Welke synth ontbreekt?

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
In het midden van de zomer.. zich op heel dun ijs begeven..

Mijn setup bestaat uit de volgende toestellen, en ik vraag me af wat mijn volgende synth zou moeten zijn?

Vandaag heb ik Moog Sub 37, Korg Z1, Korg RADIAS, Korg Minilogue, Roland MC-909, Yamaha AN1x, Yamaha Motif, Waldorf Streichfett, Arturia Origin.

Elke hebben hun eigen karakter en feature set dat ik (heel) erg apprecieer.

Welke extra synth zou complementair zijn met bovenstaand lijstje?

Ik heb heel lang de Matrixbrute beschouwd als "next", maar na enkele uren winkel evaluatie is ie echt uit de boot gevallen. Dus kittelt 2K aan beschikbaar budget ;-)

Wat ik zoek is hoofdzakelijk nieuw klank potentieel dat mijn huidige toestellen niet of nauwelijks aankunnen, en liefst in een deftige user interface gegoten.

Zijn de Dave Smith keyboards echt zo "anders" dan de rest? Indien ja, dan mss een DSI?

Subjectieve tips en opinies welkom!

Thx,

DB

PS. Analoog/digitaal .. kan me niets schelen. En modular.. is voor mij een brug (en kabel) te ver.
 
Als ik naar je synths kijk dan zou ik eerder denken aan een blofeld/sledge/Modor NF1 dat is in ieder geval wat anders.
Alhoewel je met de Radias ook al heel veel kan.
Of iets hybride zoals de JD-XA
 
Wat een vervelend probleem, 2K budget dat op moet :)

Heb je de MFB Dominion 1 al eens geprobeerd? Heeft alleen wel wat overlap met je Sub37.
 
Iets analoogs van roland
Ni complete
Pro on
K5
Andromeda
 
Volgens mij ben je wat synths betreft al klaar
Kijk uit dat je geen verzamalaar/museum beheerder wordt

Wellicht kan je investeren in goede monitor speakers, een betere PC/Mac voor je Daw
Of verhuizen naar een plek met een betere studioruimte

Heel goed dat je je niet aan een modular avontuur waagt
Dat eindigt onherroepelijk in tranen
De synthesizer is geƫvolueerd uit de modulaire systemen en je moet nooit terug willen
 
Misschien nog een additieve / fourier synthesizer toevoegen aan je verzameling?

Dat opent toch weer een wereld van extra mogelijkheden.

Ook leerzaam want additieve synthese gaat heel fundamenteel in op hoe geluid/klank (statisch en dynamisch) in elkaar zit. Daardoor wel "veel werk" en er een flinke kennisnivo nodig om tot mooie resultaten te komen.

Maar dan geen genoegen nemen met het opbouwen van een statisch spectrum met een beperkt aantal harmonischen. Dat kunnen best veel synthesizers en is ook veel te beperkt.

Maar wel:
- voldoende harmonischen (minimaal 32)
- modulatie / envelopes per harmonische (amplitude en eventueel fase)
- liefst ook een formant(en) implementatie (o.a. voor akoestische instrument emulaties en voice/choir)

Over "voldoende" harmonischen. Voor een grondtoon van 22 Hz (een hele lage A) kom je met 32 harmonischen tot een maximale frequentie in het spectrum voor die klank (de 32e harmonische) 22 x 32 = 704 Hz. Daar kun je de midden en hoge frequenties in het spectrum van een lage (bass) klank niet echt mee vullen. Voor een 440 Hz A kom je al wel tot 440 x 32 = 14080 Hz. Dat ligt al dicht bij de bovengrens van het gehoor veel mensen. Overigens kun je door layering het aantal beschikbare harmonischen vermenigvuldigen (bijv. 1-32 + 33-64).

Aan de hardware kant is de keuze beperkt. Er zijn weinig implementaties geweest. Zowel analoog als digitaal.
Veelal zeldzaam en/of duur (onbereikbaar) en vaak ook niet heel praktisch (meer) in dagelijks gebruik. Denk aan Fairlight CMI, NE Synclavier, Kurzweil K150, DK Synergy, Waldorf Microwave, AXCEL (en "recente" analoge modules RS370 & RS375).

Aan de software kant zijn er inmiddels wel een aantal bereikbare en bruikbare implementaties voor Additieve Synthese.

Aan de hardware kant heeft eigenlijk alleen Kawai een beetje bereikbare en praktische implementatie te bieden.

Kawai - K5000 (en dan de S met veel knopjes)
kawai_k5000s_angle.jpg


De K5000 (1996) was een 2e kans voor de toen (te?) revolutionaire K5 (1987, zie verderop meer).
Maar nu gebruikmakend van de inmiddels verder gevorderde stand der digitale techniek.
Want additieve synthese is een rekentechnisch relatief dure vorm van synthese (ten opzichte van FM/PM en PCM/sample based).

De K5000 heeft naast de additieve component overigens ook PCM samples en noise aan boord. En prima filters voor substractieve synthese. En ook een ringmodulatie implementatie. Allemaal te combineren overigens. Je kunt de hele additieve engine dus ook gebruiken als een geavanceerde moduleerbare oscillator om vervolgens door de filters te sturen.

Info over de K5000 (Vintage Synth)
http://www.vintagesynth.com/kawai/k5000.php

Factory Demos's & Presets (als audio @ SynthMania)
http://www.synthmania.com/k5000s.htm

Klank demo in track vorm (Youtube)



Dan nog een aanvulling n.a.v. een eerdere tip voor een (Kawai?) K5 (van Sunny Pedaal).

De Kawai K5 zou ik niet aanraden (hoewel hij wel uniek is).

Ik heb zelf een Kawai K5
http://www.vintagesynth.com/kawai/kawaik5.php
http://www.muzines.co.uk/articles/kawai-k5/2552

Het idee was goed. Maar de digitale techniek was in 1987 duidelijk nog te beperkend.
Niet voor niets heeft Kawai het in 1996 nogmaals geprobeerd met de K5000.

De hoofd processor in de K5 (een NEC V30 op weinig MHz) had bijvoorbeeld al een te beperkte rekenkracht en er waren te weinig bitjes beschikbaar. Ook de synth engine: heeft last van te weinig bitjes (bandbreedte/precisie). Een wat langzamere modulatie (LFO/ENV) is bijvoorbeeld hoorbaar in (te weinig discrete) stapjes. Het dynamisch bereik is beperkt en de D/A converters zijn ook weinig bits en noisy. En dan is er nog de digitale aliasing....

Ik heb er wel veel van geleerd, maar ik zou de K5 dus niet aanraden.
 
Laatst gewijzigd:
Wat een vervelend probleem, 2K budget dat op moet :)

Heb je de MFB Dominion 1 al eens geprobeerd? Heeft alleen wel wat overlap met je Sub37.

Een beetje maar. Ik vind de dominion echt wel veel vetter klinken. Osc extra ook nog. Maar ja, de sub37 heeft betere midiimplementatie.
Het is maar waar je meer waarde aan hecht.

Voor de rest denk ik, als ik je lijstje zie: wat een bullshit om er nog meer bij te kopen.
Ik zou eerder geld steken in bv. een betere geluidskaart/mixer/headphones/monitors.
Of natuurlijk andere interessante dingen zoals bv een mooie studiodesk. Of een heel vette bureaustoel.
Maar ja dat ben ik.
 
Volgens mij ben je wat synths betreft al klaar
Kijk uit dat je geen verzamalaar/museum beheerder wordt

Wellicht kan je investeren in goede monitor speakers, een betere PC/Mac voor je Daw
Of verhuizen naar een plek met een betere studioruimte

Heel goed dat je je niet aan een modular avontuur waagt
Dat eindigt onherroepelijk in tranen
De synthesizer is geƫvolueerd uit de modulaire systemen en je moet nooit terug willen


Sorry maar hier moet ik even op reageren.
Het idee dat modular achteruit gaan is vind ik regelrechte nonsens. No offense.

Als je echt bijzondere klanken uit een synth wilt halen moet je juist aan een modular denken.
Er zijn zoveel interessante modules te koop die dingen met geluid doen die je in geen enkele hardwaresynth tegen zult komen.

Als het echt gaat om bijzondere, andere geluiden je arsenaal binnen te slepen zou je behalve modular ook aan sampling moeten denken. Bv een push 2 ( als je toch 2000 euro op moet maken) met ableton live.\\
Dan kun je pas echt sounds maken die je met een 'normale' synth nooit kan maken. Zelfs niet met die Z1.
Die qua verscheidenheid aan klanken toch wel over alles wat je hebt staan heen gaat.
 
Altijd een lastig vraagstuk welke synth nog ontbreekt in je setup.
Maar als je je dat afvraagt ben je eigenlijk reeds compleet.
 
Geen enkel. Als ik zie wat voor materiaal je al reeds bezit dan heb je een mooi lijstje. Kan u maar 1 raad geven: wees creatief, een nieuwe synth zal misschien maar voor efkes zijn, verdiep u gewoon qua klanken bij uw huidige spullen.
 
Als het echt gaat om bijzondere, andere geluiden je arsenaal binnen te slepen zou je behalve modular ook aan sampling moeten denken. Bv een push 2 ( als je toch 2000 euro op moet maken) met ableton live.\\
Dan kun je pas echt sounds maken die je met een 'normale' synth nooit kan maken. Zelfs niet met die Z1.
Die qua verscheidenheid aan klanken toch wel over alles wat je hebt staan heen gaat.


*** Ik noem de push 2 met name omdat je daarmee ook een heel toffe controller er bij in huis hebt, een toffe sequencer ( icm Live)

Sampling met vele coole sounddesign opties, en een andere, zeer muzikale en inspirerende manier van sequencen en inspelen/jammen. Ik vond het het geld meer dan waard.

Vooral dat laatste zou je niet moeten onderschatten denk ik, en je houdt nog geld over :)


Als het echt een klankbron/synth moet zijn zou ik ipv de duurst mogelijke synth die je kunt betalen serieus gaan overwegen om wat obscure/minder 'mainstream' dingen er bij te halen.

http://soulsbysynths.com/products/

http://twisted-electrons.com/therapsid/

Maar je kunt natuurlijk ook eens een nord lead of een virus proberen 2e hands... of van die teenage engineering pocket dingetjes. Allemaal sounds die anders zijn dan wat je nu hebt.
 
Laatst gewijzigd:
Erg afhankelijk van wat je nu denkt dat je mist. Mis je niets dan hoef je ook niets aan te schaffen 8)
Als je denkt er moet wat bij, dan zie ik in je lijstje geen fm-synth, wavetable synth of oude 8/12 bits sampler of,zaken als vectorsynthese. Persoonlijk zou ik het dan in die hoek gaan zoeken.
Voor 2k heb je volgens mij het hele lijstje bij elkaar wel binnen handbereik met een beetje zoeken....additief is natuurlijk ook heel leuk.
 
Is die 0 coast of die half modulaire van die Canadese bouwer ( ben de naam ff kwijt) wellicht niet iets voor je?
 
Dank aan allen voor de opinies en wijs advies. Ik ga in principe wel akkoord met de stelling dat mijn huidige set (meer?) dan genoeg zou moeten zijn. Indien ik op een eiland verbannen zou worden, dan zou ik misschien wel de MC-909 kiezen als enig instrument om verder mee te leven.. maar we leven gelukkig op geen eiland.

Ivm GAS symptomen beschuldig ik eigenlijk Junkie XL en zijn ongelooflijke YouTube video's.. die man heeft pas echte verzamel woede ;-) Zo ver laat ik het nooit komen !!
 
Zoals eerder gezegd, dit is een aardige verzameling en daar kan je echt van alles mee maken. Wanneer je zulke vragen stelt heb je eigenlijk al meer dan genoeg. Wanneer je echt een specifieke wens hebt dan was het wel duidelijk voor jou geweest, toch?

Als die 2K in je zak brandt: ga je gang en geef het uit, maar waarom laat je het niet staan en geeft je het uit aan iets dat je echt nodig hebt, zoals misschien wel akoestische aanpassingen, praktische zaken of iets waar je echt inspiratie van krijgt?
 
Back
Top