Xoxbox Nonxox2 vragen

Lid sinds
2 augustus 2015
Berichten
940
Locatie
Leuven
Hallo,

Zijn er hier mensen met een xoxbox met nonxox2 erop? Ik heb er me net ééntje aangeschaft van een vriendelijk forumlid maar het is toch een beetje wroeten om alles te begrijpen. Toen hij geleverd was had ik pas door dat hij geen display heeft en dat is echt wel even omdenken om bv. tempo af te lezen en de andere instellingen te doen.

Er zullen zeker nog wel enkele vragen volgen maar hier de eerste:

In de instellingen kan je een Xsync instelling kiezen. Mijn box is via midi geslaved aan mijn DAW en de handleiding zegt hetvolgende hierover:

two additional analog signals are being generated:

Low-density Clock - outputs 5ms impulses
Step-Trigger - outputs a Gate-like signal, which is affected by the Step Mode of the patterns played by the Sequencer.
The clock is sent on PortG-4 (pin 19) and the step-trigger is sent on PortG-3 (pin 18).

Both signals are only generated while the Sequencer is playing (even if the patterns are empty).
Effectively these are two additional sync outputs, and you get them also converted (naturally) when the x0x is slaved!
The rate of the two signals can be adjusted from the settings.
Note: both share the same setting, for simplicity, but the step-trigger's rate depends on whether the Sequencer is playing normal patterns (4/4) or triplet (3/4).

Dus ik kan hiermee de midiclock verdersturen naar andere hardware aan verschillende snelheden? Begrijp ik dat goed? HEeft iemand daar mss. een voorbeeld van waarvoor dat nuttig kan zijn?
 
xsync is "standaard" niet aangesloten, de pins zitten op de x0xlarge cpu, maar dat is het ook.
moet dus zelf nog kabels hieraan hangen.. bij mij heb ik hiervoor 2 gaatjes geboord in het achterste paneel en netjes voorzien van jacks.

het nut van xSync is eerder voor het syncen van modulars, oude drumcomputers, korg volca, korg monotribe.
is destijds toegevoegd omdat die pinnen toch "vrij" waren op de CPU en het handig is voor mensen met korg gear.


Hopelijk voor het eind van het jaar komt er een nieuwe release van n0nx0x2 :engel:
 
Bedankt Rvooh, ik snapte echt niet waar die kabels dan moesten komen :)

Weet je misschien ook waarvoor die shuffle mode dient?

If the TIME MODE LED is lit - the x0xb0x will use shuffled-clock in Master mode, and tick-based shuffle in the Slave modes.
If the TIME MODE LED is not lit - the x0xb0x will use tick-based shuffle in all sync modes.

Waarom zou je je clocksignaal shufflen? Bedoelen ze dan dat hij een lichtelijk verkeerd tempo uitstuurt maar wel steeds corrigeert ofzo?
 
Shuffle is een ander woord voor swing, het laat het rhytme als het ware dansen, zoals op de bekende roland drumcomputers 707 en 909.

Ik zou even de settings laten voor wat het is en gewoon de basics van pattern leren :)
 
Ja ze hebben de moeilijkste features natuurlijk vooraan in de handleiding gezet. Maar blijkbaar kan je daarmee dus externe gear ook laten swingen/shufflen via midi of dynsync of via xsync, zelfs als je andere hardware zelf geen swingfunctie heeft.

Nu zou die xoxbox een geupgrade CPU hebben, zei de vorige verkoper. Maar er zijn blijkbaar geen mods aangebracht. Wat kan ik daar dan allemaal nog aan toevoegen?
Weet er ook iemand een adresje waar ik dit kan laten doen?

De MODE knop heeft ook een A, B en C functie, die momenteel niet gebruikt worden en die je voor die mods kan gebruiken. Blijkbaar stonden er hier ook enkele met mods te koop voor dezelfde prijs op het forum...ik heb iets te impulsief men aankoop gedaan :)
 
De handleiding is een naslagwerk, geen stap voor stap gids.

De meeste mods zijn onzin en maken enkel maar het originele geluid om zeep, maar das mijn mening

En ja, die cpu is nodig voor n0nx0x te kunnen draaien, wmb heb je een zeer goede deal gedaan :)
Die A B C bevatten wel degelijk iets, hetzij ongedocumenteerd denk ik. Voor mods kan je deze niet gebruiken, tenzij je zelf software gaat schrijven
 
Ok, alles begint nu een beetje op zijn plaats te vallen dankzij je informatie.

De A mode kan je gebruiken om patterns via midinoten te triggeren bv. vanop een keyboard of vanuit je DAW.

De B mode laat je patterns en chains editeren terwijl de sequencer loopt. Dat is waarschijnlijk iets dat op de TB-303 niet kon.

De C mode blijft een raadsel...daar kon ik niks over terugvinden. subselector, als je dit leest, weet jij wat je hiermee kan?

Ik had vorige week ook eventjes de usb geprobeerd en dat Conbox programmatje uit je handtekening om te zien welke versie erop stond. Ik zag dat je ook een mogelijkheid had om je patterns te exporteren met Conbox. Kan je verder nog iets doen met de usb of conbox?
 
Dat is waarschijnlijk iets dat op de TB-303 niet kon.
van alle 16 posities op de Mode Switch zijn er maar 4 dat de 303 "kan" :)

De C mode blijft een raadsel...daar kon ik niks over terugvinden. subselector, als je dit leest, weet jij wat je hiermee kan?
ik denk dat antto daar "flat" mode ingestoken heeft.. dit is zowat te vergelijken met hoe je de oorspronkelijke x0xb0x programmeert. op zich ben je daar niets mee, zit er gewoon in voor de lol, vandaar dat het niet in de manual staat.

Ik had vorige week ook eventjes de usb geprobeerd en dat Conbox programmatje uit je handtekening om te zien welke versie erop stond. Ik zag dat je ook een mogelijkheid had om je patterns te exporteren met Conbox. Kan je verder nog iets doen met de usb of conbox?
patterns editen kan je er ook mee
staat allemaal uitgelegd op http://antonsavov.net/cms/projects/c0nb0x.html



verder kan je via de usb ook de firmware updaten, gaat ietwat sneller dan via midi
info: https://www.rv0.be/other/x0xb0x/x0xlarge/how-update
 
Als ik sync met Reaper heb ik ook nog een probleem. Play in Reaper start eveneens de xoxbox en de start led gaat branden. Stop in Reaper stopt de xoxbox maar de led gaat meestal niet uit. Hierdoor kan ik in writemodus niks doen. Hoe werkt dat bij jou?
 
Laatst gewijzigd:
Ja super! Starten kan ik niet via xoxbox als hij op slave staat (logisch) maar stoppen lukt wel :)
Ik heb ook bijna de trackmode onder de knie nu. Begin hem leuker en leuker te vinden.
Nooit gedacht dat je zoveel opslagruimte had op dat ding. Dit weekend zal ik hem eens aan een paar andere midiklokken hangen om te zien of dat verschil maakt. Hij loopt wel mmooi in sync momenteel.
Of bedoel jij met een degelijke klok, dat je op een analoge manier synct?
 
leuk dat het zo lukt voor je met hem manueel te stoppen.. is een soort "bug" omdat n0nx0x ervan uit gaat dat midi clock (volgens de spec) altijd constant is (dus dat de clock blijft lopen na het stoppen).. Echter met computer is dit zelden zo, enkel cubase en renoise kunnen dit zover ik weet.
als zitten denken om daar toch een soort "timeout" op te steken zodat hij niet "vast" zit zoals jij voorhebt.
btw,
normaal kan je hem wel starten als hij op slave staat, zelfs perfect in de maat.. dat is de "delayed start" feature (func+play, aka latch mode, mungo sync).. Maar enkel dus als de master clock constant doorloopt.
Bij de meeste hardware clocks is dit zo, en das dus meteen wat ik bedoel met degelijke clock.
 
Wat voor mij goed werkt, is eerst de x0xb0x stoppen en dan de daw, dan gaat het goed. (Is wel meer werk, maar ik word er een stuk minder opgefokt van :) )
 
Back
Top