt en heeft dat zo geprogrammeerd. In de uitzonderlijke gevallen dat een masterkeyboard lsb gebruikt, loopt het fout, want heel hun midi cc mapping is helemaal uitgewerkt, waarbij ze dus net te weinig rekening (bewust of onbewust) hebben gehouden met de klassieke midi-standaard. Om eerlijk te zijn heb ik zelden of nooit die midi-standaard nodig gehad om iets met cc te controllen en vraag me af hoeveel fabrikanten eigenlijk nog rekening houden met die verouderde standaardlijst. Ik denk dat ze het niet zien zitten om heel die cc-mapping te gaan herbekijken voor een uitzonderlijk geval zoals spijtig genoeg het jouwe nu.

Het is gewoon incompatibel nu en ze lijken dat niet te gaan willen aanpassen, maar zet er ofwel een hardware/software midi-filter tussen, verander van masterkeyboard of verkoop de peak.
Is iig niet die hele stress waard. Er zijn zoveel dingen die je anders moet doen, omdat het op een bepaalde manier niet werkt.
 
Wel suf dat je zoiets niet configureren, vooral aan de controllerzijde. Je mag toch verwachten dat je zo'n ding redelijk universeel in kunt zetten en dus CCs enzo aan kunt passen. Ik weet vrij zeker dat mijn oude EMU Xboard uit 1932 (VZMH) dat al kon.
 
Novation is er vanuit gegaan dat het modwheel gewoon cc1 gebruikt en heeft dat zo geprogrammeerd. In de uitzonderlijke gevallen dat een masterkeyboard lsb gebruikt, loopt het fout, want heel hun midi cc mapping is helemaal uitgewerkt, waarbij ze dus net te weinig rekening (bewust of onbewust) hebben gehouden met de klassieke midi-standaard. Om eerlijk te zijn heb ik zelden of nooit die midi-standaard nodig gehad om iets met cc te controllen en vraag me af hoeveel fabrikanten eigenlijk nog rekening houden met die verouderde standaardlijst.
Het is gewoon incompatibel nu en ze lijken dat niet te gaan willen aanpassen, maar zet er ofwel een hardware/software midi-filter tussen, verander van masterkeyboard of verkoop de peak.
Is iig niet die hele stress waard. Er zijn zoveel dingen die je anders moet doen, omdat het op een bepaalde manier niet werkt.

Een Midi Solutions filter was de oplossing geweest. Maar ik weiger om nog eens 175€ uit te geven om de 'fuck up' van een ander op te lossen.
Mijn Master keyboard is een Arturia Origin en die stuurt CC1+CC33 uit wat gewoon een hogere resolutie 14-bit data is en volgens standaard afspraken, zij het dat het maar sporadisch wordt gebruikt.

Dat de Peak daar geen weg mee weet is een Novation designfout en een oerdomme beslissing. Punt.

BTW, de Deepmind is WEL 14-bit zie ik net in hun midi implementatie ! Kan tellen en mss moet ik dat nog even aan Nov laten weten.

Vraag is hoe veroudert midi als 'standaard' is. Niet als je midi.org mag geloven. Het is nu eenmaal een standaard communicatie protocol en wat is daarvan het nut als fabrikanten er van afwijken zodanig dat er incompatibiliteit optreed ??
Laat ons dan meteen ook CC7 aan bv PWM koppelen.

Erg cynisch ook hoe er bij Novation (ik heb alles op mail) met een beschuldigende vinger naar Arturia werd gewezen terwijl het net Arturia is die in deze het boekje volgt.
Ik moest dan maar aan Arturia vragen om het bij hun aan te passen...proest !
Bovendien gaan ze zo ver om te durven mailen dat in Logic Audio de event list 'incorrectly' wordt weergegeven... ?? HUH ? Pardon ?? (zal ik de chat in kwestie hier posten ?)
Oh ja...heeft Novation mss iets met Ableton te maken ?

Het is zo dat ik door het onwerkbaar gekraak van de Peak even de boel heb uitgespit en dat konden die hooligans over het water blijkbaar niet waarderen. Wellicht ook niet omdat de namen Arturia en Logic Audio er aan te pas kwamen.
Hoe dom om CC33 aan LFO waveform te koppelen ... CC1 en CC33 = MOD wheel en ligt vast. Punt andere lijn. Dat is de standaard. Anders kunnen we net zo goed midi begraven.

Peak is weg en heb ik hun ook laten weten. Gelukkig was de klank dik ok en daarom vind ik het ook spijtig. Anders had ik er nooit zoveel tijd ingestoken.
Ik ben er gelukkig ook geen cent aan verloren. Alleen gedoe en tijdverlies. Tja, een luxeprobleem en het is niet de laatste synth ter wereld.
Voor mij is de zaak gesloten.

Wel suf dat je zoiets niet configureren, vooral aan de controllerzijde. Je mag toch verwachten dat je zo'n ding redelijk universeel in kunt zetten en dus CCs enzo aan kunt passen. Ik weet vrij zeker dat mijn oude EMU Xboard uit 1932 (VZMH) dat al kon.

Idd.
 
Laatst gewijzigd:
Elektron doet dit ook niet blijkbaar ...

Ik las ergens dat je bij de origin "enable 14 bit mod wheel " of zoiets kunt deselecteren ... maar dat dat door een bug niet werkt ... dus ja ...

De midi implementatie van de Peak is hier toch ook heel duidelijk over of niet ?

Die 14 bit midi data door de combinatie van 2 7 bit cc's is ook later aan de midi standaard toegevoegd ... ik denk dat er echt veel synths zijn die hier wat op afwijken ...

Dus je kan even goed arturia verwijten niet de mogelijkheid te geven om 7 bit mod wheel data te versturen ... of mod wheel als pitch bend data te koppelen/versturen ...
 
Elektron doet dit ook niet blijkbaar ...

Ik las ergens dat je bij de origin "enable 14 bit mod wheel " of zoiets kunt deselecteren ... maar dat dat door een bug niet werkt ... dus ja ...
Dus je kan even goed arturia verwijten niet de mogelijkheid te geven om 7 bit mod wheel data te versturen ... of mod wheel als pitch bend data te koppelen/versturen ...

Dat verhaal klopt niet voor zover dat de Origin v1 idd wel buggy was. Tel daarbij de hoge prijs en het schip was gezonken. De productie werd stil gelegd wegens gekelderde verkoop.
Ik bezit gelukkig een versie 2 waar de bugs verdwenen zijn. Echter, in de midi set-up staan volgens het standaard midi-protocol CC's zoals damper, volume, e.a. vast en kan je niet wijzigen.
 
Gisteren de Peak binnen gekregen.Ik gebruik voor een project ook Logic als DAW... goed om te weten dat ik daar op moet letten. Zat in mijn hoofd al met automation op het pitchwheel te spelen.
 
Gisteren de Peak binnen gekregen.Ik gebruik voor een project ook Logic als DAW... goed om te weten dat ik daar op moet letten. Zat in mijn hoofd al met automation op het pitchwheel te spelen.

Het betreft enkel Mod Wheel CC33. Er zijn nagenoeg geen Synths die dit standaard uitzenden. Niet te veel wakker liggen dus. Verder klinkt de Peak top.
Ik heb intussen een Alesis Micron voor 150€ in de plaats gezet...
 
Ik heb vorig jaar een Peak gekocht. Ik ben verslaafd aan het maken van Patches.
Mijn patchbanken zijn nu allemaal gevuld, ik heb zelfs de factory-patches al overschreven. xD

Wat een beest deze synth :)

Voor mensen die twijfelen, echt doen!!! Alleen een Deepmind kopen als je 400 euro tekort komt voor een Peak.
Of nog beter... alletwee want die Deepmind heeft toch ook wel iets geils.

Een Novation Peak Bladerunner Demo van mij
(voor de liefhebber heb ik er patches bij gedaan om te downloaden.. ) ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5lD8wd87nUI

-Skrie 8)
 
Replicants are like any other machine.They are either a benefit or a hazard.If they are a benefit,it's not my problem.
:okdan::halleluja:halleluja:okdan:
 
Zo'n anderhalf jaar jaar geleden eindelijk eens begonnen met een poging tot sound design. Daarvoor https://www.syntorial.com/ aangeschaft, dat was best pittig om helemaal te voltooien, naar het einde toe wordt dat echt wel super moeilijk. Maar dus wel doorgezet en helemaal afgemaakt. Daarna de volgende stap genomen, de aankoop van de Novation Peak, met zijn knobby design uitstekend geschikt om op te leren leek mij! Maar na de aankoop toen eigenlijk maar weinig mee gedaan, en zeker niet bezig gegaan om custom patches te maken. Dat vond ik eigenlijk toch wel zonde, en dus dit jaar als goede voornemen toch maar weer mijn schouders eronder gezet en het nog eens proberen. Om beter te begrijpen hoe eea nu precies werkt, heb ik ook nog deze VST editor voor de Peak gekocht: https://sigabort.co/midisynth.html en dat was een hele hulp! Hiermee kon ik beter inzichtelijke krijgen hoe patches van anderen nu precies in elkaar zitten, en he he, eindelijk beginnen de kwartjes nu een beetje te vallen. Dat wilde ik dus ff delen, hierbij mijn eerste custom made patches (no external effects, just peak):

https://soundcloud.com/the-fifth-bot/20190519-my-peak-patches
 
Mooie patches, klinkt toch lekker die peak.
Goed idee om zo'n videocursus te volgen want het lijkt me dat je dan een heel gerichte opbouw volgt.
Zelf doe ik meestal wat hap snap werk om m'n weg te vinden op een synth maar daardoor mis ik wel wat inzicht denk ik omdat ik maar een globaal idee heb wat er gebeurt.
 
Back
Top